GoranS
Aktiv medlem
Vätternrundan 2023 eller 2024
Jo, det finns säkert en viss prestige i att kunna säga att man cyklat VR sub-X. Det jag inte riktigt ser är att det skulle vara något problem om person A:s och person B:s sub-X-tider svarar mot väldigt olika insatser. Alla som cyklat en del tillsammans med andra inser detta och tar tider med en stor nypa salt då det finns så stor variation i vilken insats som krävs för en viss tid.Fel och fel, den uppfattning jag fått är att för en hel del handlar det om prestige att kunna säga att man cyklat sub si eller sub så, som handikapp i golf ungefär, och Vätterrundan är ju inte en tävling utan en motionsrunda.
Sen tror jag att det är ofrånkomligt att det bland människor som ägnar sig åt en gren och ställer upp i lopp, oavsett om det är tävling eller motionslopp, kommer att finnas en del som finner ett intresse i att se vad man klarar av prestationsmässigt. Och då blir tid en naturlig indikator, delvis i brist på annat. Att man kallar det hela motionslopp tror jag inte påverkar detta nämnvärt.
Även i grenar där loppen för motionärer är tävlingar, typ löpning och längdskidor, finns det garanterat en prestige kring tider. I löpning kanske det är prestige i att säga att man sprungit milen sub-50, sub-45 eller sub-40. I t.ex. Vasaloppet kanske det är sub-8, sub-7 eller sub-6. Vissa grenar har större variation, andra mindre, men det finns absolut en variation i den prestation som krävs för att åstadkomma en viss tid. En kuperad mil i terräng kontra ett platt millopp på asfalt kan skilja en hel del i vad man grejar för tid. En sub-7-tid från led 10 i VL i grisföre är garanterat något helt annat än sub-7 i ÖS under idealiska förutsättningar.
Sen kan man ju ha sin åsikt om det blir kul eller inte när det är en massa stängda grupper på VR eller inte. För min del var stängda grupper en viss del i att jag under rundan 2008 ledsnade och beslutade mig för att lägga ner cyklandet runt den sjön. Sen fanns det andra och ärligt talat kanske viktigare anledningar till att det är min senaste och sannolikt sista runda.