Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Kapade inte pga lat.
Men sen upptäckte jag attdetär ett perfekt ställe att ha munkarna på när man cyklar, så kanske får vara kvar.

F1505311-DF4C-407B-BE83-85BF3DDB3966.jpeg

Stål!
IMG-0828.jpg
IMG-0829.jpg

Shand Stooshie, hämtade ramen själv från Skottland. Edinburgh är en väldigt trevlig stad. Nu ska jag bygga ett case till cykeln så den kan enkelt följa med (inne i) husbilen när jag blir pensionär om några år. Klarade tiokilosgränsen (9,95 kg) fast det bara är gaffeln som är kolfiber.

Stål!
Shand Stooshie, hämtade ramen själv från Skottland. Edinburgh är en väldigt trevlig stad. Nu ska jag bygga ett case till cykeln så den kan enkelt följa med (inne i) husbilen när jag blir pensionär om några år. Klarade tiokilosgränsen (9,95 kg) fast det bara är gaffeln som är kolfiber.

Åh, riktigt snygg hoj med S&S-kopplingar! Hade glömt att jag villhöver såna.

Stål!

Visa bilaga 559654Visa bilaga 559655
Jäklar den var vacker du! Har inte sett den färgen på en cykel förut.

Stål!
Dottern kom plötsligt på att hon ville prova att köra med bockstyre. Så jag tog och plockade ihop den här av vad delar jag samlat på mig med åren. Nu återstår att se om det är som hon föreställer sig.
284EF9C0-C4E4-4BEC-81D9-D7919DD56535.jpeg

Stål!
Hur går en rostskyddsbehandling av insidan till?

Linoljespray som används för rostskyddsbehandling av underrede och trösklar på bilar. Spraya in i alla rör från alla håll och vänd sedan och vrid på ramen. Låt sedan hänga tills överflödig linolja har runnit ut och resterande härdat. Akta brandfaran bara med trasor och papper i kombination med linolja!

Biltema hade en linoljebaserad röstskyddsspray, men den verkar vara mineraloljebaserad numera.

Jag använder denna:

20211215_135440.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Linoljespray som används för rostskyddsbehandling av underrede och trösklar på bilar. Spraya in i alla rör från alla håll och vänd sedan och vrid på ramen. Låt sedan hänga tills överflödig linolja har runnit ut och resterande härdat. Akta brandfaran bara med trasor och papper i kombination med linolja!

Biltema har en linoljebaserad röstskyddsspray.

Jag använder denna:

Visa bilaga 563189

Och se upp med tex sadelröret - jag sprutade in ordentligt med linolja och hade sedan ett helsicke att få i sadelstolpen tills jag insåg att det var linoljebäläggningen som gjorde att diametern blivit något mindre.

Stål!
Jag tog rostskydd behandling på miyata med mindre sprej butks slangar i fukt dränerings hålen och skruvade bort flaskhållare skruvar så komm jag åt alla rör på cykeln Ingen glömd och sadelstålpe in till över röret alla ram och framgaffel.

Stål!
Linnebindor klarar sig utmärkt, blir snarare bättre efter en tvätt (följsammare)
På en äldre stålracer är är linnebindor nästan ett måste
Finns även tvättbara styrlindor från svenska Grepp. Jag vet dock inget om kvalitet eller ergonomi.

Stål!
Har ju en stålis till. Lite uppgraderad under coronatiden och även före det, men inte visad sedan dess.
Cotic Simple 29er singlespeed för skogen. Inte helstel längre. Handlederna övertalade mig att göra en "soft-front" (parafras på soft tail). En begagnad Laufgaffel 15x110 blev det. Nya hjul pga boostgaffeln med feta fälgar från Ace-bike, Hope Pro4-nav och större bromsskivor 203/180 pga att Laufgaffeln inte tar Maguras 4-kolvsok under 203 mm. Det var dags för nya däck då de gamla Hans Dampf var nednötta. Kenda Hellkat Pro ATC 2,6" fram och Kenda Nevegal 2 Pro ATC 2,6" bak.

Laufgaffeln är den perfekta kompromissen för oss gubbar som kört helstelt i skogen och börjar få lite ont här och var men inte vill lägga på för mycket vikt fram med t ex en Pike. Den ligger på 800 gram. Jmf med en Pike på typ 1700 gram.

Cockpit uppdaterades också med styre, stam och grepp. Dropperpost (enklaste från CRC)

20220702_144107.jpg
20220702_142516.jpg
20220702_144123.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Ha ju en stålis till. Lite uppgraderad under coronatiden och även före det, men inte visad sedan dess.
Cotic Simple 29er singlespeed för skogen. Inte helstel längre. Handlederna övertalade mig att göra en "soft-front" (parafras på soft tail). En begagnad Laufgaffel 15x110 blev det. Nya hjul pga boostgaffeln med feta fälgar från Ace-bike, Hope Pro4-nav och större bromsskivor 203/180 pga att Laufgaffeln inte tar Maguras 4-kolvsok under 203 mm. Det var dags för nya däck då de gamla Hans Dampf var nednötta. Kenda Hellkat Pro ATC 2,6" fram och Kenda Nevegal 2 Pro ATC 2,6" bak.

Laufgaffeln är den perfekta kompromissen för oss gubbar som kört helstelt i skogen och börjar få lite ont här och var men inte vill lägga på för mycket vikt fram med t ex en Pike. Den ligger på 800 gram. Jmf med en Pike på typ 1700 gram.

Cockpit uppdaterades också med styre, stam och grepp. Dropperpost (enklaste från CRC)

Visa bilaga 564621
Visa bilaga 564620
Visa bilaga 564622
??❤

Stål!
Njutningsbågen på snabbfika halvvägs till sommarnöjet:

Visa bilaga 567782
Fin! Är de så tjusiga att cykla på som jag tror?

En Ritchey ska jag skaffa mig en vacker dag. Hade deras gravel-ramar inte haft så långa kedjestag och deras road-ramar så lite däckutrymme så hade jag redan ägt en! Men då är ju användningsområdet för mig i det tänkte fallet ett annat än ren racercykel utan snarast rando-hoj med skärmar och lite bredare däck..

Stål!
Fin! Är de så tjusiga att cykla på som jag tror?

En Ritchey ska jag skaffa mig en vacker dag. Hade deras gravel-ramar inte haft så långa kedjestag och deras road-ramar så lite däckutrymme så hade jag redan ägt en! Men då är ju användningsområdet för mig i det tänkte fallet ett annat än ren racercykel utan snarast rando-hoj med skärmar och lite bredare däck..
Den är suverän - den här fräckeutgåvan är ju en helt vanlig produktionsram under lyxlacken, men egenskaperna är kanon: lätt och rapp i steget, bra spänst, komfortabel, balanserad och neutral.

Jag kör min med 32or (märkta och mätta), men mer går nog inte i verkligheten (med vanliga bromsar). Funkar fint för blandsvägsäventyr.

Jag hade kanske, kanske velat ha skärmfästen men det finns ju Raceblades…

Tillbaka
Topp