[OT] löparknä

etnica

Aktiv medlem
[OT] löparknä
Hej,
vad är rekommendation vid löparknä. Naprapat som gäller på studs?

Det är farligt att träna wheelies på fler sätt än att man kan rammla på ryggen när man börjar bli gubbe!

[OT] löparknä
+1 på foamroller

Kör rullen varje morgon och kväll på utsidan av låret. Från knät och upp. Lår och baksida lår kan du också köra. Sedan är det stretch av röv som gäller, som vanligt. 2-3 olika övningar där varje dag.

Lycka till!

[OT] löparknä
freebasse skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på foamroller
>
> Kör rullen varje morgon och kväll på utsidan av
> låret. Från knät och upp. Lår och baksida lår
> kan du också köra. Sedan är det stretch av röv
> som gäller, som vanligt. 2-3 olika övningar där
> varje dag.
>
> Lycka till!

+1 på hela inlägget ;)

Om det verkligen är löparknä så ta det på allvar direkt. Dra ner på träningen som orsakar problemet, läk inflammationen på utsida knä och börja behandla orsaken och innan du försiktigt börjar öka träningsmängden igen.

Prata gärna med sjukgymnast, naprapat, ortoped etc men kvaliteten på den hjälp du får varierar enormt beroende på om du hittar rätt person. Lägg någon timme på att googla och youtuba så ser du snabbt att det inte tycks finnas någon absolut behandlingsmetod som funkar för alla heller.

Ett billigare första alternativ till Rumble Roller finns på http://www.startfitness.co.uk/produ...&strPageHistory=search&numSearchStartRecord=1

Fyll en stor PET-flaska med vatten och börja rulla så länge. Och gråt, för det gör ooont i början ;)

[OT] löparknä
Jag bumpar denna tråden.
Skrev häromdagen om mina problem gällande löparknä i en annan tråd, peppar peppar så fick jag känning av det igen när jag var ute och sprang tidigare i veckan.

Jag ska kika på tipsen ovan, men har någon fler tips så får ni jättegärna fylla på.

Tack!

[OT] löparknä
Jag bumpar denna tråden.
Skrev häromdagen om mina problem gällande löparknä i en annan tråd, peppar peppar så fick jag känning av det igen när jag var ute och sprang tidigare i veckan.

Jag ska kika på tipsen ovan, men har någon fler tips så får ni jättegärna fylla på.

Tack!
Har du ont på utsidan knät? Huggande smärta som kommer efter ett tag? Då är det förmodligen ITB som spökar. Håller på rehabar ITB och det är en seg process. I mitt fall överbelastat med för hög volym och för lite vila (nackdelen med att börja springa som cyklist, man har kondis men lederna är inte anpassade).

Att tänka på:
- foam rolla inte nära knät / nedre delen av låret. Det förvärrar bara inflammationen.
- Vila helt några dagar, om du ska springa sen, skär ner volymen rejält och spring korta sträckor. Skippa långpass.
- Stig och nedför är värst. Skonsammast är uppför (t.ex. löpband med lutning så slipper man nedför sen)
- När inflammationen lagt sig är det styrketräning som gäller.
- oftast svaga höftstabilisatorer respektive rumpmuskler som inte kopplas in
- övningar med gummiband som clam shells, monsterwalks, höftlyft mm. är bra
- Sen för att stärka sätet bulgarian split squats (enbensutfall.med bakre benet högt), enbensnigningar, enbens 'sit down' där du sätter dig ned på t.ex. ett soffbord lugnt och kontrollerat, res dig med bägge benen).
När du fått in tekniken efter några pass och 4*14-20 reps känns hanterbart är det bara börja lassa på med vikt och sikta på 6-8 reps.

värm upp ordentligt och stretcha gärna både innan och efter. Även om smärtat manifesterar sig i knät så är det ofta i höften / sätet / tensor fascia latae som grundproblemet sitter.
Googla på stretch för dessa. En triggerboll tycker jag funkar bättre än foam roller för att komma åt runt höften och TFL.

En bra pod på ämnet:

Lycka till!

[OT] löparknä
Har du ont på utsidan knät? Huggande smärta som kommer efter ett tag? Då är det förmodligen ITB som spökar. Håller på rehabar ITB och det är en seg process. I mitt fall överbelastat med för hög volym och för lite vila (nackdelen med att börja springa som cyklist, man har kondis men lederna är inte anpassade).

Att tänka på:
- foam rolla inte nära knät / nedre delen av låret. Det förvärrar bara inflammationen.
- Vila helt några dagar, om du ska springa sen, skär ner volymen rejält och spring korta sträckor. Skippa långpass.
- Stig och nedför är värst. Skonsammast är uppför (t.ex. löpband med lutning så slipper man nedför sen)
- När inflammationen lagt sig är det styrketräning som gäller.
- oftast svaga höftstabilisatorer respektive rumpmuskler som inte kopplas in
- övningar med gummiband som clam shells, monsterwalks, höftlyft mm. är bra
- Sen för att stärka sätet bulgarian split squats (enbensutfall.med bakre benet högt), enbensnigningar, enbens 'sit down' där du sätter dig ned på t.ex. ett soffbord lugnt och kontrollerat, res dig med bägge benen).
När du fått in tekniken efter några pass och 4*14-20 reps känns hanterbart är det bara börja lassa på med vikt och sikta på 6-8 reps.

värm upp ordentligt och stretcha gärna både innan och efter. Även om smärtat manifesterar sig i knät så är det ofta i höften / sätet / tensor fascia latae som grundproblemet sitter.
Googla på stretch för dessa. En triggerboll tycker jag funkar bättre än foam roller för att komma åt runt höften och TFL.

En bra pod på ämnet:

Lycka till!
@glitch skrev allt superbra! Utmärkt sammanfattning.

Tillbaka
Topp