Bygga / uppgradera en MTB

curiousRAGE

Aktiv medlem
Är det värt att bygga sin egna MTB eller köpa en hyfsat funktionell bättre begangnad för att byta ut delar för att få den att fungera för ens behov?

Dela gärna erfarenheter bilder med mera eller ideer hur man ska genomföra det.

Är det värt att bygga sin egna MTB eller köpa en hyfsat funktionell bättre begangnad för att byta ut delar för att få den att fungera för ens behov?

Dela gärna erfarenheter bilder med mera eller ideer hur man ska genomföra det.
Ekonomiskt är det aldrig värt att bygga själv kontra köpa färdig cykel.
Sen om man tycker det är värt den extra kostnaden, att få allt som man vill ha det, och tillfredställelsen att ha byggt den själv, det är en helt annan fråga ?

Ekonomiskt är det aldrig värt att bygga själv kontra köpa färdig cykel.
Sen om man tycker det är värt den extra kostnaden, att få allt som man vill ha det, och tillfredställelsen att ha byggt den själv, det är en helt annan fråga ?

Tjena!

I vissa fall är det lustigt nog billigare att bygga på ramkit när man börjar räkna på det.
Men oftast inte.

Tjena!

I vissa fall är det lustigt nog billigare att bygga på ramkit när man börjar räkna på det.
Men oftast inte.
Finns säkert tillfällen och tillverkare där det stämmer ?, men varje gång jag provat räkna på nått, har det alltid varit överlägset billigast att köpa färdigt ?, vissa gånger så att det nästan varit så att man fått ramen ”på köpet” när man räknar ihop de lösa komponenterna ?

Okej en annan scenario. Jag köpte en cykel för 36000kr första åket resulterade i att baksvingen gick av. Detta blev ett garanti ärende som nu tagit 2 månader. Jag har ledsnat på att vänta på cykeln, men har inte lust att lägga ner mycket pengar. Att hitta en begagnad cykel som fungerar ett tag och kan säljas med mindre förlust är ett alternativ, men hittar inget bra.

den baksving de eventuellt ersätter med lär väl ha samma konstruktionsfel. om det inte är en olycka, och då är det inte tillverkarens fel...

den baksving de eventuellt ersätter med lär väl ha samma konstruktionsfel. om det inte är en olycka, och då är det inte tillverkarens fel.

Cykel affären har redan sagt att den går på garanti. Cyklade en grön slinga och det var inget konstigt med det. Inget speciellt hände men jag började märka kostigt beteende i cykeln och hoppade av ganska fort.

Bilagor

• IMG20220513193423.jpg
    IMG20220513193423.jpg
    839.4 KB · Besök: 120
  • IMG20220513193436.jpg
    IMG20220513193436.jpg
    881.2 KB · Besök: 136
Det finns billiga ramar absolut. Har du tillgång till hojen så du kan flytta över grejorna temporärt?

Vad är det för gaffel och vilket slag?

Det finns billiga ramar absolut. Har du tillgång till hojen så du kan flytta över grejorna temporärt?

Vad är det för gaffel och vilket slag?
Tyvärr är den på Cykloteket för tillfället och resten är Carbon.

Om jag ska göra något är det att skaffa något som fungerar medans jag väntar.
Andra förslag mottages.

Tyvärr är den på Cykloteket för tillfället och resten är Carbon.

Om jag ska göra något är det att skaffa något som fungerar medans jag väntar.
Andra förslag mottages.
Ok, om du inte ska använda delarna på den förstår jag inte hur dess existens påverkar kalkylen.

Jag känner inte till någon cykel under 36000 som går att bygga billigare om man ska köpa alla delar.

Hämtar du hojen kan du sätta delarna på tex

Om gaffeln har lämpligt slag osv.

Ok, om du inte ska använda delarna på den förstår jag inte hur dess existens påverkar kalkylen.

Jag känner inte till någon cykel under 36000 som går att bygga billigare om man ska köpa alla delar.

Hämtar du hojen kan du sätta delarna på tex

Om gaffeln har lämpligt slag osv.
Vore otroligt dumt av mig att ta isär den hojen då den har 36 månader garanti.

Lite svårt att ge tips när du inte skriver exakt vad du hade för cykel.

Men… till exempel Decathlon har sänkt priserna på många av sina finare cyklar (efter att de höjde vid pandemin).

Jag skulle kolla på AM100 för 10000:- eller Trail Explore 520 för 5500:- med erkänt bra AdventX, och troligtvis direkt uppgradera däck till några av de finaste Maxxis. XC100 ser också vettig ut med Markhor och 1x11 Deore 5100 för 9000:-

Ev köpa en fingaffel som Yari för ~4500 och sätta dit, se idealo.de.

När du sen får du tillbaka din riktiga cykel säljer du Decathlon-cykeln i originalskick och Yarin separat. Går back bara några tusen.

Vill du lägga mer har Decathlon en hel del ännu finare cyklar också…

Senast ändrad:
Tror att det är en sån här

Matchar färgen och kedje-skyddet (eller vad det nu heter)

Om de har cykeln i fråga i lager i butik kan man ju tycka att det vore rimligt att ge köparen en helt ny cykel NU när de misslyckats med att fixa på hela två månader.

Trådstartaren kanske skulle börja fundera på om det går att häva köpet och få tillbaka alla pengarna annars.

Tror att det är en sån här

Matchar färgen och kedje-skyddet (eller vad det nu heter)
Den där är ljusare, men nu verkar jag få min cykel nästa vecka. Cykloteket hade fått baksvingen till Jönköping och man visste inte varför de hade fått den. Skulle till Västerås. Skumt det där.

Tillbaka
Topp