Fredrik Å
Aktiv medlem
Köpråd
Det har nog att göra med att många med mig är allergiska mot resonemanget att det är bara xxxkr/månad bla bla.Det är förvånansvärt många här som avråder från förmånscykel via bruttolöne avdrag
Jag förstår att man kan hitta bra och till och med finare cyklar på wiggler osv men jag är inte intresserad av att lägga ut 12 000 i ett svep nu
Då känns en månadskostnad om 150 kr i månaden i 3 år för att sedan köpa ut cykeln för ca 2000 kr till en total kostnad om 7500 betydligt mer lockande
Trotts att jag under den här tiden får marginellt mindre av lönen avsatt i min pension.
Precis som att alla (väldigt många) hushåll tog en förmånsdator på 90 talet när Sverige skulle datoriseras tycker jag det är ett klockrent erbjudande nu med en cykel.
Jag slipper alla kortkörningar med min diesel bil till jobbet iaf 5 månader om året och sparar slitage och bränsle på den också plus att jag får lite extra motion utöver mitt gymmande :)
Det finns inga gratisluncher.
Någon ska betala och leasingbolaget som står bakom jobbar inte gratis.
Totalkostnaden blir högre hur man än räknar.
De 30% du vinner nu i lägre skatt är de 30% som du INTE får i pension.
Det har alltid och kommer alltid att vara bättre att köpa varan med sparade pengar än att betala hyra.
Snacket om strulfrihet osv är mest bara snack.
Köper man en produkt med garanti är det samma sak.
Vad ingår i den s.k servicen.?
Förmodligen är det värt exakt 0kr
Hur mycket finns det att serva på en cykel som kan vara värt 1400kr?
Kolla växlarna och ev dra åt styrlagret...