Alternativ till Surly Krampus och Dinner Fork ?

LarsM

Aktiv medlem
Letar efter stel gaffel för 27,5+, Boost nav och rakt styrrör.
Surly Krampus och Dinner fork uppfyller mina önskningar, men finns det fler alternativ?

Ska det vara med en massa fästen för väskor mm? Ofta går det ju att klämma dit ett större undre styrlager och då går ju alla tapered gaffflar in och då finns ju en uppsjö av kolgafflar till rimliga priser.

Ska det vara med en massa fästen för väskor mm? Ofta går det ju att klämma dit ett större undre styrlager och då går ju alla tapered gaffflar in och då finns ju en uppsjö av kolgafflar till rimliga priser.
Ok, då letar jag efter 27.5+ gaffel med tapered styrrör för Boost nav.
Axel till krona runt 48 cm.
Inser att det finns massor att välja mellan -någon som har letat före mig och kan ge förslag?

Beställde du direkt från Trifox? Tillkom tull, moms osv?
Ja, beställde direkt från dem. Kom på drygt en vecka om jag minns rätt, betalade inga avgifter öht.

Har dock haft ett problem med gaffeln. Axeln har en smalare diameter på mittensektionen. Den smala sektionen var dock så pass bred att mina DT nav hade lagret en bit in på den smala delen. DT naven har ju en annaorlunda konstruktion med lösa endcaps och ingen genomgående axel så har du allt annat än DT funkar det säkert kalas.

Senast ändrad:
Nytt för mig! Har du länk till en sådant lager?

Det är vanligt på stål och titanram. Det finns många såna styrlager. Jag kör den här:

Antar att detta också ger högre lager, dvs påverkar stack och förändrar styrvinkel?

Det bygger 10 mm högre. Men bygghöjden (axle to crown length) skiljer sig mycket mer än 10 mm mellan olika stela MTB gafflar. Ofta kan man kompensera med en kortare gaffel.

För varje 10 mm extra gaffelhöjd blir styrvinkeln 0,4 till 0,5 grad flackare. Det behöver inte vara en problem och beteende av cykeln kan blir bättre. Reach blir ungefär hälften av extrahöjd kortare. Det är ofta oönskat, men 10 mm kortare reach är oproblematiskt.

exv. Surly rekommenderar EC då man kör stålgaffeln, men ZS då man kör dämpare

Man kan dock inte välja, det är (indirekt) dikterat av bredden av styrhuvudet och gaffelröret. Man kan bara välja med rak 1 1/8" gaffel och 44 mm styrhuvudet, där kan man välja adapter till 1 1/2" och då köra EC isf ZS.

Senast ändrad:
Det bygger 10 mm högre. Men bygghöjden (axle to crown length) skiljer sig mycket mer än 10 mm mellan olika stela MTB gafflar. Ofta kan man kompensera med en kortare gaffel.

För varje 10 mm extra gaffelhöjd blir styrvinkeln 0,4 till 0,5 grad flackare. Det behöver inte vara en problem och beteende av cykeln kan blir bättre. Reach blir ungefär hälften av extrahöjd kortare. Det är ofta oönskat, men 10 mm kortare reach är oproblematiskt.
Tack för svar ?

I mitt fall så har jag stålgaffel som jag skulle vilja byta till kol av viktskäl. AC är 395, så svårt att kompensera med det. Men kanske acceptabelt. Värt att överväga iallafall.

Man kan dock inte välja, det är (indirekt) dikterat av bredden av styrhuvudet och gaffelröret. Man kan bara välja med rak 1 1/8" gaffel och 44 mm styrhuvudet, där kan man välja adapter till 1 1/2" och då köra EC isf ZS.

Precis. Blir tight med 40mm innerdiametern crownrace och 44mm innerdiameter styrrör

Många gravelramar verkar rekommendera olika lager för stål/kokosgafflar pga olika ac längd. Lite stökigt sådär

Tackar! Bra tips för det börjar bli väldigt tunt med bra 1.1/8" gafflar.

För att köra zero stack lager med tapered gaffel?

Eller för att kompensera för olika längder på gafflar?

Du får gärna länka, kul att lära sig nytt :)
Adapter för att köra rak 1 1/8 gaffel i ram för tapered. Praktiskt om man exempelvis vill växla mellan stelt och dämpat på exempelvis en Karate Monkey. Hope har sådan adapter.

Om den bygger höjd vet jag ej?.

Adapter för att köra rak 1 1/8 gaffel i ram för tapered. Praktiskt om man exempelvis vill växla mellan stelt och dämpat på exempelvis en Karate Monkey. Hope har sådan adapter.

Om den bygger höjd vet jag ej?.
Jo. Det vet jag. Har två cyklar med 44mm headtube och 1 1/8 gafflar :) men trodde vi pratade om tapered i 44
Det finns distanser. Åtminstone av 10 mm, gjort för att får en 0,5 grad flackare gaffelrörsvinkel på MTB, men funkar såklart också för att komplettera gaffellängden.
Vet du vad dom heter? Länk? Lät som en intressant grej

Det är mycket med styrlager som jag inte kan, men som tur är, får svar på mina frågor här på Happy.
Men är det inte dags för en ny tråd:
"Allt du vill veta om styrlager...", så jag faktiskt får koll?

Det är mycket med styrlager som jag inte kan, men som tur är, får svar på mina frågor här på Happy.
Men är det inte dags för en ny tråd:
"Allt du vill veta om styrlager...", så jag faktiskt får koll?
? Ja kunde vara något. Förr var det ju (nästan) bara gängat och a-head, och vevlager vara (nästan) bara bsa. Nu är det annorlunda...
Jag tänkte efter infon över att jag kanske kunde få in tapered gaffel i min gamla stålram, men 44mm är tydligen inte den "gamla vanliga" standarden ? (mätte till 34 mm)

Tillbaka
Topp