Transcontinental Race No. 8

Om jag räknar rätt är det 23 cyklister som gett sig ner från Gavia nu. @A.Nilsson är kvar däruppe precis som en annan cyklist så i nuläget är han på plats 24/25. Två cyklister är inne i parcouren och på väg upp till CP2 och två ska strax påbörja den.

Just nu 29 namn i listan över cyklister som nått CP2. Ser inte @A.Nilsson bland dessa. Han befinner sig fortfarande uppe vid Gavia så det är ju möjligt att han valt att vänta med att stämpla till dess att han ger dig iväg. Bara att hoppas att han inte glömmer det i så fall.

Ser ut som Bartholmoes efter Senj viker av från den adriatiska kusten och ger dig inåt land. Blir spännande att se om de två andra i täten gör detsamma eller om det kan bli olika vägval efter Senj.

Bland damerna är Kolbinger först och befinner sig strax norr om Trento. Totalt ligger hon på 18:e plats.

Tvåa är Hackinen som är i backen upp till Passo Tonale. Inte långt efter är dock trean, Kuhne, som är nere vid Ponte di Legno. Totalt ligger de på plats 23 och 24.

Ser ut som Bartholmoes efter Senj viker av från den adriatiska kusten och ger dig inåt land. Blir spännande att se om de två andra i täten gör detsamma eller om det kan bli olika vägval efter Senj.
Även Bialek viker av inåt land och de har nu en klättring att ta sig an. Ser inte riktigt hur högt passet är, men gissningsvis kanske runt 600 möh.

Adrian har tagit en rejäl tupplur. Fortfarande stilla.
Mm, nio timmar sedan senaste aktiviteten. Å andra sidan hade han väl en rätt lång dagsetapp igår. Kan dock fundera på om det är optimalt att vila bort så mkt dagsljus. I trafikerade områden kan det ju kanske finnas en poäng med cykling nattetid om det ger mindre störningar. Utförskörningar i mörker måste ju dock dels gå långsammare och dels vara mer riskabelt tänker jag.

Adrian har tagit en rejäl tupplur. Fortfarande stilla.
Skrev lite med Adrian för en stund sen och han har tyvärr blivit tvungen att bryta pga mekaniska problem med ett reglage och kan inte få tag på något nytt, vet inte exakt vad som gick fel med något med elen. Väldigt tråkgt, men väldigt imponerande insats av Adrian.

Skrev lite med Adrian för en stund sen och han har tyvärr blivit tvungen att bryta pga mekaniska problem med ett reglage och kan inte få tag på något nytt, vet inte exakt vad som gick fel med något med elen. Väldigt tråkgt, men väldigt imponerande insats av Adrian.
Näää ? Fasen vad tråkigt!

Det var ju inte roligt för Adrian, minst sagt. Urtrist att behöva bryta ett lopp av den här digniteten efter två års väntan och stora insatser av olika slag innan start. Det är andra gången jag hör om trasiga elreglage. Det första var under RAAM 2016 när Åke Haraldsson hade tur att den lokala butiken råkade ha ett reglage inne, vilket de normalt inte hade. Här lyckas inte Adrian få tag i ett. Det kan förstås bero på den allmänna komponentbristen men jag bedömer att det faktiskt är långt ifrån alla butiker som lagerhåller dessa delar.

TRC-segraren Josh Ibett har i flera år trummat för att det är så bra att utrusta sin hoj med elväxlar även under sådana här lopp. För det mesta håller det mesta, även elreglage, men när det inte gör det då? När jag kör TCR... kommer jag att göra det mekaniskt. Trots att fingrarna någon gång säkert knappt kommer att klara av att växla.

Programmera om till syncroshift och bara använda andra reglaget?

Pulawski bryter mönstret och tar inte vägen längs kusten ner mot Trieste utan en väg längre inåt land. Ev satsar även To på ickekustalternativet.
0CA69B97-421E-4319-B717-86827AD3C14F.png

Hej. Jag bröt imorse pga Växelhaveri uppe på Umbrail pass. Plötsligt funkade inte vänster framreglage längre. Fick bra hjälp med att försöka hitta en lösning för att skaka liv i elektroniken men det verkar stendött. Det var liksom inte så mycket att göra annat än att bryta då jag var där för att racea. Att hitta någon alternativ lösning hade mest sannolikt tagit en dag samt kostat en del och vid det laget hade mitt race redan ”gått” om ni hajjar. Väldigt besviken och ledsen nu. Kände mig som starkast sista dagen då jag började hitta strategier som funkar för mig och rutiner som passar. Har lärt mig otroligt mycket. Känns som det blir fler försök! Sjukt kul att få delta i detta. Har verkligen gett mersmak och om jag får recensera min egen prestation så får den klart godkänt. Väldigt roligt att känna att man kan vara med och köra hårt om än inte om några toppplaceringar så åtminstone i närheten.

Jag har lyckats ta mig till Trento idag och fått tag i civila kläder så nu blir det lite god italiensk mat i några dagar innan jag tar mig hemåt. Är trots allt rätt slut i både kropp o knopp.

Gemperle fortsätter tappa och Strasser är nu förbi honom. Lite svårt att riktigt bedöma placeringar men Bialek och Bartholmoes bör belägga de två första platserna.

Sen gissar jag att Strasser är före Pulawski och därmed trea. Hur Pulawski placerar sig mot övriga på den mer sydliga rutten är svårt att säga tycker jag.

Nu har 58 cyklister registrerats vid CP2. Det har då gått nästan fem dygn sen starten och 43 timmar sen första cyklist passerade.

Hej. Jag bröt imorse pga Växelhaveri uppe på Umbrail pass. Plötsligt funkade inte vänster framreglage längre. Fick bra hjälp med att försöka hitta en lösning för att skaka liv i elektroniken men det verkar stendött. Det var liksom inte så mycket att göra annat än att bryta då jag var där för att racea. Att hitta någon alternativ lösning hade mest sannolikt tagit en dag samt kostat en del och vid det laget hade mitt race redan ”gått” om ni hajjar. Väldigt besviken och ledsen nu. Kände mig som starkast sista dagen då jag började hitta strategier som funkar för mig och rutiner som passar. Har lärt mig otroligt mycket. Känns som det blir fler försök! Sjukt kul att få delta i detta. Har verkligen gett mersmak och om jag får recensera min egen prestation så får den klart godkänt. Väldigt roligt att känna att man kan vara med och köra hårt om än inte om några toppplaceringar så åtminstone i närheten.

Jag har lyckats ta mig till Trento idag och fått tag i civila kläder så nu blir det lite god italiensk mat i några dagar innan jag tar mig hemåt. Är trots allt rätt slut i både kropp o knopp.
Helt ok med en recension. Du cyklade mycket bra!

Senast ändrad:
En titt på hur det går för de raskaste damerna.

Först är Kolbinger som för drygt en timme sedan passerade gränsen in till Slovenien. Jag gissar att Kolbinger ligger på 13:e plats i totalen.

Tvåa är Kuhne som är norr om Treviso på 22:a plats i totalen.

Trea är Hackinen, 27:a i totalen, och vilandes i dalgången norr om Bassano del Grappa.

I täten så har Bartholmoes och Strasser haft ca tre timmars stopp och är åter uppe på cyklarna. Bialek har nu vilat en dryg timme medan Pulawski inte förefaller ha haft några ”längre” nattvila alls ännu. Hittar bara en dryg timme strax innan hans rutt korsade E70.

Sträckan Strasser har fram till Bialek tog den senare 8 timmar att avverka. Så även om Bialek vilar ett par timmar till har han ett gott försprång på Strasser.

Toppen just nu såsom jag gissar att den är:
  1. Bartholmoes
  2. Bialek
  3. Strasser
  4. Pulawski
  5. Jakubek
  6. Vousden
  7. Saint-Exupéry
  8. To
  9. Stéphane
  10. Gemperle
  11. Broadwidth
  12. Philips
  13. Kolbinger
  14. Ferraro
  15. Smith
  16. Ratiniks
  17. Webb
  18. Cassidy
  19. Van Gucht
  20. Mixell
Tidigare ledare, Gemperle, fortsätter alltså att tappa.

Tycker mer och mer det ser ut som Bartholmoes har skaffat sig en hyggligt klar ledning. Om det är vägvalet, att han tryckt på mer än ffa Bialek eller att jag läser situationen fel låter jag vara osagt.

Strasser är nu där Bialek var för ganska precis åtta timmar sedan. Då har Bialek haft en fyra timmar lång paus på den sträckan så i realiteten borde Strasser vara ca fyra timmar efter Bialek.

Pulawski förefaller vara på väg i riktning mot Bialeks och Strassers rutt och skulle ev kunna komma att ansluta till den där Strasser är nu. Är dock några timmar till det sker i så fall, så Strasser är nu en rätt tydlig trea.

När stänger CP1? Vad är maxtiden?
Enligt https://www.transcontinental.cc/tcrno8-cp1 är kontrollen bemannad i fyra dygn. Dock oklart när den öppnar. Är kanske när första cyklist kommer dit? Exakt information verkar som det ska finnas i Riders manual men jag hittar ingen sådan för denna upplaga.

Kommer inte ihåg om man måste besöka alla kontroller när de är bemannade eller om det bara är att man måste nå målet inom en viss tid för att hamna i resultatlistan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp