Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
Studier och sånt som står på Internet kan ju alla hitta och läsa, kan vi därför inte bara hålla oss till att folk berättar om sina egna erfarenheter och resultat av att faktiskt testat en diet (eller olika dieter) i verkligheten?

Viktuppgång av cykling
Studier på olika dieter eliminerar ofta framgång på individnivå. Helst ska man läsa metastudier för att få en riktigt bra överblick av vad som fungerar och inte.
Gemensamt för folk som äter en viss diet för att sänka fett%, öka muskelmassa eller vilket mål dom nu har, är ju att ha koll på vad man stoppar i sig och vara lite strikt mot sig själv.
Dvs man är väl redan motiverad att göra en förändring, stå ut med att det kommer vara jobbigt första tiden innan man lär sig nya knep i vardagen och hur man kan äta inom ramarna av dieten för att vara mätt, slippa sug och eller hungerskänslor.

I dagens samhälle finns det otroligt mycket mat med ett onödigt tätt energiinnehåll. Konsumenter luras av förpackningar som säger "utan tillsatt socker" då menas det oftast sackaros. Men det är smaksatt med äppeljuicekoncentrat, en äppelsirap som är otroligt söt och fullsatt med sockerarter.

Dom av oss som är överviktiga och vill göra en förändring måste lära sig att det inte är farligt att vara hungrig ibland, att all mat inte måste vara energirik. Sluta småäta mellan målen och definitivt inte på kvällarna, inte dricka sin energi. Och ska man unna sig något kostar en liter jordgubbar och en påse polly typ samma, men det skiljer ca 500kcal i innehåll, förutsatt att man inte panerar jordgubbarna i socker.

Det jag försöker säga är att dieten i sig själv inte är något mirakel, det kan vara ett hjälpmedel för att hålla sig borta från det onödiga ätandet, minska ätfönstret. Alla dieter är inte för alla, människor föredrar olika och vad som passar deras kropp, självbild och smakpalett.
Sen kan det finnas moraliska val, men det är en annan debatt.
I slutet av dagen är det kcal in och dagsbehovet som styr om du ska tömma dina reserver eller fylla på dom. Kroppen är bra på att lagra energi, den gillar inte att behöva tömma depåerna. Därför tar det tid att gå ner, men fort att gå upp. Det är långsiktiga mål med vikten som gäller. Annars är det ju lätt att äta morotsoppa 3ggr om dagen och rasa 5kg på en vecka, men vara helt tom på energi istället.

Jag äter en växtbaserad diet inkl lakto/ovo för det funkar för mig. Jag är smalare och starkare än någonsin. Trots att jag äter kakor och bullar regelbundet på jobbet ?

@Makten
Det jag försökte säga med citatet var att ketos kan skapas ändå. det är intressant att kroppen trots att den får kolhydrater i form av maltodextrin som är supersnabb ändå kan gå in i ketos för att få mer energi för att fungera bättre.
Hittar inte citatet där jag fick informationen nu, ska leta lite mer. Förmodligen från något av podavsnitten från hälsoveckan/tyngre.

Kroppen är verkligen komplex och jag lyssnar gärna på folk som har koll på forskningen. Kanske extra mycket på dom som stärker min uppfattning av vad som fungerar för för just mig. ?

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Alltsedan jag var gravid 2003 har jag varit hungrig. Ni vet den där sugande känslan i magen som säger att du är hungrig? Den finns där mer eller mindre hela tiden, även när jag precis har ätit. Och det är okej. Jag har anpassat mig till det.

Det resulterar inte i att jag äter jämt eller mycket. Tre mål om dagen. Väldigt sällan något utöver det. Däremot gillar jag folköl, som jag kan dricka en eller två på helgkvällen. Och ibland lite chips.

Att vara hungrig är alltså i min värld inte något farligt eller obekant. Det går att vänja sig vid det också. I sisådär tjugo år.

Viktuppgång av cykling
Nej precis. Att var och en blir salig av sin tro är en sak. Men detta är ju kärnan i problemet och nyckeln till framgång.
Det jag tycker är intressant är om det går att minska suget. De som tycker att det är skitsamma hur man får i sig kalorierna kanske inte har samma anlag för sockerberoende som jag.
Det försvinner helt om/när jag drar ner på kolet.

Sprit är heller inget bra eller för den delen att alls dricka annat än vatten.

Viktuppgång av cykling
Det jag tycker är intressant är om det går att minska suget. De som tycker att det är skitsamma hur man får i sig kalorierna kanske inte har samma anlag för sockerberoende som jag.

För mig är det ändå ganska enkelt. Det är kaloriblansen som styr, sen hur man kommer dit är det svåra. Det är liksom det som är något att diskutera.

Viktuppgång av cykling

Min metod, praktiseras dagligen, är en kopp cappuccino på 1dl havremjölk (50 kcal), utan tillsatt socker. Den tas efter hundrundan och håller ifrån på 2 tim distansrunda om det skulle vara aktuellt.

Det går att lura kroppen på hungerkänslor.

Viktuppgång av cykling
Fråga om LCHF:

Är det alltid high fat som gäller? Lyssnade på någon gammal pod av Björn Ferry som mera verkade trycka på ett högt proteinintag (för att undvika förlust av för mycket muskelmassa när han var inne i hårda perioder). Men i så fall följer man väl inte riktigt LCHF eller att man borde kalla det för ett annat namn? Att ett högt proteinintag kan underlätta för att inte tappa för mycket muskelmassa under dieter är ju knappast någon ny vetenskap, tvärtom. Jag menar, det är ju en sak att ersätta kolisar med mycket grönt och protein jämfört med att göra fett till det dominerande i ens kost?

Att minska på kolisarna är en sak, att formligen ösa i sig fett är en annan men antar att de flesta av de mera livliga diskussionerna i denna roliga tråd handlar om just LCHF och inga egenkomponerade varianter? Kanske LC vore ett mera korrekt namn i så fall men det vore ett annat sidospår.

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Fråga om LCHF:

Är det alltid high fat som gäller? Lyssnade på någon gammal pod av Björn Ferry som mera verkade trycka på ett högt proteinintag. Men i så fall är följer man väl inte riktigt LCHF eller att man borde kalla det för ett annat namn? Jag menar, det är ju en sak att ersätta kolisar med mycket grönt och protein jämfört med att fett är dominerande i ens kost?
Jag vet inte men det viktiga är väl att komma under 5% kolhydrater. Många tog fasta på high fat och bråkade om att få fart på nedgången med smör i kaffet osv. Om jag minns rätt fanns det en studie som visade på en ytterst marginell ökning i förbränning om man vräker i sig fett. Sekten tog fasta (fasta hihi) på detta och trodde att man netto gick ner i vikt av att dricka grädde.

Hur som helst landade jag i att 5% är ointressant för mig men 30 kanske inte är så dumt. Sen fick jag barn..m

Viktuppgång av cykling
Ja, om din primära energikälla är från fett, kommer kroppen öka fettförbränningen. För att det är den energin som finns att tillgå.

Drar du ner kolhydraterna kommer kroppen gå in i ketos och använda ketoner istället för glykogen.
Dvs kroppen gör sina egna "kolhydrater" . Dom är så pass viktiga för oss.

Viktuppgång av cykling
Screenshot_2022-05-27-09-53-46-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Viktuppgång av cykling
Visa bilaga 557669

Det där känns lite väl förenklat.
Man ska väl skilja på hunger och hungerkänslor, det där suget efter att äta något beror väl på mer än bara hur många kalorier man tryckte i sig x timmar sedan?

Viktuppgång av cykling
I resonemanget du saxade så menar han(?) att mättnadskänslan enbart beror på antalet kalorier. Om han i texten i länken friskriver sig från det resonemanget så förstår jag inte riktigt varför du saxade just det.

Känns lite som att båda sidor i LCHF-kriget letar med ljus och lykta efter något någon på andra sidan har råkat säga, och ibland rena halmgubbar.

Viktuppgång av cykling
Om man suger 5-6 ägg och ett paket bacon så har vi nog identifierat problemet. Jag väger 85 och står mig en halv dag på hälften. Står mig även bra på gröt men jävligt dåligt på flingor.

Sen är det väl klassiskt att räkna gröten men inte sylten, mjölken, juice osv

Viktuppgång av cykling
I resonemanget du saxade så menar han(?) att mättnadskänslan enbart beror på antalet kalorier. Om han i texten i länken friskriver sig från det resonemanget så förstår jag inte riktigt varför du saxade just det.

Känns lite som att båda sidor i LCHF-kriget letar med ljus och lykta efter något någon på andra sidan har råkat säga, och ibland rena halmgubbar.

Inte enbart men att det finns en vädigt stark koppling till antalet kalorier. Äter man en måltid som innehåller säg dubbelt så mycket energi som en annan kommer den med dubbelt så mycket energi sannolikt mätta betydligt bättre oavsett hur "nyttiga" alternativen är. Du kan omöjligt ha läst vad han skrev?

Viktuppgång av cykling
Nej han friskriver sig inte. Men han förklarar hur det kan låta och hur det blir fel i resonemang mellan olika livsmedel och intag.
Läs artikeln.

Viktuppgång av cykling
Vill man göra livet enkelt för sig så försöker man hålla sig till ett kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt. Det spelar ingen roll om du äter ruccola eller grädde, minus är minus.
Motbevisa gärna mig genom att visa någon som har gått ner i vikt genom att ha ett koloriöverskott.

Viktuppgång av cykling
Inte enbart men att det finns en vädigt stark koppling till antalet kalorier. Äter man en måltid som innehåller säg dubbelt så mycket energi som en annan kommer den med dubbelt så mycket energi sannolikt mätta betydligt bättre oavsett hur "nyttiga" alternativen är. Du kan omöjligt ha läst vad han skrev?

Nej varför skulle jag läsa det? Jag vet att min mättnadskänsla inte bara beror på antalet kalorier. Jag bryr mig inte speciellt mycket om någon LCHFare någon gång resonerar fel. Jag kan sova gott oavsett vilken sida som får mest poäng i den här tråden.

Om det som saxades är en del av ett större resonemang som inte bara går ut på att plocka poäng mot LCHFare så var det ett dåligt val att ta med just det i inlägget.

Men nu lämnar jag den här diskussionen!

Viktuppgång av cykling
Nej varför skulle jag läsa det? Jag vet att min mättnadskänsla inte bara beror på antalet kalorier. Jag bryr mig inte speciellt mycket om någon LCHFare någon gång resonerar fel. Jag kan sova gott oavsett vilken sida som får mest poäng i den här tråden.

Om det som saxades är en del av ett större resonemang som inte bara går ut på att plocka poäng mot LCHFare så var det ett dåligt val att ta med just det i inlägget.

Men nu lämnar jag den här diskussionen!

Ok. Jag fattar inte riktigt varför man citerar något som man inte läst eller alls förstått innebörden av eller är intresserad av öht. Man bara VET

Viktuppgång av cykling
Vill man göra livet enkelt för sig så försöker man hålla sig till ett kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt. Det spelar ingen roll om du äter ruccola eller grädde, minus är minus.
Motbevisa gärna mig genom att visa någon som har gått ner i vikt genom att ha ett koloriöverskott.
Precis, och det är ju därför det blir så fel att jämföra frukostar som görs i inlägget ovan. Det är vad man får i sig över dygnet som är det intressanta, inte en enskild måltid. Vad gör grötätaren kl 10 när sötsuget sätter in? Står emot? Bra, då kan han fortsätta äta gröt. Stoppar i sig fikabröd och andra sötsaker? Då kanske lchf kan vara nåt, om det håller honom mätt och borta fr fikabröd, sötsaker och annat mellan måltiderna.

Viktuppgång av cykling
Precis, och det är ju därför det blir så fel att jämföra frukostar som görs i inlägget ovan. Det är vad man får i sig över dygnet som är det intressanta, inte en enskild måltid. Vad gör grötätaren kl 10 när sötsuget sätter in? Står emot? Bra, då kan han fortsätta äta gröt. Stoppar i sig fikabröd och andra sötsaker? Då kanske lchf kan vara nåt, om det håller honom mätt och borta fr fikabröd, sötsaker och annat mellan måltiderna.

Eller äta en större mängd kalorier till frukosten. Som att lägga till ett par kokta ägg. Då kan du lägga till ca 300kcal till grötätaren och det hamnar mer i linje med ägg och bacon frukosten.
Vilket var vad inlägget handlade om, och artikeln.
Tar man inte med kalorierna när man jämför faller det platt.
Mättnadskänsla och hunger är högst subjektivt.
Ingen diet är på något sätt den bästa. Det kan vara någon särskild som fungerar bäst för dig, för du förstår hur den fungerar och kan anpassa dig till den.

Jag blir hungrig vid 9 efter ha ätit frukost mellan 5-6 på morgonen, jag har äpplen på jobbet som hjälper mot det. Jag blir hungrig igen vid 11-12, då äter jag lunch. Jag kan behöva äta mellanmål igen vid 15-16, då gör jag det.
Har man svårt att få det att fungera i vardagen, så förstår jag att färre, men väldigt kaloririka måltider låter som en bättre ide.

Men håller man sig inte under dagsbehovet och energibalansen under dagen så kommer man gå upp i vikt. Oavsett vad man stoppar i sig.

Viktuppgång av cykling
Visa bilaga 557669
Eeeeh, vem i helsike äter 5-6 ägg och bacon till frukost? :ROFLMAO: Själv äter jag inte frukost. Till lunch/brunch blir det ibland ägg och bacon, typiskt då två ägg och ~150 gram bacon. Och ordentligt med grönsaker. Det står jag mig på fram till klockan 18 utan att bli hungrig. Ibland längre, någon enstaka gång kortare (då brukar jag ta en näve nötter och skjuta fram middan till klockan ~20).

Med andra ord, det blir skitlätt att hålla ett kaloriunderskott eftersom man håller sig mätt i evigheter.

Viktuppgång av cykling
Sen fattar inte jag varför man skulle börja äta massa wienerbröd för att man äter gröt men. Man kan ju ta något nyttigt mellanmål, det går nog bra.

Viktuppgång av cykling
Jag vet inte

"Och nej, det är inte "kalorier in, kalorier ut" som gäller. När kroppen vänjer sig vid ketos så bränner den mer på samma mängd mängd kroppsarbete och tid."
Aha, jag antar att sammanhanget var kalorier ut = något som du styr själv (med till exempel fysisk aktivitet). Det stämmer inte. Däremot är det klart att den totala förbränningen av kalorier är det som ska balanseras mot kalorier in. Det många inte känner till är att den ökar vid ketos. Du behöver alltså inte ens göra något för att öka "kalorier ut".

Viktuppgång av cykling
Aha, jag antar att sammanhanget var kalorier ut = något som du styr själv (med till exempel fysisk aktivitet). Det stämmer inte. Däremot är det klart att den totala förbränningen av kalorier är det som ska balanseras mot kalorier in. Det många inte känner till är att den ökar vid ketos. Du behöver alltså inte ens göra något för att öka "kalorier ut".

Nej det kände jag faktiskt inte till.

Viktuppgång av cykling
Jag drar alltid i mig ett stort lass ptatis, pasta, eller kanske ris till lunch. Jag gillar att kunna äta mig mätt. Sen äter jag vid 19 kanske nästa gång, det är inte vad jag kallar att äta "hela tiden". Men det är klart, jag kan ju inte gå flera dagar utan mat som LCHFare

Viktuppgång av cykling
Då är vi tillbaka till smör i kaffet.
Det är väl den ökningen som gör att man går ner av att dricka 1l grädde... Vad jag kunde läsa mig till för 10 år sen så stämmer inte riktigt matematiken. Sen vet fan om man verkligen kommer i ketos utan att minska kol i absoluta tal.

Tillbaka
Topp