Då kom du extremt billigt undan. Var 6000:e mil ska oljan i DSG-lådan byta, den servicen (tillsammans med allt annat som görs) kostade 12000-14000 kr när jag kollade runt.
Jag betalade ~3000:- för olje och filter-byte i DSGn, utan vanlig service då då :)
Och det är ju ungefär dubbelt så ofta som en ”normal” modern bil (det brukar ju vara 2 år eller ca 3000 mil).
Man borde byta olja varje år, och vart 1000-1500 mil, olja och filter är billigt.
Enkelt sett att få motorn att hålla längre.
Iofs har jag ju en "gammal skrutt"-bil, En Golf från 2008, jag byter olja och filter själv.
Köper Biltemas 10w40 som uppfyller VWs standard, och deras oljefilter.
Har ju lite tur med min bil också att filtret kommer jag åt uppifrån, så jag suger ur oljan :) Behöver inte lyfta den alls.
Jag tänkte också på mer start/stop, men även en modern bensin/dieselbil har ju mängder av start/stop. Kanske att man tänker att hybriden har längre tid mellan starterna och därför det blir fler ”kalla” starter?
Ja de stackars förbränningsmotorerna i en hybrid lever ju tyvärr ett ganska hårt liv.
Många kallstarter och sen tvingas till att leverera mycket effekt direkt.
Mycket blow-by, sot och vatten i oljan ganska snabbt.
VW använder sig t.ex. av Stratified Injection, där av SI i TSI och FSI, vilket leder till mer sot.
Lägg då till kallstart, tung högerfot, stressade småbarnsföräldrar, turbo med kanske en kompressor, och stora glapp mellan cylinder och cylinderväggarna (pga kall motor) = Mycket skit i oljan :)