Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Flats ? Köp Crankbrothers eggbeater !!!Gärna flats.
Du har inte visat det från sin bästa sida hittills?Vackert land , men det tar MÅNGA år innan det blir bättre![]()
Kör Stamp7or på min. EndurogrävlRåkade spontanshoppa en sån där gravel... Första gången jag äger något med krulligt styre, ska bli spännande att testa.
Just ja, måste köpa nya pedaler. Tips? Gärna flats.
Visa bilaga 580465
Ser riktigt fint ut. Du råkar inte ha en GPX fil man får kika på? Bor i Fjärås och är på jakt efter nya grusrundor att svettas på.Idag blev det 61 km på mestadels grusvägar norr om Lygnern. Många riktigt snabba och fina partier med inslag av sprängsten och stig på sina ställen, och så lite asfalt för att binda ihop det hela.
Fälgbromsar har fungerat bra i hundra år, mekaniska skivbromsar är mycket bättre. Klart det kommer fungera med mekaniska bromsar. Jag har mekaniska på mina två pendelcyklar och jag märker ingen stor skillnad mot fincyklarna med hydrauliska bromsar. Skillnaden som många ondgör sig över ligger nog till viss del i att cyklar med mekaniska bromsar har snikkomponenter genomgående.Hej! Är lite småsugen på en Gravel.
Är hydrauliska skivbromsar ett måste?
Kollar på Cannondale Topstone, budgetmodellen och den kommer med inte med hydrauliska bromsar? Kan man leva med den ändå?
Annars är Canyon Grizl intressant men lack och färgval är såååå tråkiga.
+1.Fälgbromsar har fungerat bra i hundra år, mekaniska skivbromsar är mycket bättre. Klart det kommer fungera med mekaniska bromsar. Jag har mekaniska på mina två pendelcyklar och jag märker ingen stor skillnad mot fincyklarna med hydrauliska bromsar. Skillnaden som många ondgör sig över ligger nog till viss del i att cyklar med mekaniska bromsar har snikkomponenter genomgående.
+2 på det men den snyggaste topstonen är väl den lila glittriga som har hydrauliska bromsar?Fälgbromsar har fungerat bra i hundra år, mekaniska skivbromsar är mycket bättre. Klart det kommer fungera med mekaniska bromsar. Jag har mekaniska på mina två pendelcyklar och jag märker ingen stor skillnad mot fincyklarna med hydrauliska bromsar. Skillnaden som många ondgör sig över ligger nog till viss del i att cyklar med mekaniska bromsar har snikkomponenter genomgående.
Det var en riktigt bra runda. Här är länk till aktiviteten på RWGPS https://ridewithgps.com/trips/102622875Ser riktigt fint ut. Du råkar inte ha en GPX fil man får kika på? Bor i Fjärås och är på jakt efter nya grusrundor att svettas på.
Leva med det kan man. Polaren som är stor och tung har i alla fall inga problem att stoppa sitt bikepackinglastade stålgravel trots meknisk skivbroms (TRP Spyre-c). Själv kör jag bara hydrauliskt men det är bara så det blivitHej! Är lite småsugen på en Gravel.
Kollar på Cannondale Topstone, budgetmodellen och den kommer med inte med hydrauliska bromsar? Kan man leva med den ändå?
Hade mekaniska på min första gravel och det gick bra. Tyckte dock klivet till hydrauliska var stort och härligt – hade svårt att få tillräcklig kraft på hoodsen och uppskattade underhållsfriheten (behöver bara byta belägg istället för att justera bromsarna och byta vajerhöljen). Med bra vajerhöljen och belägg får mekaniska förstås bättre bromskraft och känsla, men har svårt att se att bli jämförbara med hydraulik utan att man får köpa konnässör-bromsar typ Paul Klamper, och plötsligt är det ganska dyrt.Hej! Är lite småsugen på en Gravel.
Tusen tack! Ser ut som en fin runda. Blir nog perfekt att köra Hallandleden mellan Fjärås och Hjäm sen haka på din runda.Det var en riktigt bra runda. Här är länk till aktiviteten på RWGPS https://ridewithgps.com/trips/102622875
Den är väldigt inspirerad av Ramborundan som finns på TUGs rutwebb, men förlängd från/till Kungsbacka. Jag tror att man hade kunnat få in ytterligare lite grus på några ställen så jag lär köra den igen.
Antingen det, eller sätilavägen öster ut och haka på där. Lite mer asfalt den vägen bara, även om det är fin cykling.Tusen tack! Ser ut som en fin runda. Blir nog perfekt att köra Hallandleden mellan Fjärås och Hjäm sen haka på din runda.
Vackert!
Snyggt, hoppas att du hade tid att sitta ner och njuta ett tag.
Jag vill bara säga att jag blir glad av det du delar med dig av. Både berättelserna och att du bjuder in till dina resor. Just nu passar det inte mig att följa med, men en dag vore det fantastiskt att få följa med till Polen eller Albanien.Är det nån som är sugen på kort ( 3 dgr ) gravelresa till Albanien ?
Jag flyger från Malmö ( flyget går lördagar 22.40 , hemma på tisdag 22.00 ) Biljetter kostar nu 149 kr + 450 kr cykel ( x 2 så klart ) . Jag är ganska flex (men ca om 2-3 v ) . Plan är ( som vanligt ) 120 -150 km om dan , med 2000 - 3000 höjdmeter ( 80 % grus ) . Det ända du ska INTE göra , är att börja gnälla runt 11.30 , att det är snart dags för lunch. Annars tål jag det mesta (kanske förutom illaluktande strumpor ). Har varit nere minst 5 ggr , så vet hur cykling i landet fungerar. Kan tom Albanska ( räkna till 10 , + 5 andra ord ). Rekommenderar att ha MINST 42-42 utväxling ( jag cyklar med låg kadens ) , eller 38-42 om du cyklar med hög. Är du intresserad , skicka PM
P.S du ska gärna älska ÖL ?
P.S 2 : förutom cykel , lite verktyg , slangar ( kör slang ) och cykelkläder , tar jag med mig BARA flip-flops , T-shirt och shorts. Klarar mig i ramväska + liten sadelbag ( 9 l ) .
Det blev det!Snyggt, hoppas att du hade tid att sitta ner och njuta ett tag.
Hur är vägarna och gruset på den banan överlag?Fick bli korta Dalsland Gravelracebanan idag på 7.5 mil och 1000 höjdmeter Visa bilaga 581564
Jag var med - sjukt kul event och minnesvärt. Tack för att du delar filmerna??Nån här som var med å körde Halmstad Grit, Grind n Gravel i augusti!? Har två filmer på youtube från eventet under titeln ”Every ride is a gift”. Kanalen heter Sparvnätter. Fint event! Bra kört! ;-)
Där jag tog bilden är det lite grövre grus typ 3 km. Annars är de fin grusväg, lite asfalt plus några hundra meter stig och lite gräs över 2 åkrar typ.Hur är vägarna och gruset på den banan överlag?
Om en generaliserar från höften är SRAM lättare men sämre kvalitet än Shimano. Speciellt GXP vevarna som förmodligen sitter på Apex cykeln anses av många som särskilt usla. Srams kedjor har rykte om sig att vara skräp också. I slutändan spelar det ingen större roll. Köp den cykeln du gillar mestSkillnad på Sram Apex 1 och Shimnao GRX grupperna?
Vet inte om länken till Rockridern var avsiktlig, den verkar också gå till BCF. Om Rockriderna är i Danska så är den ju asdyr. Har bara 10-delat och sämre hjul än AllebikenTja
min tjej tog min gravel så jag måste dessvärre köpa en ny. Men då min gamla var gammal så har jag liten dum fråga eventuell.
Skillnad på Sram Apex 1 och Shimnao GRX grupperna?
Väljer nämligen mellan dessa just nu:
https://borascykelfabrik.se/bcf-gravel-standard/Design Cykler - Kvalitet og god service
Design Cykler har cykelbutik i 11 byer. Vi forhandler alt i damecykel, herrecykel og el cykel. Speciale i mountainbike og racercykel. RENTEFRI LÅN.www.designcykler.dk
fast med uppdaterad hjul och stolpe.
![]()
MB31 Bramley GRX Black, Gravelbike/Gruscykel - Made by allebike-sports.com
En mattsvart gruscykel med modern geometri och härliga egenskaper. Gravelbike med fästen för skärmar & väskor. Förberedd för dropperpost.www.allebike-sports.com
De är ungefär i samma pris läge med frakt.
Vad säger de vise mannen här?