Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Om ekrarna möter navet med en 90 grad vinkel, ändrar optimala ekrarlängden sig inte mycket. Skulle tänka att det är fallet, så då behöver du bara köpa nya nav.
Det är nog 90 grader ja. Det har jag aldrig tänkt på. Förstår inte riktigt hur det hjälper om flensdiametern skiljer men jag får väl rita och mäta lite på ett papper.
Hur som helst vågar jag som sagt inte ta i sär ett fungerande hjul. Då köper hellre grejor och testar att bygga i lugn och ro.
Jag vill bara ha koll på alla prickar och streck först. Hade jag hittat vad jag vill ha är det nästan billigare att köpa färdigt. Man kan NÄSTAN köpa ett 19mm XT hjul och slänga fälgen för samma pris som ekrar och Nav...

Barncyklar samlingstråd
Är på jakt efter en större cykel till den dottern, behöver gå från sin stela 24" till något större. 26 eller 27,5 känns som att det nästan kvittar, bara man hittar någon vettigt cykel.
Skulle vilja hamna under 11kg, och budget på ca 10tkr.

Har spanat på den nya Orbea Onna, 27 10 i XS. Tycker den ser vettig ut!

Har inte riktigt fått koll på vikten på den. Är det någon som har koll på det? Några åsikter om den nya Onnan? någon som kört eller sett irl?
Ska man satsa på en cykel med dämpad gaffel, eller är det bättre med en stel som blir lättare?

Barncyklar samlingstråd
Är på jakt efter en större cykel till den dottern, behöver gå från sin stela 24" till något större. 26 eller 27,5 känns som att det nästan kvittar, bara man hittar någon vettigt cykel.
Skulle vilja hamna under 11kg, och budget på ca 10tkr.

Har spanat på den nya Orbea Onna, 27 10 i XS. Tycker den ser vettig ut!

Har inte riktigt fått koll på vikten på den. Är det någon som har koll på det? Några åsikter om den nya Onnan? någon som kört eller sett irl?
Ska man satsa på en cykel med dämpad gaffel, eller är det bättre med en stel som blir lättare?

bikester.se väger all deras cyklar och säger 13,5 kg.

Den cykel är riktigt kort i XS: 366 mm reach. Det är bara några mm mer än vad min son kor sedan han var 125 cm. Jag antar att din dotter är mycket längre, så jag skulle satsa på något lite längre.

Om dottern inte behöver en dämpad gaffel är det lättare och billigare utan, men jag känner inte till en 27,5" helstel i små storlek (förutom Vpace, som är dyrare).

Barncyklar samlingstråd
Det finns nog inte vad jag vet. Extremt svår storlek. White XC 260 är det närmsta. Kanske en helstel + en fin gaffel uppfyller det mesta men brant geo.

Nuclues 26 går in på budget men kostar ytterligare 10 000+ att få ner på 11kg..... Vår vägde en kort stund 11.27 men den lätta kassetten funkade lite för dåligt.

Närmst kanske Allebike 27.5 Jr är? White X275 junior verkar trevlig men finns nog ingenstans.
ALLA 27.5 JR är korta som fan. Möjligen vpace och andra i den prisklassen undantaget.

EDIT. 11.33 väger den idag med pedaler, cs skydd & flaskställ.
Ett hjulset för 4-5000 så är sub 11 fix.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
bikester.se väger all deras cyklar och säger 13,5 kg.

Den cykel är riktigt kort i XS: 366 mm reach. Det är bara några mm mer än vad min son kor sedan han var 125 cm. Jag antar att din dotter är mycket längre, så jag skulle satsa på något lite längre.

Om dottern inte behöver en dämpad gaffel är det lättare och billigare utan, men jag känner inte till en 27,5" helstel i små storlek (förutom Vpace, som är dyrare).
Blir fundersam över vikterna på Bikester, de anger 11kg för Onna 10

Hon är just över 130cm, men visst, den är kort men vill inte att cykeln ska bli för stor i skogen heller. Prioriterar egenskaper på lite stökig stig före egenskaper att åka utför.

Tror hon fortfarande skulle klara sig bra med ett par däck med stor volym om gör att cykeln blir avsevärt lättare, men verkar väldigt svårt att hitta just det.
Vpace ser ju najs ut, men verkar inte vara så lätta att få tag på och väl dyra i mitt tycke.

Barncyklar samlingstråd
Det finns nog inte vad jag vet. Extremt svår storlek. White XC 260 är det närmsta. Kanske en helstel + en fin gaffel uppfyller det mesta men brant geo.

Nuclues 26 går in på budget men kostar ytterligare 10 000+ att få ner på 11kg..... Vår vägde en kort stund 11.27 men den lätta kassetten funkade lite för dåligt.

Närmst kanske Allebike 27.5 Jr är? White X275 junior verkar trevlig men finns nog ingenstans.
ALLA 27.5 JR är korta som fan. Möjligen vpace och andra i den prisklassen undantaget.

EDIT. 11.33 väger den idag med pedaler, cs skydd & flaskställ.
Ett hjulset för 4-5000 så är sub 11 fix.
Verkar vara en svår storlek så, inte mycket beg att hitta.
Har kikat på MB31 Royal Junior Black, verkar vettig kan jag tycka men inga cyklar i lager direkt. White X275 junior ser ju okej ut, får dock känslan att den kanske inte gör sig lika bra i skogen som man önskar.

Kollat på Nuclues lite, men gillade inte komponenterna som sitter på original, hade önskat shimano eller Sram som man känner till mera.
Är ni nöjda med er Nuclues? Sitter det Box växlar och Tektro bromsar på den?

Barncyklar samlingstråd
Verkar vara en svår storlek så, inte mycket beg att hitta.
Har kikat på MB31 Royal Junior Black, verkar vettig kan jag tycka men inga cyklar i lager direkt. White X275 junior ser ju okej ut, får dock känslan att den kanske inte gör sig lika bra i skogen som man önskar.

Kollat på Nuclues lite, men gillade inte komponenterna som sitter på original, hade önskat shimano eller Sram som man känner till mera.
Är ni nöjda med er Nuclues? Sitter det Box växlar och Tektro bromsar på den?

De fungerar säkert och men den vägde 12.7 har jag för mig.
Jag hade 10 växlad xtr som jag satt på. Resten är det bäst att inte prata om. Låt mig bara säga att gaffeln väger otroligt mycket.

Barncyklar samlingstråd
Jag funderar på att testa. Bytte fälg precis med viss framgång. Känner mig själv och kan nog
behöva lite mer träning innan jag ger mig på dyra grejor.

Ja, Bike24 har lite grejor i 24 och 26.
Kollade just på starbike som jag snubblade över och de har lite grejor också incl build service om man vill det. Inga färdiga hjul dock.

Der gäller xc så hållbarhet är inget problem. Det är bara frågan vad man kan hitta och hur mycket man ska lägga.

24'' är inte bråttom så blir det nåt där så blir det för att testa bygga.
Federleicht har lätta xc-hjul. Dom håller inte för tung enduro, obs

Barncyklar samlingstråd
Federleicht har lätta xc-hjul. Dom håller inte för tung enduro, obs
Jag tror de var 500 euro plus? Kollade igår men glömt exakt siffra.
För 5-6000 kan man bygga på 1300-1500 gram.

Jag tror det blev ca 5000 på starbike med crest mk4.

Jag är tveksam både till kostnaden och fälgarna. Dessutom är jag sugen att testa själv.
Edit. Testa bygga själv alltså

Barncyklar samlingstråd
De fungerar säkert och men den vägde 12.7 har jag för mig.
Jag hade 10 växlad xtr som jag satt på. Resten är det bäst att inte prata om. Låt mig bara säga att gaffeln väger otroligt mycket.
MB31 Junior sägs väga 11,5, och 12delad och deore rakt igeonom, DT hjul med 350 nav, börjar ju kännas som en "riktig" cykel tycker jag.
Ok, komponenterna på Nucluesen känns minst sagt tveksamma, därför känns den mindre intressant.

Tackar för lite tips och idéer, får leta vidare. Finns ju några fina att välja på, men lite väl kostsamma kan jag tycka, tex Vpace, Allebike Majestic JR, Cube Elite C:62 SL mfl.

Finns det någon billig kolram i XS från "kina" att hitta och bygga en vettig cykel runt? Någon som kikat på det alternativet?

Barncyklar samlingstråd
MB31 Junior sägs väga 11,5, och 12delad och deore rakt igeonom, DT hjul med 350 nav, börjar ju kännas som en "riktig" cykel tycker jag.
Ok, komponenterna på Nucluesen känns minst sagt tveksamma, därför känns den mindre intressant.

Tackar för lite tips och idéer, får leta vidare. Finns ju några fina att välja på, men lite väl kostsamma kan jag tycka, tex Vpace, Allebike Majestic JR, Cube Elite C:62 SL mfl.

Finns det någon billig kolram i XS från "kina" att hitta och bygga en vettig cykel runt? Någon som kikat på det alternativet?
Jo, precis. Fast bromsar och växlar hade inte bekymrat mig med tanke på prisskillanden. Skillnaden är 6000 spänn. Byta både hjul och gaffel är en annan sak.

Bromsar och växlar kan man dessutom ta med till nästa cykel så det räknas inte....

Barncyklar samlingstråd
Jag tror de var 500 euro plus? Kollade igår men glömt exakt siffra.
För 5-6000 kan man bygga på 1300-1500 gram.

Jag tror det blev ca 5000 på starbike med crest mk4.

Jag är tveksam både till kostnaden och fälgarna. Dessutom är jag sugen att testa själv.
Edit. Testa bygga själv alltså
Oj jäklar. Förra året kostade de 3000kr

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Det är 24''. Jag kollar främst 26 eftersom ingen använder 24an just nu.
Men det är intressant. Hade det funnits de hjul med de naven i 26'' för det priset hade det varit aktuellt.
Jag tror jag ska skicka ett mail till wp om de inte kan fixa 26'' med lite billigare nav.

Jag dubbelkollade de andra hjulen.
1660828612233.png

Barncyklar samlingstråd
Ok. Ja, blrjar bli ont om 26or. Letar själv efter ett framhjul, helst crest med 3.30, men hittar noll.
Jag har mailat frågan till wheel project nu. Får se vad de säger. Jag vet inte hur de jobbar men de borde ju kunna sälja 26or med samma nav som 24or.

Annars kommer jag nog att testa att bygga med Dartmoor Tomcat i28. De är betydligt billigare. Vågar inte börja bygga med crest första gången.
Håller på att förstå ekerlängd nu så jag ka beställa.

Barncyklar samlingstråd
Halvt offtopic, men är det någon av er som kör trainer till barnens små cyklar?
En wheel-on-trainer och 24" bör ju funka, om inte annat med lite modifiering?

Barncyklar samlingstråd
Halvt offtopic, men är det någon av er som kör trainer till barnens små cyklar?
En wheel-on-trainer och 24" bör ju funka, om inte annat med lite modifiering?
Ja men de flesta måste byggas om för att ta 24'' och det finns inga trainer däck för 24''.

Tex xc240 får plats med ett 26'' hjul.

Nästa problem är att tex kick snap inte kan hålla låga watt stabilt på den utväxling en barncykel har så erg funkar inte.

Notera att Zwift är gratis upp till 16 år

Barncyklar samlingstråd
Jag letar delar till dotterns blivande 26". Tänkte mig 10-delat med 11-36.

Men. Tittar man på Deore M6000 bakväxlar skall man GS för 11-42 och SGS för 11-36. Tvärt emot vad jag trodde, väldigt konstigt. Längre bakväxel till mindre kassett.

Då är det kanske bättre att köra med en större kassett bak för att få större omfång på utväxlingen och samtidigt en smidigare bakväxel (GS). Fast en SGS med 36T kanske inte går lika långt ner som en GS gör med 42T i praktiken?

Hur resonerar ni med utväxling för barncyklar? Vi nöjescyklar mest i skogen, inga träning eller tävlingsambitioner.

Visa bilaga 574817

Anledningen till att de anger sgs som rekommenderade för 11-36 är att de tänker sig framväxel. Det är inga problem att köra deore 6000 sg med 11-36.

Barncyklar samlingstråd
Sonen har inte växt så mycket sista året. Och cykeln är perfekt, så det finns ingen anledning att byta upp snabbt. Men han brukar växa mycket på sommaren ...
Tittar på att beställa en VPACE till min son inför nästa säsong. Han fyller 7 i december och är ganska lång för sin ålder. Strax under 130cm nu, så jag tror Max26 blir kanon till nästa vår. Noterade dock att de gjort en trail-modell nu också. Var det nåt du övervägde? Känns väl spontant som ett bra upplägg för cykling i Nackareservatet och diverse fjäll?

Barncyklar samlingstråd
Tittar på att beställa en VPACE till min son inför nästa säsong. Han fyller 7 i december och är ganska lång för sin ålder. Strax under 130cm nu, så jag tror Max26 blir kanon till nästa vår. Noterade dock att de gjort en trail-modell nu också. Var det nåt du övervägde? Känns väl spontant som ett bra upplägg för cykling i Nackareservatet och diverse fjäll?

Vpace Max cyklar är relativt korta och höga. Med längre gaffel blir dom ännu kortare och högre, det ville jag undvika. Vi trailifierade sonens Max26 med en -2 grad angleset, en 35 mm stam och Nobby Nic SpeedGrid tubeless däck. Det blev perfekt till Hellas-terräng, tycker jag!

Vpace Max Trail har NX isf GX, som är lite sämre och tyngre, och Nobby Nic performance däck, som har för hård gummi och inte är tubeless ready.

Barncyklar samlingstråd
Tack för input! Vilket angle-set kör ni med? Finns det nån annan cykel som är ett möjligt alternativ tycker du? Försöker bestämma om vi satsa på en Moritz eller nåt annat som eventuellt funkar lite bättre i bike-park, vilket vi brukar köra några gånger om året. Eller känns det som att Max26 skulle kunna användas även i park?

Barncyklar samlingstråd
Anledningen till att de anger sgs som rekommenderade för 11-36 är att de tänker sig framväxel. Det är inga problem att köra deore 6000 sg med 11-36.
Fast det står ju klart och tydligt att GS är för 42, varken mer eller mindre. I praktiken fungerar det bra, såg att en av barncyklarna hemma har just den växeln med 11-36 (1x). Orbea barncykel, org. komponenter.

Det verkar som att 1X med 11-36 är lite av ett svart hål hos Shimano, i alla fall med tanke på hur de specar sina växlar. Det är ju ingen vanlig 1X-utväxling, bortsett från på barncyklar då.

Nu lutar det åt 11-delat med 11-42 på nästa cykel så då har jag ju inte det här "problemet".

Barncyklar samlingstråd
Tack för input! Vilket angle-set kör ni med? Finns det nån annan cykel som är ett möjligt alternativ tycker du? Försöker bestämma om vi satsa på en Moritz eller nåt annat som eventuellt funkar lite bättre i bike-park, vilket vi brukar köra några gånger om året. Eller känns det som att Max26 skulle kunna användas även i park?

Works Components 2 degrees EC44-ZS56 till 90-99 mm styrhuvudet.

Moritz26 är rikigt fin och bra till park, men mycket större än en Max26 och framförallt mycket tyngre. Främste anledning att inte köpa den till min son var 3,2 kg extra vikt, och 140 mm slag fram och bak behövdes inte. Min son kör grov stök med sin Max26 med 80 slag fram. Han verkar tycka om HT. Han klagade på bakdämpning när han provade mammas FS för två veckor sen.

Jag tror att 12,5 kg cykel är för mycket till en 7-åriga i Nackareservatet.

Man skulle kunna överväga en Max275 (som har 100 mm slag) med angleset och 35 mm stam, om barnet är längre än 130 mm när cykeln kommer. Den är mer kompakt än en Moritz26. Den blir dock lite stor i början, men man kan köra längre med den.

Barncyklar samlingstråd
Tjena, vi har en sprillans Vitus Nucelus 26 på ingång.

Vad är det med kassetten som inte fungerade så bra? Hur har ni löst det?
Mvh
/Emil
Nejdå, jag hade satt på en annan lättviktskassett som funkade dåligt.

Den fungerar säkert bra som den är. Gaffeln är tung bara men snygg är den.
Tyvärr vägde den mer än uppgiven vikt. Jag hade höga förväntningar efter att vår 24'' vägde in på korrekt vikt inkl pedaler. Du kanske har bättre tur.

EDIT. Jag tror den vägde 12.7 utan pedaler.

Barncyklar samlingstråd
Man skulle kunna överväga en Max275 (som har 100 mm slag) med angleset och 35 mm stam, om barnet är längre än 130 mm när cykeln kommer. Den är mer kompakt än en Moritz26. Den blir dock lite stor i början, men man kan köra längre med den.
Min grabb på ca 135cm cyklar just nu på en 24" hardtail och jag håller på och planerar inför cykelköp till nästa säsong. Svårt att säga hur lång han är då, men säg närmare 140 då?
Vi cyklar stökig stig men skulle vara kul om den fungerade ok i park också
Skulle du säga Max275:an är ett bra alternativ i det fallet?

Barncyklar samlingstråd
Min grabb på ca 135cm cyklar just nu på en 24" hardtail och jag håller på och planerar inför cykelköp till nästa säsong. Svårt att säga hur lång han är då, men säg närmare 140 då?
Vi cyklar stökig stig men skulle vara kul om den fungerade ok i park också
Skulle du säga Max275:an är ett bra alternativ i det fallet?

Ja! Men som sagt med angleset, kortare stam och greppigare däck.

Barncyklar samlingstråd
Nejdå, jag hade satt på en annan lättviktskassett som funkade dåligt.

Den fungerar säkert bra som den är. Gaffeln är tung bara men snygg är den.
Tyvärr vägde den mer än uppgiven vikt. Jag hade höga förväntningar efter att vår 24'' vägde in på korrekt vikt inkl pedaler. Du kanske har bättre tur.

EDIT. Jag tror den vägde 12.7 utan pedaler.
Tack för svar!

Angiven vikt är 11,2. Det låter ju jättebra men ska kolla när den kommer nästa vecka vad den väger.

Tänkte flytta över pojkens Manitou Markhor om den kanske är bättre än gaffeln som kommer med Nucleus.

Det verkar vara en genomtänkt och fin cykel iaf.

Barncyklar samlingstråd
Tack för tips! Och när jag ändå är i farten; om man vill gå en billigare väg men samma typ av cykel och storlek, vad finns det för bra alternativ då?

Det är tyvärr riktigt glest med bra cyklar till den storleken. Till park verkar Nukeproof Cub Scout bra. Lite tung och tröga däck till stökig stig dock (Race versionen är finare men dyrare):

Barncyklar samlingstråd
Det är tyvärr riktigt glest med bra cyklar till den storleken. Till park verkar Nukeproof Cub Scout bra. Lite tung och tröga däck till stökig stig dock (Race versionen är finare men dyrare):

Själv beställde jag Vitus Nucleus 26” till pojken. Betydligt billigare än Scouten, så det blir pengar till uppgraderingar, om man tänker så, och inte lyckas hitta begagnat.
Men båda verkar vara jättefina cyklar.

Nästa helg blir det förhoppningsvis ett första test i Järvsö för Nuceusen. Ska återkomma med pojkens utlåtande då. (Jag är nog mer spänd än honom)
Just nu kör han på en 24” HT som duger till allt. Skola, dirt, mtb-träning och cykelparker. (White XC240). Svårt att tro att han gillar Nucleusen bara ”rakt av”.

Barncyklar samlingstråd
Själv beställde jag Vitus Nucleus 26” till pojken. Betydligt billigare än Scouten, så det blir pengar till uppgraderingar, om man tänker så, och inte lyckas hitta begagnat.
Men båda verkar vara jättefina cyklar.

Nästa helg blir det förhoppningsvis ett första test i Järvsö för Nuceusen. Ska återkomma med pojkens utlåtande då. (Jag är nog mer spänd än honom)
Just nu kör han på en 24” HT som duger till allt. Skola, dirt, mtb-träning och cykelparker. (White XC240). Svårt att tro att han gillar Nucleusen bara ”rakt av”.

Ja, Vitus Nucleus verkar som en bra val som allround cykeln och är billigt. Verkar också bra till stig med lite greppigare tubeless däck. Lite brantare än Cub Scout, men inte riktigt brant och man kan alltid byta till en angle-set.

Barncyklar samlingstråd
Hur resonerar ni kring 26" mot 27,5"? Bra mycket bättre utbud av däck och fälgar till 27,5" väl?

Däckutbud till 26" var ok när jag beställde Max26 för två år sen, men det har snabbt blivit sämre. Även utbud av 27,5" däck börjar blir sämre nu. Skillnaden med 26" och 27,5" är bara 25 mm, som inte är mycket. Jag ser fram emot 27,5" för sonen. Han klagar nu på för lite grepp och vill också har Maxxis som sin pappa.

Problem är mer att hitta lämpliga ram i den storleken.

Barncyklar samlingstråd
Tack för svar!

Angiven vikt är 11,2. Det låter ju jättebra men ska kolla när den kommer nästa vecka vad den väger.

Tänkte flytta över pojkens Manitou Markhor om den kanske är bättre än gaffeln som kommer med Nucleus.

Det verkar vara en genomtänkt och fin cykel iaf.
fast angiven vikt är 12,47 och den vägde in på 12,7

Att vår väger mindre är en olycklig historia som kostat en del.

Barncyklar samlingstråd
fast angiven vikt är 12,47 och den vägde in på 12,7

Att vår väger mindre är en olycklig historia som kostat en del.
Aha, jag tror det skiljer sig litet mellan årsmodellerna. Ett par komponenter är olika. Men hursom, det ska väl inte vara så svårt för Vitus eller annan tillverkare att väga en cykel ?!? Eller är det nya ”kids-bike-weight-gate” (refererar till diesel-gate).

Hittade iaf vikten på Vitus hemsida. Stämmer vikten är den en ju en lättviktare. Sen kommer jag byta däck och sätta dit en sänkstolpe, så nog ska det gå att få upp vikten alltid. ?

Bilagor

• BEC14DD5-DA24-4EC3-8AC0-341627A72BF1.jpeg
    BEC14DD5-DA24-4EC3-8AC0-341627A72BF1.jpeg
    78.7 KB · Besök: 73
Barncyklar samlingstråd
Ja, Vitus Nucleus verkar som en bra val som allround cykeln och är billigt. Verkar också bra till stig med lite greppigare tubeless däck. Lite brantare än Cub Scout, men inte riktigt brant och man kan alltid byta till en angle-set.
Såg att cub scout har en 27,5” gaffel för sina 26” hjul och 120mm istf 100mm fjädring. Sätter man på en sån gaffel på Nucleusen får man nog den att iaf se flackare ut.

Gjorde samma trix med pojkens 24” och satt dit en 26” gaffel. Det SER iaf flackare ut och blir väldigt ”HT-mässigt”.

Men det finns säkert nackdelar med att välja större gaffel än hjulen. Men för åkare som väger 30-35kg så blir det styvt nog tänker jag.

Men på den här Vitusen blir det en 26” gaffel som ju redan finns i hushållet.

Barncyklar samlingstråd
Aha, jag tror det skiljer sig litet mellan årsmodellerna. Ett par komponenter är olika. Men hursom, det ska väl inte vara så svårt för Vitus eller annan tillverkare att väga en cykel ?!? Eller är det nya ”kids-bike-weight-gate” (refererar till diesel-gate).

Hittade iaf vikten på Vitus hemsida. Stämmer vikten är den en ju en lättviktare. Sen kommer jag byta däck och sätta dit en sänkstolpe, så nog ska det gå att få upp vikten alltid. ?
Det var som fan. Ja, vår levererades med nobby nic och dubbla fälgband. Det gör en del av skillnaden.
Gaffeln är ds-lo istället för ds-rl ....gör det 5-700gram?
Rl väger något fruktansvärt.

Tillbaka
Topp