Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
085B54B5-117F-45B5-8E7B-D4FC6345807A.jpeg

Jag känner mig rätt nöjd efter en kort tur. Återstår att se om jag är fortsatt lika nöjd efter några tiotals mil.

Hjulbyggartråden
det tar under en halvtimma att rikta ett redan uppekrat hjul. du behöver nog sova på saken och komma till insikt om vad ekrarna sas gör:)

det går i min värld lättast om man vid slutjusteringen alternerande försöker påverka endast en faktor åt gången och inte sas fullständigt varje gång; sidokast och sammanhängande dishing, ekerspänning, rundhet.

optimera dessa gradvis och alternerande en och en, varv efter varv, så har du snart ett perfekt hjul.

när det gäller initial uppspänning i största allmänhet, håll dig till ena sidan åt gången, och ännu bättre på den sidan du för tillfället jobbar ta gärna framåtgående och återgående ekrar i två separata varv. när du spänner ena sidan medför det samma ökning av spänningen på andra sidan, men fälgen sidoförskjuts samtidigt. så byt sida varannan gång. när det blir dags för dishing kör bara platta sidan några varv.

när ekrarna sedan börjar få ton går du över till att alternerande justera så som jag beskriver i andra stycket.

i din nuvarande situation kan det hända att det går att spänna ned äggspetsen, men bara om de övriga ekrarna ligger under sin optimala spänning. i annat fall får du släppa lite på dem, men antagligen inte mer än ett 'tag' aller två.

Tack, jag provar. Men du, "sas"?

Hjulbyggartråden
Långbänksprojektet remdriven gravel/cx/urban/ss har nu ett par färdigbyggda hjul. Hade några långa Teamsmöten i måndags som möjliggjorde slutriktning och uppspänning. (Vaddå? Många stickar ju på mötena. Då kan väl jag bygga hjul?)

Bakhjulet:
Återbrukat baknav från kraschat bakhjul. Hope Pro2Evo Trial/SS 36h 12x142 som också fått nya SKF-lager. DT HX491 fälg, Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg, Sapim D-lite 2,0/1,65/2,0 ekrar, 3-kors mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
20220427_112300.jpg

Framhjul:
DT 350 12x100, 32h. DT XR361 asymmetrisk fälg. Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg. Sapim D-Light 2,0/1,65/2,0 på höger och Sapim Race 2,0/1,8/2,0 på vänster. 3-kors. Mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
20220427_112316.jpg

Verktyg:
SuperB riktställ (Parktool-kopia). DT 4-sidig ekernyckel (bästa jag haft). Och min nya ekertensiometer från
20220425_135343.jpg20220425_135506.jpg
20220427_112223.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tänkte lämna mitt bidrag här. Snickrade ihop ett ställ på jobbet en lunchrast.
Inget foto på när klockorna är monterade, men det kommer.

Målet med bygget var att kunna bygga egna hjul till nya cykeln. Original framhjul med DT tublessfälgband och 203mm. skiva är 1255 gram. Vore coolt om jag kunde komma ner till de beräknade 719 gram som är teoretisk (utan skiva och fälgband) uträknat.

Bilagor

• IMG_20220427_215402.jpg
    IMG_20220427_215402.jpg
    686.9 KB · Besök: 107
  • IMG_20220427_215408.jpg
    IMG_20220427_215408.jpg
    376 KB · Besök: 86
  • IMG_20220407_184219.jpg
    IMG_20220407_184219.jpg
    729.2 KB · Besök: 88
Hjulbyggartråden
Långbänksprojektet remdriven gravel/cx/urban/ss har nu ett par färdigbyggda hjul. Hade några långa Teamsmöten i måndags som möjliggjorde slutriktning och uppspänning. (Vaddå? Många stickar ju på mötena. Då kan väl jag bygga hjul?)

Bakhjulet:
Återbrukat baknav från kraschat bakhjul. Hope Pro2Evo Trial/SS 36h 12x142 som också fått nya SKF-lager. DT HX491 fälg, Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg, Sapim D-lite 2,0/1,65/2,0 ekrar, 3-kors mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
Visa bilaga 552273

Framhjul:
DT 350 12x100, 32h. DT XR361 asymmetrisk fälg. Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg. Sapim D-Light 2,0/1,65/2,0 på höger och Sapim Race 2,0/1,8/2,0 på vänster. 3-kors. Mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
Visa bilaga 552274

Verktyg:
SuperB riktställ (Parktool-kopia). DT 4-sidig ekernyckel (bästa jag haft). Och min nya ekertensiometer från
Visa bilaga 552270Visa bilaga 552271Visa bilaga 552272
Var har du hittat ekertensiometern? Såg fin ut.

Hjulbyggartråden
Kan man göra nåt så tokigt som att bygga ett par hjul med med vanliga ekrar på nav från ett par mavic crossmax SL (som normalt har mavic tjockekrar)?

Hjulbyggartråden
Hej hjulbuggare, jag letar lite finare/lättare hjul till min Peregrine mk3. Däcken som kommer att sitta på kommer vara TL, 50 mm och för skivbroms. Axeldimension 12x100 resp 12x142-. Gärna 6-bolt. Finns det ngt givet "recept" för oss som vill komma ngnstans mellan 15-1700g? alternativ har jag tittat lite på bicycle components hjul bc original RAVeL 28" Gravel Center Lock Disc Wheelset. Jag engarerar gärna en lokal byggare om inte pris för material drar iväg så fruktansvärt från bc's, dvs att lägga på kostnaden för jobb är inget problem. Orealistiskt eller kanske möjligt?

Tack!

Hjulbyggartråden
Fick låna en tensiometer av @zinkpasta och typ så här blev hjulet.

1652296805388.png

Verkligen inte helt lätt att läsa av verktyget så värdena ska tas med en nypa salt. Översättningstabellen har bara värden för 1.6 och 1.7, men mina D-Light är 1.65 så jag satte ihop en genom att ta medelvärdet.

Mina fälgar har en rekommenderad ekerspänning på 120-145 kgf, så jag borde kanske tajta till det lite mer? Å andra sidan så är dishen bra, wobblar mindre än 1 mm och det blir en angenäm ton när man spelar på ekrarna.

Hjulbyggartråden
Ja lite så va? Hjulet är monterat med däck, korv och gucka så det får bli en testrunda i eftermiddag så får jag se hur det håller. Symptomen på för låg ekerspänning är väl att de skruvar upp sig och hjulet måste riktas om?

Hjulbyggartråden
Fick låna en tensiometer av @zinkpasta och typ så här blev hjulet.

Visa bilaga 554707

Verkligen inte helt lätt att läsa av verktyget så värdena ska tas med en nypa salt. Översättningstabellen har bara värden för 1.6 och 1.7, men mina D-Light är 1.65 så jag satte ihop en genom att ta medelvärdet.

Mina fälgar har en rekommenderad ekerspänning på 120-145 kgf, så jag borde kanske tajta till det lite mer? Å andra sidan så är dishen bra, wobblar mindre än 1 mm och det blir en angenäm ton när man spelar på ekrarna.
Jag hänger inte med på varför ekrarna skulle spännas mer, drivsidan ligger på ungefär 120 kgf och det är ju vad fälgtillverkaren rekommenderar?

Hjulbyggartråden
120 är ju minsta rekommenderade och på nds ligger de bara på 100, men jag vet inte. Hjulet är rakt och ekrarna känns bra så jag nöjer mig där.
Jag tycker det ser helt perfekt ut, har sett flera hjul med för hårt spända ekrar som dragit sönder fälgen så bättre att ligga i nederkant av fälgtillverkarens rekommendationer än i överkant tycker jag särskilt när mätningen har en betydande felmarginal.

Hjulbyggartråden
Summa summarum, A29C30D18 fälgar beställdes från EIE Carbon 1 april, färdigbyggda och skeppades 21 april, levererades till dörren 30 april. Betalade 5283 kr ($564) inklusive frakt, inga importavgifter tillkom. 56 st Sapim Polyax 14 mm gick på ca 300 kr, 56 st Sapim D-Light 284 mm 700 kr. Baknavet, Bontrager Rapid Drive Boost, tog jag från ett kraschat hjul, framnavet har jag inte löst än. Får se om jag slaktar mitt framhjul, men det känns synd på ett full fungerande.

Jag köpte tubelesstejp med fälgarna, men jäklar vilken skit det var. Någon svart, stel, plastig variant, inte alls elastisk som Muc-Off eller den där vanliga gula jag brukar använda. Smal också, 22-25 mm nånting, till en fälg på 30, antar att de vill att man ska lägga två varv med överlapp? Jag gav den ändå ett försök med resultatet att det läckte luft ur ekerhålen, så jag fick riva bort allt och panikköpa ny tejp på Trek. 35 mm Muc-Off funkade perfekt och tätade med en gång.

Vikten på bakhjulet blev 930 g, inklusive HG body, en minskning med ca 130 g jämfört med Bontrager Line Comp 30. Jag valde DH-spec, 450 g, på bakfälgen, så förhoppningsvis har jag något som jag inte kör sönder i första taget.

Jag körde just ett varv på hemmaslingan (friskvårdstimme ftw!) och i ärlighetens namn så märkte jag ingen skillnad alls mot det gamla bakhjulet. Youtubenissarna maler på om vilken skillnad det är och att det känns mer distinkt/harsh/jagvetintevad men jag säger bara pfffft. Att byta från DHR II till Rekon, med likvärdig viktminskning, var betydligt mer märkbart. Men det här var ett skoj projekt och jag är väldigt nöjd med resultatet.

Hjulbyggartråden
120 är ju minsta rekommenderade och på nds ligger de bara på 100, men jag vet inte. Hjulet är rakt och ekrarna känns bra så jag nöjer mig där.
En ekerspänningsskillnad på >81% mellan sidorna är riktigt bra. Men varför lika tjocka ekrar på båda sidor?
Ekerspänningen behöver du (troligen) inte oroa dig över, om tillverkaren godkänner 1450N så är 1200N lugnt. Om du höjer ekerspänningen kan du iofs
få upp till ~20% starkare hjul, men 1200N ger (troligen) tillräckligt starkt hjul.

Redigerat
Nu läste jag inlägget innan detta och där står det ju vilket nav du har använt.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tog en kvälls om ekring när jag om ekrade mors Trofé från 1952 på framnavet och komplettera saknade ekror på baknavet plus nytt fett och olja i cykeln hade stor hjälp av tidens cykelbok.
IMG_20220512_184640_5.jpg
IMG_20220505_070701_9~2.jpg

Hjulbyggartråden
Jo den går bra lite lågt slag pedal drift broms la en ring tråd i navet fungerade ett tag men nöttes efter ett tag fick tag i ASEA lykta från en brandspruta med Volkswagen motor de hade sådana med cykel generator lusifer för instrument belysning utifrån ingen i instrumenten på brandsprutan den är i ny skick lyktan orginal togs redan bort i slutet av 60 tal av till reservdelar till annan användare cykel från Trofé cykeln.

Far hade Husqvarna turistrasern den skiljer linte mycket från standard cyckel den hade två drev bak skiftades med snabb muttrar stanna lossa ändra och dra fast en fälg broms bak för novo navet hade dåligt broms värkan och sadel ätranverket nr 110 läder sadel. Och annan styrstam längre fram och bock styre grov diameter ovanlig finns ingen bevarad var nära jag renoverar den men blev skrotad total borta då inte kvar hade man tagit reda på baknav sadeln och sadelstålpe och styrstam och bockstyre då gått sätta på vanliga Husqvarna gubbcykel modell men framgaffel ändrades utseende har brorsyr bild på Husqvarna turist mina klasskamrater provade cyckeln tyckte den hade urusla bromsar och var tung cyckel och sadel form läder mitt vilande tryckande men inte skavande grund geometri som kron cykel gubbcykel men med det komponenter ändring typ på.

Blev åt moster renovera en Crescent dam cykel med Shimano singelspeed märkte den hade samma drev som Sachs på monark cross 21 kugar bak mot orginal 20 på 28 tum cykel pluss komplettera ekror blev att moster sålde cykel åt yngre jobb pendlar dam
IMG_20220513_005216_4.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag är på väg att göra mitt första fälgbyte. Det är ett par Stans Crest hjul som ska byggas om. Jag har skruvat bort en ekernippel och det första som hände var att brickan försvann in i (den gamla) fälgen. Jag tänker därför att jag kanske ska köpa nya brickor och kanske några extradelar?
Hur vet jag:
Vilka ekrar jag ska köpa?
Vilka brickor jag ska ha?

Hjulbyggartråden
Jag är på väg att göra mitt första fälgbyte. Det är ett par Stans Crest hjul som ska byggas om. Jag har skruvat bort en ekernippel och det första som hände var att brickan försvann in i (den gamla) fälgen. Jag tänker därför att jag kanske ska köpa nya brickor och kanske några extradelar?
Hur vet jag:
Vilka ekrar jag ska köpa?
Vilka brickor jag ska ha?

Försök skaka ur brickan? Underlättar att ta ur nippel nedåt för att brickan ska hänga med

Hjulbyggartråden
Hej.
Jag körde sönder en fälg härförleden och skulle få ett nytt bakhjul via ett sånt här crash replacement program. Nu visade det sig att de inte har ett skit kvar, förutom fälgar, men inte riktigt samma fälg som jag hade utan en något finare kolfiber. Nog snackat och till saken:
Jag körde sönder ett sådant här bakhjul: https://primebikecomponents.com/collections/road/products/rr-38-v3-carbon-clincher-wheelset#

Och tänkte då ersätta det med en fälg som tillhör följande hjul: https://primebikecomponents.com/collections/road/products/blackedition-38-carbon-wheelset#

Jag ska väl tillägga att det inte är jag som är tilltänkt att göra jobbet, så ni behöver inte göra någon orosanmälan.
Det jag blir lite förvirrad över är ekerlängden på hjulen. På mitt nuvarande hjul sitter det 275 & 278 mm långa ekrar och på det andra hjulet kommer ekrar som är 281 & 286 mm. Fälgarna har samma dimensioner, dock är det olika nav till hjulen.
Min fråga är alltså om jag kan bygga ett nytt hjul av delarna från "RR V3" modellen med en "BlackEdition" fälg?

Hjulbyggartråden
nya fälgen har såvitt framgår mindre erd än den gamla. kortare ekrar krävs isf.

men ibland kan man ha tur så man kan gå från 2kors till 3kors?

Tillbaka
Topp