[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför i h-e kräver Passat GTE tätare oljebyten än vanliga Passat med samma/liknande(?) motor (sedan att det är bra med tätare byten är ju fakta, men det är en annan sak).
Det är ju rimligt att servicekostnaden är högre (det är ändå dubbla drivlinor), men att oljebyten ska ske oftare verkar minst sagt märkligt.

Varför i h-e kräver Passat GTE tätare oljebyten än vanliga Passat med samma/liknande(?) motor (sedan att det är bra med tätare byten är ju fakta, men det är en annan sak).
Det är ju rimligt att servicekostnaden är högre (det är ändå dubbla drivlinor), men att oljebyten ska ske oftare verkar minst sagt märkligt.
Kanske mer start-stopp kanske? Eller att bensinmotorn går från kall direkt till hög effekt i större utsträckning än en ren bensinare möjligtvis. Mest spekulation förstås..

Kanske mer start-stopp kanske? Eller att bensinmotorn går från kall direkt till hög effekt i större utsträckning än en ren bensinare möjligtvis. Mest spekulation förstås..
Jag tänkte också på mer start/stop, men även en modern bensin/dieselbil har ju mängder av start/stop. Kanske att man tänker att hybriden har längre tid mellan starterna och därför det blir fler ”kalla” starter?

Följer du serviceboken ska den väl servas varje år oavsett, jag har snart kört 8000 mil med min och dyraste servicen har kostat 5 660:- vid 5700 mil. Resten brukar kosta ca 3000:-.

(Exkluderat garantirep då..)

min är servad på 1500 mil, 2900 mil, 4000 mil, 5700 mil, 7075mil. Du kan köra 10% över mätarställningen utan att påverka garantin, men då min är företagsleasing så bokar jag service när bilen säger till

Följer du serviceboken ska den väl servas varje år oavsett, jag har snart kört 8000 mil med min och dyraste servicen har kostat 5 660:- vid 5700 mil. Resten brukar kosta ca 3000:-.

(Exkluderat garantirep då..)

min är servad på 1500 mil, 2900 mil, 4000 mil, 5700 mil, 7075mil. Du kan köra 10% över mätarställningen utan att påverka garantin, men då min är företagsleasing så bokar jag service när bilen säger till
Och det är ju ungefär dubbelt så ofta som en ”normal” modern bil (det brukar ju vara 2 år eller ca 3000 mil).

Och det är ju ungefär dubbelt så ofta som en ”normal” modern bil (det brukar ju vara 2 år eller ca 3000 mil).

Vad jag minns från alla andra tyskar är väl varje år eller 3000 mil, det som kommer först nyare bilar har ju inga fasta intervaller egentligen. Passat tdi hade ju en mellanservice som gjorde att man var in varje år oavsett.

Jag kör ju så mycket att jag inte riktigt reflekterar över det

Oljebyte och tändstift efter 3000mil på fyra år skulle SEAT ha 5500kr för.. dyrt tyckte jag. Vanlig bensinare, ej hybrid..

Vad jag minns från alla andra tyskar är väl varje år eller 3000 mil, det som kommer först nyare bilar har ju inga fasta intervaller egentligen. Passat tdi hade ju en mellanservice som gjorde att man var in varje år oavsett.

Jag kör ju så mycket att jag inte riktigt reflekterar över det
Iaf BMW har ”condition based service”, men det brukar innebära ca 3000-3500 mil, alternativt 2 år. Tror de har haft så åtminstone fr 2005.

Då kom du extremt billigt undan. Var 6000:e mil ska oljan i DSG-lådan byta, den servicen (tillsammans med allt annat som görs) kostade 12000-14000 kr när jag kollade runt.

Oljan i vår mercedes automatlåda kostade 8000 att byta vid "stor" service.

Även om Teslan är dyr att äga på andra sätt (försäkringen bland annat, betalar 600 kr / mån för halvförsäkring 2000 mil) så är ju avsaknaden av påtvingad service något som sparar lite pengar i andra änden.

42000 kr på 12000 mil är 3:50 / mil, det är mer än jag betalar för drivmedel.

Då kom du extremt billigt undan. Var 6000:e mil ska oljan i DSG-lådan byta, den servicen (tillsammans med allt annat som görs) kostade 12000-14000 kr när jag kollade runt.
Jag betalar ju inte själv, utan får bara ett mail från leasingbolaget varje gång där dom informerar om vad det kostat.

Vi gjorde den servicen på en Audi 3.0 för några år sedan, spolningen av lådan var en rätt dyr post. Nu verkar min arbetsgivare tagit sitt förnuft till fånga och utformat en ny policy som gynnar elbilar rätt kraftigt, så det ser lovande ut för till och med en LR.

Jag betalar ju inte själv, utan får bara ett mail från leasingbolaget varje gång där dom informerar om vad det kostat.

Gissar på att leasingbolaget i o m stora volymer är rätt duktiga på att upphandla service, så den lär kosta mindre för dem än för random Nisse som ringer sin egna VW-verkstad.

Gissar på att leasingbolaget i o m stora volymer är rätt duktiga på att upphandla service, så den lär kosta mindre för dem än för random Nisse som ringer sin egna VW-verkstad.

Så är det säkert, men den "vanliga" servicen ligger ju rätt normalt i pris skulle jag säga så isf är det den stora dom förhandlat ner. Alternativt att dom presenterar priset utan moms för mig, mailet är inte så detaljerat utan enbart för info

Troligtvis är det lite billigare i Hudik vs Stockholmsområdet också.

Jag kollade på VW Hammarby (det går att "boka" service på vilken bil som helst på deras web bara man har regnr) och där kostade servicen drygt 13500.

Men det är absolut billigare utanför storstadsregionerna. Servade Subarun i Sundsvall vid något tillfälle, 20% billigare som jag minns det.

Troligtvis är det lite billigare i Hudik vs Stockholmsområdet också.
Så är det nog, även om jag servar på den dyraste då leasingbolaget vill ha det så.

Privat väljer jag dock andra om det går, vanlig service på vår Q3 kostade 7700:- på Audi och 4300:- på meca.

Låter så lockande att äga fossilbil(och hybrid) ,verkligen.
Större problem: hitta en ny elbil till skapligt pris.

Hybrid hade jag verkligen inte velat äga som privatperson.

Märks att det har blivit varmt nu, el-räckvidden är nog 20-25% bättre än i vintras. Mina 55 km till jobbet gör jag nu på 6 deciliter soppa och ~12 kr el.

Lite tröst, bättre beggad bensinare som bara går och går, där man byter olja och filter en gång per år själv för ca 450 kr, är fortfarande en möjlighet i väntan på lite billigare elisar.

Det tråkiga är att man inte behöver köpa eller leasa något som kostar som halva huset.

Min nuvarande bil köpte jag för mindre än vad de betalar i månaden...
Visst är det befriande att ha en "beater"! (antar att din är det...) Andrabilen här är en avensis-99 med tvålitersmotorn, går som hejsan och allt funkar. Karossdelarna är inte helt färgmatchade och färdigkrockad vänster fram. En drömbil :)

Visst är det befriande att ha en "beater"! (antar att din är det...) Andrabilen här är en avensis-99 med tvålitersmotorn, går som hejsan och allt funkar. Karossdelarna är inte helt färgmatchade och färdigkrockad vänster fram. En drömbil :)
Nja, det är en fräsch lågmilare, men en del rost i tröskelbalkar och runt påfyllningslocket. Ford Ka 2006.

Jag betalade ~3000:- för olje och filter-byte i DSGn, utan vanlig service då då :)

Man borde byta olja varje år, och vart 1000-1500 mil, olja och filter är billigt.
Enkelt sett att få motorn att hålla längre.

Iofs har jag ju en "gammal skrutt"-bil, En Golf från 2008, jag byter olja och filter själv.
Köper Biltemas 10w40 som uppfyller VWs standard, och deras oljefilter.
Har ju lite tur med min bil också att filtret kommer jag åt uppifrån, så jag suger ur oljan :) Behöver inte lyfta den alls.

Jag tänkte också på mer start/stop, men även en modern bensin/dieselbil har ju mängder av start/stop. Kanske att man tänker att hybriden har längre tid mellan starterna och därför det blir fler ”kalla” starter?

Ja de stackars förbränningsmotorerna i en hybrid lever ju tyvärr ett ganska hårt liv.
Många kallstarter och sen tvingas till att leverera mycket effekt direkt.
Mycket blow-by, sot och vatten i oljan ganska snabbt.

VW använder sig t.ex. av Stratified Injection, där av SI i TSI och FSI, vilket leder till mer sot.
Lägg då till kallstart, tung högerfot, stressade småbarnsföräldrar, turbo med kanske en kompressor, och stora glapp mellan cylinder och cylinderväggarna (pga kall motor) = Mycket skit i oljan :)

Just nu högst upp på Vi Bilägare:
1651676094171.png

Ja nu var den här. Den får heta nåt från star wars med tanke på datumet. Visst liknar den en Stormtrooper (lite)?

Det enda problemet är att uppfylla regel #25 men jag får väl tolka värdet relativt. ;)

1651682890704.png

Senast ändrad:
Visst är det synd? ;-) Jag är lite fascinerad över hur branschen lyckats justera upp normalläget för vad en bil kostar. Helt vanliga grannar leasar en ev6 för 5500 i månaden utan att blinka, skattade pengar.
Finns ju dom som kommer undan 2-4000:-/mån i sopparäkning på det sättet. Jag skulle hellre åka en ny elbil än en gammal bil om jag behövde göra det valet och pendlade långt.

Men visst är det en hög fast kostnad att dra på sig, men jag vet inte om det är vettigare att två lärare köper en model Y på avbetalning (har det på barnens skola). Det är ju ändå nästan 800 tkr, så dyra elbilar är ju för tätingar eller folk som har bil via jobbet.

Min cykel kostade 10% av vad huset jag är uppväxt i är värt.
En elbil (eller en ny Volvo) kostat mer än huset. ?
Min mtb kostade 1/4 av vad päronens hus kostade att bygga -80. Den är antagligen dyrare än vad många har bilar för också.

Visst är det synd? ;-) Jag är lite fascinerad över hur branschen lyckats justera upp normalläget för vad en bil kostar. Helt vanliga grannar leasar en ev6 för 5500 i månaden utan att blinka, skattade pengar.
Men är det verkligen en uppjustering av totalkostnaden egentligen? Räknar man på bensin-/dieselkostnad, värdeminskning, skatt, försäkring och service på en köpt fossilbil drar det snabbt iväg... Det är klart att just din 23 år gamla Avensis säkert är lite billigare totalt sett, men det beror ju på att den knappast kan minska mer i värde (och att du har tur med servicebehovet (kan ju bero på att det är en Toyota)). :-)

Finns ju dom som kommer undan 2-4000:-/mån i sopparäkning på det sättet. Jag skulle hellre åka en ny elbil än en gammal bil om jag behövde göra det valet och pendlade långt.

Men visst är det en hög fast kostnad att dra på sig, men jag vet inte om det är vettigare att två lärare köper en model Y på avbetalning (har det på barnens skola). Det är ju ändå nästan 800 tkr, så dyra elbilar är ju för tätingar eller folk som har bil via jobbet.

Min mtb kostade 1/4 av vad päronens hus kostade att bygga -80. Den är antagligen dyrare än vad många har bilar för också.
Men tänk vad en bil med V8 bensinmotor inspirerar till cykelpendling.

Behöver jag redovisa ekonomin med att köpa en ganska ny elbil för 120kkr eller har vi tjatat nog för att alla som har behov i det segmentet skall kunna räkna själva på det?

Ekonomin behöver ej redovisas. Det är bara pengar och det kommer nya nästa månad.
Är du en ensamstående uska med två ungar kanske lönen inte räcker till. Det där elitiska tänket trodde jag bara fanns på tesla club sweden ?
Synd att det är sådant sig på bilar nu annars hade model 3 kommit ner ännu mer…

Är du en ensamstående uska med två ungar kanske lönen inte räcker till. Det där elitiska tänket trodde jag bara fanns på tesla club sweden ?
Synd att det är sådant sig på bilar nu annars hade model 3 kommit ner ännu mer…
Jag menade mest att väldigt många skulle ha råd att skaffa sig bra bilekonomi ett antal år framåt till en kostnad som initialt inte är särskilt hög.

Synd att jag av någon anledning inte kan förlika mig med utseendet på Zoe. Eller att äga en Renault.

Hur ser din tänkta kompletta bilpark ut nu då, Hasse? Du gör tvärt emot oss, vi kör en bil som funkar till allt och låter den kosta lite mer. Undrar vem som kommer billigast undan i slutänden :)

Synd att jag av någon anledning inte kan förlika mig med utseendet på Zoe. Eller att äga en Renault.

Hur ser din tänkta kompletta bilpark ut nu då, Hasse? Du gör tvärt emot oss, vi kör en bil som funkar till allt och låter den kosta lite mer. Undrar vem som kommer billigast undan i slutänden :)
Jag utför en slags miljöstudie. Det får kosta lite. ?

• Gilla
Reactions: rln
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp