Rockrider till UCI WC.

Putte--

Aktiv medlem
Rockrider till UCI WC.
Ett nytt stall har dykt upp i horisonten för 2022, "Rockrider Racing Team".
Ska det "fulfranska" märket äntligen få komma in i finrummet precis som Canyon en gång fick?

Rockrider till UCI WC.
Coolt! Det blir tio år av knäckta ramar, dålig support och till sist höjda priser för att ha råd att vara med i världscirkusen med alla kostnader då ?
Kul nyhet tycker jag. Skulle lätt kunna ha en sån där själv. Allt sitter verkligen inte i ramen .

Rockrider till UCI WC.
Decathlon verkar satsa. Deras märke Van Rysel för i år kläderna till Cofidis i landsvägens ProTour. De har dessutom lyckats vinna redan i år vilket bara det är en nyhet.
Har man redan butikerna, webbshop och cyklar så kanske steget inte är så stort för att kunna konkurrera. Det är ju aldrig en ram som vinner en världscup tex. Det är en cyklist som får lön av ett företag som säljer cyklar (eller annat).
Nu när en mtb kostar upp till 156 000kr så förstår jag att dom vill vara med och konkurrera. Man får ju liksom en sämre bil för dom pengarna nu.

Spännande!

Rockrider till UCI WC.
Jag känner inte igen åket - nu är det förstås ett sluttande plan i definitionerna, är det en "egen" maskin (som man säljer) eller har man dekaltrimmat något (lex Intense M1)?

Rockrider till UCI WC.
Fan vad gôtt sorteringfunktionen på Decathlons sajt inte fungerar... :D

Stort tack!
Dom kommer köra med 900 och 900S, men sen är det ju som med de flesta andra att dom är specade med lite samarbetspartners, i det här fallet Fizik, manitou, look, Mavic mm. Men vi får väl se om Decathlon kommer lansera en Team-issue, vore ju kul att se vad priset skulle landa på i förhållande till Sworks och BMC. ?

Rockrider till UCI WC.
Äntligen får jag känna mig modern:

Rockrider till UCI WC.
Dom går ut hårt. Blir spännande att se utgången.
Screenshot_20220210_213549.jpg

Rockrider till UCI WC.
Dom kommer köra med 900 och 900S, men sen är det ju som med de flesta andra att dom är specade med lite samarbetspartners, i det här fallet Fizik, manitou, look, Mavic mm. Men vi får väl se om Decathlon kommer lansera en Team-issue, vore ju kul att se vad priset skulle landa på i förhållande till Sworks och BMC. ?

Blev betydligt billigare än en S-Works.

Rockrider till UCI WC.
Köpa dyraste Rockridern, billigaste BMC/Epic etc. Transplantera alla komponenter och sälja den ena. Går det att göra ”vinst”?

Vette fasen, men man skulle ju kunna köpa ett fint ramkitt och en Rockrider, flytta över alla delar till finramen, det skulle nog vara ganska lönsamt. Sen kan man ju bygga ihop Rockriderramen med några överblivna delar och sälja den för några kronor.

Rockrider till UCI WC.
Vette fasen, men man skulle ju kunna köpa ett fint ramkitt och en Rockrider, flytta över alla delar till finramen, det skulle nog vara ganska lönsamt. Sen kan man ju bygga ihop Rockriderramen med några överblivna delar och sälja den för några kronor.
Eller tvärt om. Köpa en Rockrider (44’) och den billigaste Epic HT (35’) . Transplantera och sen sälja Epic för 75’ så ha man en Rockrider för 4’’. Lär aldrig hända men kanske möjligt.

Rockrider till UCI WC.
Hoppsan. Rockrider har ju redan tidigare annonserat riktigt intressanta trailhojar för nästa säsong (FEEL 900S & FEEL 900S Team Edition, 140/130mm). Men nu verkar även två riktigt fina AM/Enduro-modeller vara på gång (160/150mm). Se spec nedan. Pris okänt men gissningsvis lär väl nedanstående hamna minst runt 30-35k. Geon går heller inte att se än.

Hela katalogen här:
331515102_602621381199414_3320200425472077805_n.jpg
331719429_1138636000134532_1610652381094342447_n.jpg

Rockrider till UCI WC.
Sjukt imponerad av Joshua Dubau (som tävlar för Rockrider). Tvåa i världscuptävling tidigare i år (ledde dessutom länge över ettan Thomas Pidcock). Och totalt 5 topp-6-placeringar än så länge den här säsongen i världscupen. Det verkar dessutom gå bra för flera andra i laget så Rockrider lär vara här för att stanna i världscupen. Vore intressant att se om dom kommer med lag i andra discipliner än xc (enduro vore ju kul tex).

Rockrider till UCI WC.
Jodå. Det verkar som att det utvecklar sig som vi förutspått här. Enligt internet och en del franska cykelforum har Decathlon/Rockrider inlett en storsatsning på mtb med ett antal nya modeller. Dessutom har man höjt priserna på ett antal existerande modeller. Deras heldämpade trail/am AM100S ligger numera på 23.000 SEK och blir alltså något DYRARE än tex Canyon Neuron 5 (nypris 22.300). Något bättre gaffel på AM100S men i övrigt likvärdigt vad jag kan se.

Sen läste jag nyligen om en person som pratat direkt med Rockrider och bla är planen att släppa deras nya trailhoj FEEL 900S i september. Riktigt fina komponenter på den här (140/135 mm) och något som borde bli en seriös konkurrent till tex Neuron, Trek Fuel EX, Orbea Occam och liknande cyklar. Dock uppges priset landa på hela 3.300 € vilket skulle motsvara 38.000 SEK(!) i dagsläget. Spec och geo nedan (från foldern jag länkade till ovan). Blir spännande att se var det här slutar...
Skärmavbild 2023-07-12 kl. 14.20.46.png
Skärmavbild 2023-07-12 kl. 14.22.01.png

Rockrider till UCI WC.
Det stora problemet med att priserna på deras hojar höjs är ju att decathlon är kända för prisvärda cyklar och dom kommer troligtvis tappa kunder tillbaka till de mer etablerade märkena om det niäu kommer röra sig om samma eller högre prisklass.

Rockrider till UCI WC.
Ja men om pengen är det samma och jag kan välja mellan trek orbea eller rockrider så tar jag hellre trek eller orbea.

Där kan man vara olika. Orbea är ju någon typ av "fulspanjor" som alltid varit prisvärd(?) medans Träck alltid varit alldeles för dyr (och nu dyrare än någonsin). Namnet Rockrider ska väl skapa lite värde istället för "decathlon" anses det... Den kommer ju 2024 och vi får se vad det blir :) Tycker den är lik en epic i designen.

Rockrider till UCI WC.
Tror dessvärre att Rockrider kommer få problem med åtminstone den svenska marknaden (i Sydeuropa är dom redan ett stort och relativt väletablerat märke såvitt jag kan bedöma). Men svenskar är ju kända för att vara väldigt trendkänsliga (och lite ängsliga) och gärna stoltsera med dyra statusmärken så här kan det nog bli svårare.

Rockrider till UCI WC.
Tror dessvärre att Rockrider kommer få problem med åtminstone den svenska marknaden (i Sydeuropa är dom redan ett stort och relativt väletablerat märke såvitt jag kan bedöma). Men svenskar är ju kända för att vara väldigt trendkänsliga (och lite ängsliga) och gärna stoltsera med dyra statusmärken så här kan det nog bli svårare.
Varför tror du det? Rockrider-tråden är ju populär! https://happyride.se/forum/threads/visa-din-rockrider.3686260/

Rockrider till UCI WC.
Rockrider till UCI WC.
Rockrider till UCI WC.
Hoppsan.... Nu verkar Decathlon släppt en del av dom nya modellerna.

En riktigt sjyst endurohoj med 160/150mm dämpning, RS Yari RC, RS Super Deluxe Select, SRAM DB8 4-kolvsbromsar (200mm skivor), NX-drivlina mm. För 25.000. Rätt prisvärt ändå. Bättre grejer än motsvarande Canyon mfl i samma prisklass (Canyon Spectral 5 ligger tex på drygt 26.000 men med RS 35 Silver gaffel och SX-drivlina).

Eller deras nya trailhoj 140/130mm i kolfiber med bla Pike fram. 38.000 SEK ord (nu 34.000)

Samma som ovan men "Team Edition" (orkar inte kolla exakt skillnad). 50.000 SEK ord (nu 45.000)

Vore intressant att höra om någon får möjlighet att provköra nån av ovanstående? Rockriders dyrare hojar är ju generellt svåra att få tag på i Sverige (nästan alltid slut) och väldigt ovanliga.

Tillbaka
Topp