Flats VS klick

Flats VS klick
Jag kör clipless, men inte SPD.
Samma här men jag har inget mot att säga SPD vilket jag ofta gör. Men det boror ju på vem man pratar med. "Jag kör Time ATAC" funkar ju på en ganska begränsad publik.

Jag tycker att "iklickat" eller "klickpedaler" funkar bra som svenska varianter av "clipless" eller "clipped in" och de flesta fattar då vad man pratar om

Flats VS klick
Som jag förstått det så är Clip=Korgen man sätter foten i. Men likväl så blir SPD och liknande clipsless för att dom inte har någon tåkorg.
Det lät ju ännu mer rimligt.
Tänkte mer att just ordet clip kan vara spänne.

Till TS:
Kör du plattisar så är valet av skor väldigt viktigt.
Dojor gjorda för ändamålet gör enorm skillnad.

Flats VS klick
Samma här men jag har inget mot att säga SPD vilket jag ofta gör. Men det boror ju på vem man pratar med. "Jag kör Time ATAC" funkar ju på en ganska begränsad publik.

Jag tycker att "iklickat" eller "klickpedaler" funkar bra som svenska varianter av "clipless" eller "clipped in" och de flesta fattar då vad man pratar om

Klick är ju bättre än clipless för platta pedaler har ju oftast inte heller clips. Det är väl bara bancyklister och Joe Biden som kör med clips.

Flats VS klick
Plattisar är ju rätt stora, är det inte en nackdel på stenig trång stig ev? (har aldrig provat själv)
Man slår i lite mer innan man kalibrerat om när man växlar från spd.

Jag cyklar regelbundet med båda delar för att jag gillar omväxlingen. Men nästan bara plattisar i kvalificerad utförsterräng, skönare att gå i och källar känslan när det är långa åk.

Flats VS klick
Jag har sen länge varierat med både plattisar och klickisar, men alltid konsekvent (plattisar på dh & dirt och spd på trail ht) men nyligen bytte jag över till plattisar på alla. Och muskelminnet visade sig vara rätt starkt även just per cykel, för det blev ett antal oavsiktliga one-footers på hoppen innan jag hade fått in det i skallen att jag faktiskt inte satt fast.

Flats VS klick
En annan fördel med flats, är att man får många roliga sårskorpor att pilla ?
8A92FCC6-F3CC-498B-8C5C-D2F7A615CDB1.jpeg

Tillbaka
Topp