Stockholm – Norrköping ToR

Bornlikethis

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte cykla ner till Norrköping nu över nationaldagshelgen och hälsa på en kompis. Finns det någon rutt att rekommendera, vägar att undvika och depotstopp som man inte får missa på vägen?

Ser verkligen lovande ut! Randonneurerna på happy levererar som vanligt.
Skanssundet är ju ett alternativ också, men beror ju lite på var du startar/slutar ifrån. Lite finare än Södertälje imho.

Ja precis hade tänkt svänga förbi där! Blir en liten omväg men det är resan som är det riktiga målet!

Kör över skanssundet, sedan trosa, närmast kusten ner till Nyköping, sedan med Nävekvarn och ta dig till Kvarsebo och ta färgan över bråviken. Sista biten är rätt trevlig och vägval beror ju lite på exakt var i kommunen du skall.

Edit.

På tillbakavägen kan man ju köra gamla E4 efter nyköping om man vill ha variation och då ta fixa på sillekrog eller saltåkvarn. Gamla E4 innan Nyköping är okej, men tråkig och ont om fika/vattenhål, men det går bra att cykla där också.

En liknande tur, förutom att jag inte tog kvarsebofärgan utan cyklade hem istället.

Senast ändrad:
Kör över skanssundet, sedan trosa, närmast kusten ner till Nyköping, sedan med Nävekvarn och ta dig till Kvarsebo och ta färgan över bråviken. Sista biten är rätt trevlig och vägval beror ju lite på exakt var i kommunen du skall.

Edit.

På tillbakavägen kan man ju köra gamla E4 efter nyköping om man vill ha variation och då ta fixa på sillekrog eller saltåkvarn. Gamla E4 innan Nyköping är okej, men tråkig och ont om fika/vattenhål, men det går bra att cykla där också.

En liknande tur, förutom att jag inte tog kvarsebofärgan utan cyklade hem istället.

Vilka förträffliga tips!
Slutdestinationen är centrala Norrköping vid tågstationen ungefär. Prickar man i den trevliga vägen in i staden då?

Vilka förträffliga tips!
Slutdestinationen är centrala Norrköping vid tågstationen ungefär. Prickar man i den trevliga vägen in i staden då?
Det tycker jag. Nu var det ett tag sedan jag faktist åkte runt på södra sidan av bråviken, men sviker inte mitt minne mig så ungefär enligt gröna strecket.

Screenshot_20220603-102543_Chrome.jpg

Hej!
Tänkte cykla ner till Norrköping nu över nationaldagshelgen och hälsa på en kompis. Finns det någon rutt att rekommendera, vägar att undvika och depotstopp som man inte får missa på vägen?
Du har fått flera trevliga tips som jag håller med om. Vägen Näverkvarn-Kvarsebo är en pärla, men jag har hört från flera att GPSen gärna säger Utflyktsvägen mellan Kvarsebo och färjan. Sväng hellre ner till hamnen i Kvarsebo och håll höger längs vattnet.

På vägen hem kan jag rekommendera väg 223 till Gnesta (ta av mot Gnesta efter Lundbynäsvägen) via Runtuna, och i Gnesta Visbohammarsvägen över fältet, under järnvägen och vidare till Nykvarn. Gamla Riks-ettan är brutalt tråkig vissa sträckor. Det är förvisso kustvägen ner mellan Järna och Vagnhärad också, men där får man resten av väg 219 som belöning ner mot Nypan. Oj vad mycket jag har cyklat där genom åren när jag bodde i trakterna.

Om du inte är allt för trött mot slutet, rekommenderar jag att undvika Arkösundsvägen väg 209 mellan Östra Husby och Norrköping (19 km). Mycket trafik och ingen vägren. Alternativet, som är 9 km längre, är att åka Östra Husby-Kuddby-Tåby-Ljunga och ansluta till GC-banan parallell med väg 209 sista biten in till Norrköping. Fina 70-vägar med lite trafik.

Om du inte är allt för trött mot slutet, rekommenderar jag att undvika Arkösundsvägen väg 209 mellan Östra Husby och Norrköping (19 km). Mycket trafik och ingen vägren. Alternativet, som är 9 km längre, är att åka Östra Husby-Kuddby-Tåby-Ljunga och ansluta till GC-banan parallell med väg 209 sista biten in till Norrköping. Fina 70-vägar med lite trafik.
?? Vad är väl egentligen 9km? Oki en rätt rejäl omväg, men ändå max en halvtimme extra om man har boinkat

Jag har cyklat ett antal gånger ner till Krokek, både från huvudstan & från Gnesta. Vägen från Runtuna till Jönåker är riktigt fin, särskilt den slingriga sträckan till Stigtomta. Sen gillar jag verkligen sträckan över Södertörn via Skanssundet ner till Vagnhärad.

Jag håller med om de andra tipsen du fått men kan lägga till att den gamla E4:an mellan Nyköping & Stavsjö är brutalt tråkig & att se till att du undviker att hamna i trafiken till/från Kolmårdens djurpark om du kör den vägen. Enjoy!

Egentligen är vägen längs bodaviken (Bråvikens norra sida)vacker, men den är smal med mycket trafik och bör undvikas. Färjan och södra sidan är som sagt betydligt säkrare.

Egentligen är vägen längs bodaviken (Bråvikens norra sida)vacker, men den är smal med mycket trafik och bör undvikas. Färjan och södra sidan är som sagt betydligt säkrare.
Du menar sommartid? Om jag tolkar dig rätt ingår i alla fall en bit av den på Södertäljes 30-milare och då jag cyklat den har jag inte upplevt den som speciellt trafikerad. Men då har det varit i april eller möjligen början av maj.

Tack för de fina tipsen! Efter sista förorten cyklades det mot Skanssundet och därefter Mörkö som rekommenderat. Vagnhärad - Sibbofjärden längs med Trosavägen mot det vackra Nyköping där det blev påfyllning av vatten (drickbart) och käk. Sträckan därefter mot Nävekvarn till färjan i Säter är bland det vackraste jag sett i Sverige. Sista biten in till Norrköping enligt @Bengt-re förslag. Allt som allt en fantastisk rutt med otrolig natur och lite trafik.

Happyride när det är så bäst
75B710A8-6185-47FA-8B35-7B9DCBBDA3CA.jpeg

Tack för de fina tipsen! Efter sista förorten cyklades det mot Skanssundet och därefter Mörkö som rekommenderat. Vagnhärad - Sibbofjärden längs med Trosavägen mot det vackra Nyköping där det blev påfyllning av vatten (drickbart) och käk. Sträckan därefter mot Nävekvarn till färjan i Säter är bland det vackraste jag sett i Sverige. Sista biten in till Norrköping enligt @Bengt-re förslag. Allt som allt en fantastisk rutt med otrolig natur och lite trafik.

Happyride när det är så bäst Visa bilaga 559547
Vad härligt! Fint väder också,!

Jag funderar på att cykla till Nyköping från Stockholm på måndag. Visst är en fin cykelupplevelse med fina vyer och lite trafik att föredra. Mitt problem är att det här blev lite snabbt bestämt. Har bara min mobil och en äldre garmin-klocka. Inser att det är rätt bökigt att hitta via cykelvägarna. I alla fall från stockholm till efter södertälje. Det är ju inte direkt så man kan börja cykla på "Nyköpingsvägen" från centralen i stockholm. Om mobilen ska vara igång med färdbeskrivning lär ju batteriet dö rätt snabbt. Å andra sidan om jag inte har den på lär jag få stifta bekantskap med varenda jävla litet centrum i hela storstockholm innan man kan lämna Södertälje. Det blir ju inget bra flow om man måste stanna och ta upp mobilen varenda gång en korsning infinner sig. Har jag tagit mig vatten över huvudet eller hur fasen ska jag lägga upp det på smartaste sätt?

Jag funderar på att cykla till Nyköping från Stockholm på måndag. Visst är en fin cykelupplevelse med fina vyer och lite trafik att föredra. Mitt problem är att det här blev lite snabbt bestämt. Har bara min mobil och en äldre garmin-klocka. Inser att det är rätt bökigt att hitta via cykelvägarna. I alla fall från stockholm till efter södertälje. Det är ju inte direkt så man kan börja cykla på "Nyköpingsvägen" från centralen i stockholm. Om mobilen ska vara igång med färdbeskrivning lär ju batteriet dö rätt snabbt. Å andra sidan om jag inte har den på lär jag få stifta bekantskap med varenda jävla litet centrum i hela storstockholm innan man kan lämna Södertälje. Det blir ju inget bra flow om man måste stanna och ta upp mobilen varenda gång en korsning infinner sig. Har jag tagit mig vatten över huvudet eller hur fasen ska jag lägga upp det på smartaste sätt?
Ja det är en knepig sträcka. Jag brukar ta mig ut ur innerstan via Västerbron och Liljeholmsbron. Sedan skulle jag säga att tricket är att hela tiden ha Södertäljevägen så nära till vänster som möjligt, men inte korsa den. Då tar du dig ända till södra Kungens kurva, där du tar GC-bron över och ligger med Södertäljevägen till höger i nerförsbacken genom skogen, för att sedan smita under igen i den lilla tunneln och så vidare över Fittjabron. Sedan beror det litet på åt vilket håll du vill. Jag tar mig vidare till centrala Södertälje så här, men det finns ju många alternativ om Nyköping är målet.

Så tumregeln är som sagt att följa Södertäljevägen. Där cykelbanan viker av högerut från vägen ska du så snart som möjligt ta dig tillbaka åt vänster. Vid Skärholmen är det byggen men å.a.s. hyfsat bra tillfällig omskyltning. Det här är inte den allra roligaste varianten, men fullt acceptabel och troligen den lättaste att hitta. Skyltningen för cykel är tyvärr dålig och ibland felaktig, så "bara följ skyltarna" är ingen bra idé.

Varför inte ta pendeln till Gnesta och cykla en omväg till Nyköping?

Jag funderar på att cykla till Nyköping från Stockholm på måndag. Visst är en fin cykelupplevelse med fina vyer och lite trafik att föredra. Mitt problem är att det här blev lite snabbt bestämt. Har bara min mobil och en äldre garmin-klocka. Inser att det är rätt bökigt att hitta via cykelvägarna. I alla fall från stockholm till efter södertälje.
Om det går, beror på tidpunkt, tycker jag den enklaste lösningen för dig borde vara att ta pendeln ut ur Sthlm. Vill du så går det att ta den ända till Järna, eller ända till Gnesta.
Men om du vill cykla en längre sträcka kliver du istället av redan i Tumba och cyklar över Vårsta-Skanssundet-Mörkö
Kolla bara att du reser de tider när du får ta med cykel

Vad gäller navigering så kan du väl skriva ut papperskartor över den sträckning du tänker följa.

Mälartåg tillåter annars cykel hela dagen och man går på vid centralen. Sex cykelplatser per tåg, men gissar att det inte är knökfullt på ett tåg ut från Stockholm morgon/förmiddag. Då kan man ta sig Flemingsberg, Södertälje syd eller Gnesta t.ex. En aning dyrare än gamla hederliga pendeln dock.

(Edit: "än".)

Ska ge mig ut på stan och köpa en mobilhållare. Tänker att om jag kollar kartan noga innan och bara kopplar på den där jag vet att det är stökigt borde den räcka ett tag. Och så får jag ta med en power bank. Lite av poängen är väl att få sig en ordentlig genomkörare. Det är väl iofs inte fel att ta tåget till typ gnesta eller södertälje syd men känns lite fel att ta tåget liksom. En omöjlig ekvation!

Ja det är en knepig sträcka. Jag brukar ta mig ut ur innerstan via Västerbron och Liljeholmsbron. Sedan skulle jag säga att tricket är att hela tiden ha Södertäljevägen så nära till vänster som möjligt, men inte korsa den. Då tar du dig ända till södra Kungens kurva, där du tar GC-bron över och ligger med Södertäljevägen till höger i nerförsbacken genom skogen, för att sedan smita under igen i den lilla tunneln och så vidare över Fittjabron. Sedan beror det litet på åt vilket håll du vill. Jag tar mig vidare till centrala Södertälje så här, men det finns ju många alternativ om Nyköping är målet.

Så tumregeln är som sagt att följa Södertäljevägen. Där cykelbanan viker av högerut från vägen ska du så snart som möjligt ta dig tillbaka åt vänster. Vid Skärholmen är det byggen men å.a.s. hyfsat bra tillfällig omskyltning. Det här är inte den allra roligaste varianten, men fullt acceptabel och troligen den lättaste att hitta. Skyltningen för cykel är tyvärr dålig och ibland felaktig, så "bara följ skyltarna" är ingen bra idé.
Tack som fan

Alternativet till pendeltåg är att cykla ut på Ekerö, ta färjan till Slagsta och därifrån vill jag minnas att det är hyggligt enkelt att ta sig till Södertälje. Sen bör det inte vara några problem till Nyköping.

Annars håller jag med om att pendel till Södertörn och Skanssundet verkar trevligt.

Jag tänkte cykla ner imorrn (söndag) till stugan i Nyköping, vill du planera om så kan jag guida. Brukar iofs köra grus mestadel av vägen men kan även rulla asfalt. Hojta i pm!

Detta var vägen jag tog. Jag tyckte den var underbart vacker.

Har fattat hur sunden funkar så det är lugnt. Ja vad fasen den där vägen känns ju rätt mycket trevligare än E4:an. Rätt mycket fik på vägen också. Kul med något nytt också

Om du kör en app med offlinekartor och stänger ner allt utom skärm och gps räcker batteriet länge. Om du släcker skärmen när du inte behöver navigationshjälp racker det flera dagar.

Hmm den ser ju faktiskt trevlig ut. Är det broar eller färjor i sunden?
två färjor. Antingen planerar du in en vilostund eller se till att komma i rättan tid. Lite backning sträckning men otroligt vacker och alla bilar respekterade avstånd när jag körde i alla fall. Rekommenderar starkt om du vill ha ”the scenic route” och inte snabbaste vägen

två färjor. Antingen planerar du in en vilostund eller se till att komma i rättan tid. Lite backning sträckning men otroligt vacker och alla bilar respekterade avstånd när jag körde i alla fall. Rekommenderar starkt om du vill ha ”the scenic route” och inte snabbaste vägen
Nu kliade jag mig i huvudet ett tag tills jag fattade. Två färjor om man cyklar till Norrköping förstod jag till slut. Jag ska ju "bara" till Nyköping så då blir det en färja vid Skanssundet som jag tolkar det.

Kan du inte zooma in lite på segmentet och ta ett par skärmdumpar?
Jo faktiskt.. det skulle nog funka rätt bra. I alla fall på många ställen. Det är väl dock bra att dubbelkolla med färddatorn då och då typ från Vårby till Botkyrka gk. Annars hamnar jag väl på Gotlandsfärjan eller liknande..

Jo faktiskt.. det skulle nog funka rätt bra. I alla fall på många ställen. Det är väl dock bra att dubbelkolla med färddatorn då och då typ från Vårby till Botkyrka gk. Annars hamnar jag väl på Gotlandsfärjan eller liknande..
Väl ute ur storstan är det inte alltför många krångliga korsningar (lite därför jag gillar att starta i Gnesta). Hamnar du på Gotland har du dragit en vinstlott!

Ahh du ska bara till Nyköping! Nu är jag också med då . Finfin stad.

Efter Botkyrka där så är det enkelt att hitta skulle jag säga. Bara ta upp mobilen och dubbelkolla när du blir osäker. På flygplansläge med nedladdad karta funkar batteriet ganska mycket längre än man tror

Vill varna att jag körde fel ut ur stan på två ställen, ni vet cykelbanor som tar slut i ingenstans.

Ahh du ska bara till Nyköping! Nu är jag också med då . Finfin stad.

Efter Botkyrka där så är det enkelt att hitta skulle jag säga. Bara ta upp mobilen och dubbelkolla när du blir osäker. På flygplansläge med nedladdad karta funkar batteriet ganska mycket längre än man tror

Vill varna att jag körde fel ut ur stan på två ställen, ni vet cykelbanor som tar slut i ingenstans.
Bara två? Skryt, skryt, skryt...

Ja, jag använder ibland Topo GPS. Så här ser Bornelikethis segment ut på lite olika inzoomningsnivå. Du själv blir en röd plupp på kartan.
Visa bilaga 567682Visa bilaga 567683
Visa bilaga 567684
Hmm ja jag anar ugglor i mossen. Känns lite som något samarbete mellan någon "IT-ungdom" från en anställd på Lantmäteriet/Metria och Missing people. Att det kostar en slant för att kunna nyttja appen kan jag leva med men gissar att det finns en anledning till att den inte har fler nedladdningar än vad den har. Missförstå mig inte, tack som tusan för tipset, men jag får kolla upp det mer noggrant imorgon och ge det en ärlig chans helt enkelt.

Ja, jag använder ibland Topo GPS. Så här ser Bornelikethis segment ut på lite olika inzoomningsnivå. Du själv blir en röd plupp på kartan.
Visa bilaga 567682Visa bilaga 567683
Visa bilaga 567684
Jag har laddat ner appen och försökte importera rutten så som du gjort. Inte särskilt intiutivt tycker jag. Hur går man tillväga? Det finns ju ett val i appen "rutter", "sparade rutter", "importera url" men det funkade inte alls.

Mälartåg tillåter annars cykel hela dagen och man går på vid centralen. Sex cykelplatser per tåg, men gissar att det inte är knökfullt på ett tåg ut från Stockholm morgon/förmiddag. Då kan man ta sig Flemingsberg, Södertälje syd eller Gnesta t.ex. En aning dyrare än gamla hederliga pendeln dock.

(Edit: "än".)
En fråga bara sådär. Enligt all info jag fått så får man inte ha cykel på T-Centralen. Gäller inte det på tågperrongerna utan bara inne på själva Centralstation? Jag vet att man får ta med cykel på pendeln vissa tider. Men inte från T-Centralen och Odenplan nedgång Odenplan.

En fråga bara sådär. Enligt all info jag fått så får man inte ha cykel på T-Centralen. Gäller inte det på tågperrongerna utan bara inne på själva Centralstation? Jag vet att man får ta med cykel på pendeln vissa tider. Men inte från T-Centralen och Odenplan nedgång Odenplan.
Gäller ju SL inte övrig bantrafik som jag förstå det.

Tillbaka
Topp