Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Jag böt ut ett uppnött 17T drev i min 11 växel kassett med ett 18T ur en 10 växel kassett, det verkar fungera fint så länge man byter ut 11s spacern mot en 10s.

Jag lyckades inte googla mig till någon som hade provat, så jag hamnade att testa själv.
Enda nedsidan så är den lite udda växelföljden 19-18-15-.

oJsan

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inte fulmek men fult mekat.. saknade en kedjepiska.
DSC_7787.JPG

skier

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
20220629_124227.jpg

Gummimembranet sprack i min slx-broms när jag tryckte tillbaka kolvarna. Shimano säljer inte reservdelar och kompletta handtag är förstås covid-slutsålda så det blev solution och en liten bit av en laglapp. Håller tätt än så länge iaf 👍 får se om solution/laglapp tål mineralolja i längden, det är åtminstone inga höga tryck den ska hålla för.

fhloston

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Den här har jag mörkat ett tag.

Riktiga skärmar på kolfibergaffel utan fästen och skivbroms.

Stagen sitter ju med fina köpta fästen, men där uppe? Inget hål.

Framskärmen fixas med kardborreband. Men det var inte tillräckligt starkt, så hålls på plats med lite gult spännband.

DSC_2589.JPG

Bakskärmen får också nyttja ett kardborreband, här som stag. Plus lite buntband
DSC_2590.JPG

Framskärmen har hållit i typ 250 mil. Bakskärmen fick sitt tillskott med kardborrebandet sent, så det har bara suttit 120 mil. Innan dess hade jag problem med Bakskärmen.

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Skaffade styrväska som sitter såpass högt att styret inte längre är kompatibelt med lampa.

DSCF5453_2048.jpg

Hmmm, vad göra? Jag vill ju synas i skymningen!
Man börjar rota i alla lådor och klura så hjärnan ryker... Just det! Har ju fästhål på gaffeln. Om man kunde sätta en lång skruv där och nån moj som lampan kan sitta på. Eureka!

293276200_718597889222587_8506295013645924986_n_2048.jpg

Ett stycke styrdistans med topplock på vardera sidan verkade funka trots M4-skruv istället för M5. Dock var det lite väl glappt på baksidan, men som tur var passade två ventilmuttrar helt perfekt i hålet.

292518291_1470531203404065_4027540000633065755_n_2048.jpg

Skruva fast på gaffeln med lite Loctite 243...

292762672_420013396837282_5484839246427710403_n_2048.jpg

Och vips har vi oss ett lampfäste. (y)

292734235_736390440948304_4938358772235275696_n_2048.jpg

Sedan bilden togs har jag flyttat ner hela rasket till ett lägre hål, så lampan syns "genom hjulet" även från andra sidan. Torde vara lite säkrare.

PS. Ja, jag vet att mina skärmar sitter fyra meter från däcket. :cautious:😁 DS.

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Skaffade styrväska som sitter såpass högt att styret inte längre är kompatibelt med lampa.

Visa bilaga 566904

Man börjar rota i alla lådor och klura så hjärnan ryker... Just det! Har ju fästhål på gaffeln. Om man kunde sätta en lång skruv där och nån moj som lampan kan sitta på. Eureka!

Visa bilaga 566905

Ett stycke styrdistans med topplock på vardera sidan verkade funka trots M4-skruv istället för M5. Dock var det lite väl glappt på baksidan, men som tur var passade två ventilmuttrar helt perfekt i hålet.

Visa bilaga 566908

Visa bilaga 566906

Visa bilaga 566907

Sedan bilden togs har jag flyttat ner hela rasket till ett lägre hål, så lampan syns "genom hjulet" även från andra sidan. Torde vara lite säkrare.

Hmm, kolfiber, skruv, ingen eltejp ...

BJS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 566904

Visa bilaga 566905

Visa bilaga 566908

Visa bilaga 566906

Visa bilaga 566907

Det där var ju riktigt listigt, men vette fan om det platsar i fulmeck....

jolov

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 566904

Visa bilaga 566905

Visa bilaga 566908

Visa bilaga 566906

Visa bilaga 566907

Jag har gjort precis samma lösning förut 😂 funkar utmärkt!

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
En bult ville inte skruvas ur ut stjärnmuttern. Det visade sig att jag har tryckt in dem lite snett och kanske inte tillräckligt djupt. Till sist lossnade stjärnmutterns innersta gängade del och började snurra tillsammans med bulten.

Med massa jävlande, Pedros däckjärn som hävarm, topcappens silvriga bitar flygande där och här, lyckades jag dra bulten högt nog för att kunna såga den itu. Sedan var det bara att trycka stjärnmuttern ner tills den föll ur ut styrröret, och skynda mig till cykelbutik efter nya topcap, stjärnmutter och styrstam som har offrats i processen.

IMG_20220712_162855.jpg

IMG_20220712_162907.jpg

IMG_20220712_165136.jpg

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Då mitt förra fulmek inte föll i god jord kompenserar jag med ett fulare fulmek.
Antiskrammeldämpning av ett klyvt skumgrepp + eltejp.

20220713_161408_2048.jpg

Tyvärr skramlar det en del ändå, och jag fattar verkligen inte var eller hur. :oops: Börjar tro att det är själva bakväxelns cage som slår och har sig. Kanske för att Onyx-navet har direktingrepp och därför drabbar cykeln med betydligt mer "pedal kickback" än andra nav.

jolov

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Då mitt förra fulmek inte föll i god jord kompenserar jag med ett fulare fulmek.

Visa bilaga 567045

Tyvärr skramlar det en del ändå, och jag fattar verkligen inte var eller hur. :oops: Börjar tro att det är själva bakväxelns cage som slår och har sig. Kanske för att Onyx-navet har direktingrepp och därför drabbar cykeln med betydligt mer "pedal kickback" än andra nav.

Bara rigga upp kameran på ett stökigt parti och filma!

manneblask

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 567045

Jag kör med en såndär STFU på min ibis och skrammlet är där också. Tror det är en Ibis feature 🤷‍♂️

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

BJS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
En bult ville inte skruvas ur ut stjärnmuttern. Det visade sig att jag har tryckt in dem lite snett och kanske inte tillräckligt djupt. Till sist lossnade stjärnmutterns innersta gängade del och började snurra tillsammans med bulten.

Med massa jävlande, Pedros däckjärn som hävarm, topcappens silvriga bitar flygande där och här, lyckades jag dra bulten högt nog för att kunna såga den itu. Sedan var det bara att trycka stjärnmuttern ner tills den föll ur ut styrröret, och skynda mig till cykelbutik efter nya topcap, stjärnmutter och styrstam som har offrats i processen.

Visa bilaga 566964

Visa bilaga 566973

Visa bilaga 566974
Jobbigt när det blir sådär.... jag kör expander på de flesta cyklarna numera. Så slipper man starnuteländen. Bra meckat!

Beagleboy

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det är semester och man kan ta sig för lite vad man vill utan att motivera det alls.

Jag förbannar de tre tillfällen jag haft långaxlade baknav men ekrat iväg dem till bättre behövande. Har aldrig förstått varför man skall ha 168 mm axel i sitt baknav. Hittills har det alltid räckt med 156.
Idag, vid 61 års ålder, kom plötsligt insikten:

Bilagor

• 20220713_194832.jpg
    20220713_194832.jpg
    895 KB · Besök: 164

LDG

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 567045

Har för mig jag läste att någon bytt till 36 poe från onyx/hydra och upplevde ibis länkage mkt mer smooth. Eller så är det just dw som vinner mest på ochain 😉

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har för mig jag läste att någon bytt till 36 poe från onyx/hydra och upplevde ibis länkage mkt mer smooth. Eller så är det just dw som vinner mest på ochain 😉
Låter inte helt omöjligt faktiskt. Tror hojen blev värre när jag bytte nav, även om jag inte minns att jag reagerade på det just exakt då. Mer oföljsam också, inte bara skrammel.

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fulölsfulmek: försökte tillverka shims av en ölburk för att shimsa upp ett styre med något smal diameter. Funkade inget vidare tyvärr.

Bilagor

• 5E533D6E-B171-4C17-B2CB-0B1514DD652F.jpeg
    5E533D6E-B171-4C17-B2CB-0B1514DD652F.jpeg
    610.7 KB · Besök: 124
  • 5CCD0B8D-B9F7-468D-957B-225EBEEC4171.jpeg
    5CCD0B8D-B9F7-468D-957B-225EBEEC4171.jpeg
    742.5 KB · Besök: 123

Leffe

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Läste nu på paketet till de nya skivorna att de ska skruvas med 3Nm. Busade till det och skruvade dem till 6. Förstår varför den gamla skruven satt fast. Den skruvades kanske 50nm hårt (på känsla)

Topp