Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
Jag tycker inte det ger nåt att diskutera med någon som beter sig som en papegoja - totalt oförmögen att lyssna på och ta till sig vad motparten säger/skriver utan upprepar samma sak om och om igen som en gammal hackande grammofonskiva.
Du har ju inte ens försökt diskutera. :) Var dina erfarenheter av kinesisk avföring (!) seriös vetenskap (eller bara en hobby)!? Är det sant att miljarder asiater svultit i tusentals år och på det sättet lyckats undvika de skadliga effekterna av högt kolhydratintag? Det är nåt som antytts! Ingen reaktion från dig. Du påstod att det automatiskt blev påhopp på LCHF, när jag faktiskt sagt att det funkar för vissa, och att jag skrivit att jag rekommenderat andra att testa den. Är det att "gå igång" och "kasta sig över personen"? Ingen kommentar. Om jag säger att den metoden fungerar för vissa, är jag då "oförmögen att ta till mig" (DINA ord!) metoden? Ingen kommentar. Är 7 kg viktnedgång "liiiiiite"? Är det vetenskapligt? Är det god ton? Ingen kommentar. Du kopierar Makten nästan ordagrant istället. Inga invändningar på det han skrivit (tex att man ska äta om man är hungrig, att frukt är mest socker, dvs dåligt och att JAG dragit in en tredje person). Vem är det som är oförmögen?

Viktuppgång av cykling
Nä. Men har man svårt att stå emot hunger är det ju bättre att äta nåt som gör en mätt länge. Då blir man inte hungrig och faller inte i småätandets fälla. Dvs energiintaget dras ner, men utan att behöva gå hungrig.
Ja. Och av allt att döma är det bra att dra ner på tomma kalorier som tillsatt socker, tillsatta fetter, mjöl osv som inte mättar så bra utan ger mest energi. Bättre att äta sallad, kött, fullkorn, rotfrukter osv osv.

Viktuppgång av cykling
Tror du på allvar folk blir feta av sallad?
Folk blir feta av att de inte håller sig mätta. Att råda någon som klagar över hunger att dra ner på den makronutrient som har lägst glykemiskt index och är överlägset bäst på att hålla en mätt, är så korkat att att man baxnar.
Hur lyckas man bli indoktrinerad till att förespråka raka motsatsen till det som visat sig effektivast för viktnedgång? Är det nån slags diagnos? Fettfobi?

Hoppas verkligen inte att trådskaparen följer era så kallade "råd". ?‍♂️ Dumhetens högborg.

Viktuppgång av cykling
Jag är emot LCHF för jag tycker det föder en osund matkultur och slutar oftast, i alla fall inom min bekantskapskrets att de går tillbaka till vanlig kost men i princip behåller LCHF delen, men nu inkl kolhydrater....slutar på mer vikt än mindre i slutändan.

Hunger är en känsla som behöver stävjas, kanske börja fasta ngt dygn så man lär sig att man inte behöver äta. Även dagens "man måste äta var tredje timme" är överdrivet och driver på konsumtion och ätande där kroppen snart själv inte kan reglera ditt insulin/blodsocker.

Har svårt att tro lätt mjölk är sämre än standard mjölk, även om man inte ska dricka mjölk..man kan dricka vatten.

Räkna kalorier och analysera din tallrik, var kan du ta bort kalorier. Dricker du kaffe till maten, kanske skippa latten och ta en vanlig kaffe med.mjölk etc.

Marginal gains som ineos införde...?

Viktuppgång av cykling
Folk blir feta av att de inte håller sig mätta. Att råda någon som klagar över hunger att dra ner på den makronutrient som har lägst glykemiskt index och är överlägset bäst på att hålla en mätt, är så korkat att att man baxnar.
Hur lyckas man bli indoktrinerad till att förespråka raka motsatsen till det som visat sig effektivast för viktnedgång? Är det nån slags diagnos? Fettfobi?

Hoppas verkligen inte att trådskaparen följer era så kallade "råd". ?‍♂️ Dumhetens högborg.
Han kan väl prova både din el någon annans och sen se vart han personligen får bäst resultat?

Viktuppgång av cykling
Du har ju inte ens försökt diskutera. :) Var dina erfarenheter av kinesisk avföring (!) seriös vetenskap (eller bara en hobby)!? Är det sant att miljarder asiater svultit i tusentals år och på det sättet lyckats undvika de skadliga effekterna av högt kolhydratintag? Det är nåt som antytts! Ingen reaktion från dig. Du påstod att det automatiskt blev påhopp på LCHF, när jag faktiskt sagt att det funkar för vissa, och att jag skrivit att jag rekommenderat andra att testa den. Är det att "gå igång" och "kasta sig över personen"? Ingen kommentar. Om jag säger att den metoden fungerar för vissa, är jag då "oförmögen att ta till mig" (DINA ord!) metoden? Ingen kommentar. Är 7 kg viktnedgång "liiiiiite"? Är det vetenskapligt? Är det god ton? Ingen kommentar. Du kopierar Makten nästan ordagrant istället. Inga invändningar på det han skrivit (tex att man ska äta om man är hungrig, att frukt är mest socker, dvs dåligt och att JAG dragit in en tredje person). Vem är det som är oförmögen?

Alltså, du diskuterar inte, du tjabbar. Liksom många andra i tråden, på båda sidor av den polariserade debatten. Diskussion går inte ut på att vinna något.

Ganska trist att det ofta blir dessa krig. Jag är nyfiken av mig och är det en seriös diskussion kan man oftast lära sig något, i den här "diskussionen" - nada.

Det är ju inte första gången LCHF leder till flera sidor med tjabb. Kanske är det så att detta är det sista fästet för dom som måste få rätt på internet. Politik är ju förbjudet, fälgbroms vs. skivbroms är ganska dött och 9-växlats överlägsenhet inte speciellt hett (och har väl aldrig varit det heller om man ska vara ärlig).

Viktuppgång av cykling
Alltså, du diskuterar inte, du tjabbar. Liksom många andra i tråden, på båda sidor av den polariserade debatten. Diskussion går inte ut på att vinna något.

Ganska trist att det ofta blir dessa krig. Jag är nyfiken av mig och är det en seriös diskussion kan man oftast lära sig något, i den här "diskussionen" - nada.

Det är ju inte första gången LCHF leder till flera sidor med tjabb. Kanske är det så att detta är det sista fästet för dom som måste få rätt på internet. Politik är ju förbjudet, fälgbroms vs. skivbroms är ganska dött och 9-växlats överlägsenhet inte speciellt hett.
Jag fick inget svar på mitt inlägg som jag har en del kritik till. Det påstods att LCHF-förespråkarna blir påhoppade (trots att jag skrivit att det funkar för vissa och att jag rekommenderat andra att testa det). Och trots att det hoppas på och dumförklaras rätt friskt ovan. Ska jag bara ta emot märkliga/felaktiga påståenden? Jag är öppen med att det finns flera metoder som fungerar. Jag är däremot inte öppen mot påståenden som att miljarder med kolhydratätande asiater lyckats undvika fetma och diabetes för att de gått hungriga i 1000 år. Eller att LCHF är enda metoden. Det finns många som lyckats minska kaloriintaget genom att byta ut mat mot tex grönt. Eller 5:2 eller vad nu som funkar för dem.

Viktuppgång av cykling
Jag fick inget svar på mitt inlägg som jag har en del kritik till. Det påstods att LCHF-förespråkarna blir påhoppade (trots att jag skrivit att det funkar för vissa och att jag rekommenderat andra att testa det). Och trots att det hoppas på och dumförklaras rätt friskt ovan. Ska jag bara ta emot märkliga/felaktiga påståenden? Jag är öppen med att det finns flera metoder som fungerar. Jag är däremot inte öppen mot påståenden som att miljarder med kolhydratätande asiater lyckats undvika fetma och diabetes för att de gått hungriga i 1000 år. Eller att LCHF är enda metoden. Det finns många som lyckats minska kaloriintaget genom att byta ut mat mot tex grönt. Eller 5:2 eller vad nu som funkar för dem.

Jo men varför upprepa det i femtielva inlägg? Jag förstod vad du menar redan efter dina första inlägg. Du lyckades t.o.m. få in ditt favoritargument med miljarder asiater i detta svar.

Viktuppgång av cykling
Jo men varför upprepa det i femtielva inlägg? Jag förstod vad du menar redan efter dina första inlägg. Du lyckades t.o.m. få in ditt favoritargument med miljarder asiater i detta svar.
Ja, det är fortfarande ett argument. :) Argument ska bemötas. Annars är det ingen seriös diskussion. Kan miljarder (!) asiater ha fel? Har de svultit (!) och kan på så sätt avfärdas som bevis på att kolhydrater i sig inte leder till fetma och diabetes? Tydligen (!). Kan man verkligen föra en diskussion där man avvisar (!) faktiska argument? Då kommer man ju ingenstans. Denna "argumentationsteknik" (liksom den att inte svara på inlägg utan att stå i bakgrunden och trycka på gillaknappen) leder inte nånstans.

Jag hävdar fortfarande att det finns flera metoder som funkar, men på nåt sätt är det JAG som tjabbar? :) Den som påstår att X blir påhoppad, och som inte säger ett knyst när X dumförklarar andra, tjabbar inte?

Viktuppgång av cykling
Den enda diet som har vetenskapligt signifikant effekt på vikten är medelhavskost.
Den innehåller en del olivolja.
Som jag skrivit tidigare: Det finns inga särskilda dieter som visar bättre resultat än andra när det gäller viktnedgång, utöver medelhavskost som är något bättre.

Att det skulle vara dåligt att äta produkter som lättmjölk, lättyoghurt och så vidare finns vad jag vet inga vetenskapliga rön som säger. Att blanda ihop lättare mejeriprodukter med s k ”lightprodukter” är felaktigt.

Lär er kontrollera er hunger, smäll inte i er en massa mättat fett och kött, socker och pasta så ska det nog gå bra, detta.

Viktuppgång av cykling
Ja, det är fortfarande ett argument. :) Argument ska bemötas. Annars är det ingen seriös diskussion. Kan miljarder (!) asiater ha fel? Har de svultit (!) och kan på så sätt avfärdas som bevis på att kolhydrater i sig inte leder till fetma och diabetes? Tydligen (!). Kan man verkligen föra en diskussion där man avvisar (!) faktiska argument? Då kommer man ju ingenstans. Denna "argumentationsteknik" (liksom den att inte svara på inlägg utan att stå i bakgrunden och trycka på gillaknappen) leder inte nånstans.

Jag hävdar fortfarande att det finns flera metoder som funkar, men på nåt sätt är det JAG som tjabbar? :) Den som påstår att X blir påhoppad, och som inte säger ett knyst när X dumförklarar andra, tjabbar inte?

Jag har inte påstått att du hoppat på X, bara att du är tjatig. Och asiaterna lyckades komma med ännu en gång. Jag orkade inte läsa allt du och @Makten skrev efter några inlägg, mer fascinerad av hur mycket energi man är villig att lägga på tjabb.

Men av de jag läst så förstår jag inte vad asiaterna med sitt ris har att göra med vad Makten skriver. Mina föräldrar åt alltid typ husmanskost, mycket kött o potäter med sås. Dom var aldrig överviktiga så därför är alla andra dieter fel.

Viktuppgång av cykling
Jag har inte påstått att du hoppat på X, bara att du är tjatig. Och asiaterna lyckades komma med ännu en gång. Jag orkade inte läsa allt du och @Makten skrev efter några inlägg, mer fascinerad av hur mycket energi man är villig att lägga på tjabb.

Men av de jag läst så förstår jag inte vad asiaterna med sitt ris har att göra med vad Makten skriver. Mina föräldrar åt alltid typ husmanskost, mycket kött o potäter med sås. Dom var aldrig överviktiga så därför är alla andra dieter fel.
Jo, när argument inte bemöts eller inlägg inte besvaras så fortsätter jag. Eftersom jag vill ha en diskussion där man kommer vidare. Då måste man utesluta/reda ut felaktigheter. Ska man bara få använda en fråga (om nåt man undrar över) ett visst antal gånger?! Kan man kunna påstå vad som helst och sen tigande bara glida undan?

Jag kan förklara igen. Man har under en lång tid ätit en kost med mycket kolhydrater i Asien. Ingen diabetes, ingen fetma. Det torde bevisa/antyda att kolhydrater i sig inte är problemet. Men, då kommer teorin att asiater gått hungriga (!) (eftersom de är "fattiga kineser") och därmed motverkat de farliga kolhydraterna. Jag har såklart protesterat, då den förklaringen är ganska desperat/otrolig (i mina ögon).

Dina föräldrar motbevisar också tesen att kolhydrater är det dåliga. Jag vet inte om Y tycker att du just hoppade på X (men troligtvis inte)? Du presenterade ett bevis, visserligen anekdotiskt, men ändå ett bevis. Ska du dumförklaras? Sitter DU i dumhetens högborg? Naturligtvis inte. Det finns massor med människor som äter kolhydrater och som inte automatiskt drabbas av vare sig diabetes eller fetma. Det finns nämligen många dieter som funkar utmärkt för olika människor. Tycker jag. Men JAG är den som tjabbar! :)

Viktuppgång av cykling

De åt antagligen inte så stora portioner, smååt inte mellan måltiderna, käkade inte chips och godis i samma utsträckning som vi gör i dag, smällde inte i sig lika mycket rött kött o s v, o s v.

Viktuppgång av cykling
Som jag skrivit tidigare: Det finns inga särskilda dieter som visar bättre resultat än andra när det gäller viktnedgång, utöver medelhavskost som är något bättre.

Att det skulle vara dåligt att äta produkter som lättmjölk, lättyoghurt och så vidare finns vad jag vet inga vetenskapliga rön som säger. Att blanda ihop lättare mejeriprodukter med s k ”lightprodukter” är felaktigt.

Lär er kontrollera er hunger, smäll inte i er en massa mättat fett och kött, socker och pasta så ska det nog gå bra, detta.
Varför inte mättat fett?
Folk som byter fröoljor mot mättat fett mår oftast bättre, huden tål mer sol och minskar ofta andelen kroppsfett.

Viktuppgång av cykling
De åt antagligen inte så stora portioner, smååt inte mellan måltiderna, käkade inte chips och godis i samma utsträckning som vi gör i dag, smällde inte i sig lika mycket rött kött o s v, o s v.

Dom gick ständigt runt med godispåsar och småsmaskade, när dom inte var upptagna med att dega i tv-soffan med chips o dip, för att avsluta med glass. Och ganska ofta rundade dom av med rött kött för att inte gå o lägga sig hungriga.

Men dom åt inte ris.

Lite seriöst, du gör en del antagande angående mina föräldrars matvanor, det står dig fritt, men du har liksom ingen aning.

Viktuppgång av cykling
Varför inte mättat fett?
Folk som byter fröoljor mot mättat fett mår oftast bättre, huden tål mer sol och minskar ofta andelen kroppsfett.
Mättat fett och fleromättat fett har olika effekter på metabolismen. Mättat fett lagras in på fel ställen, driver på inflammatoriska processer i kroppen och annat. Inflammation har bland annat visat sig korrelera med ökad risk för diabetes, övervikt och andra metabola sjukdomar. Det är så jag som lekman har förstått det. Det kom bland annat en intressant svensk studie för ett tag sedan om de epigenetiska effekterna av olika fettsyror.

Men det här är ett sidospår.

Viktuppgång av cykling
Dom gick ständigt runt med godispåsar och småsmaskade, när dom inte var upptagna med att dega i tv-soffan med chips o dip, för att avsluta med glass. Och ganska ofta rundade dom av med rött kött för att inte gå o lägga sig hungriga.

Men dom åt inte ris.

Lite seriöst, du gör en del antagande angående mina föräldrars matvanor, det står dig fritt, men du har liksom ingen aning.
Haha, du menar att riset skulle vara boven? Eller menar du att det är lika anekdotiskt som andra påståenden om kopplingen mellan ris och övervikt?

Dina föräldrar åt säkert jättemycket skräp. Det spelar liksom ingen roll i sammanhanget. Tidigare generationer, som min föräldrageneration (och kanske din) har däremot ätit ungefär som jag beskrev. Det är tydligt när man tittar på statistik över försäljning och konsumtion av olika matvaror genom åren.

Viktuppgång av cykling
Ett tillägg bara: Om man ser på hur matvanor förändrats över tid är det oundvikligt att måla med bred pensel. På 1600- och 1700-talet hade vi flera perioder med svält i Sverige, men adeln och kungahuset hade antagligen inte något bekymmer med att skaffa mat. De åt antagligen helt andra saker än vanligt folk också. Det betyder inte att de är särskilt representativa för befolkningen i stort, eller att de är bevis för att människor i deras generation inte svalt.

Förlåt för att jag lät dina föräldrar bli representanter för sin generation. Det var obetänksamt av mig. Som du säger, jag kände inte dem.

Viktuppgång av cykling

Glykemiskt index har ingen speciellt stor påverkan på mättnad. Det är ett typiskt LCHFargument som står sig stenhårt i era kretsar fast det visats att det är ganska ointressant

Viktuppgång av cykling
Mättat fett och fleromättat fett har olika effekter på metabolismen. Mättat fett lagras in på fel ställen, driver på inflammatoriska processer i kroppen och annat. Inflammation har bland annat visat sig korrelera med ökad risk för diabetes, övervikt och andra metabola sjukdomar. Det är så jag som lekman har förstått det. Det kom bland annat en intressant svensk studie för ett tag sedan om de epigenetiska effekterna av olika fettsyror.

Men det här är ett sidospår.
Erfarenhet motsäger det. Tucker Goodrich har mycket information om fetter.

Viktuppgång av cykling
Erfarenhet motsäger det. Tucker Goodrich har mycket information om fetter.
Meningslöst att diskutera vidare. Hade jag varit min kompis molekylärbiologiforskaren (som mycket av min fakta kommer ifrån) hade det varit en annan sak. Något säger mig att du kan hitta fler studier på internet än jag, och jag kommer förstås aldrig kunna överbevisa dig.

Men jag lyssnar nog på min kamrat fortsättningsvis också.

Allt gott!

Viktuppgång av cykling
Nä, det finns idrotter där eliten kan vinna på LCHF också. Beror helt på vad det handlar om. 100 meter lär nog ingen rekommendera det för, dock. Men maraton till exempel.

Jag menar att det kanske inte är särskilt vettigt att titta på vad eliten äter när man ska bedöma vad som är rimligt för egen del. "Behöver" man verkligen explosivitet som motionär?

Klart man inte föredrar "fettmotorn" om den inte fungerar. Vilket den inte gör om man normalt sett går på kolhydrater. Då måste du först in i svältläge och innan dess lär du må så dåligt att du knappast har lust att träna. Förbi "bonka" alltså.

Det här var bara för intressanta påståenden för att inte bevara.

Viktuppgång av cykling
Nä, varför då? Med glykogendepåer kan du ta ut högre effekt men under kortare tid. Är du i ketos så har du massor av energi att bränna under många timmar, men med lägre effektuttag.

En ultrasportare kan gå in i ketos under tävling trots konstant påfyllning av kolhydrater.

Kolhydrater är så viktigt för kroppen att den går in i just ketos för att få något att fylla på sina glykogendepåer med och kunna ge hjärnan energi.
Men det vi kallar essentiella aminosyror kan inte kroppen göra själv, ändå är det kolhydraterna som är boven.

Glykemiskt index har ingen speciellt stor påverkan på mättnad. Det är ett typiskt LCHFargument som står sig stenhårt i era kretsar fast det visats att det är ganska ointressant

Precis, det är till för diabetiker för att kunna anpassa mängden insulin till vad dom stoppar i sig.
Men det är ju riktigt märkligt att räkna på, tex att vetemjöl är sämre än raffinerat socker. För att socker innehåller fruktos som är svårare för kroppen att ta upp, medan vetemjöl är ren glukos och tas upp direkt.

Viktuppgång av cykling
Det här var bara för intressanta påståenden för att inte bevara.
Så varför besvarar du dem inte då? Den intellektuella nivån är verkligen inte på topp här.

En ultrasportare kan gå in i ketos under tävling trots konstant påfyllning av kolhydrater.

Kolhydrater är så viktigt för kroppen att den går in i just ketos för att få något att fylla på sina glykogendepåer med och kunna ge hjärnan energi.
Men det vi kallar essentiella aminosyror kan inte kroppen göra själv, ändå är det kolhydraterna som är boven.
Vilket inte har ett jota med det du citerade att göra.

Viktuppgång av cykling
Jag tror att ni måste acceptera att det finns både nackdelar och fördelar med LCHF. Om mättnad är en av effekterna är det antagligen värt att prova för människor som inte fixar att hålla sig ifrån att äta så fort de känner minsta hunger. Det kan alltså ses som en fördel om man vill gå ned i vikt. Men LCHF är som sagt bara en av alla dieter och visar inte bättre resultat för viktnedgång än andra.

Det andas fanatism att bara slå ifrån sig de möjliga problem som denna relativt extrema diet kan föra med sig. Det gör att i alla fall jag blir skeptisk och undrar om ni har något att dölja, och därmed blir misstänksam också mot dietens påstådda fördelar. Detta blir förstås inte bättre av att dieten har haft ett antal kontroversiella förespråkare, exempelvis den så kallade LCHF-doktorn Annica Dahlqvist som självmant avsade sig sin läkarlegitimation innan hon riskerade att få den indragen (för att ha gett tokiga råd om Covid-19).

Slutligen ligger det mycket i vad @BFS skriver: Det finns mängder, miljarder, människor som har kolhydrater som primär energikälla utan att bli feta eller sjuka av det. Alla svälter inte. Alltså är en diet med jättemycket fett och jättefå kolhydrater inte något universalrecept på att undvika fetma och metabola sjukdomar.

Viktuppgång av cykling
Jag tror att ni måste acceptera att det finns både nackdelar och fördelar med LCHF. Om mättnad är en av effekterna är det antagligen värt att prova för människor som inte fixar att hålla sig ifrån att äta så fort de känner minsta hunger. Det kan alltså ses som en fördel om man vill gå ned i vikt. Men LCHF är som sagt bara en av alla dieter och visar inte bättre resultat för viktnedgång än andra.

Det andas fanatism att bara slå ifrån sig de möjliga problem som denna relativt extrema diet kan föra med sig. Det gör att i alla fall jag blir skeptisk och undrar om ni har något att dölja, och därmed blir misstänksam också mot dietens påstådda fördelar. Detta blir förstås inte bättre av att dieten har haft ett antal kontroversiella förespråkare, exempelvis den så kallade LCHF-doktorn Annica Dahlqvist som självmant avsade sig sin läkarlegitimation innan hon riskerade att få den indragen (för att ha gett tokiga råd om Covid-19).

Slutligen ligger det mycket i vad @BFS skriver: Det finns mängder, miljarder, människor som har kolhydrater som primär energikälla utan att bli feta eller sjuka av det. Alla svälter inte. Alltså är en diet med jättemycket fett och jättefå kolhydrater inte något universalrecept på att undvika fetma och metabola sjukdomar.
Alltså, jag vet inte om du och flertalet andra missförstår med flit, för varken jag eller nån annan här har nånsin påstått att LCHF är den enda fungerande metoden att gå ner i vikt. Jag har heller inte påstått att de där miljarder kineserna svälter. Däremot verkar det rimligt att anta att människor som inte lever i samma välfärdssamhälle som vi, i större mån är beredda att acceptera att vara hungriga ganska många timmar om dygnet. De har förmodligen ofta inget val. Det betyder inte att man är utfattig, eller hur?

Det där med att LCHF inte skulle ge bättre resultat om man vill gå ner i vikt beror på om de som ingår i den förmodade studien får äta hur mycket de vill eller inte. Det finns gott om studier som visar att just LCHF är mer effektivt för att gå ner i vikt än med traditionell kost. Under vissa omständigheter, som i min mening är de omständigheter som flest västerlänningar accepterar. Nämligen att det inte inverkar alltför negativt på ens liv, genom exempelvis plågsam hunger.

Det jag blir nästan förbannad på är när det ges råd till en som vill gå ner i vikt, som nästan garanterat inte kommer att fungera givet beskrivningen av personens tillvaro. Om personen redan nu plågas av hunger, hur i helsike tänker du att vederbörande ska stå ut med att vara ännu mer hungrig? Om inget annat val fanns, visst. Men nu gör det ju det. Så varför i hela friden denna ständiga uppmaning till självspäkning? Jag förstår inte.

Viktuppgång av cykling
Alltså, jag vet inte om du och flertalet andra missförstår med flit, för varken jag eller nån annan här har nånsin påstått att LCHF är den enda fungerande metoden att gå ner i vikt. Jag har heller inte påstått att de där miljarder kineserna svälter. Däremot verkar det rimligt att anta att människor som inte lever i samma välfärdssamhälle som vi, i större mån är beredda att acceptera att vara hungriga ganska många timmar om dygnet. De har förmodligen ofta inget val. Det betyder inte att man är utfattig, eller hur?

Det där med att LCHF inte skulle ge bättre resultat om man vill gå ner i vikt beror på om de som ingår i den förmodade studien får äta hur mycket de vill eller inte. Det finns gott om studier som visar att just LCHF är mer effektivt för att gå ner i vikt än med traditionell kost. Under vissa omständigheter, som i min mening är de omständigheter som flest västerlänningar accepterar. Nämligen att det inte inverkar alltför negativt på ens liv, genom exempelvis plågsam hunger.

Det jag blir nästan förbannad på är när det ges råd till en som vill gå ner i vikt, som nästan garanterat inte kommer att fungera givet beskrivningen av personens tillvaro. Om personen redan nu plågas av hunger, hur i helsike tänker du att vederbörande ska stå ut med att vara ännu mer hungrig? Om inget annat val fanns, visst. Men nu gör det ju det. Så varför i hela friden denna ständiga uppmaning till självspäkning? Jag förstår inte.
För att det inte handlar om självspäkning. Det handlar inte om att vara hungrig många timmar om dygnet, det handlar om att inte äta vid minsta tillstymmelse till hunger. Det är skillnad. Jag är aldrig plågsamt hungrig och skulle jag bli det så äter jag förstås.

Kanske är Japan och Sydkorea bättre exempel än Kina. Det är välfärdssamhällen med en kost baserad på kolhydrater som vitt ris och nudlar, och de tillhör de länder i världen som har minst problem med övervikt. Många länder på ungefär samma låga nivåer av fetma är samtidigt extremt fattiga, så det ligger en del i vad du säger också om förhållandet mellan tillgång till mat och hur tjock en befolkning är.

Generellt har människor svårt att bibehålla en diet under längre tid, så även LCHF. Min upplevelse är att människor gärna lägger sig till med vanor som inte är bra för dem, exempelvis stora mängder kött och mättat fett. Efter en viss tid orkar de inte hålla en så sträng diet och ökar då intaget av kolhydrater och socker samtidigt som de behåller köttet och det mättade fettet. Det sämsta av två världar alltså.

Med tanke på att rött kött i stora mängder och processat kött i alla mängder korrelerar med ökad risk för tjocktarmscancer, och ett högt intag av mättat fett leder till metabola sjukdomar, skulle jag hellre lära mig att äta nyttigt och mindre, än att ta en genväg, inte acceptera något annat än ständig mättnad och på det sättet utsätta mig själv för risker. Särskilt som min fru just nu går igenom cytostatikabehandling för cancer.

Jag tror att det långsiktigt bästa om man vill hålla vikten på en bra nivå alltså är att lära sig att äta både nyttigare och mindre. Det handlar inte om att gå runt och vara vrålhungrig hela tiden, utan om att inse att vårt ätande inte bara har med ren hunger att göra.

Nu känner jag att jag fick till ett balanserat och ganska tydligt inlägg, så jag lämnar denna debatt innan jag blir alltför papegojig.

Ha det fint!

Senast redigerad av en moderator:
Viktuppgång av cykling

Precis, det är till för diabetiker för att kunna anpassa mängden insulin till vad dom stoppar i sig.
Men det är ju riktigt märkligt att räkna på, tex att vetemjöl är sämre än raffinerat socker. För att socker innehåller fruktos som är svårare för kroppen att ta upp, medan vetemjöl är ren glukos och tas upp direkt.

Det här med glykemiskt index och blodsocker osv kan ju låta väldigt logiskt. Man blir hungrig när blodsockret sjunker osv. Men de studier som gjorts visar att det inte är något som är speciellt viktigt och man känner inte att blodsockret är lågt och det har ingen speciellt stark koppling till hunger öht. Man kan få lågt blodsocker på riktigt men det drabbar knappt friska människor under normala omständigheter och absolut inte på någon halv dag utan mat eller så. Men ändå tror vissa stenhårt på det.

Viktuppgång av cykling

Mitt enda problem med ditt snack är att du skriver massa saker som inte stämmer. Annars får man gärna äta vad man vill.

Tillbaka
Topp