Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
…och för egen del är det främst denna tråd som jag följer m(ek)aniskt.

Och nog för att cykel och byggen är roligt men finns det inte någon här som har lite rolig cykling att dela med sig av också?

Jag har själv en övernattningstur planerad till nästa helg om inte vädret blir för trist. Däremot är jag gräsänkling över påsk så den här helgen blir det mest barnuppfostran (”Nej pappa, INSEX-nyckel heter det!”) och ännu mera skruva-och-putsa.

Hjälp mig att surrogatcykla, fram med rajdrapporterna!

Glad påsk på er alla!

Visa bilaga 549843
Surrogatcyklingsrapport: var ut en runda imorse med monstercrossen för att testa Maxxis Ikon, hade sinnesbilden att det här skulle nu bli så jäkla snabbt, lätt och supple, men ändå kändes det så mountainbikesegt på asfaltbitarna på väg ut i skogen. Väl där blev jag omkörd av en gubbe på e-bike och då tände det till och jag slipstreamade honom där han gemytligt banade väg i 25 km/h med kadens nio. Dök sen in på lite stigar, perfekt t-shirt och shorts väder, tog en episk bild med mobilen:

Bonicon-Trek970-007-MaxxisIkon.jpeg

Funderar på att köpa en Carradice Barley till den här, har du testat köra din Nelson Longflap framme? Köpte en billig shim till stolpen (27.2 --> 29.8), funderar på en dropper nu. Funderar också på att ändra tillbaka till DTH eftersom de inte sjunger på asfalten och trots allt fixar 98% av cyklingen jag ägnar mig åt. Många funderingar, och för att komma tillbaka till Miyata dök denna upp lokalt:

Är ramen samma som de i Miyatas produktportfolio? Six Ten?

Visa din Miyata!
Surrogatcyklingsrapport: var ut en runda imorse med monstercrossen för att testa Maxxis Ikon, hade sinnesbilden att det här skulle nu bli så jäkla snabbt, lätt och supple, men ändå kändes det så mountainbikesegt på asfaltbitarna på väg ut i skogen. Väl där blev jag omkörd av en gubbe på e-bike och då tände det till och jag slipstreamade honom där han gemytligt banade väg i 25 km/h med kadens nio. Dök sen in på lite stigar, perfekt t-shirt och shorts väder, tog en episk bild med mobilen:

Visa bilaga 549850
Funderar på att köpa en Carradice Barley till den här, har du testat köra din Nelson Longflap framme? Köpte en billig shim till stolpen (27.2 --> 29.8), funderar på en dropper nu. Funderar också på att ändra tillbaka till DTH eftersom de inte sjunger på asfalten och trots allt fixar 98% av cyklingen jag ägnar mig åt. Många funderingar, och för att komma tillbaka till Miyata dök denna upp lokalt:

Six ten har cantisar och växelreglagen på sidan av och inte ovanpå diagonalröret. Så vi är nog inte helt samma.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 549850

Tack, det känns redan bättre! Puritanerna får ursäkta men den där TREK:en är SÅ smaklig!

Jag har haft både Nelson Longflap och Camper Longflap fram och tycker att det funkar bra. Jag har ingen riktig välbalanserad Randonneurconstructeurraket att jämföra med, men det har iaf funkat. Sen gillar jag att avlasta både sadel- och styrväska med nån liten pakethållare, men båda sorterna funkar.

Barley:n är liten om man har vant sig vid Nelson/Camper, men den är fantastiskt smutt och smidig. Rekommenderas varmt. Den kör jag fö. utan pakethållare.

Koga Miyatan ser onekligen bekant ut, men helt 610 är den inte eftersom den har vanliga lvg-bromsar och inte canti. Men med tanke på hur folk (Rough Stuff Fellowship springs to mind…) har cyklat på vilka cyklar de har råkat ha så vågar påstå att den kommer att stå pall för det mesta.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Fem anledningar till att inte köpa en gammal cykel:
1. Den är inte som en ny cykel.
2. Den är inte som en ny cykel.
3. Den är inte som en ny cykel.
4. Den är inte som en ny cykel.
5. Den är inte som en ny cykel.

Jag hoppas att den gode Russ, för vilken jag trots mitt smådryga inlägg här hyser stor aktning, också kommer att göra en video med fem anledningar till varför man ska köpa en gammal häck. Och jo, jag håller naturligtvis i sak med om de flesta invändningarna, även om jag drar andra slutsatser av dem och inte ser dem som anledningar att avstå gammcykelbyggen.

Leve Old Shovel och hans motto ”Look for opportunities to give those old things new life”.

Visa din Miyata!
Körde en tur idag längs sydkusten i Skåne på min SixTen: Smygehuk - Ystad - Sandhammaren - Skillinge och tanken var från början att fortsätta uppåt mot Kivik och vidare men halvvägs mellan Skillinge och Brantevik kände jag att det fick räcka så jag vände hemåt igen, 16 mil i ett svep.
Hörte i dimma
9PL7RwN.jpg

Hammars backar i dimma
2NljHtk.jpg

Sandhammaren
p6d75xo.jpg

Ystads gränder
pg43idF.jpg

På hemvägen passade jag på att fylla packväskorna med lök, nästan slut hemma. Som synes hade det blivit ganska sent men gårdsbutiken hade öppet och det var bara några mil kvar innan jag var hemma igen.
xmpmScD.jpg
Fin runda och känner igen mig från i somras ?

Visa din Miyata!

Fem anledningar till att inte köpa en gammal cykel:
1. Den är inte som en ny cykel.
2. Den är inte som en ny cykel.
3. Den är inte som en ny cykel.
4. Den är inte som en ny cykel.
5. Den är inte som en ny cykel.

Jag hoppas att den gode Russ, för vilken jag trots mitt smådryga inlägg här hyser stor aktning, också kommer att göra en video med fem anledningar till varför man ska köpa en gammal häck. Och jo, jag håller naturligtvis i sak med om de flesta invändningarna, även om jag drar andra slutsatser av dem och inte ser dem som anledningar att avstå gammcykelbyggen.

Leve Old Shovel och hans motto ”Look for opportunities to give those old things new life”.
Jag blev positivt överraskad av videon. Det brukar mest vara tröttsamma uppräkningar av hur dåliga bromsarna är (vilket de inte är om man ställer in dem rätt) och att det är dåligt med fler kedjedrev än ett, men här kommer han ju med flera argument som känns vettiga.

Verktygsargumentet ligger det en del i. För min del har det handlat om att 90-talsmånntenbajks är för nya, inte för gamla, vilket har lett till en del verktygsinköp. Men vad fan, det slutar aldrig med en cykel när man väl fastnat i skiten, så man får ju användning för grejerna igen.

Geometrin är inget större problem om man har kört landsväg tidigare, men är man van vid surikatställningen på moderna mtb kan det nog bli lite nacksmärtor i början.

Men framförallt tycker jag att det är det estetiska som är huvudargumentet. Jag har ingen nostalgisk koppling till gamla månntenbajks, mer än att jag är född på 80-talet (och det kanske räcker..), men jag tycker verkligen att de är så fruktansvärt mycket snyggare än dagens alla cyklar. Det räcker för att jag ska vilja skaffa flera stycken till. Miyator då, självklart.

Tja, så tänker jag.

Visa din Miyata!
Nu cykel i tråden! Vad skall det bli? Det började som brukligt med ett leukoplastat bågfilsblad och någon timmes sågande. Det får betraktas som beprövad erfarenhet nu, tredje miyatan som befrias. Snällt mot ögonen i jämförelse med kaustiksoda.

Bilagor

• 03478DBD-0CA7-4E6D-9160-C9A2F99C39CE.jpeg
    03478DBD-0CA7-4E6D-9160-C9A2F99C39CE.jpeg
    195.4 KB · Besök: 69
  • DC77D117-FEC8-43D2-8FE5-42BAB337E740.jpeg
    DC77D117-FEC8-43D2-8FE5-42BAB337E740.jpeg
    82.4 KB · Besök: 68
  • 63D14F1E-38A7-4623-B4FB-8AAE7B80B1A8.jpeg
    63D14F1E-38A7-4623-B4FB-8AAE7B80B1A8.jpeg
    118.9 KB · Besök: 71
Visa din Miyata!
Jag blev positivt överraskad av videon. Det brukar mest vara tröttsamma uppräkningar av hur dåliga bromsarna är (vilket de inte är om man ställer in dem rätt) och att det är dåligt med fler kedjedrev än ett, men här kommer han ju med flera argument som känns vettiga.

Verktygsargumentet ligger det en del i. För min del har det handlat om att 90-talsmånntenbajks är för nya, inte för gamla, vilket har lett till en del verktygsinköp. Men vad fan, det slutar aldrig med en cykel när man väl fastnat i skiten, så man får ju användning för grejerna igen.

Geometrin är inget större problem om man har kört landsväg tidigare, men är man van vid surikatställningen på moderna mtb kan det nog bli lite nacksmärtor i början.

Men framförallt tycker jag att det är det estetiska som är huvudargumentet. Jag har ingen nostalgisk koppling till gamla månntenbajks, mer än att jag är född på 80-talet (och det kanske räcker..), men jag tycker verkligen att de är så fruktansvärt mycket snyggare än dagens alla cyklar. Det räcker för att jag ska vilja skaffa flera stycken till. Miyator då, självklart.

Tja, så tänker jag.

Surikatställningen gäller främst mer utförsorienterade hojar, såna här cross country-raketer är synnerligen framåtlutade (och snygga om du frågar mig)

Bilagor

• EF00DB1E-A86B-4569-BB32-22FD50C1A98F.jpeg
    EF00DB1E-A86B-4569-BB32-22FD50C1A98F.jpeg
    88.1 KB · Besök: 45
Visa din Miyata!
Nu cykel i tråden! Vad skall det bli? Det började som brukligt med ett leukoplastat bågfilsblad och någon timmes sågande. Det får betraktas som beprövad erfarenhet nu, tredje miyatan som befrias. Snällt mot ögonen i jämförelse med kaustiksoda.
Underbart, vad gör man inte för att få en Miyata och rulla igen?
Uppdatera med bilder under resans gång, On/off eller sportrunner?

Visa din Miyata!
Jahapp, STX-bakväxeln vill inte lira med det 32-tandade kassettdrevet. Tydligen är 28 max. Det funkar med 30, men 32 blev lite för stort. Nån som har nåt bra liggandes som funkar med 32 tänder? Det behöver inte vara supersnyggt.

Visa din Miyata!
Jahapp, STX-bakväxeln vill inte lira med det 32-tandade kassettdrevet. Tydligen är 28 max. Det funkar med 30, men 32 blev lite för stort. Nån som har nåt bra liggandes som funkar med 32 tänder? Det behöver inte vara supersnyggt.
Skulle en WolfTooth Road Link vara ett alternativ?
Inte för att jag har någon liggande, men det är alltid kul om man kan lura sig själv att man lurar systemet och får saker att funka fastän de inte borde funka…

Visa din Miyata!
Långsamt återuppväckande av Norrskensflamman inför den planerade kortturen nästa helg.

204B2D70-F71E-485E-917A-05B2C71793DF.jpeg

Den intrimning som man uppnår när man kör in sig på sina prylar - vilka remmar som dras var osv. - och som gör att allt efterhand blir ett väloljat maskineri, det rinner ut i sanden när man inte upprätthåller det. För längesedan jag var ute helt enkelt.

Ena Carradice-väskan, den som har hängt ihop med cyklarna ute i verkstan under vintern, hade rentav fläckar av mögel i tyget.

5CE09D75-B709-4712-B283-5EFFEC1841A6.jpeg

Mögel never sleeps, som Neil Young påpekar.

Visa din Miyata!
Surikatställningen gäller främst mer utförsorienterade hojar, såna här cross country-raketer är synnerligen framåtlutade (och snygga om du frågar mig)
Men ändå, den gaffelvinkeln.. och ramen.. Den är inte lika ful som en del andra MTB, men det är nog det mest positiva jag kan säga. ?

Tur att vi tycker olika ibland!

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Körde en tur idag längs sydkusten i Skåne på min SixTen: Smygehuk - Ystad - Sandhammaren - Skillinge och tanken var från början att fortsätta uppåt mot Kivik och vidare men halvvägs mellan Skillinge och Brantevik kände jag att det fick räcka så jag vände hemåt igen, 16 mil i ett svep.
Hörte i dimma
9PL7RwN.jpg

Hammars backar i dimma
2NljHtk.jpg

Sandhammaren
p6d75xo.jpg

Ystads gränder
pg43idF.jpg

På hemvägen passade jag på att fylla packväskorna med lök, nästan slut hemma. Som synes hade det blivit ganska sent men gårdsbutiken hade öppet och det var bara några mil kvar innan jag var hemma igen.
xmpmScD.jpg
Är avundsjuk på rundan! Måste också fråga vilket lås + upphängning för låset du kör med?

Visa din Miyata!
Är avundsjuk på rundan! Måste också fråga vilket lås + upphängning för låset du kör med?
Kryptonite Evolution Mini 7 med extra kabel, helt nytt och upphängningen ingick. Kostade 400 kr fast jag fick mitt gratis för låset hakar upp sig när man skall låsa så man måste använda en speciell teknik för att vrida om nyckeln men då funkar det som det skall.

Så eftertraktade som Miyata har blivit gäller det att låsa ordentligt, innan satt ett rammonterat lås men det vågar jag inte längre ha på en så värdefull cykel.

Visa din Miyata!
Långsamt återuppväckande av Norrskensflamman inför den planerade kortturen nästa helg.

Visa bilaga 549965

Den intrimning som man uppnår när man kör in sig på sina prylar - vilka remmar som dras var osv. - och som gör att allt efterhand blir ett väloljat maskineri, det rinner ut i sanden när man inte upprätthåller det. För längesedan jag var ute helt enkelt.

Ena Carradice-väskan, den som har hängt ihop med cyklarna ute i verkstan under vintern, hade rentav fläckar av mögel i tyget.

Visa bilaga 549966

Mögel never sleeps, som Neil Young påpekar.
Svartmögel Stole My Virginity, som The International Noice Conspiracy konstaterade.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Jag och grabben cyklade iväg de dryga sju kilometrarna till postens utlämningsställe. På vägen hem stannade vi till hos svågern, och vad står där i trägårn? Jo en On/Off Roadrunner, modellen utan fästen på gaffelbenen, i lite smårisigt skick. Tydligen svågerns svärfar som köpte den ny för en massa år sedan. Svärfaderns fru har också en.

Bild för stämningens skull (notera ringklockan):
27189ACD-83B0-4775-870D-676228770707.jpeg

Visa din Miyata!
Jag och grabben cyklade iväg de dryga sju kilometrarna till postens utlämningsställe. På vägen hem stannade vi till hos svågern, och vad står där i trägårn? Jo en On/Off Roadrunner, modellen utan fästen på gaffelbenen, i lite smårisigt skick. Tydligen svågerns svärfar som köpte den ny för en massa år sedan. Svärfaderns fru har också en.

Bild för stämningens skull (notera ringklockan):
Visa bilaga 550000
Måste du cykla mitt i vägen?

Visa din Miyata!
Måste du cykla mitt i vägen?
Varför skulle jag inte? Det finns gott om plats att gå över i motsatt fil och göra en säker omkörning. Vill inte att bilister lockas till idiotomkörningar vid möte när jag är ute och cyklar med ungarna. Just här är det dessutom en, på helgerna, i stort sett otrafikerad väg.

Visa din Miyata!
Tillbaka
Topp