Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det tar under en halvtimma att rikta ett redan uppekrat hjul. du behöver nog sova på saken och komma till insikt om vad ekrarna sas gör:)
det går i min värld lättast om man vid slutjusteringen alternerande försöker påverka endast en faktor åt gången och inte sas fullständigt varje gång; sidokast och sammanhängande dishing, ekerspänning, rundhet.
optimera dessa gradvis och alternerande en och en, varv efter varv, så har du snart ett perfekt hjul.
när det gäller initial uppspänning i största allmänhet, håll dig till ena sidan åt gången, och ännu bättre på den sidan du för tillfället jobbar ta gärna framåtgående och återgående ekrar i två separata varv. när du spänner ena sidan medför det samma ökning av spänningen på andra sidan, men fälgen sidoförskjuts samtidigt. så byt sida varannan gång. när det blir dags för dishing kör bara platta sidan några varv.
när ekrarna sedan börjar få ton går du över till att alternerande justera så som jag beskriver i andra stycket.
i din nuvarande situation kan det hända att det går att spänna ned äggspetsen, men bara om de övriga ekrarna ligger under sin optimala spänning. i annat fall får du släppa lite på dem, men antagligen inte mer än ett 'tag' aller två.

Var har du hittat ekertensiometern? Såg fin ut.Långbänksprojektet remdriven gravel/cx/urban/ss har nu ett par färdigbyggda hjul. Hade några långa Teamsmöten i måndags som möjliggjorde slutriktning och uppspänning. (Vaddå? Många stickar ju på mötena. Då kan väl jag bygga hjul?)
Bakhjulet:
Återbrukat baknav från kraschat bakhjul. Hope Pro2Evo Trial/SS 36h 12x142 som också fått nya SKF-lager. DT HX491 fälg, Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg, Sapim D-lite 2,0/1,65/2,0 ekrar, 3-kors mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
Visa bilaga 552273
Framhjul:
DT 350 12x100, 32h. DT XR361 asymmetrisk fälg. Squorx mässingsnipplar och skålbrickor mellan nippel och fälg. Sapim D-Light 2,0/1,65/2,0 på höger och Sapim Race 2,0/1,8/2,0 på vänster. 3-kors. Mässingsbrickor mellan ekerskalle och navfläns.
Visa bilaga 552274
Verktyg:
SuperB riktställ (Parktool-kopia). DT 4-sidig ekernyckel (bästa jag haft). Och min nya ekertensiometer frånVisa bilaga 552270Visa bilaga 552271Visa bilaga 552272
https://www.roadbikereview.com/threads/home-made-tensiometer.314852/Var har du hittat ekertensiometern? Såg fin ut.
Om ekrarna passar navet så varför inte?Kan man göra nåt så tokigt som att bygga ett par hjul med med vanliga ekrar på nav från ett par mavic crossmax SL (som normalt har mavic tjockekrar)?
Ja det var väl det frågan var egentligen.Om ekrarna passar navet så varför inte?
Mnjae, ytterst tveksamt.Ja det var väl det frågan var egentligen.
Jag hänger inte med på varför ekrarna skulle spännas mer, drivsidan ligger på ungefär 120 kgf och det är ju vad fälgtillverkaren rekommenderar?Fick låna en tensiometer av @zinkpasta och typ så här blev hjulet.
Visa bilaga 554707
Verkligen inte helt lätt att läsa av verktyget så värdena ska tas med en nypa salt. Översättningstabellen har bara värden för 1.6 och 1.7, men mina D-Light är 1.65 så jag satte ihop en genom att ta medelvärdet.
Mina fälgar har en rekommenderad ekerspänning på 120-145 kgf, så jag borde kanske tajta till det lite mer? Å andra sidan så är dishen bra, wobblar mindre än 1 mm och det blir en angenäm ton när man spelar på ekrarna.
120 är ju minsta rekommenderade och på nds ligger de bara på 100, men jag vet inte. Hjulet är rakt och ekrarna känns bra så jag nöjer mig där.Jag hänger inte med på varför ekrarna skulle spännas mer, drivsidan ligger på ungefär 120 kgf och det är ju vad fälgtillverkaren rekommenderar?
Jag tycker det ser helt perfekt ut, har sett flera hjul med för hårt spända ekrar som dragit sönder fälgen så bättre att ligga i nederkant av fälgtillverkarens rekommendationer än i överkant tycker jag särskilt när mätningen har en betydande felmarginal.120 är ju minsta rekommenderade och på nds ligger de bara på 100, men jag vet inte. Hjulet är rakt och ekrarna känns bra så jag nöjer mig där.
Ja felmarginalen är säkert 10 kgf här, och det är med antagandet att översättningstabellen jag fuskade ihop stämmer...särskilt när mätningen har en betydande felmarginal.
En ekerspänningsskillnad på >81% mellan sidorna är riktigt bra. Men varför lika tjocka ekrar på båda sidor?120 är ju minsta rekommenderade och på nds ligger de bara på 100, men jag vet inte. Hjulet är rakt och ekrarna känns bra så jag nöjer mig där.
Okunskap och det kändes som överkurs. Men det är onekligen smidigt att ha exakt samma ekrar på båda sidor både bak och fram.Men varför lika tjocka ekrar på båda sidor?
1952 års modell, då är det 70-års jubileum i år för cykeln som ser ut att vara vid god vigör för sin ålder!Tog en kvälls om ekring när jag om ekrade mors Trofé från 1952 på framnavet och komplettera saknade ekror på baknavet plus nytt fett och olja i cykeln hade stor hjälp av tidens cykelbok.Visa bilaga 554868Visa bilaga 554875
Jag är på väg att göra mitt första fälgbyte. Det är ett par Stans Crest hjul som ska byggas om. Jag har skruvat bort en ekernippel och det första som hände var att brickan försvann in i (den gamla) fälgen. Jag tänker därför att jag kanske ska köpa nya brickor och kanske några extradelar?
Hur vet jag:
Vilka ekrar jag ska köpa?
Vilka brickor jag ska ha?
Spelar ingen roll hur jag skakar. Men det skulle kännas bra att ha lite reservdelar också IAF även om brickan dyker upp.Försök skaka ur brickan? Underlättar att ta ur nippel nedåt för att brickan ska hänga med
Om fälgen är ordentligt ihålig ska det inte vara några problem, värre med fälgar fulla med lös kolfiberväv.Spelar ingen roll hur jag skakar. Men det skulle kännas bra att ha lite reservdelar också IAF även om brickan dyker upp.
Här finns det ett exempel på en teknik att följaJag är på väg att göra mitt första fälgbyte. Det är ett par Stans Crest hjul som ska byggas om.
Om fälgarna har samma ERD så passar ekrarna. Du kan behöver nya nipplar men ekrarna och nav kan du återanvändaMin fråga är alltså om jag kan bygga ett nytt hjul av delarna från "RR V3" modellen med en "BlackEdition" fälg?
Okej, vad bra. Tack för svaret :)Om fälgarna har samma ERD så passar ekrarna. Du kan behöver nya nipplar men ekrarna och nav kan du återanvända
Varför? Om fälgen har samma mått och han ska inte byta nav?nja, följer det alltså med kortare ekrar med den nya fälgen? isf är det grönt, inte annars.
Det står 563 på båda länkarna iaf :) men stämmer inte det så ändrar jag mig ?nya fälgen har såvitt framgår mindre erd än den gamla. kortare ekrar krävs isf.
men ibland kan man ha tur så man kan gå från 2kors till 3kors?