Så om man inte tränar så länge så man behöver stoppa i sig något så har man rätt diet, smart.
Tror inte nån nämnt nåt om rätt och fel här. Med vissa dieter kan man träna längre utan att behöva stoppa i sig något. Det är upp till dig om du anser det vara en fördel eller inte. Jag gör det definitivt. Märks tydligt på gruppcyklingar att andra "måste" trycka i sig Snickers och alldehanda jox, medan jag inte har det behovet. Under samma träningstid och ansträngningsnivå. Skumt va?
Och om man vill gå ner i vikt är det också naturligt att äta om man är hungrig jämt?
Ja, absolut. Varför gå hungrig? Det betyder ju att kroppen saknar något. Ändrar man kosten så behövs det inte. Verkar inte det smartare än att plåga sig med hunger helt i onödan?
Och miljarder asiater har ätit en ganska stor mängd utan att uppleva att kolhydrater är ett problem.
Hur vet du det?
Jag har gett ett exempel på en asiat som mådde bra (jag har fler). Vill du jag ska redovisa för alla asiater som jag mött? :) De allra flesta har haft ett hälsosamt bmi och ätit nyttigt (med kolhydrater). Har du några exempel som motbevisar mina anekdotiska bevis och miljarder med asiater utan välfärdssjukdomar? Justja, de svälter ju allihop, för alla i Asien är ju fattiga...
Med tanke på att du använder anekdotiska bevis så är jag själv ett motbevis. Det verkar dock rimligare att undersöka varför kroppen gör som den gör.
Det är ganska enkelt faktiskt: Under ett par miljoner år har vi stoppat i oss kost som inte innehållit särskilt mycket kolhydrater. Sen för några tusen år sen började man av logistiska skäl odla saker, bland annat spannmål. Det funkade och gav fördelen att man slapp härja runt och jaga hela tiden. Men antagligen upplevde människor samma sak som den moderna människan gör, nämligen att de behövde äta oftare om de skulle slippa vara hungriga. Vilket de antagligen inte kunde om maten skulle räcka.
På dessa årtusenden har vi näppeligen hunnit ändra vårt matsmältningssystem till full anpassning till den nya kosten. Därför fungerar det plötsligt ganska dåligt när maten nu (åtminstone i vår del av världen) räcker och vi
kan vara mätta hela tiden.
Att fattiga kineser ätit ungefär som jag beskrev, och klarat sig utmärkt (men antagligen gått hungriga) fram till väldigt nyligen är alltså inte heller någon överraskning.
Det mest spännande i det här är hur man kan tro att den för människan naturliga kosten är skadlig, medan kosten vi så finurligt listat ut att vi kan äta
istället, av helt andra skäl, skulle vara nyttig. Men årtionden av indoktrinering har givit resultat. Normer är extremt svåra att bryta eller ens ifrågasätta. Konsensus ska råda. Gå hungrig om du vill gå ner i vikt!
-7 kilo är resultatet! Samtidigt som han tränar hårt! "Han går ner liiiiiiiite med oerhörda ansträngningar och verkar inte ett dugg nöjd med det, om jag tolkar hans inlägg rätt."
7 kg är alltså "liiiiiiite". Och han "verkar inte ett dugg nöjd med det". Din tolkning. Bara 7 kg. Skitjobbigt. Inte värt det. För dig. Så, du nedvärderar tolkningen. Alla andra har fel när de tolkar dina ord fel. Och hur tvingar JAG dig att prata om Fjärdebrunn?! :) Jag tror du behöver lite kolhydrater...
Varför fortsätter du att prata om tredje person? Låt honom själv avgöra hur det går.
Men för all del, eftersom du tjatar: Jag har gått ner 10 kilo under samma period. UTAN ansträngning. Och det säger jag inte för att nedvärdera någon annan. Snarare för att uppmuntra fler att sluta plåga sig. Det behövs inte.