Alfred larsson
Medlem
HJÄLP!!! Hur möter man en bakaxel?
Hur får jag veta vilken bakaxel jag har, tänk på att förklara bra för en som är 12 år (har inte muttrar som fäste)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
På den lilla pinnen i mitten av hjulet?Utgår ifrån att du inte har quick release:
Om du har tur så står det på axeln. Ta ur den och se om du hittar typ 12x172 TP1.5 eller liknande.
Av vadTa ett foto, så kan du nog få ett bra svar.
Ja vad de nu ärEller kanske "ska vi gänga"?
JaPå den lilla pinnen i mitten av hjulet?
De står "FH-TX505
Okej, den har jag iaf. Men vet du eller någon annan vad det är för axeläng och höjd t.ex. 12-142Gissar att du känner igen denna.
Axeln lallas quick-release och är nen absolut vanligadte på enklare eller gamla cyklar.Visa bilaga 577248
Tror den kallas 9mm QR (quick release)Okej, den har jag iaf. Men vet du eller någon annan vad det är för axeläng och höjd t.ex. 12-142
Okej, den har jag iaf. Men vet du eller någon annan vad det är för axeläng och
Eftersom det inte är en vanlig stickaxel (through axle) är dina siffror inte relevanta. Om du behöver en ny axel får du gå in på navtillverkarens hemsida o kolla upp vad du behöver.Okej, den har jag iaf. Men vet du eller någon annan vad det är för axeläng och höjd t.ex. 12-142
Med tanke på att du frågar om bakaxeln tror jag en bild av den kan hjälpa till.
Vad är fel? Är axeln trasig eller vill du bara köpa nya hjul? Vad är det för cykel?Hur får jag veta vilken bakaxel jag har, tänk på att förklara bra för en som är 12 år (har inte muttrar som fäste)
Merida BIG.SEVEN 27,5Vad är fel? Är axeln trasig eller vill du bara köpa nya hjul? Vad är det för cykel?
Du kan få de lite senare idagMed tanke på att du frågar om bakaxeln tror jag en bild av den kan hjälpa till.
Ja, men vet du om man kan ha 10mm istället för 9mm? Skulle underlättaSka det vara petigt är det en axel inne i navet och en quick release som låser. Med viss sannolikhet är ditt nav 135mm OLD (over locknut dimension typ) där ramen ligger an mot navet. Diametern borde vara 9mm.
Hoppas mötet går bra!?
Okej, men är de som är det där med 10mm och 12 mmDer beror på vad man ska göra. Ska man köpa ett nav så är 9mm eller 10mm axel skitsamma. Ibland står det 5mm qr bara.
Ska man byta axel och hålet är 9mm spelar det stor roll
10 eller 12? Vad ska du göra med vad?Okej, men är de som är det där med 10mm och 12 mm
Som de står här10 eller 12? Vad ska du göra med vad?
Aaahaaa, men vad står 9mm för?Det är vanlig QR 135mm enligt Merida.
Och QR betyder Quick Release = snabbkoppling med tunn "pinne' med litet handtag i ena änden.
Visa bilaga 577317
Axelns tjocklek som "pinnen" stoppas in i. Men det är nog skrivfel på Merida med 9 för man brukar skriva 10x135mm bak och 9x100 fram när det gäller QR.Aaahaaa, men vad står 9mm för?
Åååh tack du rädda mitt livAxelns tjocklek som "pinnen" stoppas in i. Men det är nog skrivfel på Merida med 9 för man brukar skriva 10x135mm bak och 9x100 fram när det gäller QR.
Men de är väll längst bak längst ner på ramenÅååh tack du rädda mitt liv
Ja, exakt den menar jag, som kallas för QR eller quick release, eller snabbkoppling på svenska. Viktigt att se till att man har dom ordentligt spända så inte hjulet kan röra sig i ram eller framgaffel.
Jo, och istället för hylsa längst ut är det ofta den gängade lageraxelns avslut strax utanför justermuttrarna som utgör ändarna på billigare hjul/nav.9 eller 10mm är utvändigt den lilla hylsa längst ut på navet som passar i ramen.
Längden mellan planen på navet är 135mm
Den enda lösa axeln du har är 5mm i diameter och 166 eller 170mm lång enligt Schimano.
Exakt, tror det är överkurs i detta fallet.Jo, och istället för hylsa längst ut är det ofta den gängade lageraxelns avslut strax utanför justermuttrarna som utgör ändarna på billigare hjul/nav.
Ja men lyssna, är de diametern i de lilla hålet som räknas som 10mm eller vad de kan vara, eller på själva qr?Ja, exakt den menar jag, som kallas för QR eller quick release, eller snabbkoppling på svenska. Viktigt att se till att man har dom ordentligt spända så inte hjulet kan röra sig i ram eller framgaffel.
Ska byta bakhjulet, men vill att de ska passaFaktum kvarstår, vad är problemet?
Svårt att hitta lagknep till ngt som inte är trasigt.