Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
har ingen nåt fulmek istället
En mini fick skivbromsfäste fram idag
IMG_20220319_083545.jpg

Dagens fulmek-tråden
Tyvärr ingen fulmeck dock ... Svets är finmek. Fulmeken skulle vara att bora hål genom gaffeln (som man kan ser lite högre upp i tråden) för bulterna till oken.
Nja, jag håller som vanligt inte med ?
Svetsa ihop en ram är finmek
Att svetsa fast nått på en ram måste klassas som fulmek hur man än vrider och vänder på det ??

Dagens fulmek-tråden
vanliga svetsmetoder, rangordnade i fulhet:
Svetslödning: finare blir det inte
TIG: övervägande fint
MIG: oftast fult, svetsmotsvarigheten av limmpistol
MMA: höjdpunkten av fulhet, med bonuspoäng om elektroderna blivit blöta och fogen fortfarande har färg och rost kvar på sig

Dagens fulmek-tråden
MMA: höjdpunkten av fulhet, med bonuspoäng om elektroderna blivit blöta och fogen fortfarande har färg och rost kvar på sig
MMA kan vara fantastiskt fint med rätt svetsare.

Dagens fulmek-tråden
Du glömde avbrutna fastbrända elektoder som ingen orkade ta bort...

Dagens fulmek-tråden
Screenshot_20220406-181759~2.png

Från Blocket. Svårt att säga exakt vad som försiggår här men jag ser silvertejp och något överblivet bilda ett fungerande stativ för nån form av cykeldator.

Dagens fulmek-tråden
Gissar på att man vill ha 2 egenskaper samtidigt. Mjukt egenom för att inte bli sprött och spricka men hårt där lager sitter för att minska slitaget.
Eller så är det kanske en prisfråga?
Finns många fördelar med att bara ythärda.

Lättare att bearbeta låglegerat stål och sen kolar man upp ytan och härdar den. Lättare att tillverka, billigare stål, segare lagerbana.

Dagens fulmek-tråden
Jag fick tårar i mina ögon! Jag kom ihåg hur jag lagade vännens terrängsandal (sic!) då dess sula hade gått av mitt i skogen. Lösningen såg ungefärligt lika fult ut. Sedan traskade vi typ 80 kilometer till och den höll.
1a förband. Sulan släppte. Dock inte cykling, så denna platsar inte i denna tråd. #reflexbana

Bilagor

• IMG_20220301_201513.jpg
    IMG_20220301_201513.jpg
    1.1 MB · Besök: 105
Dagens fulmek-tråden
Idag gick pendlaren från 8-delad till 7-delad.

"Var tvungen" att lossa pakethållaren som satt i fulgängade hål m sen några år... Båda skruvarna gick av men med lite bågfilande så försvann resterna.

Blev ju dock tvungen att borra nya hål och på högersidan hamnar nu skruven för nära minsta drevet på kassetten. Ställde om stoppskruven och nu finns det i alla fall ingen risk att man luras använda 11t-drevet :)
Numera är hålen ogängade istället.

Dagens fulmek-tråden
Fulmek eller finslöjd?

Lagade en reva i däcksidan med fiskelina (flätad) och gorillatejp på insidan.
Håller pumpat till 6 bar iallafall, återstår att se om det fungerar under cykling.

Cyklade genom Åby ner det pangade till och luften pös ut. Petade i reservslang och tog mig hem.
Såg inte revan förrän i morse och att slangen putade ut, jäkla tur att den inte smällde på väg hem, det hade blivit en trist promenad.

2022-04-22 10.04.27.jpg

Tillbaka
Topp