Garmin Edge 1040 - nu lanserad! Här är stora tråden om 1040!

Är själva Garminfästet öronen på baksidan i metall på den där? Ser silvriga ut.

Varmt välkommet över den vita plasten på 1030 som har en tendens att gå av...

Men vad trist... De vanliga 1040 är vit på sidan och 1040 solar är mörkgrå. Mycket snyggare med mörkgrå. Men jag vill inte ha solar... :(

Jag har beställt en. Får väl foliera den på sidorna med svart bilfolie eller något liknande. Om jag stör mig på det dvs.

Eller köpa en gummibumper. Det är ju inte så dumt att ha på den trots allt. Det hade jag på min 830 men det hjälpte tyvärr inte när den studsade av på E6:an i full fart.

Senast ändrad:
Eller köpa en gummibumper. Det är ju inte så dumt att ha på den trots allt. Det hade jag på min 830 men det hjälpte tyvärr inte när den studsade av på E6:an i full fart.

Du får lära dig att fästa säkerhetssnöret runt styret varje gång du ska ut.

Garmin-Edge-Befestigungsband-010-11251-16.jpg

8K, utan bundle, kommer bli en hård diskussion med mig själv.
6.5K ska jag nog kunna övertala mig till.
Kanske dax att posta Garmin Sveriges kommentar till deras priser redan när Edge 1000 lanserades
"Samtidigt vet vi att cyklisterna är sjukt prylgalna"
av Ida Enstedt mediakontakt på Garmin Sweden AB
(Trots det kommer även jag säkert att köpa en Edge 1040)

Solpanel på en enhet med batteritid för 30h ser jag bara som en gimmick.
Dessutom är det inget nytt, inte ens på cykeldatorer
Redan för ~35 år sedan sålde CatEye cykeldator med solcell
1351219.jpg

Är själva Garminfästet öronen på baksidan i metall på den där? Ser silvriga ut.

Varmt välkommet över den vita plasten på 1030 som har en tendens att gå av...
Det är ett stort plus
Men för oss med plastfäste på edgen finns det reservfästen: Dog Ears

Kollade DC's review. Första intrycket, ett lyft jämfört med min Edge 800.
Så köpsugen!

Seriös fråga: Är nyare fästen bakåtkompatibla, alltså att man kan ha en gammal 800 på fästet till 1040?

Jag har beställt en solar. Enligt Garmin så ska den skeppas inom några dagar.

Jag har en Karoo2 som jag förvisso tycker är bra på alla punkter. Förutom batteritid då. På min 600 nyligen blev jag stressad när laddningen från powerbanken inte fungerade. Det var två problem. Dels satt sladden inte i ordentligt ?, men dels så verkade det som att powerbanken stängde av sig efter några timmar, trots att det fanns gott om ström kvar ?.

Ingen gammal reservedge hos mig. Men eftersom det finns mer än en cyklist i familjen finns det även mer än en Edge som används.
Men trots det var jag tvungen att ladda ner en app till telefonen när vi åkte till landet utan våra resp GPSer. Men from denna vår sitter det även en backup på armen.

Verkar ju vara flera funktioner som är endast på solarmodellen. om det ev skulle påverka mig är högst oklart, det var lite rörigt att sålla i DCs lista över features

Enda skillnaden jag såg var (förutom de uppenbara) var dubbelt så mycket minne så att den kom med kartor för hela världen förladdade.
– Added Power Glass specifically for Solar model only
– Increased storage from 32GB to 64GB for Solar model only
– Added pre-loaded North America, EMEA, AU/NZ Maps for Solar model only (base model has region of purchase maps)

Power Glass är glaset med solcell över hela ytan. Gör displayen lite mörkare (nackdel?), det är inte mer repskyddat eller krossäkert. Kartorna går att ladda in själv efterhand som man behöver dom. Inget jag saknar, valde standard.

Nu har leveranstiden ökat från 1-3 dagar till 3–5 veckor.

Power Glass är glaset med solcell över hela ytan. Gör displayen lite mörkare (nackdel?), det är inte mer repskyddat eller krossäkert. Kartorna går att ladda in själv efterhand som man behöver dom. Inget jag saknar, valde standard.

Nu har leveranstiden ökat från 1-3 dagar till 3–5 veckor.

DCR tyckte inte att det mörkare glaset var något som påverkade i praktiken.

Jag hoppas att min beställning föll inom 1-3 dagar och att det håller.

Jag resonerade som så att om det blir problem så är Garmin återförsäljaren och då kan man kortsluta eventuella supportärenden genom att kontakta Garmin direkt. Nu kanske det inte är ett problem i verkligheten då såvitt jag vet har Garmin skött reklamationer och garantiärenden utan att man behövt blanda in butiken
(ovanstående baserat på vad jag läst bl a här, men har ingen personlig erfarenhet att luta mig tillbaka på).

Har redan fått in den i butiken. Ring och kolla med dem om det är bråttom att få tag i den. Gäller i alla fall Boråsbutiken.

Dock kan alla redan vara uppbokade. Men ring och kolla som sagt.

Ni som varit med förr, brukar priserna gå ner relativt snabbt eller man kan förvänta sig samma pris in på hösten?

Kanske bättre pris till hösten när folk drar ner på cyklingen och butikerna vill minska sina lager. Men vem vet om dom ens kan leverera till alla som vill ha nu, med tanke på att det är brist på massor av andra saker och förseningar i transportledet.

Jag köper hellre nu och kan använda den hela sommaren även om jag får betala fullpris.

Jag resonerade som så att om det blir problem så är Garmin återförsäljaren och då kan man kortsluta eventuella supportärenden genom att kontakta Garmin direkt. Nu kanske det inte är ett problem i verkligheten då såvitt jag vet har Garmin skött reklamationer och garantiärenden utan att man behövt blanda in butiken
(ovanstående baserat på vad jag läst bl a här, men har ingen personlig erfarenhet att luta mig tillbaka på).

Min enda erfarenhet av garanti och garmin var väldigt positiv. Jag kontaktade dem direkt, bifogade kvitto från butik.

@clnr och @Spacekitty , när lade ni beställningarna? Jag fick min beställningsbekräftelse 8 juni 12:35, och då Sade webbsidan 1-3 dagar (eller vad det var). Men ingen leveransbekräftelse ännu…

@clnr och @Spacekitty , när lade ni beställningarna? Jag fick min beställningsbekräftelse 8 juni 12:35, och då Sade webbsidan 1-3 dagar (eller vad det var). Men ingen leveransbekräftelse ännu…

Jag beställde precis när ja la in Garminlänken här i onsdags, beställningsbekräftelse dröjde lite till klockslag 1203. Leveransbekräftelse igår torsdag 1436. Senaste uppdatering från Bring är i Jönköping 0049 idag fredag.

Senast ändrad:
Angående laddtider skriver DCR så här:

Ok, got some clarity from Garmin:

A) Charge time is 2 hours for empty to full
B) Fastest charging supported is a 3A/5W charger
C) Roughly speaking 5 minutes of charging will equal one minute hour of riding (which, matches what I see)

Edit: Vilket, om man får gissa på en typo av 5W? som kanske ska vara 5V? i så fall är det "mild" snabbladdning? 2h låter i allafall lovande, även om jag inte får i hop det med 5 minuter ger en minut???

Edit2: i C skulle det vara en timme, inte en minut

Senast ändrad:
Det beror nog på om du beställde en Solar eller inte. Jag gissar att det är Solar-versionen som det är svårast att få tag på.

Det beror nog på om du beställde en Solar eller inte. Jag gissar att det är Solar-versionen som det är svårast att få tag på.
Jag får min levererad idag innan 17 enligt bring.

Jag har dock lite beslutsångest då jag hittade en ny 1030 plus igår, väldigt billigt. Förpackningen var öppnad så jag kan testa den hemma i soffan. Jag får jämföra 1030+ och 1040 sida vid sida och se vilken jag vill behålla.

Rent krasst räcker 1030+ för mig och den är dessutom snyggare än 1040 (den med vit kant). Dock har 1040 multiband och nyare gränssnitt.

Är det detta som är ett i-landsproblem..?

Tillbaka
Topp