Åååh vad jobbigt det är att välja tält. Har senaste tiden utforskat att sova under tarp och det fungerar bra på de flesta sätt. Nackdelarna upplever jag vara lite krånglig uppsättning samt att det är fuktig mark överallt omkring en. Dessutom blir tarpen lite väl låg med cykeln som stöd. Fungerar, men om man vänder sig snabbt kan man råka dra sovsäcken mot den fuktiga tarpen.
Såhär ser det ut ungefär (la väl upp bilderna för några dagar sedan - ursäkta dubbelpost):
Visa bilaga 565829
Visa bilaga 565830
Jag ligger i princip bredvid cykeln, med huvudet ungefär strax bakom baknavet. Myggnätet hänger ner från sadelväskan och är svept in under liggunderlaget. Det finns massvis med plats vid sidan av mig, men markfukten är ett litet bekymmer då. På senaste turen tog jag med en pressening att lägga under liggunderlatet plus lite till, men då är nog packvolym och -vikt likvärdig med ett ganska komfortabelt tält.
Jag tänker mig att jag skulle vilja ha en smidigare paketlösning, där uppsättning är enklare och "kompaktare" samt att jag får mer golvutrymme och sittyta inne i tältet. Vill kunna laga mat till nöds samt sitta upprätt. Samtidigt är packvolymen ganska avgörande så man inte behöver släpa för mycket vikt. Egentligen är volym ett större bekymmer än vikt (eftersom jag kör sådana där moderna ramväskor?).
Jag tittade förra året på ett Hilleberg Enan, men tror att det dels är trångt, dels för tätt (vill ha så välventilerat som möjligt). I år har jag tittat på Big Agnes Tiger Wall 2UL, men det ser flimsigt och lite skört ut utifrån de femtusen youtubeklipp jag sett om det. Med vana från Hilleberg är det svårt att gå nedåt i hållbarhet, men för att få ner vikt och volym kanske man måste göra så..
Såhär ser ett Tigerwall ut.
Visa bilaga 565832
Visa bilaga 565833
Det ska enligt uppgift väga 1,33 kg och har "bikepackingstänger" som består av korta segment som därmed skulle gå att ha framtill mellan ändarna av ett bockstyre, vilket är den ultimata platsen på min cykel tror jag.
Om man ska gå uppåt i robusthet känns Hilleberg Niak rimligt. Likvärdig storlek, men istället 1,7 kilos vikt och "långa" stänger. Samt dubbla priset nästan.. Men där får man också ett tält som man kan ha under väldigt väldigt lång tid.
Visa bilaga 565834
Visa bilaga 565835
Vad säger vi? Andra tips? Var från början påväg mot ett riktigt kompakt tält men vill ha lite rimlig bekvämlighet. Har inte helt släppt tanken på något som duger enbart för att sova, men i gengäld få något riktigt lättpackat. Välventilerat är ett krav, vill i så stor utsträckning som möjligt undvika kondens, samt värmeslag klockan 04.00. Där är det fördel Tigerwall som går att öppna på två sidor för att få korsdrag.
Vill inte köpa från Amazon eller dylikt, och inte heller ha ett Naturehike-tält som det ser ut nu iallafall.