Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte Riprock 24 (gamla modellen) till sonen här om dagen så han har något billigare att cykla till skolan på, lite i största laget då den är rekomenderad från 119cm (tydligen) och han är 121cm men en ny lite lägre sadel och en 35mm styrstam så blev det betydligt bättre iaf

Sen kan jag inte med det här med vajer bromsar så han fick mina gamla avid code r bromsar på också så han kan stanna när det behövs ?

Men till frågan dessa monster till 24x2,8 däck är relativt slitna så jag tänkte höra om det är någon som bytt till något lite smalare med bra resultat? Tänker typ att specialized ground control sport 24x2,35 som det sitter på nya riprock:en alternativt Schwalbe Rocket Ron 24x2,35 skulle kunna vara något men fungerar det på den bredare fälgen på riprock:en? ?
Eller om ni har något annat bra förslag, vill inte ha några gatdäck utan något passande men samtidigt inte något extremt lixom

Mvh Jimmy

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte Riprock 24 (gamla modellen) till sonen här om dagen så han har något billigare att cykla till skolan på, lite i största laget då den är rekomenderad från 119cm (tydligen) och han är 121cm men en ny lite lägre sadel och en 35mm styrstam så blev det betydligt bättre iaf

Sen kan jag inte med det här med vajer bromsar så han fick mina gamla avid code r bromsar på också så han kan stanna när det behövs ?

Men till frågan dessa monster till 24x2,8 däck är relativt slitna så jag tänkte höra om det är någon som bytt till något lite smalare med bra resultat? Tänker typ att specialized ground control sport 24x2,35 som det sitter på nya riprock:en alternativt Schwalbe Rocket Ron 24x2,35 skulle kunna vara något men fungerar det på den bredare fälgen på riprock:en? ?
Eller om ni har något annat bra förslag, vill inte ha några gatdäck utan något passande men samtidigt inte något extremt lixom

Mvh Jimmy

Jag hittar ingen bredde av fälgen. Men dom ser inte särskilt breda ut. Tror inte att en lite smalar däck blir problematiskt. Jag kör själva 2,35" Ground Control på 35 mm fälg som funkar riktigt bra.

Rocket Ron 24x2,35 är riktigt fina! Jag hittar inte GC 24x2,35 löst.

Barncyklar samlingstråd
Jag hittar ingen bredde av fälgen. Men dom ser inte särskilt breda ut. Tror inte att en lite smalar däck blir problematiskt. Jag kör själva 2,35" Ground Control på 35 mm fälg som funkar riktigt bra.

Jag satte rocket ron 2,35 på dotterns 24”. Det blev kanon! De hade ett ok pris på dem på amazon.

Barncyklar samlingstråd

Dåså då bör det ju inte vara några problem alls, jag har för mig att fälgen är 30mm i innermått så inte jätte breda lixom ?

Barncyklar samlingstråd
Hej! Jag har kollat runt lite men inte hittat något som känts rätt till ett bra pris, ber nu om tips här.

Jag har en kille på 150 cm (snart på väg in i tillväxtspurt skulle jag tro) som jag behöver ordna en cykel till för skolpendling ynka 4 km enkel väg.

Stöldrisken (inkl glömma låsa...) är rätt hög, och jag vill inte att det ska bli en alltför stor tragedi när det händer, så hans ordinarie cykel vågar vi inte riktigt ha till detta.

Kraven på bekvämlighet, finessrikhet och fräckhet är låga, men han bör nog ha lite växlar ändå och den kanske inte behöver väga 15 kg heller. Tanken är en "standardcykel", men det funkar förstås med "hybrid" eller annat också. Ingår det gatuutrustning (lyse, reflexer, kanske rentav ett ramlås) så är det ett litet plus.

Något tips (förutom att fortsätta med att bevaka lokal begagnatmarknad) om cykel som skulle kunna matcha dessa modesta behov och inte kostar skjortan. Jag tänker verkligen max 4kkr, gärna mindre. Något som ändå kan vara hyfsat prisvärt i denna lägsta del av tuffhetsskalan?

Tacksam för tips!

Barncyklar samlingstråd
Hej! Jag har kollat runt lite men inte hittat något som känts rätt till ett bra pris, ber nu om tips här.

Jag har en kille på 150 cm (snart på väg in i tillväxtspurt skulle jag tro) som jag behöver ordna en cykel till för skolpendling ynka 4 km enkel väg.

Stöldrisken (inkl glömma låsa...) är rätt hög, och jag vill inte att det ska bli en alltför stor tragedi när det händer, så hans ordinarie cykel vågar vi inte riktigt ha till detta.

Kraven på bekvämlighet, finessrikhet och fräckhet är låga, men han bör nog ha lite växlar ändå och den kanske inte behöver väga 15 kg heller. Tanken är en "standardcykel", men det funkar förstås med "hybrid" eller annat också. Ingår det gatuutrustning (lyse, reflexer, kanske rentav ett ramlås) så är det ett litet plus.

Något tips (förutom att fortsätta med att bevaka lokal begagnatmarknad) om cykel som skulle kunna matcha dessa modesta behov och inte kostar skjortan. Jag tänker verkligen max 4kkr, gärna mindre. Något som ändå kan vara hyfsat prisvärt i denna lägsta del av tuffhetsskalan?

Tacksam för tips!
Svarar på mig själv, pinsamt! :D
Jag tänker att det här hade varit ett exempel på något att kolla på åtminstone, ifall det hade varit Sverige eller EU med hyfsad fraktkostnad. Visst, nästan 15 kg, och frakten samt en del utrustning tillkommer, men under 2000 kr (£152 vid surftillfället) kan nog göra det intressant ändå. Jag har dålig koll på vilka sajter man borde ha koll på för att hitta sådant här.

Barncyklar samlingstråd
White (XXL) gör ju prisvärda och förhållandevis bra cyklar. De åldras inte alltid med värdighet (en del detaljer som rostar, sadelstolpe/styre/styrstam bleknar) men i det stora hela är det bra brukscyklar.

Sköter man dem väl och gör mindre uppgraderingar blir det riktigt kompetenta cyklar.

Barncyklar samlingstråd
Jag tänker att det här hade varit ett exempel på något att kolla på åtminstone, ifall det hade varit Sverige eller EU med hyfsad fraktkostnad. Visst, nästan 15 kg, och frakten samt en del utrustning tillkommer, men under 2000 kr (£152 vid surftillfället) kan nog göra det intressant ändå. Jag har dålig koll på vilka sajter man borde ha koll på för att hitta sådant här.
Jist den där är nog lite väl stor så den är rekomenderad för 170cm +/-

Jag hade helt klart fortsatt kollat begagnat marknaden, känns lättast att hitta något där

Men annars om du ska hitta något billigt som fungerar så här ju både XXL och biltema cyklar som bör vara likvärdiga med den du skickade

Jag köpte en orbea mx 50 27,5" i small till älsta här hemma som skulle passa i princip samma kriterier, den kostade förvisso 5k då och lite mer nu tyvärr ? men oavsett tycker jag tyvärr att det bara är olika nivåer av dåligt i den prisklassen, men självklart helt okej till och från skolan cyklar ?

Barncyklar samlingstråd

Till pendling skulle jag undvika dämpad framgaffel (och dämpad framgaffel i den priskategori ska man alltid undvika). Det skulle också vara trevligt med singelklinga fram, men konstig nog behöver man betala mer för detta ...

Jag säger också begagnad eller t.ex. den här som är bra:

Barncyklar samlingstråd
Till pendling skulle jag undvika dämpad framgaffel (och dämpad framgaffel i den priskategori ska man alltid undvika). Det skulle också vara trevligt med singelklinga fram, men konstig nog behöver man betala mer för detta ...

Ja det är faktiskt helt sjukt att tillverkarna kommer undan med att ta mer betalt för singelklinga. Visserligen ofta finare komponenter när det är singelklinga men varför inte singelklinga med enkla komponenter? Det skulle ju göra cyklarna så mycket bättre och driftsäkra.

Barncyklar samlingstråd
Jist den där är nog lite väl stor så den är rekomenderad för 170cm +/-

Jag hade helt klart fortsatt kollat begagnat marknaden, känns lättast att hitta något där

Men annars om du ska hitta något billigt som fungerar så här ju både XXL och biltema cyklar som bör vara likvärdiga med den du skickade

Jag köpte en orbea mx 50 27,5" i small till älsta här hemma som skulle passa i princip samma kriterier, den kostade förvisso 5k då och lite mer nu tyvärr ? men oavsett tycker jag tyvärr att det bara är olika nivåer av dåligt i den prisklassen, men självklart helt okej till och från skolan cyklar ?
Tack för svar!

38 cm ramen av den jag länkade är enligt geometrispecen för 151-162 cm kroppslängd vad jag ser. Vi läser nog på olika ställen, kanske jag läser fel?
Såg nu att liknande fanns för liknande priser på svenska Bikesters sida, oops. Säger något om hur dålig jag är på att hitta på området.

Ska kolla vidare utifrån dina tips (och fortsätter förstås med begagnat men det har varit magert).
Hittade något på Julas sajt men som verkade rätt skräpigt och där det fanns 10+ recensioner om att styrstammen inte gick att få fast ordentligt - inklusive "jag läste alla recensioner om att styret lossnar men tänkte att det är bara att de inte kan montera rätt, vad fel jag hade"... Känns lite väl vågat... :O

Barncyklar samlingstråd

Jag håller med om din analys att varken framväxel eller dämpargaffel tillför något särskilt i den här prisklassen utöver potentiella problem!

Barncyklar samlingstråd
Återupplivar min gamla cannondale prophet till stora killen (kass soffbild)
CA922EFD-B80B-46B0-9350-7FCAEFC88C6A.jpeg

Barncyklar samlingstråd
Tjabba

Köpte en white white xc 240 ltd till dottern. Hon är supernöjd men säger att hon vill ha fetare däck?

Idag är det 24x1.5... hur ni något bra förslag??

Cyklen i fråga

Tack på förhand
Det går med Rocket Ron 2.35'' på xc240 lite. Annars finns en enklare version i 2.1

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Har säkert avhandlats, men 20”. Orbea Laufey eller Spesh Riprock? Båda med stel gaffel…

Någon som har input?
Fult med suspension kompenserad gaffel om du inte vill kunna sätta på fjädrat? Å andra sidan har många barncyklar hög stack av sämre(?) anledningar.
Jag har rätt eller fel gått på LLS även för barnen.

Båda är tunga as och spesh ser ev kort ut. Bra med lite längd om de tvekar att byta tidigt till 24.

Early rider, Vitus eller BMC?
Låga 8kg ska man väl få för sådana pengar......

Barncyklar samlingstråd
Earlyrider blir ju 3000kr dyrare, men visst… 14” hojen han åkte på förra året var ju nice.

Vitus ser ju ut som.. ja. Och med vettiga däck för stigcykling tänker jag att viktskillnaden inte är så stor. Skivbromsar är tydligen ett måste också…

Isla Cnoc 16” han har nu är schysst men börjar bli liten och är väl ärligt talat inte fantastisk för stigcykling på något sätt. Även med lite fetare däck än original. Så vill över på något som fixar stigar med lite rötter och sten.

Barncyklar samlingstråd
Earlyrider blir ju 3000kr dyrare, men visst… 14” hojen han åkte på förra året var ju nice.

Vitus ser ju ut som.. ja. Och med vettiga däck för stigcykling tänker jag att viktskillnaden inte är så stor. Skivbromsar är tydligen ett måste också…

Isla Cnoc 16” han har nu är schysst men börjar bli liten och är väl ärligt talat inte fantastisk för stigcykling på något sätt. Även med lite fetare däck än original. Så vill över på något som fixar stigar med lite rötter och sten.

Rocket Ron 2.25 addix väger mindre än originaldäcken så vet inte vad som ska på för att komma över 10kg.

Laufey är mer en riktig stigcykel i den mån något med 20'' kan vara det men vet inte hur någon kan tycka den är snyggare.

BMC är kanske en kompromiss

Men ska det verkligen cyklas stig och man tror pannbenet finns där så är det nog lika bra att pynta upp en vpace max24.

Barncyklar samlingstråd
Riprock har också en bakväxel som kolliderar med första stenen barnet möter pp stigen, ännu mer spännande!

Men den ser snygg ut.

Visa bilaga 578666
Nog bara mm längre än en altus men det finns ju en speciell kids rd nu. Konstigt de inte tog den med tanke på andra features som dropper dragning

Edit. Släpptes i april så fanns väl inte i tid.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Nog bara mm längre än en altus men det finns ju en speciell kids rd nu. Konstigt de inte tog den med tanke på andra features som dropper dragning

Edit. Släpptes i april så fanns väl inte i tid.

På bilden av Riprocken är kedjen inte ens på största drevet. Här är min sons gamla 20" med kedjan på största drevet, som är dock bara 34t. Sram bakväxeln är längre från marken.

2022-09-01-20-31-19-000.jpg

Barncyklar samlingstråd
Ok, så konsensus är att varken Spesh eller Orbea kan bygga cyklar. Bra.

Då kikar vi vidare…
Klart de kan bygga cyklar. Som du själv vet sitter växeln lika på alla cyklar. 20'' är också lika stort på alla cyklar.
Vikten tycker många är viktigt för barn. Tycker man inte det är det enklare så klart.
De stora märkena verkar vara av den åsikten.

Barncyklar samlingstråd
Drog samma slutsats, Commencal erbjuder inget som ingen annan har, och inte heller bättre pris.

Och jo, vikt är en faktor.

Naloos 24” var inte dum…Men nog lite över den tänkta budgeten.

Barncyklar samlingstråd
Jag tänkte också på 24''. Jag tror det är helt överlägset. Jag orkade inte driva det i familjerådet och jag tror ändå pannbenet ska vara moget också.

Edit. Jag tittade väl mer seriöst på vpace än Marino...

Steel 24 big wheeler
24 big wheeler (1).PNG

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Båda mina grabbar började köra ordentligt i skogen, utför samt till och från skolan (bara drygt 2km, men cyklade hela vintern) på en 20” scott scale jr plus. Jag tror att det var samma model som sen blev roxter, och den påminner om många vande cyklar som föreslagits ovan. Visst, kanske inte lättaste varianten, och gripshift, men trots det uppenbarligen en bra inkörsport….Så även om de båda nu kör andra cyklar, tror jag den typen av cykel är en bra början.

Barncyklar samlingstråd
Tips: Här är en annons jag önskar jag snubblat över på den tiden jag byggde barncyklar
"Säljes: Vevparti 140, 150, 155 o 160mm. Hollowtech II-axel, srams directmount klingstandard"
Inte min annons, men jag antar det kan vara av intresse, just vevpartier brukar ju vara lite knepigt.

Barncyklar samlingstråd
Tips: Här är en annons jag önskar jag snubblat över på den tiden jag byggde barncyklar
"Säljes: Vevparti 140, 150, 155 o 160mm. Hollowtech II-axel, srams directmount klingstandard"
Inte min annons, men jag antar det kan vara av intresse, just vevpartier brukar ju vara lite knepigt.
Tack för marknadsföringen :-). Jag kan även importera 127mm, men det var inte så många som köpte så jag tog inte hem fler 127mm.

Barncyklar samlingstråd
Ja, ser tight ut på bild. Tror det finns lite mer plats på 240 lite
Ändå en rimlig instegscykel för väldigt lite pengar. Lättare lär nog inte finnas under 14000?

Barncyklar samlingstråd
1662217947998.jpeg

Fulmeksmonterad bakbroms( avid 185mm adapter pm- is för att det skulle passa,trots 160mm skiva ) men pojken var nöjd efter första testet , bmxbanan i älvsjö . Styret ska kapas och en rak sadelstolpe ska monteras.

Barncyklar samlingstråd
Ja, ser tight ut på bild. Tror det finns lite mer plats på 240 lite
Ändå en rimlig instegscykel för väldigt lite pengar. Lättare lär nog inte finnas under 14000?
Nä den känns rätt grym faktiskt. Vi har inte hunnit cykla med de nya däcken än. Få bli en liten runda ikväll. Upptäckte dock att jag lyckats sätt dem på fel håll?

Köpte precis en frog 20 tummare till den lilla tjejen. Men tycker nog whiten åtminstone se roligare ut. Med det sagt så har förra 16tum frog varit jäkligt uppskattad.

Tillbaka
Topp