Transcontinental Race No. 8

Saint-Exupéry på väg mot Zimnicea och 10.30-färjan (sv tid). Pricken fortfarande 15 km från färjan, men det var 10 min sen den uppdaterades så förhoppningsvis är han lite närmare i verkligheten. Annars börjar det bli dags att trycka på.

Bialek verkar ha ryckt ifrån Jakubek (deras uppdateringar verkar hyggligt synkade). Inte så överraskande kanske med tanke på Bialeks vila.

Bartholmoes och Pulawski förefaller nu vara i ett rejs om fjärdeplatsen.
1659514417395.png

Saint-Exupéry vid färjeläget och en kvart till färjan ska gå. Gör den det och i hygglig tid bör topp-6-placeringen vara klar om inget otrevligt inträffar i Bulgarien. Gemperle som ligger närmast kommer sannolikt att hinna med färjan om tre timmar men att cykla ikapp 3 timmar på 30 mil känns inte rimligt.

Frågan är om det kan bli bättre än så. Måste i så fall ta in två timmar på någon av de framförvarande.

Webb blev 16:e cyklist till CP 4. Tid 9.10.06. Var därmed 1.16.10 efter Strasser dit. Han är nu på väg in på parcours 4 och får därmed fördelen av att cykla den i dagsljus.

I övrigt är det tre cyklister som håller på den den parcoursen just nu, Mixell, Ferraro och Cassidy.
1659515470956.png

Tycker det är lite oroväckande att Ratiniks och Kolbinger håller sig på västra sidan Olt-floden. Förhoppningsvis tar de sig över på östra sidan så att de slipper komma till Bechet och konstatera att färjan inte går.
1659515642443.png

Hm, mer E-vägscyklande verkar det som. Bara Pulawski som undviker E85.

Visa bilaga 571609
Visa bilaga 571610
Visa bilaga 571611

Har du koll på om det finns något undantag för detta vägavsnitt, @A.Nilsson ?
Det är bara i Rumänien det råder generellt E vägs förbud. Sedan ser ju inte den vägen speciellt lämplig ut pga dubbelfilig med mitträcke men exakt hur reglerna definierar vad som är ok eller inte vågar jag mig inte på. Jag hade iallafaall undvikit.

Har kollat lite nogrannare nu och jag hade aldrig vågat mig på det vägavsnittet. Ser direkt olämpligt ut! Orkar inte lusläsa vad reglerna säger men i min mening så är det ett solklart fall av väg man bör undvika pga säkerhet. Jag hade planerat min rutt exakt så som Pavel cyklar.

Några inlägg jag råkade posta i fel tråd:

Inte mkt mer än milen kvar nu till slutet på avslutningsparcoursen för Strasser.

Bartholmoes insta indikerar att han inte bryr sig i placeringar längre.

Jakubek och Bialek ligger så nära att den som är bakerst måste se den andre åtminstone då och då.

Hur starka ser benen ut? De kunde sitta på vilken sparkscooteråkare som helst härifrån?
För övrigt är detta en skön bild på en fin cyklist i en underbar sport.

Splittrats upp rätt tydligt i två par.
1659523630225.png

Tror Pulawski är lite före Bartholmoes trots att bilden indikerar motsatsen. Pulawskis prick är dock tidsstämplad tidigare än Bartholmoes. Eller så har Pulawski stannat till i byn.
1659523604346.png

Gemperle strax framme i Zimnicea. Enligt tidtabellen tidigare i tråden ska den gå 13.30 (sv tid) men vi får väl se. Förra färjan gick ju tre kvart efter tidtabellen.
1659523799762.png

Ratiniks håller sig envist på östra sidan Olt-floden. Så även Kolbinger. Inser de att de måste över på östra sidan?

Phillips som håller sig på östra sidan verkar det navigeringsmässigt mer lovande för. Sen är det frågan om inte tiden runnit ut för honom. Är nu 5,5 timmar till dess sista färjan går idag och det från Turnu Magurele dit han har 14 mil. Känns väldigt tufft.
1659524212794.png

Ratiniks har 10,5 mil till TM-färjan vilket på 5,5 timmar borde vara görbart om han nu vet att Bechet-färjan inte går.

För Kolbinger är det tuffare med 12,5 mil till färjan. Absolut inte omöjligt men inte heller säkert.

Såg jag fel tidigare? Nu verkar det som Bialek har en lucka på ganska precis fem minuter. Är fem miunter mellanpunkterna och positionerna de två cyklisterna är på i bilden nedan är stämplade med samma tidpunkt.
1659530310469.png

Hur starka ser benen ut? De kunde sitta på vilken sparkscooteråkare som helst härifrån?
För övrigt är detta en skön bild på en fin cyklist i en underbar sport.
Att bedöma en persons atletiska status samt kapacitet utifrån en visuell kontroll av benen är nog exceptionellt vanskligt. ?

Edit: stavning...

Senast ändrad:
Knappt sex mil till TM-färjan för Ratiniks och 3h 45min till dess den går. Ska inte vara några problem.

Kolbinger har trampat på bra och är bara 1,5 mil bakom Ratinkis, drygt 7 mil från färjan. Ska också lösa sig.

Phillips med 8,5 mil kvar bör det också funka för.

Smith som kommer därefter har dock drygt 13 mil kvar och det kommer inte att gå så det blir nog till att trampa över mot Zimnicea och vänta på morgonfärjan för honom.

Så segertid på ca 9 dygn och 14 timmar. Tredje längsta i loppets historia. Å andra sidan är det väl en av de längsta (den längsta?) upplagan.
Om vi ska approximera distans per dag för Strasser:

Den totala längden på Follow My Challen för Strasser är 4577km och baserat på Amys verkliga distans vs trackersidan, visar trackersidan cirka 10% längre (tror @A.Nilsson bekräftade ungefär samma?). Då får vi "verkliga" distansen till 4142 och med tiden 9 dagar 14h blir snittet 432km/dag.

Senast ändrad:

Den totala längden på Follow My Challen för Strasser är 4577km och baserat på Amys verkliga distans vs trackersidan visar trackersidan cirka 10% längre (tror @A.Nilsson bekräftade ungefär samma?). Då får vi "verkliga" distansen till 4142 och med tiden 9 dagar 14h blir snittet 432km/dag.
Bra grej att tänka på när 1 BRM400 ibland känns tung.

Den totala längden på Follow My Challen för Strasser är 4577km och baserat på Amys verkliga distans vs trackersidan visar trackersidan cirka 10% längre (tror @A.Nilsson bekräftade ungefär samma?). Då får vi "verkliga" distansen till 4142 och med tiden 9 dagar 14h blir snittet 432km/dag.
Jag gjorde en jämförelse med James Hayden 2018, där jag summerade distanserna på hans Strava-profil som visar 3812km. Med en totaltid på 8 dagar och 22h var hans snitt 428km/dag

Saint-Exupéry har tagit in rejält på de närmast framförvarande och ett avancemang är kanske inte omöjligt. Samtidigt har Pulawski fått för sig att testa en annan rutt än de Bartholmoes och de som passerat tidigare.

Både Pulawski och Bartholmoes verkar ha tagit ett stopp på en Shell-mack på infarten till Targovishte. De verkar ha kommit in dit väsentligen samtidigt men medan Pulawski blev klar på 10 min tog Bartholmoes 30 min på sig.

Jag uppskattar att S-E har mindre än en timme fram till Batholmoes nuvarande position.

1659535692248.png

Jag gjorde en jämförelse med James Hayden 2018, där jag summerade distanserna på hans Strava-profil som visar 3812km. Med en totaltid på 8 dagar och 22h var hans snitt 428km/dag
Har du någon maggropskänsla för hur kupering och parcoursbesvärlighet var 2018 kontra årets upplaga?

Edit: Var det 2018 det var rätt ordentligt med regn?

Den totala längden på Follow My Challen för Strasser är 4577km och baserat på Amys verkliga distans vs trackersidan, visar trackersidan cirka 10% längre (tror @A.Nilsson bekräftade ungefär samma?). Då får vi "verkliga" distansen till 4142 och med tiden 9 dagar 14h blir snittet 432km/dag.
Lite skillnad mot de 634km/dag snittade under sitt snabbaste RAAM.

Har du någon maggropskänsla för hur kupering och parcoursbesvärlighet var 2018 kontra årets upplaga?

Edit: Var det 2018 det var rätt ordentligt med regn?
Jag körde ju faktiskt TCR det året, jag skulle säga att kuperingen i loppet var en av de mildare, TCR 2016 var mycket värre kupering. Dock hade TCR 2018 en hemsk parcour utanför Sarajevo som var helt ocykelbar, men det rörde sig bara om några timmar.

Tillbaka
Topp