DarthVidar
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det är bara å stjäla!Finns en risk att jag helt skamlöst stjäl den där lösningen!
Det är bara å stjäla!Finns en risk att jag helt skamlöst stjäl den där lösningen!
Det där är ju banne mig på gränsen till finmek! Snyggt jobbat! Du ser iofs ut att behöva borra ett dräneringshål i ringklockan nu också! 😉Jag har stört mig lite på ergonomin / placeringen av ringklockan på min pendlarhoj. Växelreglagen sitter ju perfekt för tummen men det gör inte ringklockan. Eftersom jag inte har framväxel har jag ju ett I-Spec B fäste över. Vad gör man då? Jo, ett fäste för ringklockan!
Visa bilaga 581898
Ta en ringklocka, styrändsplugg och skruvplugg
Visa bilaga 581900
Dela pluggen, tejpa lite och trygg i den på baksidan av styrändspluggen. Pluggens hål skall passa utanpå I-Spec B-fästet.
Visa bilaga 581901
Borra ett hål lagom stort för en skruv
Visa bilaga 581903
Montera ringklockan på pluggen. Sätt i en skruv
Visa bilaga 581902
Fästet innan I-Spec B-ringklockan är monterad
Visa bilaga 581904
Monterad!
Visa bilaga 581905
Sitter som en smäck! Lika naturlig att nå som ett växelreglage
Visa bilaga 581906
Annan vy.
Summa summarum. Det blir nog kanonbra! Jag sitter mest på pendlarcykeln så risken att slå i knäet är väldigt liten. Den sticker inte ut speciellt långt heller.
Kan det vara världens första I-Spec B-ringklocka? Antagligen inte men jag är nöjd! Testar på cykelbanorna i Göteborg i morgon. Återkommer med rapport om jag kan plinga ännu enklare!
Sant. Får se hur den klarar den Göteborgska hösten som börjar snartDet där är ju banne mig på gränsen till finmek! Snyggt jobbat! Du ser iofs ut att behöva borra ett dräneringshål i ringklockan nu också! 😉
Fasen så smart, nu blev jag inspirerad att försöka modda min ringklocka också att passa på ett i-spec II bromshandtag..Jag har stört mig lite på ergonomin / placeringen av ringklockan på min pendlarhoj. Växelreglagen sitter ju perfekt för tummen men det gör inte ringklockan. Eftersom jag inte har framväxel har jag ju ett I-Spec B fäste över. Vad gör man då? Jo, ett fäste för ringklockan!
Visa bilaga 581898
Ta en ringklocka, styrändsplugg och skruvplugg
Visa bilaga 581900
Dela pluggen, tejpa lite och trygg i den på baksidan av styrändspluggen. Pluggens hål skall passa utanpå I-Spec B-fästet.
Visa bilaga 581901
Borra ett hål lagom stort för en skruv
Visa bilaga 581903
Montera ringklockan på pluggen. Sätt i en skruv
Visa bilaga 581902
Fästet innan I-Spec B-ringklockan är monterad
Visa bilaga 581904
Monterad!
Visa bilaga 581905
Sitter som en smäck! Lika naturlig att nå som ett växelreglage
Visa bilaga 581906
Annan vy.
Summa summarum. Det blir nog kanonbra! Jag sitter mest på pendlarcykeln så risken att slå i knäet är väldigt liten. Den sticker inte ut speciellt långt heller.
Kan det vara världens första I-Spec B-ringklocka? Antagligen inte men jag är nöjd! Testar på cykelbanorna i Göteborg i morgon. Återkommer med rapport om jag kan plinga ännu enklare!
Här kommer en liten uppdatering. Hållaren fungerar hur bra som helst! Och det spåret som bara råkade hamna vid ena käften på skruvstädet är faktiskt väldigt viktig. Den gör att hållaren (och gaffeln!) inte åker i marken om man råka lossa på skruvstädet. Den blir lös och vinglar men lossar inte. Det kan bli dyrt om innerbenen går rakt ner i betonggolvet...Byggde en enkel hållare för att kunna göra dämparservice. Dyrast var skruvhandtaget som gick på 45kr. Man klarar sig säkert med en skifynyckel om man vill men handtaget är rätt praktiskt. Handtaget sitter på en ipressad vagnsskruv så jag behöver inte hålla emot på andra sidan när jag skruvar.
Det frästa spåret för skruvstädet var fanns redan i regeln innan jag började men den är faktiskt rätt bra att ha där. Den förhindrar att allt rasar i backen om man råkar lossa lite på skruvstädet.
Brukar man inte göra det där med orginalskruven nedgängad ett par varv och en MALLETHAMMER!, eller möjligen gummiklubba, träsko eller något annat som finns inom omedlbar räckhåll? Din variant ser misstänkt idiotsäker och fin ut… ;-)Dunka i star nut.
Visa bilaga 584347
Finfulmek😜Brukar man inte göra det där med orginalskruven nedgängad ett par varv och en MALLETHAMMER!, eller möjligen gummiklubba, träsko eller något annat som finns inom omedlbar räckhåll? Din variant ser misstänkt idiotsäker och fin ut… ;-)
Brukar man inte göra det där med orginalskruven nedgängad ett par varv…
Uppdatering..Fasen så smart, nu blev jag inspirerad att försöka modda min ringklocka också att passa på ett i-spec II bromshandtag..
Visa bilaga 582259
Ambitiöst. Jag har alltid bara använt en skruvmejsel med lagom diameter så att den passar inuti gängorna på starnuten.Dunka i star nut.
Visa bilaga 584347
Det där var ju garanterat fulmek, skruven ska ju gå hela vägen upp genom "plastdelen" i muttern för att den skall låsa.Fulmek och fulmek, men nu ska jag väl ha tappat min sista Ass Saver i alla fall...
Visa bilaga 585453
Jag brukar göra två små hål i ass-savern och fästa med ett buntband i sadeln istället. (På min digitalt fulmekade bild symboliserar det röda ett buntband).Fulmek och fulmek, men nu ska jag väl ha tappat min sista Ass Saver i alla fall...
Visa bilaga 585453
Buntband var planen men så fanns den lilla bulten bara där och bad om att användas.Jag brukar göra två små hål i ass-savern och fästa med ett buntband i sadeln istället. (På min digitalt fulmekade bild symboliserar det röda ett buntband).
Where do the nuts go?....Fulmek och fulmek, men nu ska jag väl ha tappat min sista Ass Saver i alla fall...
Visa bilaga 585453
Snyggt, där ju alltid att täta med silvertejp också om du är rädd för att det läcker in lite vatten vid cykling.Nöden har ingen lag...
Jag cyklade med en sådan kedja (med två lås nära varandra) hela 2021. En kedjelänk sprack och jag lagade felet med ett extra lås. Jag är för snål att kasta bort nästan "hel" kedja. Den funkade bra och skrotades efter ett långt och smutsigt liv vid 0,75% förlängningen.Gör en sågning av mig själv , kortar kedjan för mycket,
plus sramlås på shimanokedja 🤪
Visa bilaga 587649
Lite ovärdigt att använda shimanokedja till 2 så fina lås😉Gör en sågning av mig själv , kortar kedjan för mycket,
plus sramlås på shimanokedja 🤪
Visa bilaga 587649
Tvärtom! Själv köper jag kmc lås så jag slipper besudla den fina shimanokedjan i onödan.Lite ovärdigt att använda shimanokedja till 2 så fina lås😉
Jag är alltså bara en del i en trend😜Vad menar ni, ska det inte se ut så här?
Visa bilaga 587671
(Bytte bakväxel till en med längre cage)
Skarvbiten är från en cn-4601 på en hg54 kedja för att kvala in i tråden.
Fett! Håller ögonen på ”din bästa actionbild”-tråden.Tänkte inte på att uppfarten lutar en del när jag skruvade ihop hoppet igår kväll och det blev så skevt att det vippar. Plocka isär och montera ihop rakt istället? Knappast, på med en liten klack.
Visa bilaga 587699
Visa bilaga 587700
Eller ~56 lås:Asch, har man ett lås så kan man väl lika gärna ha två.
Den ena utesluter inte nödvändigtvis den andra!Tror mer på misärtråden.
Lika bra att gå ut hårt och satsa direkt på Friday Fails.Den ena utesluter inte nödvändigtvis den andra!
Kan en bit från det gula plastbehållaren från typ en kinderägg passa?Får man fråga här?
Jag gör det ändå..
Någon som vet något möjligt fulmek för att rädda detta reglaget? Plastkåpan från undersidan har gått sönder och försvunnit.
Visa bilaga 587821
Visa bilaga 587822
Haha, älskar't.Kan en bit från det gula plastbehållaren från typ en kinderägg passa?
Hehe, det är att kombinera nytta med nöje!Haha, älskar't.
Mumsar i mig ett i em och testar.
Vad gör du till vardags?Är detta fulmek eller för fint?
Tandtråd.
Visa bilaga 587848 Visa bilaga 587849
Jobbar du som plastikkirurg kan jag tänka mig att det är ett fulmek, men saknar du nämnvärd van att sy så är det snyggt.