Flats VS klick

Flats VS klick
Gick från clips till flats i år, tycker det blivit roligare cykla när det går sakta och är stökigt, i de flesta andra omständigheter är väl clips att föredra egentligen, men gillar känslan av plattformspedaler, så kommer nog fortsätta med det.

Flats VS klick
Fördelen med flata är att man inte sitter fast.
Nackdelen är att man inte sitter fast.
Fördelen med spd är att man sitter fast.
Nackdelen är att man sitter fast.

Är det stökigt gillar jag sitta fast.
Är det regnigt och jävligt gillar jag flats.
Är det väldigt brant och jag inte har förtroendet uppe gillar jag flats.
Går det sakta föredrar jag att sitta fast.
Går det fort kvittar det.

Flats VS klick
Själv har man efter ca 4 år med plattisar börjat testa SPD efter införskaffning av en hardtail (fullgung tidigare alltså). Endast hunnit med 3-4 rundor men jag tror att jag kommer köra SPD mest framöver faktiskt. Det tar ju dock max 5 minuter att byta pedaler så det behöver inte vara antingen eller.

För egen del är det mest för att man kan cykla lite långsammare och mer kontrollerat när det är stökigt uppför eller på platten.

Med plattisarna var jag tvungen att hålla momentum uppe hela tiden annars fastnade jag på nåt hinder.

Och utför med en HT är det lite skönare att kunna slappna av mer i benen.

Flats VS klick
Flera fördelar och nackdelar har nämnts. Största nackdel med SPD för mig är att behöva klippa i i stök uppför. Det en nuförtiden inte längre en problem på min stig-HT, men på min singlespeed är det fortfarande en problem på några klättringar.

Också är kombinationen av kramsnö och SPD inte bra. Men plattisar verkat också kunna fyllas med frusen snö.

Och en smärtsam nackdel av plattisar är hål i ben.

Flats VS klick
För xc-terräng gillar jag att vara iklickad. Tramperiet känns effektivare (oklart om det är det).

Utför föredrar jag nog det också, även fast det känns läskigare när stigen är ny/självförtroendet lågt (vilket tidigare sagts)

Senast ändrad:
Flats VS klick
Har nyss gått från flats till clips och stormtrivs i stökiga dh leder, men känns jätteskumt så fort man ska hoppa. Helt klart en vanesak, men jag uppskattar iaf att sitta fast till större delen :P

Flats VS klick
Kör man med SPD gäller det att lära sig hur man snabbt får loss fötterna i olika situationer. Att justera fjäderspänningen lite nu och då kan vara bra att göra så att fötterna är lagom lätta att få loss från pedalerna samtidigt som fötterna inte ska lossna av misstag.

Flats VS klick
En stor fördel med plattformspedaler för mig är att jag fritt kan flytta fotens position på pedalen och få en variation, det är ganska stor skillnad i vilka muskler som belastas mellan att ha pedalen mitt under foten jämfört med längre fram.

Flats VS klick
Jag kör både och men är ganska ny med clips. Tycker det är jätteroligt så länge man inte ska trixa och hålla på, annars ger clips en helt annan kontroll över cykeln. Hoppa känns dock lite onaturligt med clips.

Flera har nämnt att den största nackdelen med clips är att man sitter fast. Det gäller speciellt när man kraschar. Min erfarenhet är att det gör mer ont och är större risk för skador med clips. Värt att överväga om man har tänkt sig att ramla av cykeln.

Flats VS klick
Cyklar man snabbt på grus dvs ojämn väg så tycker jag att fötterna studsar på pedalerna när jag kör med plattisar jämfört med clips eller clipless. Själv har jag inte kört clips sedan mitten av 90-talet.

Flats VS klick
Älska mupparna. Brukade köra clips runt 1990 men även senare på spinningpass. Numer allt sällan. Clipsless är betydligt säkrare men clips betydligt snyggare. ?

Flats VS klick
Bara muppar säger clipless och är ett begrepp som borde pensionerats för 20 år sedan. Klickar foten fast i pedalen, kör man med clips aka ”cliped in”
Bara muppar säger clips när man menar spd eller clickin pedaler.
Clips används ju fortfarande vid bancykling t.ex. Ihop med klickin pedaler för att minimera alla chanser att skon lossar från pedalen.

Flats VS klick
Bara muppar säger clips när man menar spd eller clickin pedaler.
Clips används ju fortfarande vid bancykling t.ex. Ihop med klickin pedaler för att minimera alla chanser att skon lossar från pedalen.
Bancyklister är ju då en så nischad grupp att det blir då helt irrelevant, spd är en modell av clips eller klick pedaler, finns flertalet andra så det är ju verkligen fel ord om man pratar i breda ordalag.
Ärligt talat bryr jag mig inte alls om folk använder ordet clippless, cleats, clips, klickpedaler eller vad som, jag blev mest provocerad att varje jävla gång i såna här trådar, är det nån som ska komma och säga ”det heter faktiskt clipless” fast clips numera är ett vedertaget ord för spd, mallet och liknande infästningar.

Flats VS klick
Clips är alltså gamla korgar med spännband runt foten. Det engelska uttrycket för moderna system som spd och liknande är clipless pedal. Att börja kalla spd för clips är ju rätt konstigt.

Flats VS klick
Har kört SPD sen 90talet, mestadels riktigt stökig XC och jag brukar förklara det med en rallybil som har fyrhjulsdrift med bättre driv/kontroll kontra framhjulsdrift att man kan "dra" sig framåt även i stökiga partier.

Sen handlar det såklart om att lära sig.
Att vrida ur sig är en rörelse som ska sitta i muskelminnet.
Sen om man övar upp det den hårda vägen genom att trampa ut i terrängen direkt eller sätta hojen i trainern o drilla "Sko av Sko på" som en värnpliktig det får man avgöra själv ?

Flats VS klick
jag verkligen älskar vart denna tråden tog vägen :-)
Jag är för att höra allas tankar och insikter för att så pass
bättre grunda och utveckla mina egna tankar. Bara fortsätt komma
med era tankar om flats vs Clipless eller spd.

Bilagor

• löp.jpeg
    löp.jpeg
    193.5 KB · Besök: 74
Flats VS klick
Kanske viss förvirring av att det på engelska kallas clipped in / clipping in när man kör med clipless-pedaler. Clip in for the win / flat pedals for the medals osv.

Sen finns ju straps också, som fixie-folket kör med - "clips" utan korg / "hipster-clipless"?

Jag håller annars med om det som skrivits hittils om varför man kan välja plattform eller clipless.

Jag kör plattform till allt numer då jag tycker det är mer lättsamt / orejsigt och lekfullt utan att tappa nåt jag saknar. Körde SPD när jag lärde mig och var nöjd med det då, hade skoj även då. YMMV - väldigt individuellt hur man ser det.

Gillar särskilt bl.a. att man kan slänga ut foten i kurvor utan att behöva den lilla extra manövern att komma i och ur. Står skönare och mer stabilt, landa tungt känns bättre. Även om skon är tokstyv så kan den röra sig mer, oavsett hur tungt jag står på pedalen med SPD. Vanliga skor med sulor som inte crunchar sten eller halkar omkring.

Sen klant-grejor - aldrig oroa sig för att råka klicka ur ena foten i en manual eller dylikt, vilket hände mig med SPD ett par gånger. Det känns även säkrare att hantera när annat går fel. Minns t.ex. en gång när mina puls-darriga ben var lite långsamma att klicka ur vid bailout, och att jag ramlade handlöst baklänges av en stenrygg, när de hade varit lätt att bara hoppa av plattformspedaler.

Flats VS klick
Fattar inte varför man inte bara kan säga SPD, precis som man gör med termos, trangia, jacuzzi etc.

Finns väl en anledning att nästan alla i alla discipliner kör med SPD i tävling. Jag kör med flats och aldrig testat SPD på MTB. Borde man kanske göra.

Tillbaka
Topp