[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är inte säker på att jag fattar. Det är torrt i Europa och i delar av Sverige. Men på kontinenten har dom väl nästan ingen vattenkraft?

Och på det stora hela är Sveriges magasin bättre fyllda än historiska snitt?
Frankrike har problem med att kyla ner kärnkraftverken:

Jag är inte säker på att jag fattar. Det är torrt i Europa och i delar av Sverige. Men på kontinenten har dom väl nästan ingen vattenkraft?

Nej det var väl mer bara en parentes kring att det varit dåligt med nederbörd, bra fyllnadsgrad norrut till viss del och dålig söderut där ni har höga priser.

Nästan fullt i norr och rätt tomt söderut SE3 är t.ex. Dalälven där mycket el produceras.

1661334228305.png

Historiskt sett hade vi ju mer kärnkraft också, nu måste troligen vattenkraften i syd- och Mellansverige köras hårdare för att kompensera bortfallet.

En intressant fråga är hur länge de arbetsgivare som bjuder på elbilsladdning fortsätter med det. Med dagens elpriser och fler som skaffar hybrid/elbil lär det börja bli kännbart snart. Där är det ju dessutom dagtid laddningen sker.

Det är väl nästan bättre att ha problem med kylning av kärnkraft på sommaren än att ha problem med att vattenkraft inte funkar om det är kallt på vintern. Och att vindkraft inte funkar om det inte blåser men det var det fler som förutsåg.

Intressant inlägg av Mats Leijon, professor i ellära på Uppsala universitet, och entreprenör inom bl.a. vindkraft och vågkraft, i UNT (ligger bakom betalvägg).
Han dömer ut pushen för laddboxar som lurendrejeri och menar att för de flesta hushåll duger det utmärkt att ladda via vanliga eluttag. Det är ändå bara dagsbehovet ((ett fåtal mil) som behöver laddas, och är installationen gjord fackmässigt är det ingen fara. Han menar att den avrådan som finns från att använda vanliga uttag grundar sig på att det finns många ”hemmafixade” installationer.

Intressant inlägg av Mats Leijon, professor i ellära på Uppsala universitet, och entreprenör inom bl.a. vindkraft och vågkraft, i UNT (ligger bakom betalvägg).
Han dömer ut pushen för laddboxar som lurendrejeri och menar att för de flesta hushåll duger det utmärkt att ladda via vanliga eluttag. Det är ändå bara dagsbehovet ((ett fåtal mil) som behöver laddas, och är installationen gjord fackmässigt är det ingen fara. Han menar att den avrådan som finns från att använda vanliga uttag grundar sig på att det finns många ”hemmafixade” installationer.
Det är jag och professorn alltså.

Det är lite mer komplext än så men ett dedikerat vanlig schuko-uttag på egen säkring med rätt dimensionerad kabel så är det inga problem alls. Tar man bara ett uttag från gruppen som tar hela garaget med lampor och annat inkopplat så kan det bli överbelastat. Sitter det inte en egen central i garaget så är sannolikt utlösningvillkoret det sämsta av alla utgående grupper man har. Då går det att överbelasta i den punkten på ett dåligt sätt.

Sen är det hur man vill kunna styra det hela beroende på hur smart bilen är.

Jag laddar min bil i ett vanligt uttag, anläggningen är väl anpassad för det. Tyvärr väldigt låg spänning då det är långt från inkommande servis och vi är längst ut av alla på transformatorn :). Inte varit nyfiken nog på vad det kostar mig.

Jag har för mig att jag läst något om att den enda laddningsbranden som finns dokumenterad hade en vanlig timer mellan uttaget och laddboxen. Branden skulle alltså ha startat i timern, inte i uttaget eller kablar. Men jag hittar inget om det nu...

Låter inte alls orimligt. Men de flesta vridtimers/ur för utomhusbruk borde klara 16A idag, men det är nog inte ovanligt att hitta några äldre som bara klarar 15-1800 watt.

Jag har för mig att jag läst något om att den enda laddningsbranden som finns dokumenterad hade en vanlig timer mellan uttaget och laddboxen. Branden skulle alltså ha startat i timern, inte i uttaget eller kablar. Men jag hittar inget om det nu...
Det är helt korrekt:

Är man tillräckligt okunnig kan man elda upp det mesta.
Likväl så skall man ha säkerställt att alla kopplingspunkter mellan uttag och central är i goptt skick så minskar risken. Något jag är rätt säker på att få verkligen gör. Då blir en nyinstallation av en laddbox per automatik säkrare.
Sen finn det även en risk att ett uttag där kontakten dras ur/sätts i ofta får slappa kontaktstift med risk för varmgång. En del schucko laddare har tempsensor i stickproppen så de slår av vid varmgång.

Jag laddade tidigare i ett kombiuttag (CEE med schuko) som satt på egen jordfelsbrytare i elskåpet. Funkade kalas och sattes in på elektrikerns inrådan när jag byggde garaget, han tyckte laddbox var överkurs för en laddhybrid. Jag sköt dock huvudsäkringen med jämna mellanrum.

Nu har jag köpt en laddbox med 16a handske och lastbalansering för att det var "billigt" pga bidrag. Går definitivt snabbare att ladda och har inte skjutit någon huvudsäkring sedan jag skaffade den (6mån) nästa år när det blir riktig elbil är den guld värd skulle jag tro.

Det är helt korrekt:

Är man tillräckligt okunnig kan man elda upp det mesta.
Likväl så skall man ha säkerställt att alla kopplingspunkter mellan uttag och central är i goptt skick så minskar risken. Något jag är rätt säker på att få verkligen gör. Då blir en nyinstallation av en laddbox per automatik säkrare.
Sen finn det även en risk att ett uttag där kontakten dras ur/sätts i ofta får slappa kontaktstift med risk för varmgång. En del schucko laddare har tempsensor i stickproppen så de slår av vid varmgång.

I artikeln står det :

Vad är ditt råd till elbilsägare?
– Låt en elinstallatör montera en fast installerad laddstation som matas på en separat gruppledning. Det minskar risken för överbelastning i någon skarv eller för klen ledning, säger han.

Elektriker kan också göra fel. Jag fick en vikarierande elektriker eftersom den jag brukar ha (en fd granne) hade semester. Vikarien monterade mätningen för lastbalansering fel, så att den inte mätte hela huset, vilket även för mig ledde till att huvudsäkringen gick när andra stora förbrukare gick (diskmaskin/VVB/elpanna).

Jag är lite för trött för att fatta, om min nyckel till vår Mercedes blinkar till rött när jag trycker på låsa eller låsa upp, betyder det att jag behöver byta batteri? Eller är det när det inte blinkar som jag behöver byta?

Jag är lite för trött för att fatta, om min nyckel till vår Mercedes blinkar till rött när jag trycker på låsa eller låsa upp, betyder det att jag behöver byta batteri? Eller är det när det inte blinkar som jag behöver byta?

Tjena!

Om bilen inte låser upp så behöver du byta.
RTFM!

Då är han dum i huvudet. Har personligen sett en brand i ett relativt nytt uttag, proffesionellt installerat och laddning begränsad till 10A.
För att få CE-cert krävs endast 60min på 16a utan brand, om det börjar brinna efter 61min är det fortfarande godkänt. Har man inte råd/lust att installera box eller åtminstone industriuttag så ska man inte skaffa laddbar bil.

Dessutom behöver många lastbalansering för att ej dra säkringar, då krävs laddbox.

Aha, isf borde en ionic 5 vara intressant. Klart trevligare än id4.
Ja det kan vara ett alternativ har bara inte fått tillfälle att testa någon. ID4/5 har jag lånat och testat och en MY har en kompis beställt så den kan jag väl prova så småningom.

Jag var sugen på bmwn men var och kollade på den och tyckte den var för liten för 4 pers som gillar att cykla och åka skidor. Sen bara det att man blir helt ignorerad av säljarna bara för att man saknar kotlettfrisyr gör ju sitt det också..

Blir ju tråkigt om inte alla kan åka samtidigt..
Ja, det är klart det blir.
Har alltid undrat över vad det är för tomtar som går omkring i understället på macken i Sveg, på väg ner från fjället. Har de inga civila kläder? Nej, de har kanske bara trångt i bilen och behövt skära hårdare i sina packlistor. Max 1 underställ och 1 täckdress per person. Ut/in/fram/bak så klarar man en vecka i fjällen. Själv rullar jag fortfarande kungligt i en kombi med förbränningsmotor och takbox. Packmöjligheterna är enorma. Men det livet kanske får stryka på foten i framtiden. Livsstilsförändringar är nödvändiga, säger forskarna.

Har alltid undrat över vad det är för tomtar som går omkring i understället på macken i Sveg, på väg ner från fjället. Har de inga civila kläder? Nej, de har kanske bara trångt i bilen och behövt skära hårdare i sina packlistor. Max 1 underställ och 1 täckdress per person. Ut/in/fram/bak så klarar man en vecka i fjällen. Själv rullar jag fortfarande kungligt i en kombi med förbränningsmotor och takbox. Packmöjligheterna är enorma. Men det livet kanske får stryka på foten i framtiden. Livsstilsförändringar är nödvändiga, säger forskarna.
Eller så har de bara skitigt i att byta om efter skidåkning….
Förövrigt så har du mer utrymme i motsvarande elbil pga förpackningen.
@Hälsingland vi åkte 4 pers i en MY utan något på taket utan problem Sthlm-Åre i våras. 40-20-40-delning löser skidorna bra och den packar som satan.

Då är han dum i huvudet. Har personligen sett en brand i ett relativt nytt uttag, proffesionellt installerat och laddning begränsad till 10A.
För att få CE-cert krävs endast 60min på 16a utan brand, om det börjar brinna efter 61min är det fortfarande godkänt. Har man inte råd/lust att installera box eller åtminstone industriuttag så ska man inte skaffa laddbar bil.

Dessutom behöver många lastbalansering för att ej dra säkringar, då krävs laddbox.
Precis, lastbalansering behövs verkligen. Hade jag kört på 1-fas så hade vi haft problem. Jag har 3-fas laddbox med lastbalansering = inga problem. Grannen har laddbox utan lastbalansering = problem. Jag har rätt snålt tilltagen huvudsäkring ska tilläggas; Fortum ska ha så mycket extra för 20 A så jag ligger på 16 A.

BMW I4 är ju en helt annan typ av bil än Model Y. Om man kikar på Model 3 skulle jag däremot titta närmare på den - eller Polestar 2.

Y är väldigt stor. Och ändå riktigt snål.

Ja vi fyller ju vår passat + takbox till max idag så vi kommer ju antagligen få gå igenom ett stålbad framöver ?

Men vi har oftast 8 par skidor med, slalom + längd, om vi åker en vecka. Någon åkmadrass brukar följa med också..

När man var ung o stark checkade man väl ut kl 10 och åkte sen till halv fem för att sätta sig i bilen med skidbrallor för att köra 100 mil hem...

Eller så har de bara skitigt i att byta om efter skidåkning….
Förövrigt så har du mer utrymme i motsvarande elbil pga förpackningen.
@Hälsingland vi åkte 4 pers i en MY utan något på taket utan problem Sthlm-Åre i våras. 40-20-40-delning löser skidorna bra och den packar som satan.
Ja jag har ju sett att MY är en packåsna, så det blir väl till att skicka in offerter på ID4/5, MY RWD och kanske någon till och se vad TCO landar på (max 8 tkr).

Sen är ju fortfarande tesla lite kontroversiell, så det är inte säkert att det är den bästa bilen att ha i tjänsten utan att anses som en sprätt..

En ID höjer antagligen inte så många ögonbryn annat än att ca 50% av knegarna på byggena kommenterar om jag har med mig skarvsladd så jag kommer hem etc.. Det får man redan med en GTE, elbilar väcker ju rätt mycket känslor fortfarande och där jag verkar är det inte många som är särskilt imponerade ?

BMW I4 är ju en helt annan typ av bil än Model Y. Om man kikar på Model 3 skulle jag däremot titta närmare på den - eller Polestar 2.

Y är väldigt stor. Och ändå riktigt snål.
I4 är ju dock en halvkombi till skillnad mot M3 som är en ren sedan. Så mer lättlastad iaf. Samma sak med P2, men den tycker jag känns rätt trång ändå.

Ja jag har ju sett att MY är en packåsna, så det blir väl till att skicka in offerter på ID4/5, MY RWD och kanske någon till och se vad TCO landar på (max 8 tkr).

Sen är ju fortfarande tesla lite kontroversiell, så det är inte säkert att det är den bästa bilen att ha i tjänsten utan att anses som en sprätt..

En ID höjer antagligen inte så många ögonbryn annat än att ca 50% av knegarna på byggena kommenterar om jag har med mig skarvsladd så jag kommer hem etc.. Det får man redan med en GTE, elbilar väcker ju rätt mycket känslor fortfarande och där jag verkar är det inte många som är särskilt imponerade ?
Ja den där skiten, men det borde ändras relativt snabbt nu.
Har själv en Q4 nu, bra lastare med tanke på yttermått, men helt klart sämre än MY pga alla extrautrymmen i Teslan, synd att MEB-bilarna inte fått nått utrymme i fronten. Sen hade jag nog valt Enyaq av de tre om jag behövde lastutrymme, den är en bit längre än syskonen.

I4 är ju dock en halvkombi till skillnad mot M3 som är en ren sedan. Så mer lättlastad iaf. Samma sak med P2, men den tycker jag känns rätt trång ändå.
I4 och P2 är ju fossilbil som man byggt om till elbil, trånga med kardantunnel etc. I4 har en gigantisk front som hade kunnat vara 50 cm kortare typ om den var anpassad som elbil, då hade det funnits mer plats inuti bilen.

Andrahandsvärde är ju en stor pucko med TCO, sist jag beställde bil var skoda dyrare i mån trots lägre pris på bilen. Kan ju inte säga varför men det var lika på båda bolag som lämnade pris. Kändes som leasingbolaget föredrog GTE. Kan ju vara likadant nu med Enyaq/ID, Q4 kändes fin invändigt men blir för dyr känns det som om den inte ska vara lågt utrustad.

I4 och P2 är ju fossilbil som man byggt om till elbil, trånga med kardantunnel etc. I4 har en gigantisk front som hade kunnat vara 50 cm kortare typ om den var anpassad som elbil, då hade det funnits mer plats inuti bilen.

Andrahandsvärde är ju en stor pucko med TCO, sist jag beställde bil var skoda dyrare i mån trots lägre pris på bilen. Kan ju inte säga varför men det var lika på båda bolag som lämnade pris. Kändes som leasingbolaget föredrog GTE. Kan ju vara likadant nu med Enyaq/ID, Q4 kändes fin invändigt men blir för dyr känns det som om den inte ska vara lågt utrustad.
Sant gällande BMW och Polestar. Ja så har det ju varit historiskt, men de borde inte räkna så med Enyaq/ID4, dock är VWn faktiskt billigare än Skodan. Stämmer väl med Q4, gillar skärmupplägget etc mycket mer, men Skodan har trevligare materialval när man inte kör maxutrustad.

Det är synd att Model 3 inte har riktig hatchbacklucka. Bagageutrymmet är stort, rejält mycket större än man kan tro men det är bökigt att passa och saker som inte går in genom luckan får ju helt enkelt inte plats. Vår Thule Chariot CX2-vagn går in på längden med några millimeters marginal - det gör den faktiskt inte i Y. Tur att vi inte behöver vagn längre.. (kanske går in om vi fäller upp baksätet lite).

Förstår dock valet, det hade försvunnit en massa plats för baksätespassagerarnas huvud med en tvärbalk där den behövt vara. Model Y kommer undan lite bättre eftersom den är högre men med max bakåtlutade säten i baksätet hamnar mitt huvud rakt i den. Sikten är också klart sämre bakåt i Model Y.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp