Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Vi kan väl konstatera att du är betydligt mycket starkare än vad jag är. 150 W är ungefär snittet jag får ur mina ben när det cyklas långt.

Fyller nästan aldrig på med energi när det cyklas kortare än 3 timmar. På längre turer däremot försöker jag se till att äta med jämna mellanrum.
Nja.. Min bästa grej än 1-sekunderseffekt, och allt efter 4-minutare blir mer och mer ledsamt. Om det är längre än 20 mil brukar jag vara en skugga av mitt forna jag när den 21:a milen tar vid. Det rasar snabbt nedåt i effektkurvan därefter, och watt per kilo är sällan imponerande..

Visa din Miyata!
Nja.. Min bästa grej än 1-sekunderseffekt, och allt efter 4-minutare blir mer och mer ledsamt. Om det är längre än 20 mil brukar jag vara en skugga av mitt forna jag när den 21:a milen tar vid. Det rasar snabbt nedåt i effektkurvan därefter, och watt per kilo är sällan imponerande..
Härligt att en Miyatatråd kan innehålla såpass mycket utan att bli off topic!

Har kommit på två knep för att få ut mer fart ur ben som inte begåvats med varken styrka eller uthållighet (tack för de sopiga generna, mamma och pappa!):
1) väg lite – värdelöst på platten och utförs, men trevligt i uppförsbackarna.
2) orka vara aero – ökar farten utan att behöva trycka ut en enda watt till, men jäkligt jobbigt för överkroppen i längden.

Visa din Miyata!
En fråga till alla orakel.

Om jag vill gravelfiera en 3x7 STX setup. vad kan jag köpa för reglage för bockstyre då? finns något modernt nytt eller vad kan jag leta efter beg som funkar bra med STX 3X7?

Visa din Miyata!
En fråga till alla orakel.

Om jag vill gravelfiera en 3x7 STX setup. vad kan jag köpa för reglage för bockstyre då? finns något modernt nytt eller vad kan jag leta efter beg som funkar bra med STX 3X7?
Varför inte ett par RSX-brifters? Det var de första STI-reglage för bock som Shimano gjorde. Fantastiskt bra kvalitet, jag har dem på både Blackie och Felix. I princip hela reglaget är i metall och extremt driftsäkert.
C2E06F98-0D02-4E72-A0F4-169816117269.jpeg

Edit: Det kan hända att Dura-Ace kom liiite tidigare.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Miyata!
Inte minst eftersom @n3wton inte har någon Miyata! ?
En Persona Non Miyata!

Det där med att äta regelbundet under färd kräver en hel del träning, iallafall gjorde det för mig. Det är en sak att smårulla en stund och tugga i sig nåt, men att äta medan man trycker någorlunda watt det är bannemig riktigt svårt. Jag har bonkat mer än en gång för att jag äter för lite under långfärd.

Nu långcyklar jag sällan och aldrig på hög effekt så det är inte något problem längre.

Visa din Miyata!
Varför inte ett par RSX-brifters? Det var de första STI-reglage för bock som Shimano gjorde.
-1
Edit: Det kan hända att Dura-Ace kom liiite tidigare.
+1
Men inte endast liite tidigare
  1. Shimano Dura Ace ST-7400 (2x8) lanserades 1990 (men några av de sponsrade proffsen använde dem redan 1989 även i Sverige på Postgirot!)
  2. Shimano Ultegra ST-6400 (2x8) lanserade 1992
  3. Shimano 105, ST-1055 (2x8) lanserade 1992
  4. Shimano RX100, ST-A550 (2x8) lanserade 1993
  5. Shimano RSX, ST-A410 (2x7 + 3x7) lanserades 1995
Så även om RSX, ST-A410 lanserades åtminstone fem(5) år efter de första STIerna och det var en hel del andra modeller före dem, var de de första STIerna för trippel fram och 7-delade kassetter.
RSX blev 8-delat 1999 (ST-A416) och ersattes snart efter det av Sora.

Med alla 1a gen STIer, DA till RSX, kan det vara bra att smörja växelmekanismen med en tunn sprajolja, bra för både funktion och livslängd. Spraja där man trär in växelvajern, men gör det inte inomhus; det brukar droppa svart "gucka" ur reglaget.

Redigerat: Formattering

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Undvik Tourney - riktigt taskig kvalitet (är min erfarenhet). Riktigt fula också men det är förstås totalt subjektivt.

Microshift har jag inte testat, så kan vara värda ett försök. RSX är dock solid gold i sammanhanget.
Har bara hört bra grejer om Tourney-brifters. Köpte sådana för en sjuhundra kronor till rosa krossen. Återkommer med utlåtande.

Visa din Miyata!
Nästa lilla problem (det är av någon anledning fullt av små problem när man skruvar ihop en cykel efter eget huvud).

Hål 6 mm.
Försänkt mutter 8 mm.
Måste skaffa borrstål.
4CFEE6FD-8378-4E1E-B732-6C12F0C22DAC.jpeg

Visa din Miyata!
Nejrå, allt bakbromsrelaterat kommer sitta i sina originalfästen.

Men, kom på att det som behövs är egentligen en längre skruv, en sån där konkav bricka och en vanlig mutter. Sånt har jag ju hemma!

#hoarderbeteende
Ah, ok, det var värre när jag skulle fästa en modern Campagnolobroms i en gammal brygga - väldigt svårt att komma åt att borra utan en vinkelväxelmaskin.

Visa din Miyata!
Ah, ok, det var värre när jag skulle fästa en modern Campagnolobroms i en gammal brygga - väldigt svårt att komma åt att borra utan en vinkelväxelmaskin.
Som tur är så är det bara bromsvajerhängaren som jag ska få på plats. Hittade inga konkava brickor av rätt storlek (läs orkade inte leta längre än 30 sekunder), så det fick bli läderbrickor. Kommer nog sitta tillräckligt bra.

3BA30EE3-0726-44D2-A99E-9BBDF816C459.jpeg

Visa din Miyata!
Som tur är så är det bara bromsvajerhängaren som jag ska få på plats. Hittade inga konkava brickor av rätt storlek (läs orkade inte leta längre än 30 sekunder), så det fick bli läderbrickor. Kommer nog sitta tillräckligt bra.

Visa bilaga 579683
Aha, då förstår jag. Ett sånt vajerstopp (fast sämre och fulare, tror att det är från Rose) har jag på Blackie, det funkar ok men är knöligt och svårt att göra rent. Var tvungen att sätta det då jag inte hittade något att montera under styrlagermuttern och jag inte ville borra i styrstammen. Man får ju tyvärr mer hölje (= mer friktion = sämre bromsverkan) vilket märks yttepyttelite, men framförallt är det i vägen om du vill montera pakethållare fram. Men det vill du säkert inte! ?

Visa din Miyata!
Aha, då förstår jag. Ett sånt vajerstopp (fast sämre och fulare, tror att det är från Rose) har jag på Blackie, det funkar ok men är knöligt och svårt att göra rent. Var tvungen att sätta det då jag inte hittade något att montera under styrlagermuttern och jag inte ville borra i styrstammen. Man får ju tyvärr mer hölje (= mer friktion = sämre bromsverkan) vilket märks yttepyttelite, men framförallt är det i vägen om du vill montera pakethållare fram. Men det vill du säkert inte! ?
Yttepyttelite kan vara väldigt mycket för mycket?

Visa din Miyata!
Själv är jag på improviserad cykeltur från Varberg till Kungsbacka. Mia får bekänna färg (rosa).
Visa bilaga 578878
Alltså den här bilden har legat och gnagt hos mig nu. Jag tänkte köra ett liknande styre på min trippelkryssare (courtesy of kashmir, tackar för det!).
Hade också köpt på mig ett par korkhandtag för jag fick för mig att jag sett ett par sånna på någon japansk-cykel-insta och tänkt att "det där ser ju jävligt fräsigt ut, nu kommer miyatisterna gå i spinn".

Klipp en vecka fram i tideb och den här bilden dyker upp, jag kommer på var jag sett korkhandtag och inser att jag inte alls var så originell som jag fått för mig utan snarare en poor-mans-lwb, vilket inte är illa pinkat det heller när jag tänker efter.

Ja, plagiat är väl den högsta formen av beröm osv!
Över och ut.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Hej Bullen

Jag är en ovanligt osynkad miyata wannabe, en gång i tiden rullade jag runt på en One-ten och minns det som fina dagar.
Vad jag menar med osynkat är att jag rullar på 52-54 och skall jag vara supernöjd så passar en 53:a som en smäck så blir det när man står ståtliga 172cm över havet. Jag letar främst efter 2 olika varianter, som de flesta så känns ju inte livet komplett utan att ha ägt en 1000, men sen skulle jag kunna tänka mig en fd mountainbike till någon sorts 650b monstercross, det som oftast får planen att haverera är att många av de modeller som jag söker främst verkar ha sålts till basket proffs, har jag bara maximal otur eller är det någon annan som delar min observation.
Bilden är stulen för visualisering av mitt problem

Bilagor

• 296638810_6059106110770268_2047825762257555447_n.jpg
    296638810_6059106110770268_2047825762257555447_n.jpg
    157.9 KB · Besök: 65
Visa din Miyata!
Hej Bullen

Jag är en ovanligt osynkad miyata wannabe, en gång i tiden rullade jag runt på en One-ten och minns det som fina dagar.
Vad jag menar med osynkat är att jag rullar på 52-54 och skall jag vara supernöjd så passar en 53:a som en smäck så blir det när man står ståtliga 172cm över havet. Jag letar främst efter 2 olika varianter, som de flesta så känns ju inte livet komplett utan att ha ägt en 1000, men sen skulle jag kunna tänka mig en fd mountainbike till någon sorts 650b monstercross, det som oftast får planen att haverera är att många av de modeller som jag söker främst verkar ha sålts till basket proffs, har jag bara maximal otur eller är det någon annan som delar min observation.
Kan definitivt relatera, detta trots att jag är hela två cm längre.

Visa din Miyata!
Hej Bullen

Och för att utveckla: min 1000 är strl 57, tror du ska leta efter 55-57. Min Roadrunner är 18,5 och är definitivt inte för stor, samma strl passar nog även dig. Just de storlekarna är inte helt ovanliga.

Visa din Miyata!
Tillbaka till pendling den här veckan efter tio månaders avbrott, så fick äntligen dit det Specialized Pizza Rack som jag har haft liggandes ett par månader.
Väderprognosen lovar uppehåll så de tjusiga rostfria stänkorna kan få hänga till sig i förrådet några dagar till.
B4FF1206-4578-4CBE-8E33-39F9EDEC53AB.jpeg

Edit: jag var förresten tvungen att byta ner mig till V-broms fram eftersom pakethållarens infästning mot gaffelkronan hamnade mitt i cantivajern. Lite synd men det finns värre saker i livet.

Visa din Miyata!
Tillbaka till pendling den här veckan efter tio månaders avbrott, så fick äntligen dit det Specialized Pizza Rack som jag har haft liggandes ett par månader.
Väderprognosen lovar uppehåll så de tjusiga rostfria stänkorna kan få hänga till sig i förrådet några dagar till.
Visa bilaga 579914

Edit: jag var förresten tvungen att byta ner mig till V-broms fram eftersom pakethållarens infästning mot gaffelkronan hamnade mitt i cantivajern. Lite synd men det finns värre saker i livet.
Fint det blir! Du kan inte dra vajern igenom bygeln, typ borta ett litet hål och köra igenom där eller något? V-bromsar är ju bra och vägra saker finns, men canti är canti imo!

Hur breda däck kör du och vad fick du in för skärmar?

Visa din Miyata!
Hej Bullen

Hav förtröstan, i all vår mångfald så står vi enfaldiga enade bakom dig.

Jag instämmer med @Peth & Co. På mtb-sidan (stålis) torde en 18,5:a sitta som ett utvecklingssamtal. Nästa steg, 20,5 tum, riskerar att bli för lång.

Men med det sagt så funkar även 22,5” för mig (179 cm) fastän 20,5” är standard, så försök att besöka endera av oss där vi sitter på våra resp. institutioner och vaggar, och testa både 18,5 och 20,5 så känner du vad som funkar bäst.

Var stark. Du är stark. Och herren (dvs. @Carl Edfeldt), han är verkligen stor.

Edit: Såg nu att du skrev monstercross och det är ännu ett argument för 18,5”. Jag hade ex. inte fixat 22,5” med bockstyre, snarare hade tom. 18,5” funkat med lite längre stam.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hav förtröstan, i all vår mångfald så står vi enfaldiga enade bakom dig.

Jag instämmer med @Peth & Co. På mtb-sidan (stålis) torde en 18,5:a sitta som ett utvecklingssamtal. Nästa steg, 20,5 tum, riskerar att bli för lång.

Men med det sagt så funkar även 22,5” för mig (179 cm) fastän 20,5” är standard, så försök att besöka endera av oss där vi sitter på våra resp. institutioner och vaggar, och testa både 18,5 och 20,5 så känner du vad som funkar bäst.

Var stark. Du är stark. Och herren (dvs. @Carl Edfeldt), han är verkligen stor.

Edit: Såg nu att du skrev monstercross och det är ännu ett argument för 18,5”. Jag hade ex. inte fixat 22,5” med bockstyre, snarare hade tom. 18,5” funkat med lite längre stam.
Herrens garage är alltid öppet för Miyatapuritaner?

Visa din Miyata!
Fint det blir! Du kan inte dra vajern igenom bygeln, typ borta ett litet hål och köra igenom där eller något? V-bromsar är ju bra och vägra saker finns, men canti är canti imo!

Hur breda däck kör du och vad fick du in för skärmar?
Tack!
Precis den tanken med vajern genom bygeln hade jag också först, men den hamnade i precis fel läge. Där straddlevajrarna till cantisarna (Svenska Akademin: årets nyord?) möts blev precis vid bygeln så ett hål hade inte hjälpt tyvärr. Möjligen en betydligt mycket längre straddlevajer kunde funka, men med sämre vinkel mot bromsarna och med det en sämre bromsverkan.
V-bromsen gömmer sig mest bakom pakethållaren ändå.

Ang. Stänkor så fick jag ett ”nej nej det går aldrig” av Anders på Veloform när jag hade tänkt mig montera svarta 40 mm till mina 35 mm däck. Så det blev 50 mm blankt silvriga Gilles Berthoud istället.

Med facit från @Hutnu på tajta stänkor och risk för otb var det kanske inte någon dum idé. Behöver klämma lite försiktigt så de går in i gaffeln och det är det som dragit ut på tiden med montering.

Visa din Miyata!
Tack!
Precis den tanken med vajern genom bygeln hade jag också först, men den hamnade i precis fel läge. Där straddlevajrarna till cantisarna (Svenska Akademin: årets nyord?) möts blev precis vid bygeln så ett hål hade inte hjälpt tyvärr. Möjligen en betydligt mycket längre straddlevajer kunde funka, men med sämre vinkel mot bromsarna och med det en sämre bromsverkan.
V-bromsen gömmer sig mest bakom pakethållaren ändå.

Ang. Stänkor så fick jag ett ”nej nej det går aldrig” av Anders på Veloform när jag hade tänkt mig montera svarta 40 mm till mina 35 mm däck. Så det blev 50 mm blankt silvriga Gilles Berthoud istället.

Med facit från @Hutnu på tajta stänkor och risk för otb var det kanske inte någon dum idé. Behöver klämma lite försiktigt så de går in i gaffeln och det är det som dragit ut på tiden med montering.
Montering av stänkskärmar är, om man är ovan och det ska bli bra, ett heldagsarbete. Se till att du har något gott hemma att fira med efter avslutat värv. Nu gissar jag att du har förborrade skärmar, vilket underlättar rejält. Har du versionen med extra lång framskärm kan det vara läge att tänka på om du vill fästa den även i pakethållaren för extra stabilitet.

Visa din Miyata!
Montering av stänkskärmar är, om man är ovan och det ska bli bra, ett heldagsarbete. Se till att du har något gott hemma att fira med efter avslutat värv. Nu gissar jag att du har förborrade skärmar, vilket underlättar rejält. Har du versionen med extra lång framskärm kan det vara läge att tänka på om du vill fästa den även i pakethållaren för extra stabilitet.
Gilles-skärmar kommer nog alltid med bara ett hål vid gaffelkronan tror jag, åtminstone på de jag monterat.. Man vill ha ett vasst borr, och tungan rätt i mun. Eftersom man bestämmer läget för stagen själv behöver man överväga en lagom balansgång mellan stabilitet, korrekt estetisk vinkel samt samspel mellan bak- och framskärm. Jag hade provat ut rätt läge för skärmarna både fram och bak och sen samkört stag-monteringen.

Man får akta så man inte bucklar skärmarna när man borrar genom att pressa för hårt. Borret ska skära, inte stansa. Om skärmen behöver tryckas ihop vid framgaffeln är det lätt att radien från sidan förstoras en aning just där, så även där krävs en viss försiktighet. Samtidigt blir skärmarna väldigt stabila om de liksom "kläms" in och får stöd från sidorna gentemot om de bara sitter med en skruv. Om man monterar lite snett och sen försöker böja är det lätt att skärmen slår sig, så montera rakt.?

Jag har aldrig märkt något behov av att fästa en Gilles-skärm i pakethållare, även om man ofta får det förslaget. Jag skulle avråda från det. Pakethållare kommer och går, skärmar består.

Tillbaka
Topp