Är riktigt nöjd med min snygga, lätta och styva kolgaffel till min helstel MTB, förutom med axelinfästningen. Vpace skickade inte med "Madenschraube" (vet inte hur det heter på svenska), så jag köpte en M3 i rostfri stål på Bauhaus. Axelmutern är lite för små för hålet. Jag använde textiltejp för att fylla på hålet, men det fanns en konstigt ljud vid hård körning som visade sig vara axeln som rörde sig 1 mm eller mindre vid muttern.
Dessutom roterade muttern. För att förhindra detta borrade jag ett små hål i muttern.
Jag hade köpt en andra axel och gängen gick inte i tillräckligt mycket, så jag kunde inte dra åt den helt. Förra veckan såg jag fiberring till vattenledning hos en byggmarknad och köpte dom. Trodde att dom hade rätt diameter, men det visade sig att dom var för stor, så jag skärde av en bit med ett kökskniv:
Visa bilaga 571936
Lägde på en extraskikt av textiltejp, men då gick muttern inte länge in. Hittade då en badgehållare som jag tänkte kunde använda plasten. Två biter av framsidan var för tunna, tre för tjock. Upptäckte då att plasten på baksidan var lite tjockare. Två av dom var perfekt!
Visa bilaga 571938
Nu passar allt perfekt och rör axeln sig inte längre även vid stor kraft. (På bilden ser man också att jag dråg åt små skruven för hård och gängen drogs ut lite och kolfiberen deformeras)
Visa bilaga 571939
Som bonus får man det här när man fulmeker med tejp:
Visa bilaga 571940