Elcykel

Elcykel
Ser väl rätt ok ut och batteriet är ju schysst. Vet inget om gaffeln och belysningen är ju kass. (Doh!)
Med en så fet kassett så kanske framklingan borde vara åtminstone 42t, med tanke på att det är en elcykel.
Det är ju dock en smal sak att fixa i efterhand

Elcykel
Elcykel
Ser väl rätt ok ut och batteriet är ju schysst. Vet inget om gaffeln och belysningen är ju kass. (Doh!)
Med en så fet kassett så kanske framklingan borde vara åtminstone 42t, med tanke på att det är en elcykel.
Det är ju dock en smal sak att fixa i efterhand
Tack för svar
Varför tycker du att de borde vara 42t framklinga?
Har du några egna förslag som du tycker är bättre?

Elcykel
Ja precis, de är framförallt pendling som den ska användas. Men lär också bli några nöjesturer
Den kommer säkert att bli en skön pendlare! Men om du läser igenom några liknande trådar här så finns det de som förordar navmotor p g a mindre slitage på drivlina. Men om du "måste" ha minst 70 Nm så gissar jag att du vill att motorn även utnyttjar växlarna.

Elcykel
Den kommer säkert att bli en skön pendlare! Men om du läser igenom några liknande trådar här så finns det de som förordar navmotor p g a mindre slitage på drivlina. Men om du "måste" ha minst 70 Nm så gissar jag att du vill att motorn även utnyttjar växlarna.
Jag har valt sorterat bort navmotor då jag tänkt cykla på vintern och då tycker jag att navdrift på framhjulet inte allt känns bra. Klart hade navdrift på bakhjulet varit mera intressant men när drivning på framhjulet gick bort så började jag enbart kolla på mittmotor.

Jag vet inte om jag måste ha 70Nm. Men jag har ganska kuperad terräng till jobbet och vill vara säker på att cykeln kan ge bra hjälp i alla backar. Har testat en 70Nm cykel och den var jag nöjd med, därav valet 70Nm. Så hur vida motorn utnyttjar växlarna är inget jag funderat på.

Elcykel
Jag har valt sorterat bort navmotor då jag tänkt cykla på vintern och då tycker jag att navdrift på framhjulet inte allt känns bra. Klart hade navdrift på bakhjulet varit mera intressant men när drivning på framhjulet gick bort så började jag enbart kolla på mittmotor.

Jag vet inte om jag måste ha 70Nm. Men jag har ganska kuperad terräng till jobbet och vill vara säker på att cykeln kan ge bra hjälp i alla backar. Har testat en 70Nm cykel och den var jag nöjd med, därav valet 70Nm. Så hur vida motorn utnyttjar växlarna är inget jag funderat på.
Det är i princip bara fördelar med mittmotor förutom just det där med ökat slitage på drivlinan och därmed en ökad kostnad (som kan vara ganska hög) som man bör vara medveten om.

Elcykel
Tack för svar
Varför tycker du att de borde vara 42t framklinga?
Har du några egna förslag som du tycker är bättre?
Min (och andras) erfarenhet är att de minsta dreven på kassetten nöts väldigt fort. 51t kassetter är inte gratis.
Med en större framklinga kan man ligga och nöta på ett större drev bak, vilket innebär mindre slitage. Nackdelen är att lägsta växeln blir tyngre, men med 51t bak lär det inte vara något problem.
Och nej, jag har inga bättre förslag. Den elhoj du kollar på kommer du säkert bli nöjd med.

Elcykel
Det är i princip bara fördelar med mittmotor förutom just det där med ökat slitage på drivlinan och därmed en ökad kostnad (som kan vara ganska hög) som man bör vara medveten om.
Lätt sätt att spara pengar på är att skaffa verktyg/kunskap för att byta drivpaket själv och också göra det när det behövs och inte tidigare. Har hört exempel på butiker som rekommenderar byte av drivpaket efter 250 mil och som tar 1500 för det, det blir 6 kr milen! Inte riktigt klokt...
Känner ingen som har elcykel så jag frågar här. Hur mycket måste man anstränga sig för att komma upp i 25?
Inget alls med en modern elhoj med stort vrid. SOm exempel, pratade med en bekant nyss som sa att hennes apple-klocka inte registrerar nån slags träning när hon kör 1,5 mil till jobbet. Men du kan alltid klicka ner assistansgraden och trampa lite mer själv om du vill, om inte annat så för att hålla värmen när det är kallt.

Tillbaka
Topp