BCF, Borås cykelfabrik- några erfarenheter?

Kewken

Medlem
Någon som har erfarenhet av deras MTB? Service mm?
Tycker dom är bra ut och verkar prisvärt specade, men hur är dom?
Påminner inte deras XC-hoj mycket om ett annat stort kännt amerikanskt märke som börjar på S?

Ingen aning om dina egentliga frågor. Men känner en som har en sådan heldämpad modell, den ser bra porrig ut alltså. Skulle man kunna ha.

Jag pratade med Gustav på BCF i höstas då jag också är nyfiken på deras cyklar. Verkar helt klart prisvärda när man tittar på specarna. Kanske inte supermodernt med alla? kablage/slangar dragna utanpå men det bör man kunna leva med.
Han var även intresserad av att komma förbi med ett par cyklar för att provcykla på med förutsättning att man är några stycken. Oklart hur långt ifrån Borås han vill ta sig dock. 2 års garanti på ramar vad jag minns.

Finns också en endurocykel men den är inte på hemsidan.

// Jonas

Jag har flera vänner som cyklar på cyklar från BCF, samtliga verkar väldigt nöjda.

När det kommer till Gustav som driver BCF, så skulle jag säga att han gör allt han kan för att hålla sina kunder nöjda. Och med den inställningen så ser jag det som extremt låg risk att köpa cykel hos BCF trots att de är ett relativt okänt cykelmärke utanför Borås. Men jag bor i Borås, och ser fler och fler som cyklar på de cyklarna. Jag vet ju att Gustav (och några till) cyklar väldigt många mil på cyklarna innan de släpper ut dem till kund.

Troligtvis blir nästa cykelköp hos BCF.

Fortfarande inga tabeller? Ser väldigt föråldrade ut i geometrin.
Hej

Snabb återkoppling i tråden, jag har beställt (och kommer snart få levererat en BCF cykel).

Gällande Geometri, så vet jag att Gustav är väldigt progressiv och jobbar hårt med att ligga långt fram i utvecklingen. Min nya XC hoj är extremt lik Scott Spark 2022 i geometri.

Jag är inte riktigt övertygad om att marknadsföra sig som

"SVENSKBYGGDA CYKLAR"​

När man på sin höjd monterar komponenter på en kinaram. Det är väl uppenbart för oss insatta, men någon ny till det hela skulle mycker väl kunna tro att dom byggt ramen i sverige

+Jösses.

Skärmavbild 2022-05-04 kl. 08.42.49.png

Senast ändrad:
Jag är inte riktigt övertygad om att marknadsföra sig som

"SVENSKBYGGDA CYKLAR"​

När man på sin höjd monterar komponenter på en kinaram. Det är väl uppenbart för oss insatta, men någon ny till det hela skulle mycker väl kunna tro att dom byggt ramen i sverige

+Jösses.

Visa bilaga 553336

Bilagor

• A1CA3986-A42B-4B1D-B56A-E4B1AD687F13.jpeg
    A1CA3986-A42B-4B1D-B56A-E4B1AD687F13.jpeg
    181.7 KB · Besök: 1,003
  • 2D661187-1E53-4B9B-A8B8-D5D031D90703.jpeg
    2D661187-1E53-4B9B-A8B8-D5D031D90703.jpeg
    702.3 KB · Besök: 929
Är det inte så det funkar för Allebike och Nishiki också.
"Utvecklad och monterad i Alingsås sedan 2003" -Allebike
utvecklad känns väl också kanske lite glorifierat, men vet inte hur mkt input dom har i design osv

Nishikis "Kvalitetscyklar från Göteborg" är väl på samma nivå. Visserligen säger dom inte tt dom byggts där, men det insinueras väl

utvecklad känns väl också kanske lite glorifierat, men vet inte hur mkt input dom har i design osv

Nishikis "Kvalitetscyklar från Göteborg" är väl på samma nivå. Visserligen säger dom inte tt dom byggts där, men det insinueras väl

Jo men ritad/utvecklad/designad är de i allra högsta grad i Alingsås.

Hej

Snabb återkoppling i tråden, jag har beställt (och kommer snart få levererat en BCF cykel).

Gällande Geometri, så vet jag att Gustav är väldigt progressiv och jobbar hårt med att ligga långt fram i utvecklingen. Min nya XC hoj är extremt lik Scott Spark 2022 i geometri.

Har du måttat upp den själv eller fick du med en tabell?

Jo men ritad/utvecklad/designad är de i allra högsta grad i Alingsås.

Har du måttat upp den själv eller fick du med en tabell?
Fick siffrorna från Gustav på BCF när jag pratade med honom.

Har dessutom fått se prototypen på nära håll då hans son har tävlat och tränat på den det senaste året (min son tränar i samma grupp).

För oss som inte kör gravel eller annat med bockstyre, vad är det som inte är bra? Bara nyfiken...
Frågan kanske borde varit i tråden om frågor man inte borde fråga men där hade den nog tappat all relevans.
Jag tror det är @jolov som inte gillar vinkeln på styrstammen på den första bilden.
Men jag fick ett annat styre, då blev det bättre med stystammens vinkel

jag har beställt (och kommer snart få levererat en BCF cykel).
Hoppas att du blir nöjd med den

Gällande Geometri, så vet jag att Gustav är väldigt progressiv och jobbar hårt med att ligga långt fram i utvecklingen.
Den geometrin är väl inte vad jag skulle välja att kalla progressiv.
För oss som inte kör gravel eller annat med bockstyre, vad är det som inte är bra? Bara nyfiken...
Det räcker med att kolla stack och reach för de olika strl.

Jag tror det är @jolov som inte gillar vinkeln på styrstammen på den första bilden.
Oj, svarade på fel inlägg ser jag nu, det var ju jolov som inte var nöjd. Styrstammen (om det heter så när allt är ihopbyggt) borde alltså vara mer horisontellt?
Försöker lära mig så jag kan inse att jag behöver en cykel till...

Jag gillar inte att man stoppat en stam anpassad för ovala aero-styrhuvuden ovanpå en helt vanlig dustcap på en cykel som har runt styrhuvud.

Hela cockpiten ser ut som att den har kepsen bak och fram.
5EC573D1-7AD3-4296-841F-A98DB9238FEA.jpeg

Crescent svetsade väl heller aldrig några egna ramar och det är ju den svenskaste cykeln av alla.

Finns det nått märke som gör egna ramar?
Trek gjorde väl ramarna förut i USA, men gör dom det fortfarande?
Tänker att allt är väl ändå från samma fabrik i Taiwan.
Fett, specilized, canyon..

28 papp för en elvadelad grushoj (racemodellen) med genomgående axlar och totalvikt på runt 7,0 kg?? Ser ut att vara hydrauliska bromsar också. Finns verkligen dessa till salu? Det är ju liksom lite för bra för att vara sant. Marcus hoj har ju inte heller kepsen bak och fram så att säga. ?

Det fanns en egen svensk tillverkning monark eller Crescent 80 eller 90 tal var på SVT kommer jag i håg och skäpshult cyklar visade det då hur det är nu paketcyklar och träningscykel spinning.

Crescent svetsade väl heller aldrig några egna ramar och det är ju den svenskaste cykeln av alla.
Inte? En del tror jag byggts genom åren. Sen fanns ju alltid dom finramarna som importerades och blev rejsiga crescent.

Crescent var väl lite fränt fram till början av 00talet då dom tappade det helt?

Det är inte att ramarna görs i taiwan som är det luriga. Det är ”byggd i sverige” som är det luriga

Inte? En del tror jag byggts genom åren. Sen fanns ju alltid dom finramarna som importerades och blev rejsiga crescent.

Crescent var väl lite fränt fram till början av 00talet då dom tappade det helt?

Det är inte att ramarna görs i taiwan som är det luriga. Det är ”byggd i sverige” som är det luriga
Juste, men om man hade skrivit ”monterad” eller ”ihopsatta” så hade det varit lungt?
Lite som ” assembled in ”

EU har skyddstullar på import av kompletta cyklar, men inte på ramar och delar för montering inom EU
Det är därför tex Pinarello, Colnago, Rose och "alla" andra bygger ihop cyklarna inom EU på kinatillverkade ramar

Bror var i Rumänien finns en cykel fabrik där 3 bokstäver de tar plockar i hop med asiatiska delar typ kina kopia Shimano. Och det var för 30 år sedan på 90 talet inget nytt .
Jo det är komponent brist nu på grund av nerstängning Kina.
Jag drabbats själv men i sten industri.
Den här cykeln är en kund beställning cyckel käner till den.

Senast ändrad:
Bror var i Rumänien finns en cykel fabrik där 3 bokstäver de tar plockar i hop med asiatiska delar typ Shimano.
Är det du försöker säga att din bror var i Rumänien och där besökte en cykelfabrik vars namn har tre bokstäver och där de använder Shimanokomponenter till cyklarna de bygger?

I så fall, vad är det som är förvånande med det? Shimano är väl den största komponenttillverkaren och flertalet cykelmärken går att få med Shimanokomponenter.

Jag förstår inte deras beskrivningar. Det står framväxel på de racer-, cx- och gravelcyklar jag har tittat på, trots att ingen verkar ha det. Vad är det jag missar?

Personligen skulle jag inte köpa en cx eller gravel med singelklinga, men det är personlig smak utifrån hur jag använder dem. Racer med singelklinga - aldrig i livet!

Synd - hade varit kul med ett svenskmonterat alternativ.

Guerrilla Gravity gör egna kolarnas i USA

Jag förstår inte deras beskrivningar. Det står framväxel på de racer-, cx- och gravelcyklar jag har tittat på, trots att ingen verkar ha det. Vad är det jag missar?

Personligen skulle jag inte köpa en cx eller gravel med singelklinga, men det är personlig smak utifrån hur jag använder dem. Racer med singelklinga - aldrig i livet!

Jag köpte med dubbel fram.

Kolla med gustav så löser han det åt dig.
Han är väldigt tillmötesgående!

Det är väl en av fördelarna med ett företag av den här modellen att du enkelt kan få vilket specifikation som helst.

Hur kan man få en cykel med 100mm slag i framdämparen att bli lik en Scott Spark i geometrin? Tror inte ens man lyckas komma i närheten av en Spark RC.

Hur kan man få en cykel med 100mm slag i framdämparen att bli lik en Scott Spark i geometrin? Tror inte ens man lyckas komma i närheten av en Spark RC.

Nån kanske kan göra ett försök att rita upp lite vinklar utifrån foto. Det är alltid lurigt men den ser inte så illa ut, sadelröret ser rätt brant ut t ex. Ser ut att vara ett lyft mot den de hade innan.

Jag köpte med dubbel fram.

Kolla med gustav så löser han det åt dig.
Han är väldigt tillmötesgående!
Jag hade skrivbordet bredvid Gustav på mitt förra jobb. Jag delar bilden att han är tillmötesgående och lätt att prata med! Han var en uppskattad ingenjörskollega på den arbetsplatsen när jag var där.

Han cyklar väl själv på sina cyklar i västgötacupen, med goda resultat i H40.
(fun fact: han har byggt en egen endless-pool att simträna i)

Jag har inte blivit övertygat på 1x heller på racer/grus. Förstår inte alls poängen, men det är väl marknaden som trycker på, de tar lika mycket betalt men behöver bara tillhandahålla 70% av komponenterna.
Men visst, amerikanskt gravel biking är ju mycket tuffare än svensk och då har det säkert sin poäng som på MTB.

Nu fattar jag inte riktigt, ramen har väl samma geometri i sina fasta vinklar oavsett vilken dämpare/gaffel som sitter i?

Sedan hade det vart intressant att gräva mer i varför du inte tror man lyckats komma nära en S.Spark. Men är osäker på om jag orkar följa upp på ett sådant utlägg. Om du kommer på någon av Västgötacupens tävlingar framåt, så kan du få testa min cykel och skapa dig en egen uppfattning.

Förövrigt är min cykel ett custombygge, du finner inte den specen på hemsidan.

Neråt 10 börjar väl verkningsgraden lida + att det blir lite stora %-hopp på slutet.
1x for CX, gravel racing, and beyond
In areas without a massive variation in terrain, the simplicity of a 1x drivetrain is tough to beat. The 360% range of the 10-36 cassette allows a purpose-built gravel race bike or repurposed CX rig to excel in fast gravel races. Depending on fitness and terrain, pair this cassette with any chainring size from 36 to 44 teeth to get the exact range you need.
1x is a great option on road bikes as well. A 48T chainring paired with a 10-36 cassette replicates the gear range of a traditional 53/39 chainring with a 11-28 cassette. With a 44T ring, you have all the climbing gears of a 50/34 and 11-28, with the cleanliness and simplicity of 1x.

Tillbaka
Topp