Vätternrundan 2023 eller 2024

Fel och fel, den uppfattning jag fått är att för en hel del handlar det om prestige att kunna säga att man cyklat sub si eller sub så, som handikapp i golf ungefär, och Vätterrundan är ju inte en tävling utan en motionsrunda.
Jo, det finns säkert en viss prestige i att kunna säga att man cyklat VR sub-X. Det jag inte riktigt ser är att det skulle vara något problem om person A:s och person B:s sub-X-tider svarar mot väldigt olika insatser. Alla som cyklat en del tillsammans med andra inser detta och tar tider med en stor nypa salt då det finns så stor variation i vilken insats som krävs för en viss tid.

Sen tror jag att det är ofrånkomligt att det bland människor som ägnar sig åt en gren och ställer upp i lopp, oavsett om det är tävling eller motionslopp, kommer att finnas en del som finner ett intresse i att se vad man klarar av prestationsmässigt. Och då blir tid en naturlig indikator, delvis i brist på annat. Att man kallar det hela motionslopp tror jag inte påverkar detta nämnvärt.

Även i grenar där loppen för motionärer är tävlingar, typ löpning och längdskidor, finns det garanterat en prestige kring tider. I löpning kanske det är prestige i att säga att man sprungit milen sub-50, sub-45 eller sub-40. I t.ex. Vasaloppet kanske det är sub-8, sub-7 eller sub-6. Vissa grenar har större variation, andra mindre, men det finns absolut en variation i den prestation som krävs för att åstadkomma en viss tid. En kuperad mil i terräng kontra ett platt millopp på asfalt kan skilja en hel del i vad man grejar för tid. En sub-7-tid från led 10 i VL i grisföre är garanterat något helt annat än sub-7 i ÖS under idealiska förutsättningar.

Sen kan man ju ha sin åsikt om det blir kul eller inte när det är en massa stängda grupper på VR eller inte. För min del var stängda grupper en viss del i att jag under rundan 2008 ledsnade och beslutade mig för att lägga ner cyklandet runt den sjön. Sen fanns det andra och ärligt talat kanske viktigare anledningar till att det är min senaste och sannolikt sista runda.

Rent krasst är det billigare och trevligare att cykla en 30 mils brevet. Det är såklart svårare att suba mht. Stämplingar, ingen support och sådant, men trivsamt! Det går ju också cykla lite fortare om man verkligen vill - är man vältränad och har bråttom kan det iofs på kortare rundorna bli problem med minitiden.
Mängden stängda grupper och klunghitlers är också sympatistkt låg.

Ja, det spårade nog lite kring tidsmål och annat. Hitta en cykel av rätt storlek är det viktigaste. Annars kan det blir en obekväm historia runt sjön. Nytt eller beg... din svåger kanske har lite koll och kan hjälpa dig i beg-djungeln? 10k är tyvärr rätt lite för en ny landsvägscykel idag.

Vad ska man ha för storlek på cykeln, är 190cm lång. Är det benlängden man kanske måste också ha koll på?
Kropps och ben-längd är en bra början och det bör mätas noggrant
Typ så här
leg-length-inseam-small.gif

Då är tabellrekommendationen
Stack: 57,5 - 58,5 cm
Reach: 39,5 - 40,5
Men detta är endast en tabellrekommendation!
För många nybörjare, liksom även erfarna motionärer, kan det funka bättre med lite kortare reach och lite högre stack. Särskilt på längre lopp som VR med sina 315km.
Visst går det att finjustera sittställningen ytterligare med längd, höjd och vinkel på styrstammen,
men de förändringarna är bäst att hålla inom 1-2 cm.

Vad är då stack och reach? Det är ett enkelt och bra sätt att ange både höjd och längd på ramen
Stack_o_reach_trek.gif

Och du körde bokryggen rejält upp i skrevet? Kan lätt bli några cm fel där.
Jag har själv mätt rejält fel. Men som tur reagerade den amerikanska cykelbutiken (Rivendell) med att det var ett osannolikt mått och bad mig att mäta om. Med fruns hjälp fick jag ett bättre mått och därmed en bättre cykel som jag fortfarande är mycket förtjust i.

Köpte en ny TRIBAN RC520 i storlek L, har testat den nu och den känns väldigt bra, lite ont i nacken bara efter en runda på 44km idag, men antar att jag är lite ovan bara... Och ja jag mätte lite fel :-) tack för tipset med att "bokryggen rejält upp i skrevet" :-)
Nu ska man börja träna mot 2023/2024

Rätt storlek är såklart jätteviktigt MEN det är inte så att det är jättebekvämt att sitta på en racer i flera timmar i början även om cykeln så är inställd enligt konstens alla regler.

En liten fråga bara gällande bockstyre, när ska man köra med längst ner i styret då den ställningen är ju väldigt oskön? Och är det bara för att få så lite luftmotstånd som möjligt, då känns det som onödigt med bockstyre.
Sedan såg jag en ha en sån där man skruvar fast mitt i styret som två handtag med mjuka-pads för armbågar eller så, när kör man med dessa bäst?

Min cykel kostade 10k ny.

Verkligen schysst för att komma igång + det är Shimano 105 och diskbromsar så det där dyra som är svårt att byta är redan klart.

Däck kommer numera med tubeless tejp så vill du konvertera till tubeless så går det. Däcken som sitter på är väl ärligt talat inget att hurra för med fullt dugliga att träna på om man ser rullmotståndet som extra träning.
Det blev en Triban... Vad menar du med tubeless tejp? Hänger inte riktigt med det du skriver om däcken...

Det blev en Triban... Vad menar du med tubeless tejp? Hänger inte riktigt med det du skriver om däcken...
Decathlon har revampat sina hjul och numera kommer de nya RC520-cyklarna med förmonterade tubeless tejp i däcken. På hemsidan står det fortfarande att man måste montera tubelesstejp (de gamla hjulen) om man ska konvertera över till tubeless däck.

En liten fråga bara gällande bockstyre, när ska man köra med längst ner i styret då den ställningen är ju väldigt oskön? Och är det bara för att få så lite luftmotstånd som möjligt, då känns det som onödigt med bockstyre.
Sedan såg jag en ha en sån där man skruvar fast mitt i styret som två handtag med mjuka-pads för armbågar eller så, när kör man med dessa bäst?
När man ligger först och drar eller mosar ensam i motvinden.

Tempopinnar har man när man är ensam i motvinden. Bristen på lättimlgänliga bromsar och viss vingelrisk utesluter användandet i klunga.

Tempopinnar är värt det i vissa fall om man kan montera dem så att man hyggligt bekvämt kan ligga både i bock och hålla på hoodsen.

IMG_20220423_190227_164.jpg

Jag kör med billiga enkla XLC HB-T04. Kostar ungefär 350 pix och duger i mitt tycke. Inget lyx, men gör jobbet

På vättenrundan är det btw förbjudet med tempopinnar. Det var det senast jag tittade efter iaf, men tror inte att det är ändrat.

Senast ändrad:
När man åker utför är det lämpligt att hålla nere i bocken.

Vad det gäller att hålla i bocken när man ligger och drar är det ju rätt växlande hur de gör om man tittar på t.ex. girot. En hel del åkare har händerna ovanpå bromshandtagen men går ner så djupt att underarmarna väsentligen är horisontella. Jag tycker personligen den positionen är bekvämare, i alla fall om det är en hyggligt rak väg med skaplig beläggning så att man kan åka så avslappnat. Och jag upplever att jag inte sitter högre (=tar mer vind) på det sättet jämfört med att ha händerna i bocken.

När man åker utför är det lämpligt att hålla nere i bocken.

Vad det gäller att hålla i bocken när man ligger och drar är det ju rätt växlande hur de gör om man tittar på t.ex. girot. En hel del åkare har händerna ovanpå bromshandtagen men går ner så djupt att underarmarna väsentligen är horisontella. Jag tycker personligen den positionen är bekvämare, i alla fall om det är en hyggligt rak väg med skaplig beläggning så att man kan åka så avslappnat. Och jag upplever att jag inte sitter högre (=tar mer vind) på det sättet jämfört med att ha händerna i bocken.
Beror ju mycket på setup, form på styret och så vidare. På min "randocykel" har jag styret så att jag hyggligt bekvämt kan ligga ganska mycket ner i bocken, men den mer renodlade linjeracern är det jobbigt att ligga längre stunder i bocken. Kompromisser som alltid!

Bra om man kan sätta styret så att det går att sitta avslappnat och länge i bocken, t ex vid längre förningar och/eller motvind. Det är rätt uppsatt en vilsam och effektiv position.

Är det mindre effektivt att ha händerna på bromshandtagen om man kommer ner lika djupt med överkroppen som om man sitter med händerna i bocken?

Du är kanske starkare än jag och därför upplever det som mindre jobbigt? Som jag sitter blir det jobbigare för mig att komma så lågt när jag håller på hoodsen.
Nä, jag är absolut inte stark. Skillnaden är mer att jag upplever att jag slappnar av mer i axlar/överarmar om jag håller på bromshandtagen. Sen ska jag inte ta gift på att jag kommer ner exakt lika långt. Det känns som att jag håller överkroppen i samma position om jag går mellan positionerna men jag har inte på något sätt mätt upp det så det är inte omöjligt att jag lurar mig själv.

Nä, jag är absolut inte stark. Skillnaden är mer att jag upplever att jag slappnar av mer i axlar/överarmar om jag håller på bromshandtagen. Sen ska jag inte ta gift på att jag kommer ner exakt lika långt. Det känns som att jag håller överkroppen i samma position om jag går mellan positionerna men jag har inte på något sätt mätt upp det så det är inte omöjligt att jag lurar mig själv.
Jag tror att jag förstår hur du menar, men jag skulle nog behöva flytta fram styret någon cm för att få den känslan, men gör jag det känns det inte lika tryggt att hålla i bocken.... jag skulle behöva 2cm längre hoods?

Bocken har väl på senare år fått ge plats åt händerna på ”hoodsen” och armen l 90 grader. Tester i vindtunnel har väl visat att den raka armen du gå ner i bocken skapar mer turbulens och motstånd än om du ”halverar” den genom den 90 gradiga vinkeln på hoodsen. Som sprint/spurtposition är dan väl dock fortfarande kung då du kan få ett helt annat vrid där. Nu är inte klungspurt det vanligaste bland vanliga motionärer i sverige dock.

Jag kan dock uppskatta bocken för att få variation på längre turer även om jag till typ 80% ligger på hoodsen.

Bocken har väl på senare år fått ge plats åt händerna på ”hoodsen” och armen l 90 grader. Tester i vindtunnel har väl visat att den raka armen du gå ner i bocken skapar mer turbulens och motstånd än om du ”halverar” den genom den 90 gradiga vinkeln på hoodsen. Som sprint/spurtposition är dan väl dock fortfarande kung då du kan få ett helt annat vrid där. Nu är inte klungspurt det vanligaste bland vanliga motionärer i sverige dock.

Jag kan dock uppskatta bocken för att få variation på längre turer även om jag till typ 80% ligger på hoodsen.
Man ska aldrig underskatta skyltspurtarna. :sneaky:

Känner att gänget i den här tråden kanske har snöat in sig på maximalt optimerad aeroposition.

TS, om du är ny på lvg så kommer det kännas ovant med den aggressiva positionen. Cyklar du mycket kommer du bli mjukare i höften så då blir det enklare att ligga i bocken. Du kan komplettera med coreträning samt vighetsträning typ yoga för att vänja dig snabbare.

Senast ändrad:
Jag tänkte byta däcken till nästa säsong på min Triban rc520, vad skulle ni rekommendera?

Bilagor

• PXL_20220525_110010494.jpg
    PXL_20220525_110010494.jpg
    1.2 MB · Besök: 79
Tillbaka
Topp