Tyst baknav.

Tyst baknav.
Bitex MTR12 är rätt tysta, i alla fall tysta nog för att inte höras när man frihjular i skogen. Surrar fortfarande lite lätt, men inte i närheten av DT, Hope, CK mfl. 54poe och under tusenlappen är dessutom rätt mycket bang for the buck.

Tyst baknav.
Onyx ser ut att var den ultimata lösningen men $$$$$$
Bitex verkar ju inte dumt med tanke på priset. Håller dem?

XTR har jag kikat på också men de kostar ju även en del.

Edit: xtr finns för 240€ helt ok pris. Men fortfarande cup n cone.....

Senast ändrad:
Tyst baknav.
du kommer aldrig få det tyst med traditionella klackar eller kuggringar som DT, såvida man inte får dem att gå isär så som shimano gjort på nya xtr. Du kan få det tystare, men de som påstår att det är helt tyst, knappast, inte om man verkligen jämför dem med ett par helt tysta. Men allt är relativt, t.ex. är det mesta tystare än ett par industry nine nav, men det säger ju inte mycket.

http://www.trueprecisioncomponents.com/tpc-products/mtb-rear-hub/ finns ju oxå, men tror inte det är billigare än Onyx.
Onyx ska komma med ett billigare och lättare, som de jobbar på, men vad innebär billigare, när nuvarande navet kostar typ 5-6000kr.

dessa påstås med vara tysta, men klackar, så helt tyst blir det inte, även rapporter om att de är tysta i början, för att sen låta mer när fettet pressas undan. https://project321.com/product/boost-rear-hub/ kostar dessutom typ som onyx.

helt enkelt, smakar det så kostar det :D

Tyst baknav.
det är ju konstigt att det ska behöva låta om ett nav när gamla enväxlade frihjulsnav alltid är tysta.

mitt ultegra landsvägsnav är nästan tyst, men mina campa surrar högt liksom tune-naven till mtb. stör mig faktisk inte, och tänker att det är istället för en ’bear bell’

Tyst baknav.
American classic nav är fullständigt knäpptysta då de håller klackarna inne när man frihjular och endast fäller ut dem då man trampar.
Se här:

Tyst baknav.
mikaeljc sa:
Men med tyst nav behöver man ju ringklocka?

ja men faktiskt, under transporterna är ju navet räddningen, eller ja iaf för att fotgängarna inte ska få hjärtattack.
En ringklocka är iofs väldigt bra ändå när folk går runt i sina bubblor och den finns ju rätt smidiga nu

Tyst baknav.
Leffe sa:
Bitex är inte så tysta?

Äsh, det där är la inspelat i någon betongkällare någonstans. Klart det låter lite, men hade du satt ett Hope där hade du behövt lyssna med öronproppar. :) Med lite fett i bodyn så lät mitt Bitex (54T) nästan ingenting när man satt på hojen. Numera kör jag DTs 350 (också 54poe) och det är extrem skillnad.

Tyst baknav.
Äntligen diskuteras tysta nav. Jag har altid stört mig på hödljudda nav. Lika onödigt som dammsugare som låter mycket tycker jag. Ett tag vet jag att dammsugarna till och med tillverkades för att låta mycket. Min nuvarande är nästintill knäpptyst. Och suger stenhårt, på ett bra sätt :)

Så vill jag ha ett nav, tyst och effektivt. Tyskt vet jag inte... det passar sällan mitt budgetmål. Det skall ju cyklas med, inte marcheras.

Tyst baknav.
Ny standard. Kör du micro spline är du låst till det nya shimano systemet som det verkar i nuläget.
De ska komma in under hösten så de borde komma in när som helst.

Tyst baknav.
Shimano hade bara freewheel bodies av stål och titan. Om du har haft en av aluminium, vet du varför: kuggurna gräber sig in i freewheelen. Microspline har fler spline, so den ska funkar bättre i aluminium.

Senast ändrad:
Tyst baknav.
Jag köpte ett hyffsat billigt XT-nav till min pendlarknarr, blev mäkta förvånad över att det är så tyst. Dessutom klassiska lösa kulor som man lätt byter. Har annars haft två Hope Pro 4 (infettade) samt ett Mavic-nav. Detta är mycket tystare än något annat (nästan i klass med min Brompton faktiskt), helnöjd:
Deore XT FH-M756-A
https://www.rosebikes.se/shimano-44913-44913

/edit: nä nu på hempendlingen måste jag nog säga att det ÄR i klass med Brompton, nästan ljudlöst

Senast ändrad:
Tyst baknav.
tror vi om det här navet då?

Tycker det är mycket intressant med ytterligare ett tyst nav med "oändligt" antal angreppspunkter. Har själv ett Onyx nav och även om det är härligt skönt att cykla på så måste jag erkänna att det nog egentligen inte är värt sitt höga pris. Förhoppningsvis så sätter Box lite press på det här segmentet av nav.

För den som inte redan visste det, så är Box Stealth navet en uppdatering av det gamla True Precision Stealth naven:
Box köpte helt sonika Stealth konceptet och producerar nu en uppdaterad variant under sitt namn.

Tyst baknav.

Ny variant. Huvudsakligen freecoaster, men med justerbart spel och tyst.
Skulle kunna tänka mig det på transport singlespeeden bara för att det är trevligt då det är tyst.

Tyst baknav.
Kan rekommendera newman's nya fade hub, är 99% tyst. Var själv på jakt efter ett tyst baknav som inte kostade skjortan som onyx lr box gör.

Detta är nog så nära helt tyst man kommer om man inte väljer just onyx lr box är min gissning.

Tyst baknav.
Kan rekommendera newman's nya fade hub, är 99% tyst. Var själv på jakt efter ett tyst baknav som inte kostade skjortan som onyx lr box gör.

Detta är nog så nära helt tyst man kommer om man inte väljer just onyx lr box är min gissning.

Men hur länge var din Fade baknav tyst?

Ny var min nästan heltyst. Men den började låta efter två månader. Jag har smörjd den, men det hjälpte inte länge. Behöver smörja den igen nu, den låter och en greppar inte bra då och då. Ska använda mer fett den här gången.

Tyst baknav.
Men hur länge var din Fade baknav tyst?

Ny var min nästan heltyst. Men den började låta efter två månader. Jag har smörjd den, men det hjälpte inte länge. Behöver smörja den igen nu, den låter och en greppar inte bra då och då. Ska använda mer fett den här gången.
Inköpt i vinter/våras och kört sen dess, funkat felfritt och tyst. Kan inte påstå jag märkt nån ljudökning alls under säsongens gång.

Tyst baknav.
Det beror väl på om det måste vara tyst eller det räcker att det inte låter högt. Både dt 350 och xt är tysta om man jämför med horizon v1.

Tyst baknav.
Intressant tråd. Vissa verkar tycka att högljudda nav ger ”premiumkänsla” (jfr med ett ”gediget” ljud när du stänger bildörren) men för mig är det tvärtom. Tyst är bra.

Cyklade ett tag med en kille vars baknav lät så mycket att jag riskerade tinnitus på varje runda. Han var ju snabbare och starkare också så jag hamnade jämt bakom.

Jag har förresten alltid varit lite bakom.

Tyst baknav.
Det beror väl på om det måste vara tyst eller det räcker att det inte låter högt. Både dt 350 och xt är tysta om man jämför med horizon v1.

Nu är rubriken "Tyst baknav." DT 350 (med mycket fett) och XT är tystare än många andra nav, men inte tysta.

Nu berör det lite på vad man menar med tyst. Jag hör min Newmen Fade baknav inte på stig för att ljudet av däck på underlag är starkare, men helt tyst är den inte.

Tyst baknav.
Intressant tråd. Vissa verkar tycka att högljudda nav ger ”premiumkänsla” (jfr med ett ”gediget” ljud när du stänger bildörren) men för mig är det tvärtom. Tyst är bra.

Cyklade ett tag med en kille vars baknav lät så mycket att jag riskerade tinnitus på varje runda. Han var ju snabbare och starkare också så jag hamnade jämt bakom.

Jag har förresten alltid varit lite bakom.
Har man köpt ett svindyrt hjul med nav som låter fan är det självklart att det är premium. Ju dyrare och mer högljutt desto mer premium ?

Tillbaka
Topp