Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Får jag fråga om det är någon här som kör från Sumpan till Skanstull, eller närheten av den vägen? Skulle gärna ta ett förslag på vägval.

Just nu kör jag, Sumpan, Papmpas, Rålis, Gamla stan och sist Götgatan.

Nu har folk kommit tillbaka känns det som, mycket folk och inte alla är väl inställda på att cykla med hänsyn till andra kan vi kanske sammanfatta det med. Egentligen är det intressant att det inte är fler cykelolyckor med tanke på en del omkörningar.
Fick en hovare på rulle i Huddinge och han gick om någonstans i Örby. Lite starkare men kom inte loss innan han svängde höger över Huddingevägen och svängde vänster ner mot Årstafältet (huga).

Jag vet inte hur kul vägen är men när jag åkte till Akalla och hem så körde jag Pampas, över Sabb ner till Fridhemsplan (typ) och över Västerbron, sen skulle jag nog körd Hornsgatan och Ringvägen, det är rätt ok ändå.
Kör du Rålis-Gamla stan lär det vara Norr mälarstrand och den vägen är smal och krokig (och rätt mycket av kategorin "inte hänsynsfull") tycker jag.

När jag pendlade från Västerort så fick jag sluta trampa i backen ned efter Konradsberg och rulla in i city. Det är lite bättre över Västerbron men jag tycker hela stan har blivit knepig att cykla (snabbt) i.

Ja, vi får verkligen hoppas att det inte är färdigt. ?

Hmmm, möjligen klockan 6 men inte om man cyklar mellan 08-09 som en vanlig dödlig, ovanligt mycket trafik i dag på cykelbanorna, kanske någon typ av all time high.
Ja, jag cyklar vid 6 för att jag hämtar barn på skolan vid 16:30 och ska försöka hinnan med en arbetsdag innan det.

Man kanske är lite förstörd av för mycket pendling men ibland stör det mig när långsamma cyklister verkligen yxar sig fram längst eller långt fram i ledet vid eller strax efter rödljusen, varför? Möjligen tycker de att de cyklar snabbt själva (i ca 10 meter), jag vet inte riktigt hur de tänker eller om de tänker? En snubbe i dag som verkligen yxade sig förbi mig mitt i själva korsningen Gjörwellsgsatan - Rålambsvägen som verkligen är tillräckligt farlig och trång som den är, inte imponerad. Just den här lynniga korsningen är för övrigt hmmm "intressant" ur ett pendlingsalternativ, frågan är om det finns någon bättre/säkrare väg till Västerbron när man kommer från Tranebergsbro hållet? Ett alternativ är så klart att undvika bron helt om man kan, dvs cykla mot Stadshuset istället men då missar man ju en backe.

Senast ändrad:
Får jag fråga om det är någon här som kör från Sumpan till Skanstull, eller närheten av den vägen? Skulle gärna ta ett förslag på vägval.

Just nu kör jag, Sumpan, Papmpas, Rålis, Gamla stan och sist Götgatan.
Något i stil med den här vägen hade nog jag cyklat.
Skärmbild (84).png

Fint väder och få cyklister vid 11-rycket. Första gången för mig på nya cb över Västerbron. Men herregud vilket skämt! Den påsmälta asfaltsmattan är sju resor sämre än den på Liljeholmsbron som rullades ut för 10-11 år sedan. Massor av lösa och klibbiga stenar, ojämnt bortom allt förstånd på en nyanlagd sträcka. Kan någon vara stolt över detta arbete? Hur kan någon godkänna detta? Tur att körfilen bredvid vältades ordentligt.
Hörde en intervju med Helldén häromdagen där han sa att slutresultatet inte blev bra och att det skulle fixas.

Senast ändrad:
Han har bekräftat i gruppen "Vi som cyklar i Stockholm på FB" att det ska fixas. (https://www.facebook.com/groups/cyklaistockholm/posts/5404679082973059/)

Visa bilaga 576628
Toppen, spekulerade i om det fanns en tanke bakom, att de gjort asfalten dålig medvetet för att sänka hastigheten något. ? ? Finns gott om cyklister som öser på så in i h-vete nerför Västerbron (inklusive en själv).

Nästan en prestation att de gjorde så dåligt jobb första gången dock, underligt.

Pendlar just nu mellan Gärdet och Flemingsberg. Mycket folk. Försöker bete mig lugnt, men blir ständigt kränkt av folk som tror de är snabbare och då försvinner lugnet ... Antar jag varvar ner när jag pendlat ett tag.

Aha, missuppfattade dig tidigare, där ligger jag för tillfället topp 3 för dagen. :cool:
Jag klämde en top 3 idag, samt en all time top 200. Blev tvungen att sakta in lite vid ett par omkörningar och gick inte på max, så det finns lite mer att ta av. I gengäld så var det löparjippo vid stora skuggan, så där gick det i promenadtempo.

Motvind i morse igen men till hemfärden lovas bibehållen vindriktning. I believe it when I feel it...

Annars behaglig temperatur och sol hela vägen, tills man kom in till Lund, då blev det grått, kallt och allmänt räligt.

Inte pendlat på länge pga olika orsaker, men började lite smått innan sommaren

På vägen hem igår på Gröndalsbron vid Essingeleden (Sthlm)
Mötte en cyklist som tyckte att ambulansen som tutade och blinkade på Essingeleden var så intressant att han beslöt sej för att styra över på mötande sida...
Hade jag inte skrikit hade nog ingen av oss cyklat till jobbet idag.... (det var i nerförsbacken)

Skönt väder och bra rull med MTB, dock gick växelhöljet sönder, så blev inget växlat.. bara ta i mer ( ja det är nog bristande underhåll) blir att cykla inom cykelhandlare påvägen hem. annars lugnt med folk men det brukar det vara här

Man kan väl även rulla av Tranebergsbron någonstans i höjd med Kristinebergs tunnelbana och sedan bränna in till Västerbron på Rålambsvägen? Eller är det bara trappor?

Man kan väl även rulla av Tranebergsbron någonstans i höjd med Kristinebergs tunnelbana och sedan bränna in till Västerbron på Rålambsvägen? Eller är det bara trappor?
Denna vägen kanske? Men den är mentalt väldigt svår eftersom man måste bromsa till knapp styrfart på nervägen från bron.

1661412822750.png

Den här är nog lättare:

1661412862311.png

Riktigt långsam idag. Försöker fortsätta att bara se det positiva med den kraftiga ökningen av antalet cyklister. Lyckas inte med det hela tiden ?
Ja, jo, det förekommer allt oftare numera att antalet pendlare påverkar, inte bara biltrafiken och rödljusen. Sedan är det frågan om antal cyklister verkligen ökat så mycket eller om det till största del är elfordonen som orsakat pendlingsboomen? Om jag förstår det rätt så ligger ändå Sverige klart bakom flera andra länder i Europa när det gäller antal elcyklar så ökningen kommer sannolikt fortsätta.

Senast ändrad:
Ja, jo, det förekommer allt oftare numera att antalet pendlare påverkar, inte bara biltrafiken och rödljusen. Sedan är det frågan om antal cyklister verkligen ökat så mycket eller om det till största del är elfordonen som orsakat pendlingsboomen? Om jag förstår det rätt så ligger ändå Sverige klart bakom flera andra länder i Europa när det gäller antal elcyklar så ökningen kommer sannolikt fortsätta.
Mitt intryck är att många som pendelcyklar gör det elassisterat, men en ökning tror jag beror på både ökad tillgänglighet på vettiga cyklar och på ökade (drivmedels)kostnader för biltrafik. Det är väl jättebra om fler pendlar med cykel, elassisterat eller ej, jag tycker inte att man behöver skilja de kategorierna från varandra. Däremot verkar de kommunala cykelstrategierna på många håll släpa efter utvecklingen. Trafikstrategerna verkar fortfarande tro att cyklister är en homogen grupp som skrider fram i 10-15 km/h med utflyktskorg på styret. Jag (och typ alla som nyttocyklar antar jag) vill se ett mer "motorvägsliknande" tänk, och mailade med ansvariga i min kommun om det för bara ett par dagar sedan.

Tillbaka
Topp