Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
Har du sett på My 600 lbs life? De är kraftigt överviktiga. Alltså saknar deras kroppar nåt. Alltså är det rätt att de äter mer (nej, de äter inte bara kolhydrater).
Tittar inte på teve så jag har ingen aning om vad de äter. Gissningsvis mycket av allt. För att de inte håller sig mätta. För att "mycket av allt" innefattar stora mängder kolhydrater.

Hur vet jag att asiater inte lider av övervikt? :) Avsaknaden av överviktiga asiater? Avsaknaden av rapporter som hävdar att asiater lider av övervikt och välfärdssjukdomar? Vill du ha en miljard berättelser om enskilda asiater och deras kostvanor? Du har höga beviskrav på din motståndares argument! Dina egna bevis på att asiater visst lider av problem med deras kolhydrattunga diet lyser med sin frånvaro. De svälter ju och har alltid gjort det!
Jag undrade hur du vet att de inte upplevt att kolhydrater är ett problem. Till exempel genom att gå hungriga.
Återigen föreslår jag att du läser lite noggrannare vad jag skriver.

Ja, du är ju beviset på att asiaterna EGENTLIGEN lider av att äta kolhydrater.
Jag svarade på ditt poänglösa anekdotiska "bevis".

Och i flera tusen år har människan ätit kolhydrater utan att lida av det. Liksom jag och andra fortfarande gör. Det är bara en tidsfråga för oss andra som äter kolhydrater innan vi drabbas av... Vad nu vi kommer att drabbas av.
Vad är det som får dig att tro att människan inte har lidit?
Många av er andra kommer att drabbas av fetma och/eller insulinresistens.

Så, asiater ÄR fattiga kineser som svultit fram tills nyligen. En homogen svältande grupp. Då vet vi det. Bra kvalitet på det argumentet!
Är det du eller jag som har talat i inlägg efter inlägg om asiater som en homogen grupp? Vet inte riktigt varför du hakat upp dig på just dem. Vi är av samma art liksom.

Så, LCHF är den naturliga kosten som vi är anpassade för sen miljoner år tillbaka.
Ja.

Ingen frukt ("mest socker"), bara bacon och ägg.
Nej. Känner du dig inte lite pinsam när du gång på gång bygger halmdockor?

Och man kan bara välja på att antingen äta LCHF eller gå omkring hungrig.
Nej. Finns massor av mellanting. Man kan också välja att bli tjock. Det är ganska vanligt.

Varför tar du inte ansvar för att du nedvärderar tredje persons ansträngningar? Om du kan ned/värdera tredje persons ansträngningar så kan även jag göra det. Eller är det olika regler för dig och andra? :) Så du har gått ner liiiiite mer? Vad duktig du är! Du verkar dock inte speciellt nöjd (eftersom du är så nedlåtande). Är det viktiga att du gått ner utan ansträngning? Är ansträngning (träning) nåt dåligt? Du var ju lite nedlåtande mot elitmotionärer...
Vem är det som startat en tråd om "bikt"? Vem är det som nästan dagligen skriver om sina ansträngningar? Inte är det jag i alla fall. Jag har inte nedvärderat någon, det är din absurda tolkning.

Ja, det är viktigt att gå ner utan ansträngning eftersom ansträngningen är det som gör att så många misslyckas med att gå ner i vikt.

Viktuppgång av cykling
Nä, jag var ute och cyklade. Bättre än teve! :giggle:

Edit:

Visa bilaga 557447
Fin kväll. Tog en äggmacka med kalles när jag kom hem. Det var gott.
20220525_220845.jpg

Viktuppgång av cykling
Nä, varför då? Med glykogendepåer kan du ta ut högre effekt men under kortare tid. Är du i ketos så har du massor av energi att bränna under många timmar, men med lägre effektuttag.
Fast som det länkats om tidigare, SOK rekommenderar höga intag av kolhydrater vid hyggligt långvarig träning. Bland de elitidrottare jag har runt mig i den klubb jag är aktiv (orientering) är det också så. Det finns nån som väljer bort kött men ingen som väljer bort kolhydrater.

Viktuppgång av cykling
Fast som det länkats om tidigare, SOK rekommenderar höga intag av kolhydrater vid hyggligt långvarig träning. Bland de elitidrottare jag har runt mig i den klubb jag är aktiv (orientering) är det också så. Det finns nån som väljer bort kött men ingen som väljer bort kolhydrater.
Varför rekommenderar de det? Och igen; är elitidrottare verkligen något som motionärer ska försöka härma när de inte är i närheten av på samma nivå?

Viktuppgång av cykling
Tittar inte på teve så jag har ingen aning om vad de äter. Gissningsvis mycket av allt. För att de inte håller sig mätta. För att "mycket av allt" innefattar stora mängder kolhydrater.
Det var väl rätt att lyssna på kroppen? Att gå hungrig var ju dumt.
Jag undrade hur du vet att de inte upplevt att kolhydrater är ett problem. Till exempel genom att gå hungriga.
Återigen föreslår jag att du läser lite noggrannare vad jag skriver.
Jag har rest i Asien. Det är inte bara fattiga kineser som går hungriga i Asien.
Jag svarade på ditt poänglösa anekdotiska "bevis".
Fast du har inte ens anekdotiska bevis. :) Bara en teori om att miljarder kolhydratätande asiater är fattiga och går omkring hungriga.
Vad är det som får dig att tro att människan inte har lidit?
Många av er andra kommer att drabbas av fetma och/eller insulinresistens.
Okej, säger du det, så.
Är det du eller jag som har talat i inlägg efter inlägg om asiater som en homogen grupp? Vet inte riktigt varför du hakat upp dig på just dem. Vi är av samma art liksom.
Jag har inte påstått att asiater är fattiga kineser som går omkring och svälter. Jag har påstått att de äter/ätit ganska mycket kolhydrater genom historien utan att drabbas av vare sig diabetes eller fetma. Men, du vill ju ha mer bevis än så. Helst en miljard underskrivna redogörelser. :)
Okej, och vi har lidit av fetma och insulinresistens sen vi började äta kolhydrater?
Nej. Känner du dig inte lite pinsam när du gång på gång bygger halmdockor?
Du har aldrig skrivit att frukt är "mest socker" och ett dåligt mellanmål?
Nej. Finns massor av mellanting. Man kan också välja att bli tjock. Det är ganska vanligt.
Fast samtidigt kommer många av oss som äter kolhydrater drabbas av fetma och insulinresistens. Det låter inte på dig som att det finns mellanting.
Vem är det som startat en tråd om "bikt"? Vem är det som nästan dagligen skriver om sina ansträngningar? Inte är det jag i alla fall. Jag har inte nedvärderat någon, det är din absurda tolkning.
Det är inte jag. Du påstod att jag tvingade dig att skriva om tredje person! :) Och -7 kilo är "liiiiiite". Då är din insats bara "liiiiite" bättre. Helt absurt att fler tolkade ditt "liiiiiite" som nedvärderande. Vad hade varit ett bra resultat enligt dig? 7 kilo är ju dåligt. 10 kg är ju bra (eftersom du gått ner det).
Ja, det är viktigt att gå ner utan ansträngning eftersom ansträngningen är det som gör att så många misslyckas med att gå ner i vikt.
Är det viktigt att inte anstränga sig? :) Ja, det är ju ett bra träningsupplägg...

Viktuppgång av cykling
LCHF har troligen ganska lite med att göra hur människan åt som jägare och samlare, om det nu räknas som det ”naturliga tillståndet”. Det lilla jag har sett skrivet av forskare på ämnet tyder snarare på att olika folk åt olika föda beroende på geografisk plats, årstid, klimatperiod och så vidare. Det vi antagligen kan vara överens om är att raffinerat socker i den mängd vi konsumerar i dag är ett resultat av industrisamhället och att det sannolikt är ganska dåligt för oss. Vilket är ungefär vad läkare och forskare brukar räkna som det positiva med LCHF-dieten - att man minskar (eller helt utesluter) socker.

Nej, man drabbas inte av fetma och insulinresistens för att man äter kolhydrater. Man drabbas av det för att man äter dåligt och antagligen äter för mycket. Det är skillnad.

Senast redigerad av en moderator:
Viktuppgång av cykling
Nu är jag utled på att försöka resonera med nån som inte läser vad man skriver. ?‍♂️ Gonatt!
Ännu ett inlägg helt utan svar. Att anstränga sig är dumt! Hade väntat mig "liiiiite" mer (skojar bara, jag väntade mig inget annat). Du har såklart inte skrivit det du har skrivit. :)

Viktuppgång av cykling
Märks tydligt på gruppcyklingar att andra "måste" trycka i sig Snickers och alldehanda jox, medan jag inte har det behovet. Under samma träningstid och ansträngningsnivå. Skumt va?

Ja det verkar lite skumt vilka du refererar till, du verkar mest leta argument för att backa din ståndpunkt. Finns nog många som oavsett diet inte trycker i sig en massa "jox" på gruppcyklingar. Om jag cyklar 3 timmar hårt har jag bara vatten med mig, möjligen apotekets vätskeersättning i en av flaskorna. Skumt va?

Du borde bestämma dig om anekdotisk bevisföring är ok eller ej. Lite klädsamt att inte ägna sig åt sånt om man anmärker på det hos andra.

Jag kör för övrigt med LCFHS.

Viktuppgång av cykling
Varför rekommenderar de det? Och igen; är elitidrottare verkligen något som motionärer ska försöka härma när de inte är i närheten av på samma nivå?
För att de helt utan bakomliggande kunskap ska chansa på nåt? Jag vet inte om det är så de jobbar, men om det är arbetssättet verkar det vara en spännande arbetsplats.

Att de passar de som tränar mkt betyder inte att det passar alla. Precis som lchf, 5:2, unt so weiter inte passar alla. Men var och en blir salig på sin tro, och det är väl bra så.

Viktuppgång av cykling
Ja visst, alla dieter passar inte alla. Det intressanta är att så fort nån rekommenderar lchf så är det ett helt gäng som går i spinn och kastar sig över den personen, i det här fallet Makten. Det sker inte när nån rekommenderar 5:2 eller nån av de andra dieterna. Trots att de alla bara är olika metoder för att äta mindre.
Det vore intressant att förstå vad det är som är så provocerande med lchf, är det att det känns som ”fusk” att folk kan gå ner i vikt trots att de äter sig mätta, att de ”smiter förbi” det här jobbiga att man ska gå hungrig som nåt slags straff för att personen har gått upp i vikt? Framförallt verkar det ju vara personer som jag förstått inte har problem med vikten som förfasas över just lchf, inte andra dieter.

Viktuppgång av cykling
Ja visst, alla dieter passar inte alla. Det intressanta är att så fort nån rekommenderar lchf så är det ett helt gäng som går i spinn och kastar sig över den personen, i det här fallet Makten. Det sker inte när nån rekommenderar 5:2 eller nån av de andra dieterna. Trots att de alla bara är olika metoder för att äta mindre.
Det vore intressant att förstå vad det är som är så provocerande med lchf, är det att det känns som ”fusk” att folk kan gå ner i vikt trots att de äter sig mätta, att de ”smiter förbi” det här jobbiga att man ska gå hungrig som nåt slags straff för att personen har gått upp i vikt? Framförallt verkar det ju vara personer som jag förstått inte har problem med vikten som förfasas över just lchf, inte andra dieter.
Huvudet på spiken?

Viktuppgång av cykling
Menar du påhopp, som att skriva att LCHF funkar för vissa (vilket jag gjort) eller att jag rekommenderat andra att testa LCHF (vilket jag också gjort)? Är det att kasta sig över en metod att gå ner i vikt? :) Det är intressant att hävda att miljarder asiater (som ätit mycket kolhydrater) endast lyckats undvika den oundvikliga fetman och diabetesen pga att de är "fattiga kineser" (!) som lever i svält (!). DET provocerar dig inte? :) Är det okej att hävda det? Eller att säga att en person som gått ner 7 kg bara gått ner "liiiiiiite" och samtidigt är missnöjd med det (att gå ner bara 7 kg samtidigt som personen tränar hårt)? Räknar inte med nåt svar.

Viktuppgång av cykling
Det vore intressant att förstå vad det är som är så provocerande med lchf,
kanske: dyrt, miljösvineri, djurutnyttjande, egoistiskt. osmakligt i en tid när vi kollektivt behöver minska vårt resursutnyttjande, inte lägga om kosten till en ännu mer slösaktig variant.

det frustrerande för mig med sådan lchf-kritik är dock att den handlar om just God Smak och förutsätter att det är konsumentmakt som ska lösa världens problem. men om alla mänskor började köpa billigare mat skulle det vara katastrof för ekonomin, det skulle inte "funka" med nuvarande konfiguration. så sett är liksom lchf räddningen för nuvarande ekonomi, den logiska utcecklingen om vi ska ha tillväxt i livsmedelsbranschen.

så jag är nog mindre provocerad av lchf:are och mer provocerad av lchf-kritikerna som inte tar sin kritik vidare till en mer generell ekonomisk kritik. det är futtigt.

Viktuppgång av cykling
Nu vet jag inte hur du jobbar men sedan tror jag att matlådor är väldigt bra. Maten man lagar hemma, speciellt om den ska vara matlådekompatibel, inte särskilt onyttig, och desto viktigare, portionerna är mycket mindre än vad du får/lassar på själv på lunchrestaurangen.
IKEAs äldre glaslådor med vitt lock ger bra portionsstorlekar där jag uppnår en mättnadsgrad om kanske 70%. För mig är skillnaden stor hur jag känner mig efter att jag ätit i lunchrestaurangen kontra om jag äter matlåda, känner mig mycket mer sväld och mätt om jag är i restaurangen, för att jag omedvetet tar mer mat/bröd etc.
Håller med, även för mig tänker jag att det blir väldigt mycket mer mat i restaurangen än i matlådan, pga att man ofta serverar på en större tallrik, äter mycket mumsigt i salladsbuffen, hittar närbakat mumsigt bröd som blir ännu godare med smör eller någon påläggsröra, ... Det blir helt enkelt en väldigt mycket större portion.

Till lunchmatlådans nackdel är för mig att jag är dålig på att få med mig grönsaker (lathet). Ibland får jag feeling och gör en vitkålssallad som håller länge i kylen, annars kanske det i bästa fall blir en morot.

Jag reggar i Lifesum som en del i lärandet att allt jag äter innehåller energi och intressant att se hur mycket det är i olika saker jag äter, ett senare och annat steg vore att styra mer efter detta. Det gör jag inte riktigt nu. Ungefär som att jag tränar med pulsklocka och mest bara efteråt tittar på tempo, distans och puls. Det finns mer att göra!

Viktuppgång av cykling
kanske: dyrt, miljösvineri, djurutnyttjande, egoistiskt. osmakligt i en tid när vi kollektivt behöver minska vårt resursutnyttjande, inte lägga om kosten till en ännu mer slösaktig variant.

det frustrerande för mig med sådan lchf-kritik är dock att den handlar om just God Smak och förutsätter att det är konsumentmakt som ska lösa världens problem. men om alla mänskor började köpa billigare mat skulle det vara katastrof för ekonomin, det skulle inte "funka" med nuvarande konfiguration. så sett är liksom lchf räddningen för nuvarande ekonomi, den logiska utcecklingen om vi ska ha tillväxt i livsmedelsbranschen.

så jag är nog mindre provocerad av lchf:are och mer provocerad av lchf-kritikerna som inte tar sin kritik vidare till en mer generell ekonomisk kritik. det är futtigt.
Kan tycka att du har bra poänger här. Men har inte livsmedelsbranschen insett att vegetarisk kost är en guldgruva? Visst kan man äta billigt om man håller sig till bönor och linser osv. Men kolla hur hyllorna för vegetariska kötthärmprodukter tar över hela butiken. I butiker i ekonomiskt välmående områden. Skulle tippa att den målgruppen har goda ekonomiska förutsättningar och man kan lägga på bra marginaler.

Viktuppgång av cykling
Lustigt, jag tycker att det är tvärtom. När någon kommer med berättigad kritik mot LCHF sätter drevet igång. Jag upplever inte att det brukar ske när man ifrågasätter (delar av) andra dieter.

Det finns också ganska stora skillnader i argumentationen, där en del LCHF-förespråkare påstår sig representera ett ”ursprungligt” eller ”naturligt” sätt att äta, påstår att ”socker är ett gift” med mera. De verkar alltså se sin diet som något mer än en diet. En del LCHF-förespråkare verkar också oförmögna att förstå, eller kanske erkänna, att det är en kosthållning som kan ha negativa konsekvenser för både kroppen och miljön.

Viktuppgång av cykling

Den kritiken leder till politik (eftersom vissa inte anser att miljö och klimat är viktigt) och stängda trådar.

Viktuppgång av cykling
Lustigt, jag tycker att det är tvärtom. När någon kommer med berättigad kritik mot LCHF sätter drevet igång. Jag upplever inte att det brukar ske när man ifrågasätter (delar av) andra dieter.

Det finns också ganska stora skillnader i argumentationen, där en del LCHF-förespråkare påstår sig representera ett ”ursprungligt” eller ”naturligt” sätt att äta, påstår att ”socker är ett gift” med mera. De verkar alltså se sin diet som något mer än en diet. En del LCHF-förespråkare verkar också oförmögna att förstå, eller kanske erkänna, att det är en kosthållning som kan ha negativa konsekvenser för både kroppen och miljön.
För mig behöver man inte ens ta det till argument om miljö och klimat. De har nästan alltid så mycket andra fel på vägen att man fastnar där

Viktuppgång av cykling
Utifrån ett cykelträningsperspektiv har ju lchf/ketos vissa brister vid träning och lopp på z3-5 nivå som jag försöker belysa. DVS där förbränningen är aerob och kräver kolhydrater för förbränningen. Dvs INTE 3 tim kompiscykling i skogen även om det går undan vilket någon lchf-förespråkare gärna har som exempel. Återhållsamhet i kolhydraterna gäller väl som för det mesta vi stoppar i oss.

För viktminskning har jag inga dubier om att lchf skulle kunna funka kombinerat med normal träning.

Viktuppgång av cykling
Att det går att träna utan kolhydrater håller nog de flesta med om. Personligen ser jag att skippa kolhydraterna som ett sätt att komplicera tillvaron och göra den sämre helt i onödan.

Viktuppgång av cykling
Jag äter mycket grönsaker till lunch. Pizzasallad, rivna morötter, oliver, ofta någon bönröra, ugnsrostade eller kokta grönsaker. Har full tallrik med mig från matsalen där ca hälften är grönsaker. Står mig på den lunchen ett bra tag, även om suget kommer. Speciellt när jag kommer hem.

Haha, jag det är ju smart när det finns en begränsad tillgång på mat, men sådant är ju inte fallet i dagens samhälle...
Några konkreta tips.

Byt ut gainer mot ren proteindryck och ett par frukter till istället om du inte kan äta en stadigare frukost, typ gröt och ägg.

Kolla om du kan få lite info om dom där rörorna och salladerna, inte sällan det är rikliga mängder olja i och då bör du undvika dom. Adderat fett i form av dressingar och såser är enklaste sättet att få i sig alldeles för mycket kalorier. (sockersötade drycker också ja)

På kvällen när du blir sugen på något kan du göra proteinpudding av kaseinpulver eller äta kvarg/keso. Tillsammans med någon frukt och lite naturella nötter, inga salta goda varianter!

Lycka till.

Viktuppgång av cykling
Den kritiken leder till politik (eftersom vissa inte anser att miljö och klimat är viktigt) och stängda trådar.
De flesta anser nog att det är viktigt, däremot är de olika lösningarna politik. Och sedan finns det ju en del fanatiker som inte förstår att det finns flera sätt att lösa problem, utan tror att det bara finns EN lösning.

Viktuppgång av cykling
Utifrån ett cykelträningsperspektiv har ju lchf/ketos vissa brister vid träning och lopp på z3-5 nivå som jag försöker belysa. DVS där förbränningen är aerob och kräver kolhydrater för förbränningen. Dvs INTE 3 tim kompiscykling i skogen även om det går undan vilket någon lchf-förespråkare gärna har som exempel. Återhållsamhet i kolhydraterna gäller väl som för det mesta vi stoppar i oss.

För viktminskning har jag inga dubier om att lchf skulle kunna funka kombinerat med normal träning.
Och för TS är det nog det senare som är i fokus. Jag ser inget om strukturerad träning med fokus på lopp i hennes inlägg.

Viktuppgång av cykling
Att vara hungrig är inget farligt och vi har troligen lärt våra kroppar att inte kunna reglera sig genom att stoppa i oss mat varannan timme genom en dag.

Mina tips:
Drick inte socker.

Inga kakor el godis utom en dag i veckan och då med måtta.

Välj smala produkter, lättmjölk,kyckling,fläskfilé etc.

Undvik fett, inget smör på mackan, undvik dressing/mkt olivolja.

Ät mindre! Ta mindre tallrikar, mindre skålar, mindre portioner. Visst man är hungrig första veckan men sen vänjer man sig.

Hjälper inte detta så börja räkna kalorier.

Viktuppgång av cykling
Att vara hungrig är inget farligt och vi har troligen lärt våra kroppar att inte kunna reglera sig genom att stoppa i oss mat varannan timme genom en dag.

Mina tips:
Drick inte socker.

Inga kakor el godis utom en dag i veckan och då med måtta.

Ät mindre! Ta mindre tallrikar, mindre skålar, mindre portioner. Visst man är hungrig första veckan men sen vänjer man sig.

Hjälper inte detta så börja räkna kalorier.
Ett alldeles utmärkt tips! Kan eventuellt vara en aning partisk då det var precis så jag själv gick ned 15 kilo.. ☺️ Jag har också behållit min målvikt med samma metod.

Så: Minska på sockret, ät inte onödiga mängder fett, ta aldrig en andra portion utan fyll på med grönsaker om du inte känner dig nöjd. Njut av känslan att aldrig bli proppmätt, att vara hård i kroppen, att känna dig som en ulv.

Mitt hemliga vapen är för övrigt bär. Särskilt blåbär. Kan smälla i mig flera paket i veckan. Kalorisnålt, gott, nyttigt. En skål med frysta blåbär och lättmjölk är godare än glass.

Hjälper nog också att vara helt ointresserad av mat och kunna äta samma sak dag ut och dag in, om man vill hålla koll på sitt energiintag. Jag har ätit likadan frukost i princip varje dag i sju år. Fucking love it, mate.

Viktuppgång av cykling
Adderat fett i form av dressingar och såser är enklaste sättet att få i sig alldeles för mycket kalorier.

...ät inte onödiga mängder fett...

Man tar sig för pannan. Det är verkligen inte konstigt att så många har svårt att hålla vikten. Varför ger ni så komplett vansinniga råd till någon som har svårt att hålla sig mätt? ?

Lättprodukter borde bannlysas och straffbeskattas. Maken till ohälsosam mat får man leta efter.

Viktuppgång av cykling
De flesta anser nog att det är viktigt, däremot är de olika lösningarna politik. Och sedan finns det ju en del fanatiker som inte förstår att det finns flera sätt att lösa problem, utan tror att det bara finns EN lösning.
Inget svar på mitt inlägg till dig utan du svarar på ett inlägg jag skrivit till nån annan (!). Är inte direkt överraskad. Fanatiskt undvikande?

Viktuppgång av cykling
Man tar sig för pannan. Det är verkligen inte konstigt att så många har svårt att hålla vikten. Varför ger ni så komplett vansinniga råd till någon som har svårt att hålla sig mätt? ?

Lättprodukter borde bannlysas och straffbeskattas. Maken till ohälsosam mat får man leta efter.

Precis. Att dra ner på energiintaget är verkligen vansinne

Viktuppgång av cykling
Inget svar på mitt inlägg till dig utan du svarar på ett inlägg jag skrivit till nån annan (!). Är inte direkt överraskad. Fanatiskt undvikande?
Jag tycker inte det ger nåt att diskutera med någon som beter sig som en papegoja - totalt oförmögen att lyssna på och ta till sig vad motparten säger/skriver utan upprepar samma sak om och om igen som en gammal hackande grammofonskiva.

Tillbaka
Topp