Transcontinental Race No. 8

Har Gemperle missat avtaget in till parcours 4?
1659427257398.png

Funderar lite på hur det kommer att bli på andra sidan färjan. Är ändå 30-35 mil från Svishtov/Nikopol till mål. Kommer ju att ta en stund så frågan är om de cyklar på genom natten tills de är i mål eller om det blir något (kortare) sovstopp.

Kan man kanske misstänka att de inte var nya då loppet startade?

Märkligt, men förvånas fortfarande över vad folk ställer upp med. Man startar väl ett sånt här lopp med nya provköra grejer?

Spännande men lite märkligt med färjan som kan avgöra så mycket så sent i loppet. Undras hur tidigt de i toppen börjar planera för sin timing med den.

Jag undrar också vilka distanser det är till mål från färjorna? Om 2 eller 3 cyklister sitter i samma båt så kanske blir dött lopp över mållinjen förutsatt att man har samma rutt.

Jag undrar också vilka distanser det är till mål från färjorna? Om 2 eller 3 cyklister sitter i samma båt så kanske blir dött lopp över mållinjen förutsatt att man har samma rutt.
Min snabbskissning gav ca 30 mil från östligaste färjan till mål, 35 mil från mittenfärjan och ytterligare ett skapligt antal mil från västra.

Märkligt, men förvånas fortfarande över vad folk ställer upp med. Man startar väl ett sånt här lopp med nya provköra grejer?
Utan att veta hur problemet uppstod känns det lite svårt att uttala sig tycker jag. Om det var "yttre våld" är det inget som säger att en ny pedal nödvändigtvis skulle klarat sig bättre. Att man ser till att ha fräscha "slitdelar" (däck, ev. slangar, drivlina) är ju en sak, men frågan är lite var man drar gränsen. Byter man alla lager, växlar, växelreglage, batterier, sadel, sadelstople, ...?

Jag har fått en pedal pajad då jag blev påcyklad (bara kontakt mellan pedalerna) av en kille som kom nerför en backe i för hög fart och inte klarade att hålla sig på sin sida i en kurva utan kom ut på min sida och jag hann inte svänga ner i diket då han låste upp bakhjulet och kom på kollisionskurs men mig. I det fallet var f.ö. pedalen relativt ny.

Dock skulle jag gissa att haveri på själva pedalen (inte lager) till följd av slitage är tämligen ovanligt. Frågan är då om byte från en hyggligt använd pedal till en tämligen ny minskar eller ökar risken. Om man tror på en initial period med relativt sett hög sannolikhet för fallerande följt av att det därefter är lägre sannolikhet skulle ju ett byte t.o.m. kunna öka sannolikheten för problem.

Ser ut som Bialek är på väg att ta en östligare väg än Strasser i trakten av Surdiou.
Visa bilaga 571333

Lite förvånad över att Strasser inte tog den vägen då den borde ge genare väg till Zimnicea-färjan än vad den rutt han nu tagit gör. Kan han ha rekat och tyckt att vägkvaliteten var så pass dålig på Bialeks vägval att det trots allt var bättre med det västligare alternativet?
Rekning borde inte vara tillåten.

Ca åtta mil kvar till 16.00-färjan från TM för Strasser, d.v.s. 3,5 eller 4,5 timmar beroende på vilken tidszon tiden är angiven i. Givet att inga haverier inträffar ska bör det inte vara något problem även om det är 16.00 lokal tid.

Jag antar att även en så här sport blir mer och mer ”proffesionell”? Är väl ett par av dem som cyklar på heltid? Och med ökade resurser kommer möjligheter att reka och annat.
Så antingen får man vara nöjd som ”svenne-banan-deltagare” (ett skämt, finns nog inga sådana) och inse att ”race-biten” är för ett fåtal, och att man inte hade vunnit även om de praktiska förberedelserna varit exakt samma, eller så får man börja klassindela?

Utan att veta hur problemet uppstod känns det lite svårt att uttala sig tycker jag. Om det var "yttre våld" är det inget som säger att en ny pedal nödvändigtvis skulle klarat sig bättre. Att man ser till att ha fräscha "slitdelar" (däck, ev. slangar, drivlina) är ju en sak, men frågan är lite var man drar gränsen. Byter man alla lager, växlar, växelreglage, batterier, sadel, sadelstople, ...?
Stället som pedalen gått sönder på är ju lite märkligt. Kanske tjongat i en hög trottoarkant eller sten?

Gränsen går väl en bra bit innan grejerna kan anses vara gamla. Det är inte seriöst att börja en tävling som motsvarar en halv landsvägssäsong i längd med grejer som har gått flera säsonger och fått/får utstå slitage och yttre påverkan vid stopp/vurpor. Till exempel vevlager kan ju hålla väldigt länge men det är väl lika bra att byta ut och provköra en 20-milare eller så om man bryr sig om tävlingsmomentet. Samma sak med övriga slitdelar, men egentligen även t.ex. sadel, pedaler, styre och hjul.

Jakubek och Pulawski är nu väldigt nära varandra. Ev. har Jakubek t.o.m. passerat Pulawski och är i så fall uppe på fjärde plats.

Jag förstår din tanke. Sen tycker jag att förbud som i praktiken är omöjliga att kontrollera är problematiska.
TRC, andra lopp och enskilda tävlande är mycket noga med att poängtera rent spel. Man ska inte behöva bevaka allt och alla vet att det inte är möjligt.
Utdrag ur avsnittet Spirit of the race på TRC:sida:

The spirit of the race is a commitment to autonomy and self-reliance and the integrity to uphold the values of equality and fairplay in order to truthfully test an endeavour. With only ten rules to guide them our riders must understand and commit to riding a genuinely unsupported race without private resupply or dedicated outside assistance.

Jag antar att även en så här sport blir mer och mer ”proffesionell”? Är väl ett par av dem som cyklar på heltid? Och med ökade resurser kommer möjligheter att reka och annat.
Så antingen får man vara nöjd som ”svenne-banan-deltagare” (ett skämt, finns nog inga sådana) och inse att ”race-biten” är för ett fåtal, och att man inte hade vunnit även om de praktiska förberedelserna varit exakt samma, eller så får man börja klassindela?
Har för mig att Strasser livnär sig på cyklandet och därtill kopplade aktiviteter.

Att det är ett fåtal som tävlar om segern är ju ställt utom allt tvivel. Har väl i praktiken f.ö. alltid varit så i TCR. Skulle man slänga in dagens startfält i TCRno1 skulle säkert ett antal vara med och fajtats om segern och sannolikt kanske även besegrat Allegaert. Det stora flertalet i årets startfält hade dock Allegaert betvtingat. Så, visst, nivån har höjts men att det är en enorm spännvidd på kapaciteten är inget nytt och kommer nog så förbli på TCR skulle jag gissa.

Sen skulle man ju kunna tänka sig lopp i denna stil men med hårdare kvalificeringskrav om företeelsen växer och det blir fler och fler som satsar (semi)professionellt.

Enligt inlägg tidigare i tråden går färjorna från TM vid 08.00, 12.00, 16.00 och 19.30 medan de från Zimnicea går 07.30, 11.30, 14.30 och 17.30. Jag blir dock inte klok på om det är CET eller lokal tid. När jag försöker googla hittar jag alla möjliga varianter.
Jag har kikat lite och är rätt säker på att tiderna för de olika färjorna är lokal tid(EEST).
Alltså CET +1 timme.

TRC, andra lopp och enskilda tävlande är mycket noga med att poängtera rent spel. Man ska inte behöva bevaka allt och alla vet att det inte är möjligt.
Utdrag ur avsnittet Spirit of the race på TRC:sida:

The spirit of the race is a commitment to autonomy and self-reliance and the integrity to uphold the values of equality and fairplay in order to truthfully test an endeavour. With only ten rules to guide them our riders must understand and commit to riding a genuinely unsupported race without private resupply or dedicated outside assistance.
Jag gissar att du som jag tycker det är ett problem om en person som fuskar har fördel jämfört med den som följer reglerna och fuskaren inte avslöjas.

Därefter tror jag det kokar ner till en grundsyn på mänskligheten och att min syn, gissar jag, är mörkare än din vad det gäller att få stora grupper människor att följa regler som på inget sätt kontrolleras. I synnerhet när de ekonomiska incitamenten till fusk ökar. Ju större gruppen blir (=ju fler deltagare det ackumulerat blir med åren), desto större risk för fusk. Och när fusket börjat är det svårt att få stopp på det, i synnerhet om det inte beivras.

Man skulle f.ö. kunna säga att de som rekar redan i dag i någon mån bryter mot regel 10 (Ride in the spirit of self reliance and equal opportunity) då alla sannolikt inte har möjlighet att reka rutten.

Knappt sex mil kvar för Strasser och om färjan går 15.00 svensk tid handlar det om att han måste hålla ca 25 km/h i snitt för att hinna till färjan i tid.

Knappt sex mil kvar för Strasser och om färjan går 15.00 svensk tid handlar det om att han måste hålla ca 25 km/h i snitt för att hinna till färjan i tid.
Strasser verkar vara på väg mot Turnu Magurele. Undrar om han hört av sig i förväg och sagt att han vill åka över och om det faktiskt kommer gå att komma med 16:00-färjan lokal tid.

Tror att det hade varit bättre att sikta på Svishtov-färjan 17:30 lokal tid eftersom den troligtvis går enligt ordinarie tidtabell, men den är väl kanske utom räckhåll nu på dryga tre timmar. Men Strasser kanske leder kanske tillräckligt ändå. Eller så är han för trött för att tänka klart. Begripligt.

Hm, Bartholmoes avviker från Strassers rutt och har tagit sig över på västra sidan floden. Inte uppenbart vad skälet till detta är.
1659438917025.png

Om Strasser missar 16:00-färjan i Turnu Magurele får han vänta fyra timmar på nästa. 16:00-färjan går ju inte per automatik: "The courses at 12.00/12.30 and 16.00/16.30 are additional and are carried out only if wishing to pass." Spännande!

Jag skulle i alla fall inte som ensam cyklist lita på att dom körde över enbart för min skull.

Strasser verkar vara på väg mot Turnu Magurele. Undrar om han hört av sig i förväg och sagt att han vill åka över och om det faktiskt kommer gå att komma med 16:00-färjan lokal tid.

Tror att det hade varit bättre att sikta på Svishtov-färjan 17:30 lokal tid eftersom den troligtvis går enligt ordinarie tidtabell, men den är väl kanske utom räckhåll nu på dryga tre timmar. Men Strasser kanske leder kanske tillräckligt ändå. Eller så är han för trött för att tänka klart. Begripligt.
För trött för att tänka klart? Kanske naivt men jag tror att han i stort sett alltid kan tänka relativt klart även när han har sovit extremt lite under lång tid. Det är en av hans paradgrenar som proffs på extrema uthållighetslopp.

Tagg: extremt, extremsport, sömnlös

Ja, Svishtov till 17.30 tror jag blir tufft. Är runt 10 mil och det på tre och en kvart ...

Bialek har dryga 150 km till Turnu Magurele. Tror inte han hinner till 20:00-färjan (19:00 svensk tid) på 4,5 timmar. Hans östliga känns smått obegriplig.

Även kört för Bartholmoes som ligger längre bak än Bialek.

Ja, 15 mil med närmare 30 km/h i snitt lär vara kört. Apropå färjetider så angav inlägg #391 19.30 som tid för sista Svishtov-färjan. Vad är det egentligen som gäller?

Innebär detta alltså att Bialek och Barthlomoes kommer att få sitta och vänta till imorgon bitti på att komma över floden?

Tillbaka
Topp