Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan också vara sossarnas fel. Vanligt.Visste väl att det var samhällets fel.
Kan också vara sossarnas fel. Vanligt.
Det jag tycker är intressant är om det går att minska suget. De som tycker att det är skitsamma hur man får i sig kalorierna kanske inte har samma anlag för sockerberoende som jag.Nej precis. Att var och en blir salig av sin tro är en sak. Men detta är ju kärnan i problemet och nyckeln till framgång.
För mig är det ändå ganska enkelt. Det är kaloriblansen som styr, sen hur man kommer dit är det svåra. Det är liksom det som är något att diskutera.Det jag tycker är intressant är om det går att minska suget. De som tycker att det är skitsamma hur man får i sig kalorierna kanske inte har samma anlag för sockerberoende som jag.
Det försvinner helt om/när jag drar ner på kolet.
Sprit är heller inget bra eller för den delen att alls dricka annat än vatten.
Jo, det är ungefär det jag säger men att fatta att man ska äta mindre gör 98% av befolkningen. Det är hur man kommer dit som är frågan.För mig är det ändå ganska enkelt. Det är kaloriblansen som styr, sen hur man kommer dit är det svåra. Det är liksom det som är något att diskutera.
Min metod, praktiseras dagligen, är en kopp cappuccino på 1dl havremjölk (50 kcal), utan tillsatt socker. Den tas efter hundrundan och håller ifrån på 2 tim distansrunda om det skulle vara aktuellt.Det jag tycker är intressant är om det går att minska suget. De som tycker att det är skitsamma hur man får i sig kalorierna kanske inte har samma anlag för sockerberoende som jag.
Det försvinner helt om/när jag drar ner på kolet.
Sprit är heller inget bra eller för den delen att alls dricka annat än vatten.
Jo, det är ungefär det jag säger men att fatta att man ska äta mindre gör 98% av befolkningen. Det är hur man kommer dit som är frågan.
Jag vet inte men det viktiga är väl att komma under 5% kolhydrater. Många tog fasta på high fat och bråkade om att få fart på nedgången med smör i kaffet osv. Om jag minns rätt fanns det en studie som visade på en ytterst marginell ökning i förbränning om man vräker i sig fett. Sekten tog fasta (fasta hihi) på detta och trodde att man netto gick ner i vikt av att dricka grädde.Fråga om LCHF:
Är det alltid high fat som gäller? Lyssnade på någon gammal pod av Björn Ferry som mera verkade trycka på ett högt proteinintag. Men i så fall är följer man väl inte riktigt LCHF eller att man borde kalla det för ett annat namn? Jag menar, det är ju en sak att ersätta kolisar med mycket grönt och protein jämfört med att fett är dominerande i ens kost?
Visa bilaga 557669Låt mig påpeka det uppenbara – kalorier mättar! | Artikel
Att vad vi äter påverkar oss på flera olika sätt känner nog det flesta till. Trots det är det nödvändigt att då och då upprepa självklarheter.tyngre.se
läste du artikeln eller kommenterar du det jag saxade?
I resonemanget du saxade så menar han(?) att mättnadskänslan enbart beror på antalet kalorier. Om han i texten i länken friskriver sig från det resonemanget så förstår jag inte riktigt varför du saxade just det.
Känns lite som att båda sidor i LCHF-kriget letar med ljus och lykta efter något någon på andra sidan har råkat säga, och ibland rena halmgubbar.
Inte enbart men att det finns en vädigt stark koppling till antalet kalorier. Äter man en måltid som innehåller säg dubbelt så mycket energi som en annan kommer den med dubbelt så mycket energi sannolikt mätta betydligt bättre oavsett hur "nyttiga" alternativen är. Du kan omöjligt ha läst vad han skrev?
Nej varför skulle jag läsa det? Jag vet att min mättnadskänsla inte bara beror på antalet kalorier. Jag bryr mig inte speciellt mycket om någon LCHFare någon gång resonerar fel. Jag kan sova gott oavsett vilken sida som får mest poäng i den här tråden.
Om det som saxades är en del av ett större resonemang som inte bara går ut på att plocka poäng mot LCHFare så var det ett dåligt val att ta med just det i inlägget.
Men nu lämnar jag den här diskussionen!
Precis, och det är ju därför det blir så fel att jämföra frukostar som görs i inlägget ovan. Det är vad man får i sig över dygnet som är det intressanta, inte en enskild måltid. Vad gör grötätaren kl 10 när sötsuget sätter in? Står emot? Bra, då kan han fortsätta äta gröt. Stoppar i sig fikabröd och andra sötsaker? Då kanske lchf kan vara nåt, om det håller honom mätt och borta fr fikabröd, sötsaker och annat mellan måltiderna.Vill man göra livet enkelt för sig så försöker man hålla sig till ett kaloriunderskott om man vill gå ner i vikt. Det spelar ingen roll om du äter ruccola eller grädde, minus är minus.
Motbevisa gärna mig genom att visa någon som har gått ner i vikt genom att ha ett koloriöverskott.
Men om nu gröten innehåller halva energimängden mot alternativet kan man ju ta ett fikabröd och hamna på samma...
Precis, och det är ju därför det blir så fel att jämföra frukostar som görs i inlägget ovan. Det är vad man får i sig över dygnet som är det intressanta, inte en enskild måltid. Vad gör grötätaren kl 10 när sötsuget sätter in? Står emot? Bra, då kan han fortsätta äta gröt. Stoppar i sig fikabröd och andra sötsaker? Då kanske lchf kan vara nåt, om det håller honom mätt och borta fr fikabröd, sötsaker och annat mellan måltiderna.
Eeeeh, vem i helsike äter 5-6 ägg och bacon till frukost?Visa bilaga 557669Låt mig påpeka det uppenbara – kalorier mättar! | Artikel
Att vad vi äter påverkar oss på flera olika sätt känner nog det flesta till. Trots det är det nödvändigt att då och då upprepa självklarheter.tyngre.se
Jag vet inteVem har påstått det? Halmgubbe nummer 56...
Det var inte jag som skulle ha fikabröd.Sen fattar inte jag varför man skulle börja äta massa wienerbröd för att man äter gröt men. Man kan ju ta något nyttigt mellanmål, det går nog bra.
Det är just det det handlar om - alla är olika! Vissa tar ett ”nyttigt mellanmål”, andra gör det inte.Sen fattar inte jag varför man skulle börja äta massa wienerbröd för att man äter gröt men. Man kan ju ta något nyttigt mellanmål, det går nog bra.
Aha, jag antar att sammanhanget var kalorier ut = något som du styr själv (med till exempel fysisk aktivitet). Det stämmer inte. Däremot är det klart att den totala förbränningen av kalorier är det som ska balanseras mot kalorier in. Det många inte känner till är att den ökar vid ketos. Du behöver alltså inte ens göra något för att öka "kalorier ut".Jag vet inte
"Och nej, det är inte "kalorier in, kalorier ut" som gäller. När kroppen vänjer sig vid ketos så bränner den mer på samma mängd mängd kroppsarbete och tid."
Eller äta något som mättar bättre än gröt, så slipper man "nyttiga" mellanmål.Sen fattar inte jag varför man skulle börja äta massa wienerbröd för att man äter gröt men. Man kan ju ta något nyttigt mellanmål, det går nog bra.
Aha, jag antar att sammanhanget var kalorier ut = något som du styr själv (med till exempel fysisk aktivitet). Det stämmer inte. Däremot är det klart att den totala förbränningen av kalorier är det som ska balanseras mot kalorier in. Det många inte känner till är att den ökar vid ketos. Du behöver alltså inte ens göra något för att öka "kalorier ut".