Viktuppgång av cykling

Viktuppgång av cykling
Kan du citera dig själv när du "flera gånger" nämnt att man kan gå ner på många olika sätt?

Jag skrev: "Men kolhydraterna fungerar ju utmärkt som föda för miljarder människor. Det har gjort det i tusentals år. :) Alltså är inte kolhydraterna i sig problemet. Det är ganska enkelt att förstå. Hur man hanterar överkonsumtion är en annan sak. Där kan LCHF fungera. Ingen har påstått nåt annat.

Jo, många människor vill gärna äta mer. Det kan vi i väst. Är det då kolhydraterna som är problemet? Kan det inte vara våra instinkter att äta oss proppmätta (som somliga inte kan hantera)?

Vilka andra omständigheter har gjort att miljarder asiater inte haft några problem med att äta en massa kolhydrater i tusentals år? Vad är det som har kompenserat för kolhydraternas uppenbart dåliga effekter?"

Fick ingen respons. Jag skrev att man kan hantera överkonsumtion på olika sätt. Och undrade om våra lättförståeliga instinkter att äta oss mätta när vi kan kunde ställa till det? Höll du med i allt eftersom du inte svarade (du har ju hävdat det, att du bara svarar på dumheterna, fast inte när nån undrar om vilka dumheter du menar)?
Du påstår igen massa nonsens som gör diskussion meningslös: "...inte haft några problem med att äta en massa kolhydrater i tusentals år?"
Varifrån får du att de ätit "massa" kolhydrater?

Ledsen, men jag orkar inte med detta.

Viktuppgång av cykling
Det är tråkigt att diskussionerna blir på detta sätt. Min fru sa tidigare i dag att politik, barnuppfostran och kosthållning brukar locka fram det sämsta hos människor. Jag är böjd att hålla med.

Med det sagt är min upplevelse att en del som ”håller på” med LCHF verkar riskera förvandlas från vanliga människor till fanatiker. Min kamrat biologiprofessorn känner på samma sätt. Jag läste rätt mycket om dieter ett tag, när jag själv arbetade på att gå ned i vikt, och det var sällan LCHF-skeptikerna i en diskussion som stod för den hårdaste argumentationslinjen eller de mest aggressiva påhoppen. Jag undrar varför det är så. En gång blev jag exempelvis uthängd som ”en fara för mänskligheten” i kommentarerna till en LCHF-blogg när jag hade deltagit i en (ironisk) kampanj och bjudit på godis.
Det är som det är. Jag har pratat med flera och undrat om de inte vill testa LCHF (eftersom det funkar för vissa) men tydligen är det känsligt att påpeka att det finns flera metoder (och att kolhydrater inte är nåt "vitt gift", eftersom jag äter det och överlever).

Viktuppgång av cykling
Du påstår igen massa nonsens som gör diskussion meningslös: "...inte haft några problem med att äta en massa kolhydrater i tusentals år?"
Varifrån får du att de ätit "massa" kolhydrater?

Ledsen, men jag orkar inte med detta.
Inget citat på det du hävdat "flera gånger", alltså. Ett anekdotiskt exempel är en cykelguide på Bali (som inte såg ut att lida av några välfärdssjukdomar) och som ätit mestadels ris i hela sitt liv. Är det nonsens? Alla andra i Asien? Vad har de ätit senaste tusen åren, egentligen? Vill du ha en länk på att de INTE ätit ris senaste tusen åren!? Det känns som att den bevisbördan är din. Och om de inte ätit kolhydrater (eftersom de sluppit välfärdssjukdomar) vad har de då ätit? Vad har svenskar ätit senaste århundradena? LCHF eller potatis?

Viktuppgång av cykling
Men varför överhuvudtaget fortsätta diskutera LCHF om det i många fall leder till högre kolesterolvärden? Kan vi inte helt enkelt strunta i potentiellt hälsofarliga dieter här?

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Det är som det är. Jag har pratat med flera och undrat om de inte vill testa LCHF (eftersom det funkar för vissa) men tydligen är det känsligt att påpeka att det finns flera metoder (och att kolhydrater inte är nåt "vitt gift", eftersom jag äter det och överlever).
Det är klart att det inte är dåligt med kolhydrater. Eller fett. Eller protein. Eller socker. I lagom mängd. De flesta känner nog när de börjar gå upp i vikt, men bland dem finns det nog många som inte fixar att äta mindre och därför blir tjocka.

Viktuppgång av cykling
Vi som konditionstränar hårt behöver kolhydrater för den aeroba förbränningen. Visst, fettmotorn funkar uthålligt på Z2-nivå och för korta kraftuttag men inte för längre. Då gurglar mjölksyran igång tidigare. Riktiga elitidrottare kan blanda in fett i förbränningen upp mot mjölksyratröskeln men det är normalt inget motionärer klarar. Därmed behöver de som tränar strukturerat äta kolhydrater. Vilka mängder och så kan diskuteras. Ska du inte stå på rött på långa fatsträckor utan pendla ner vikten då funkar nog LCHF utmärkt för den det passar. Att det skulle passa för alla är lika befängt som att det inte skulle passa någon.

Viktuppgång av cykling
Ska du inte stå på rött på långa fatsträckor utan pendla ner vikten då funkar nog LCHF utmärkt för den det passar. Att det skulle passa för alla är lika befängt som att det inte skulle passa någon.
Det är en fördel om kosthållningen passar vardagen också. Om man behöver laga olika rätter varje dag (till olika personer) och har begränsat med tid, blir det mindre uthålligt. Vilket är en stor del av poängen.

Viktuppgång av cykling
Inget citat på det du hävdat "flera gånger", alltså. Ett anekdotiskt exempel är en cykelguide på Bali (som inte såg ut att lida av några välfärdssjukdomar) och som ätit mestadels ris i hela sitt liv. Är det nonsens? Alla andra i Asien? Vad har de ätit senaste tusen åren, egentligen? Vill du ha en länk på att de INTE ätit ris senaste tusen åren!? Det känns som att den bevisbördan är din. Och om de inte ätit kolhydrater (eftersom de sluppit välfärdssjukdomar) vad har de då ätit? Vad har svenskar ätit senaste århundradena? LCHF eller potatis?
Du missade visst att du använde ordet "massor". ? Människor som lever i fattigdom har liksom inget överflöd och heller oftast inget val. Att de håller sig smala och kan vara relativt friska betyder inte att den dieten är särskilt bra.

Därmed behöver de som tränar strukturerat äta kolhydrater.
Dumheter. Det går alldeles utmärkt att träna strukturerat helt utan kolhydrater. Däremot kommer det ge vissa nackdelar, men samtidigt fördelar. Du får mindre explosivitet men betydligt bättre uthållighet.
Själv förstår jag inte riktigt varför man ska leka elitmotionär när man inte är det.

Viktuppgång av cykling
Du missade visst att du använde ordet "massor". ? Människor som lever i fattigdom har liksom inget överflöd och heller oftast inget val. Att de håller sig smala och kan vara relativt friska betyder inte att den dieten är särskilt bra.
Nä, det missade jag verkligen inte. Om kolhydrater hade negativa effekter borde de har visat sig om miljarder med asiater haft det som bas i sin kosthållning. Eller har ALLA asiater ALLTID levat på svältgränsen? :)

Så, inga svar på de andra frågorna? Okej.

Viktuppgång av cykling
Nä, det missade jag verkligen inte. Om kolhydrater hade negativa effekter borde de har visat sig om miljarder med asiater haft det som bas i sin kosthållning. Eller har ALLA asiater ALLTID levat på svältgränsen? :)
Jag är lite fascinerad över att du tycks veta hur asiater mår i allmänhet. Har du nån magisk kristallkula, eller hur tar du reda på sånt?

Menar du förresten att all forskning som visar på kolhydraters negativa effekter inte stämmer för att du genom anekdotisk bevisföring "vet" att asiater mår bra av ris?

Så, inga svar på de andra frågorna? Okej.
Nä, nu har jag ju skrivit ett antal gånger till att man kan leva på kolhydrater. Verkar onödigt att behöva citera mig själv när du kan läsa mina inlägg istället.

Hmmm, vad vet du egentligen om @Fjärdebrunn ? Han är en riktigt vass cyklist.

Möjligt att inte du behöver kolhydrater men det finns andra här som gör det, tycker din kommentar var något hmm "luddig".
Det var inte riktat till honom personligen, utan svar på resonemanget om att man måste göra si eller så för att kunna "träna strukturerat". Jag antar att han menar "träna strukturerat och hålla riktigt hög nivå på prestationen", för annars kan ju vem som helst begripa att det inte stämmer. Man kan träna strukturerat och leva på bara öl. Säkert skitjobbigt dock.

Sen har han ju en helt egen kosttråd och där tycker jag ärligt talat inte att det verkar gå skitbra. Men det är inte min sak att avgöra.

Edit: Och ja, det är många som behöver kolhydrater. För att de helt enkelt äter kolhydrater som basföda. Det kan man naturligtvis ändra på om man vill. Men det vill de flesta tydligen inte. Fortfarande oklart varför.

Viktuppgång av cykling
@Makten Jaja, men enligt dig behöver enbart elit och elitmotionärer kolhydrater?

Vad säger du om det här att ett extremt högt fettintag i samband med LCHF i vissa fall leder till katastrofala kolesterolvärden? Är det verkligen vettigt att rekommendera en sådan diet till vanligt folk eller den kanske enbart passar elitdietister? Jag fattar att det går att undvika men LCHF är uppenbart inte helt utan risk?

Jösses vilken dryg kommentar för att citera dig: "Sen har han ju en helt egen kosttråd och där tycker jag ärligt talat inte att det verkar gå skitbra."

Tycker du börjar komma ut på allt djupare vatten.

Viktuppgång av cykling
@Makten Jaja, men enligt dig behöver enbart elit och elitmotionärer kolhydrater?
Nä, det finns idrotter där eliten kan vinna på LCHF också. Beror helt på vad det handlar om. 100 meter lär nog ingen rekommendera det för, dock. Men maraton till exempel.

Jag menar att det kanske inte är särskilt vettigt att titta på vad eliten äter när man ska bedöma vad som är rimligt för egen del. "Behöver" man verkligen explosivitet som motionär?

Vad säger du om det här att ett extremt högt fettintag i samband med LCHF i vissa fall leder till katastrofala kolesterolvärden? Är det verkligen vettigt att rekommendera en sådan diet till vanligt folk eller den kanske enbart passar elitdietister? Jag fattar att det går att undvika men LCHF är uppenbart inte utan risk?
Innan jag sett en studie som visar det är det bara något som nån slängde ur sig. Kan säkert ske om till exempel dessa "vissa fall" är folk som trycker i sig helt ohemula mängder mat, oavsett vad den nu består av.

Riskerna verkar betydligt lägre än för den som är lite småfet i alla fall. Borde applicera på många som ens har anledning att fundera på LCHF.

Viktuppgång av cykling
Poll: Vad retar du dig mest på?

1. LCHF - klicka på ?
2. eMTB - klicka på ?
:ROFLMAO: ?

Edit: Jag stör mig egentligen inte så mycket på eMTB längre men förhoppningsvis behöver jag ingen innan jag fyller 70. Kan i och för sig också vara extremt praktiskt om man behöver förflytta sig längre sträckor men inte har duschmöjligheter.

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
@Makten Jag är medveten om att det finns personer som verkar få bra resultat på vilken jäkla diet metod som helst, tex Colting men det gäller nog inte alla.
Jag tror det gäller alla. Vi är trots allt samma art, homo sapiens sapiens. Sen kan man såklart fucka upp sig själv nästan bortom räddning, men det är inte särskilt många som är så feta och sjuka. Än.

Nu borde jag nog äta middag förresten. Har inte ätit sen 11:15 (mitt första och enda mål) men är inte hungrig. Konstigt. Eller inte...

Viktuppgång av cykling
Jag är lite fascinerad över att du tycks veta hur asiater mår i allmänhet. Har du nån magisk kristallkula, eller hur tar du reda på sånt?
Fast det är fortfarande du som har bevisbördan. Det verkar ha gått bra att miljarder asiater haft kolhydrater som basföda ganska många år. Det stöds inte bara av mina anekdotiska upplevelser. Vad har du för stöd för att det uppenbara inte stämmer? Har alla asiater alltid svultit och på nåt sätt undvikit kolhydraternas förgörande nackdelar?
Menar du förresten att all forskning som visar på kolhydraters negativa effekter inte stämmer för att du genom anekdotisk bevisföring "vet" att asiater mår bra av ris?
Är det kolhydraterna i sig eller MÄNGDEN kolhydrater som är det egentliga problemet? Kom ihåg att miljarder asiater ätit väldigt mycket kolhydrater genom tiderna (men alla rapporter om deras välfärdssjukdomar har kanske råkat komma bort?).
Nä, nu har jag ju skrivit ett antal gånger till att man kan leva på kolhydrater. Verkar onödigt att behöva citera mig själv när du kan läsa mina inlägg istället.
Och jag har läst dina inlägg utan att ha hittat det du påstår dig ha skrivit flera gånger.
Sen har han ju en helt egen kosttråd och där tycker jag ärligt talat inte att det verkar gå skitbra. Men det är inte min sak att avgöra.
Han går ner i vikt samtidigt som han tränar hårt. Vilket gigantiskt misslyckande!

Viktuppgång av cykling
Jag tror det gäller alla. Vi är trots allt samma art, homo sapiens sapiens. Sen kan man såklart fucka upp sig själv nästan bortom räddning, men det är inte särskilt många som är så feta och sjuka. Än.

Nu borde jag nog äta middag förresten. Har inte ätit sen 11:15 (mitt första och enda mål) men är inte hungrig. Konstigt. Eller inte...
Det är väl inte så konstigt? Du kör väl LCHF. Jag åt några kakor innnan

Viktuppgång av cykling
Fast det är fortfarande du som har bevisbördan. Det verkar ha gått bra att miljarder asiater haft kolhydrater som basföda ganska många år. Det stöds inte bara av mina anekdotiska upplevelser. Vad har du för stöd för att det uppenbara inte stämmer? Har alla asiater alltid svultit och på nåt sätt undvikit kolhydraternas förgörande nackdelar?

Är det kolhydraterna i sig eller MÄNGDEN kolhydrater som är det egentliga problemet? Kom ihåg att miljarder asiater ätit väldigt mycket kolhydrater genom tiderna (men alla rapporter om deras välfärdssjukdomar har kanske råkat komma bort?).

Och jag har läst dina inlägg utan att ha hittat det du påstår dig ha skrivit flera gånger.
Det här börjar bli rätt tröttsamt. Läser du ens vad jag skriver? Ingenstans har jag påstått att man inte kan ha kolhydrater som basföda. Givetvis är det mängden kolhydrater som är problemet, det säger ju sig självt. Ska man behöva förklara att jorden är rund snart också?

Nu påstår du igen att asiater ätit "väldigt mycket kolhydrater". Var får du det ifrån? De har förmodligen ätit väldigt lite i största allmänhet. Alltså väldigt lite kolhydrater.
Han går ner i vikt samtidigt som han tränar hårt. Vilket gigantiskt misslyckande!
Han går ner liiiiiiite med oerhörda ansträngningar och verkar inte ett dugg nöjd med det, om jag tolkar hans inlägg rätt. Verkar skitjobbigt att hålla på sådär helt i onödan. Men det är som sagt inte min sak.

Det är väl inte så konstigt? Du kör väl LCHF. Jag åt några kakor innnan
Exakt. Bra tips till trådskaparen alltså. Så slipper man gå hungrig.

Viktuppgång av cykling
Det här börjar bli rätt tröttsamt. Läser du ens vad jag skriver? Ingenstans har jag påstått att man inte kan ha kolhydrater som basföda. Givetvis är det mängden kolhydrater som är problemet, det säger ju sig självt. Ska man behöva förklara att jorden är rund snart också?
Så, det är inte kolhydraterna som är problemet utan MÄNGDEN "vi" stoppar i oss.
Nu påstår du igen att asiater ätit "väldigt mycket kolhydrater". Var får du det ifrån? De har förmodligen ätit väldigt lite i största allmänhet. Alltså väldigt lite kolhydrater.
Jo, när kolhydrater är basen av deras energiintag är det massor med kolhydrater som miljarder av asiater ätit.
Han går ner liiiiiiite med oerhörda ansträngningar och verkar inte ett dugg nöjd med det, om jag tolkar hans inlägg rätt. Verkar skitjobbigt att hålla på sådär helt i onödan. Men det är som sagt inte min sak.
Vad är det nu, -7 kilo? Samtidigt som han tränar hårt. Ett JÄTTEdåligt resultat. Du tolkar den ansträngningen som ett misslyckande (DET är tydligen din sak, att tolka saker/människor negativt). Det är helt i onödan, för dig. Alltså kan du tolka nån annans ansträngning så uppenbart negativt. Är den missunsamheten en följd av LCHF?

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Det här är olidligt spännande!

Varje gång BFS postar något så tänker jag "Oh shit, ska nog inte testa LCHF". Men då kontrar Makten med något som får mig att tänka "Hm, ska nog testa LCHF ändå".

Hur ska det gå?
Så snälla, ge inte upp, till sist kommer någon att vinna. Om ni så ska bajsa ner tråden med 10 sidor till!

Viktuppgång av cykling
Det här är olidligt spännande!

Varje gång BFS postar något så tänker jag "Oh shit, ska nog inte testa LCHF". Men då kontrar Makten med något som får mig att tänka "Hm, ska nog testa LCHF ändå".

Hur ska det gå?
Så snälla, ge inte upp, till sist kommer någon att vinna. Om ni så ska bajsa ner tråden med 10 sidor till!
Nog kan du testa LCHF. :) Det funkar ju för vissa.

Viktuppgång av cykling
Så, det är inte kolhydraterna som är problemet utan MÄNGDEN "vi" stoppar i oss.
Kolhydrater blir ett problem om man äter när man är hungrig. Vilket människor som inte svälter tenderar att göra.

Jo, när kolhydrater är basen av deras energiintag är det massor med kolhydrater som miljarder av asiater ätit.
Mycket märkligt formulering må jag säga. Jag skulle inte säga att nån som äter väldigt lite äter "massor med kolhydrater" även om det står för 100% av kosten.

Vad är det nu, -7 kilo? Samtidigt som han tränar hårt. Ett JÄTTEdåligt resultat. Du tolkar den ansträngningen som ett misslyckande (DET är tydligen din sak, att tolka saker/människor negativt). Det är helt i onödan, för dig. Alltså kan du tolka nån annans ansträngning så uppenbart negativt. Är den missunsamheten en följd av LCHF?
Nu är du där igen och lägger ord i munnen på mig. Jag skrev att det inte verkar gå skitbra (med tanke på ansträngningsnivån och tidsramarna). Inget mer.

Viktuppgång av cykling
Nog kan du testa LCHF. :) Det funkar ju för vissa.

Nästa hälsokontroll:

Sköterskan: "Oh vad duktig du är, du har ju gått ner massor i vikt. Det enda som oroar mig lite är att dina kolesterolvärden är skyhöga. Kan du berätta lite om hur du tränar och äter?"

Patienten: "Ok, ja... jag har slutat äta kolhydrater och ersatt det med fett."

Sköterskan: "Aha.... låt mig gissa... LCHF?"

:LOL:

Viktuppgång av cykling
Kolhydrater blir ett problem om man äter när man är hungrig. Vilket människor som inte svälter tenderar att göra.
Så, kolhydraterna är inte problemet. Kan det mänskliga beteendet, att känna att man ständigt måste vara mätt, bidra?
Mycket märkligt formulering må jag säga. Jag skulle inte säga att nån som äter väldigt lite äter "massor med kolhydrater" även om det står för 100% av kosten.
100% är ganska mycket. Och jag frågade tidigare om ALLA i Asien ALLTID levt på svältgränsen. Fick inget svar.
Nu är du där igen och lägger ord i munnen på mig. Jag skrev att det inte verkar gå skitbra (med tanke på ansträngningsnivån och tidsramarna). Inget mer.
Jag tycker att det faktiskt går ganska bra. -7 kg, samtidigt som han tränar hårt. Att träna hårt OCH gå ner i vikt är inte det enklaste. Det är fler än jag som reagerat på ditt/din ordval/formulering. Men, alla andra har kanske fel och du har rätt?

Viktuppgång av cykling
Nä, varför då? Med glykogendepåer kan du ta ut högre effekt men under kortare tid. Är du i ketos så har du massor av energi att bränna under många timmar, men med lägre effektuttag.

I fredstid föredrar jag att hålla mina glykogendepåer fyllda och att tillföra energi under träningen (dock beroende på längden på passet). Visst, en del är ena rackare på att nyttja fettmotorn det vet jag (tror väl att det går att träna upp den förmågan?) men personligen föredrar jag kolhydrater under långa pass, det känns bäst för mig.

Viktuppgång av cykling
Så, kolhydraterna är inte problemet. Kan det mänskliga beteendet, att känna att man ständigt måste vara mätt, bidra?
Om du anser att det är problematiskt att äta när man är hungrig, ja. Det gör inte jag. Jag anser det naturligt.

100% är ganska mycket. Och jag frågade tidigare om ALLA i Asien ALLTID levt på svältgränsen. Fick inget svar.
100% är inte en mängd. Det är en andel.
Själv har jag frågat hur du vet hur asiater mår. Fick inget svar.

Jag tycker att det faktiskt går ganska bra. -7 kg, samtidigt som han tränar hårt. Att träna hårt OCH gå ner i vikt är inte det enklaste. Det är fler än jag som reagerat på ditt/din ordval/formulering. Men, alla andra har kanske fel och du har rätt?
Jag tycker nog han får svara på hur han tycker det går själv. Förstår inte riktigt varför du försöker tvinga mig prata om någon annan. Jag ifrågasatte hans felaktiga påstående bara.

I fredstid föredrar jag att hålla min glykogendepåer fyllda och att tillföra energi under träningen (dock beroende på längden på passet). Visst, en del är ena rackare på att nyttja fettmotorn det vet jag men personligen föredrar jag kolhydrater under långa pass, det känns bäst för mig.
Klart man inte föredrar "fettmotorn" om den inte fungerar. Vilket den inte gör om man normalt sett går på kolhydrater. Då måste du först in i svältläge och innan dess lär du må så dåligt att du knappast har lust att träna. Förbi "bonka" alltså.

Själv föredrar jag att inte behöva äta ett skvatt under träning. Förstår inte vad det ska tillföra.
Nu ska jag ut och cykla, tjingeling!

Viktuppgång av cykling
Om du anser att det är problematiskt att äta när man är hungrig, ja. Det gör inte jag. Jag anser det naturligt.
Och om man vill gå ner i vikt är det också naturligt att äta om man är hungrig jämt?
100% är inte en mängd. Det är en andel.

Själv har jag frågat hur du vet hur asiater mår. Fick inget svar.
Och miljarder asiater har ätit en ganska stor mängd utan att uppleva att kolhydrater är ett problem. Jag har gett ett exempel på en asiat som mådde bra (jag har fler). Vill du jag ska redovisa för alla asiater som jag mött? :) De allra flesta har haft ett hälsosamt bmi och ätit nyttigt (med kolhydrater). Har du några exempel som motbevisar mina anekdotiska bevis och miljarder med asiater utan välfärdssjukdomar? Justja, de svälter ju allihop, för alla i Asien är ju fattiga...
Jag tycker nog han får svara på hur han tycker det går själv. Förstår inte riktigt varför du försöker tvinga mig prata om någon annan. Jag ifrågasatte hans felaktiga påstående bara.
-7 kilo är resultatet! Samtidigt som han tränar hårt! "Han går ner liiiiiiiite med oerhörda ansträngningar och verkar inte ett dugg nöjd med det, om jag tolkar hans inlägg rätt."
7 kg är alltså "liiiiiiite". Och han "verkar inte ett dugg nöjd med det". Din tolkning. Bara 7 kg. Skitjobbigt. Inte värt det. För dig. Så, du nedvärderar tolkningen. Alla andra har fel när de tolkar dina ord fel. Och hur tvingar JAG dig att prata om Fjärdebrunn?! :) Jag tror du behöver lite kolhydrater...

Viktuppgång av cykling
Om man äter vid minsta tillstymmelse till hunger blir det svårt att hålla vikten. Det är min upplevelse i alla fall.

Angående att testa LCHF är det värt att påminna om det faktum att den inte presterar bättre än någon annan diet. För viktnedgång är LCHF varken bättre eller sämre än att till exempel banta. Skulle jag prova en diet i dag hade jag däremot definitivt valt någon som inte bygger på ett högt intag av mättat fett och animaliska produkter, exempelvis rött kött. Det finns ganska stor evidens för att ett högt köttintag ökar risken för tjocktarmscancer, till exempel. Dessutom tillkommer det besvärande faktum att köttindustrin är ett stort miljöproblem.

Jag har för mig att, som jag skrev i något inlägg tidigare, den så kallade ”medelhavskosten” var något mer effektiv än andra dieter. Kan minnas fel, var ett par år sedan jag läste om det här.

Jag har några jag känner som använt sig av LCHF och gått ned ganska mycket i vikt, men i likhet med andra dieter har de gått upp igen när de slutat. Problemet är att samtliga har haft svårt att sluta med att äta en massa fett och kött, samtidigt som de i längden inte har klarat att hålla sig borta från kolhydrater. Dieten har alltså grundlagt nya dåliga vanor. Där tror jag att medelhavskosten som bygger på mycket grönsaker, fleromättade fettkällor, fisk och skaldjur, är mer hälsosam.

Men var och en blir salig på sin tro. Det har handlar uppenbarligen lika mycket om tro som om fakta.

Viktuppgång av cykling
Så om man inte tränar så länge så man behöver stoppa i sig något så har man rätt diet, smart.
Tror inte nån nämnt nåt om rätt och fel här. Med vissa dieter kan man träna längre utan att behöva stoppa i sig något. Det är upp till dig om du anser det vara en fördel eller inte. Jag gör det definitivt. Märks tydligt på gruppcyklingar att andra "måste" trycka i sig Snickers och alldehanda jox, medan jag inte har det behovet. Under samma träningstid och ansträngningsnivå. Skumt va?

Och om man vill gå ner i vikt är det också naturligt att äta om man är hungrig jämt?
Ja, absolut. Varför gå hungrig? Det betyder ju att kroppen saknar något. Ändrar man kosten så behövs det inte. Verkar inte det smartare än att plåga sig med hunger helt i onödan?

Och miljarder asiater har ätit en ganska stor mängd utan att uppleva att kolhydrater är ett problem.
Hur vet du det?

Jag har gett ett exempel på en asiat som mådde bra (jag har fler). Vill du jag ska redovisa för alla asiater som jag mött? :) De allra flesta har haft ett hälsosamt bmi och ätit nyttigt (med kolhydrater). Har du några exempel som motbevisar mina anekdotiska bevis och miljarder med asiater utan välfärdssjukdomar? Justja, de svälter ju allihop, för alla i Asien är ju fattiga...
Med tanke på att du använder anekdotiska bevis så är jag själv ett motbevis. Det verkar dock rimligare att undersöka varför kroppen gör som den gör.

Det är ganska enkelt faktiskt: Under ett par miljoner år har vi stoppat i oss kost som inte innehållit särskilt mycket kolhydrater. Sen för några tusen år sen började man av logistiska skäl odla saker, bland annat spannmål. Det funkade och gav fördelen att man slapp härja runt och jaga hela tiden. Men antagligen upplevde människor samma sak som den moderna människan gör, nämligen att de behövde äta oftare om de skulle slippa vara hungriga. Vilket de antagligen inte kunde om maten skulle räcka.
På dessa årtusenden har vi näppeligen hunnit ändra vårt matsmältningssystem till full anpassning till den nya kosten. Därför fungerar det plötsligt ganska dåligt när maten nu (åtminstone i vår del av världen) räcker och vi kan vara mätta hela tiden.
Att fattiga kineser ätit ungefär som jag beskrev, och klarat sig utmärkt (men antagligen gått hungriga) fram till väldigt nyligen är alltså inte heller någon överraskning.

Det mest spännande i det här är hur man kan tro att den för människan naturliga kosten är skadlig, medan kosten vi så finurligt listat ut att vi kan äta istället, av helt andra skäl, skulle vara nyttig. Men årtionden av indoktrinering har givit resultat. Normer är extremt svåra att bryta eller ens ifrågasätta. Konsensus ska råda. Gå hungrig om du vill gå ner i vikt!

-7 kilo är resultatet! Samtidigt som han tränar hårt! "Han går ner liiiiiiiite med oerhörda ansträngningar och verkar inte ett dugg nöjd med det, om jag tolkar hans inlägg rätt."
7 kg är alltså "liiiiiiite". Och han "verkar inte ett dugg nöjd med det". Din tolkning. Bara 7 kg. Skitjobbigt. Inte värt det. För dig. Så, du nedvärderar tolkningen. Alla andra har fel när de tolkar dina ord fel. Och hur tvingar JAG dig att prata om Fjärdebrunn?! :) Jag tror du behöver lite kolhydrater...
Varför fortsätter du att prata om tredje person? Låt honom själv avgöra hur det går.
Men för all del, eftersom du tjatar: Jag har gått ner 10 kilo under samma period. UTAN ansträngning. Och det säger jag inte för att nedvärdera någon annan. Snarare för att uppmuntra fler att sluta plåga sig. Det behövs inte.

Viktuppgång av cykling
Nä, jag var ute och cyklade. Bättre än teve! :giggle:

Edit:

DSCF4838_2048.jpg

Senast ändrad:
Viktuppgång av cykling
Ja, absolut. Varför gå hungrig? Det betyder ju att kroppen saknar något. Ändrar man kosten så behövs det inte. Verkar inte det smartare än att plåga sig med hunger helt i onödan?
Har du sett på My 600 lbs life? De är kraftigt överviktiga. Alltså saknar deras kroppar nåt. Alltså är det rätt att de äter mer (nej, de äter inte bara kolhydrater).
Hur vet jag att asiater inte lider av övervikt? :) Avsaknaden av överviktiga asiater? Avsaknaden av rapporter som hävdar att asiater lider av övervikt och välfärdssjukdomar? Vill du ha en miljard berättelser om enskilda asiater och deras kostvanor? Du har höga beviskrav på din motståndares argument! Dina egna bevis på att asiater visst lider av problem med deras kolhydrattunga diet lyser med sin frånvaro. De svälter ju och har alltid gjort det!
Med tanke på att du använder anekdotiska bevis så är jag själv ett motbevis. Det verkar dock rimligare att undersöka varför kroppen gör som den gör.
Ja, du är ju beviset på att asiaterna EGENTLIGEN lider av att äta kolhydrater.
Det är ganska enkelt faktiskt: Under ett par miljoner år har vi stoppat i oss kost som inte innehållit särskilt mycket kolhydrater. Sen för några tusen år sen började man av logistiska skäl odla saker, bland annat spannmål. Det funkade och gav fördelen att man slapp härja runt och jaga hela tiden. Men antagligen upplevde människor samma sak som den moderna människan gör, nämligen att de behövde äta oftare om de skulle slippa vara hungriga. Vilket de antagligen inte kunde om maten skulle räcka.
På dessa årtusenden har vi näppeligen hunnit ändra vårt matsmältningssystem till full anpassning till den nya kosten. Därför fungerar det plötsligt ganska dåligt när maten nu (åtminstone i vår del av världen) räcker och vi kan vara mätta hela tiden.
Att fattiga kineser ätit ungefär som jag beskrev, och klarat sig utmärkt (men antagligen gått hungriga) fram till väldigt nyligen är alltså inte heller någon överraskning.
Och i flera tusen år har människan ätit kolhydrater utan att lida av det. Liksom jag och andra fortfarande gör. Det är bara en tidsfråga för oss andra som äter kolhydrater innan vi drabbas av... Vad nu vi kommer att drabbas av.
Så, asiater ÄR fattiga kineser som svultit fram tills nyligen. En homogen svältande grupp. Då vet vi det. Bra kvalitet på det argumentet!
Det mest spännande i det här är hur man kan tro att den för människan naturliga kosten är skadlig, medan kosten vi så finurligt listat ut att vi kan äta istället, av helt andra skäl, skulle vara nyttig. Men årtionden av indoktrinering har givit resultat. Normer är extremt svåra att bryta eller ens ifrågasätta. Konsensus ska råda. Gå hungrig om du vill gå ner i vikt!
Så, LCHF är den naturliga kosten som vi är anpassade för sen miljoner år tillbaka. Ingen frukt ("mest socker"), bara bacon och ägg. Och man kan bara välja på att antingen äta LCHF eller gå omkring hungrig.
Varför fortsätter du att prata om tredje person? Låt honom själv avgöra hur det går.
Men för all del, eftersom du tjatar: Jag har gått ner 10 kilo under samma period. UTAN ansträngning. Och det säger jag inte för att nedvärdera någon annan. Snarare för att uppmuntra fler att sluta plåga sig. Det behövs inte.
Varför tar du inte ansvar för att du nedvärderar tredje persons ansträngningar? Om du kan ned/värdera tredje persons ansträngningar så kan även jag göra det. Eller är det olika regler för dig och andra? :) Så du har gått ner liiiiite mer? Vad duktig du är! Du verkar dock inte speciellt nöjd (eftersom du är så nedlåtande). Är det viktiga att du gått ner utan ansträngning? Är ansträngning (träning) nåt dåligt? Du var ju lite nedlåtande mot elitmotionärer...

Tillbaka
Topp