Biketrade Sweden AB / Bikers Sweden AB i Göteborg

Hur var det nu, skulle du undvika åsikter eller fortsätta ljuga om huruvida en cykel är använd eller ny? Det är ingen subjektiv åsikt. Antingen är den oanvänd eller ej.

För övrigt säger du att du ofta köper cyklar för angett pris vilket kan stämma men först efter att du försökt och misslyckats med prutning.
Tjena,

Det finns väldigt många begagnade cyklar som knappt är använda och trots några år på nacken är i väldigt bra skick.
Jag har nu slutat beskriva dessa cyklar i detta typ av skick med orden "toppskick", "oanvänd" eller "nyskick", då ni här på happyride uppenbarligen inte håller med.

Med undantag för få är det knappt några köpare som haft problem med mina beskrivningar, men jag respekterar eran åsikt här på happyride och håller mig numera till att enbart skriva faktum och specs i mina annonser.
Om jag lägger in nån kommentar om skicket i annonsen kommer det numera vara ett faktum, inte min egna åsikt.

När det gäller prutning: En stor del av cyklarna jag säljer köper jag på blocket. På blocket är det vanligt att pruta. Om säljaren inte har skrivit att priset är fast frågar jag oftast om säljaren kan tänka sig gå ner i pris. Oftast slutar det med att jag köper cykeln för annonserat pris.

/Rasmus :)

Cykelhandel, framförallt när det gäller elcyklar, kräver rätt hög kompetens på tillverkare, återförsäljare och mekaniker. Framförallt tänker jag mig att en importerad elcykel kommer vara ett helvete när det gäller service, garantier och reklamation.
Tjena,

Helt rätt. Målet är såklart att hitta så många märken som möjligt där man får lägre pris men inte skär ner på kvaliten.

/Rasmus

Har jag förstått det rätt att:
1. @Bikers Sweden AB köper cykel på Blocket till ett pris som andra inte velat betala.
2. @Bikers Sweden AB tillför ingenting till cykeln.
3. @Bikers Sweden AB lägger ut cykeln på Blocket till ett högre pris.
4. Nu finns det plötsligt någon annan som vill köpa cykeln.

Utan att ha erfarenhet av Bikers etc. och att lägga någon som helst värdering i varken förfarandet, företaget eller kunderna reflekterar jag över om inte det är det vanligaste förfaringssättet inom tex begagnade bilhandeln? KvD, Hederliga Harry, Volvo och allt vad de heter.
Eftesom det är ett företag som säljer på distans gäller väl dessutom distansförsäljningslagen så en viss garanti måste ju tillföras varan.

Har jag förstått det rätt att:
1. @Bikers Sweden AB köper cykel på Blocket till ett pris som andra inte velat betala.
2. @Bikers Sweden AB tillför ingenting till cykeln.
3. @Bikers Sweden AB lägger ut cykeln på Blocket till ett högre pris.
4. Nu finns det plötsligt någon annan som vill köpa cykeln.
Utöver möjligheten att köra renodlad arbitrage finns det ju många blocketannonser som ser ut som skit, och samma produkt skulle kunna säljas dyrare med bättre bilder, bättre text, och lite tålamod.
Nu tyder mycket i tråden på att några nyckelfaktorer inom försäljning (varubeskrivning, skick, äkthet) har åsidosatts, men affärsmodellen som du beskriver den är väl i sig hållbar.

Folk verkar inte förstå hur de går tillväga. De sitter och glor på Blocket hela dagarna och trycker på uppdatera. Så de har då såklart mycket större chans att komma över varor till bra priser, då de är först att höra av sig.

Det är ganska vanligt att man direkt får ett bud på hälften av priset man lagt ut. Bara några minuter efter man lagt ut annonsen. Har hänt mig många gånger. Nu menar jag inte att alla gör så, men så fort jag ser sånt misstänker jag att det är såna som säljer vidare. Jag brukar då svara med ett specialpris bara för dem istället som är högre än det som står i annonsen.?

Det kan vara beroendeframkallande liknande som att ”dra i spaken” på en spelmaskin. Vilket har också liknats med sociala medier, att folk blir beroende av att dra fingret nedåt på skärmen för att uppdatera och se om man fått likes. Så när man hittar ett fynd på Blocket, då får man sin dopamin dos man letar efter.

Är det här Biker Swedens annons?

Nån som har koll på vad hyrcyklar brukar säljas för efter en säsongs användning i Åre?

Känns som 40k för en Scott Gambler 910 hyrcykel känns rätt saftigt.
Jag vet inte men det är ju 10 000 rabatt och säljs av företag så känns som ett ett tryggt köp.

Edit. Ja, det är väl jämförbart med bilhandlare men majoriteten av bilhandlarna vet nog vilka rättigheter köparen har. Samt vet ungefär vad de säljer

Undrar varför han inte skriver ut det längre. Det står att det säljs via företag men han verkar inte vilja skriva ut vad företaget heter.

Kan det vara så att han inte vill att folk ska googla på namnet och hitta den här tråden?
Det ligger nog en hel del i det gissar jag.

Jag vet inte men det är ju 10 000 rabatt och säljs av företag så känns som ett ett tryggt köp.

Edit. Ja, det är väl jämförbart med bilhandlare men majoriteten av bilhandlarna vet nog vilka rättigheter köparen har. Samt vet ungefär vad de säljer
Ja tryggt att köpa av nån som medvetet försöker sälja kopior som original.?

Jag köpte en cykel av Rasmus/Bikers Sweden för ett tag sedan.

Fair pris jämfört med tidigare annonser på samma modell och inga som helst problem med cykeln. Rekommenderas.

Hur många tusen mer fick du betala än tidigare ägare veckan innan sålde den för?
Ingen aning, men jag köpte den för ett vettigt marknadspris jämfört med andra annonser jag sett för samma modell. Om någon lagt ned massa jobb för att tjäna en slant i mellanskillnad så har jag inget mot det. Men tjura på du.

Det är lite komiskt att man skall respektera att priset är fast men att han samtidigt har sänkt priset kraftigt på ungefär hälften av cyklarna han har på blocket.

Kan säljas med moms.
Innebär det att angivet pris är exklusive moms och att man skall lägga på 25%?
För inte kan väl hans företag sälja cyklarna utan moms?
Misstänker att det avses att det är möjligt att redovisa momsen separat. Dvs om ett bolag köper cykeln kan de dra av momsen när de gör sin momsdeklaration.

Misstänker att det avses att det är möjligt att redovisa momsen separat. Dvs om ett bolag köper cykeln kan de dra av momsen när de gör sin momsdeklaration.
Det enklaste vore väl att alltid skriva ut momsen på kvittot, så kan köparen göra vad den vill med den informationen.

Ah, så när man behöver köpa vitt för att dra det på firman för att slippa skatt?
Det är för dj:ligt. Någon borde göra något.

Kan säljas med moms.

En förklaring kan vara att cyklarna kan säljas vidare med avdragsgill moms eftersom de är köpta från någon som tog ut moms. Det normala för aktörer som handlar med begagnade prylar köpta från privatpersoner är annars att man tillämpar vinstmarginalbeskattning.

Vid VMB har inte köparen avdragsrätt för ingående moms och något momsbelopp ska inte alls redovisas på fakturan.

Att ange det i annonsen är således ett sätt att kunna nå ut till ev företagskunder.

Senast ändrad:
Det är ju ganska vanligt att skriva så där i bilbranschen, och har ju som Mårten skriver att göra med om grejerna är ”momssmittade”.

Senast ändrad:
Ja, det är självklart.
Det är inte det som är roligt men vi släpper det. Behövs det uppstyrning så sköter säkert myndigheterna det.

Kan säljas med moms.
Hej,

Om produkten enbart varit ägd av företag kan andra företag köpa av mig och redovisa momsen.
De cyklar jag skriver kan köpas med avdragbar moms har ej varit privatägda.
Andra begagnade cyklar jag säljer säljs som Mårten beskrivit med VMB moms, vilket innebär att företag ej kan redovisa momsen om de köper en sådan cykel av mig.

/Rasmus

Folk verkar inte förstå hur de går tillväga. De sitter och glor på Blocket hela dagarna och trycker på uppdatera. Så de har då såklart mycket större chans att komma över varor till bra priser, då de är först att höra av sig.

Det är ganska vanligt att man direkt får ett bud på hälften av priset man lagt ut. Bara några minuter efter man lagt ut annonsen. Har hänt mig många gånger. Nu menar jag inte att alla gör så, men så fort jag ser sånt misstänker jag att det är såna som säljer vidare. Jag brukar då svara med ett specialpris bara för dem istället som är högre än det som står i annonsen.?

Det kan vara beroendeframkallande liknande som att ”dra i spaken” på en spelmaskin. Vilket har också liknats med sociala medier, att folk blir beroende av att dra fingret nedåt på skärmen för att uppdatera och se om man fått likes. Så när man hittar ett fynd på Blocket, då får man sin dopamin dos man letar efter.
Typiskt brukar företag sträva efter att gå plus. Det brukar t.ex innebära köpa billigt och sälja dyrt. Vari är det konstiga med det? Känner du dig snuvad på fynden? Eller att ingen annan vanlig cykelentusiast hinner fynda innan ett företag dammsuger marknaden på billiga grejer och sedan säljer dyrare? Folk får väl helt enkelt bara agera snabbare och köpa allt innan Bikers Sweden hinner se grejerna?

Typiskt brukar företag sträva efter att gå plus. Det brukar t.ex innebära köpa billigt och sälja dyrt. Vari är det konstiga med det? Känner du dig snuvad på fynden? Eller att ingen annan vanlig cykelentusiast hinner fynda innan ett företag dammsuger marknaden på billiga grejer och sedan säljer dyrare? Folk får väl helt enkelt bara agera snabbare och köpa allt innan Bikers Sweden hinner se grejerna?
Det finns en anledning varför folk inte gillar det. Annars hade den här tråden inte existerat. De flesta som håller på med det jag beskriver är privatpersoner, så de är tvungna att ljuga i sina annonser. Det är väl sunt förnuft att inte vilja göra affär med oärliga personer.

Angånde Bikers Sweden. Han försökte ju sälja Roval kopiorna som original till mig även om han tidigare fått info från en annan person att hjulen inte var original.

Senast ändrad:
Själva upplägget att själv köpa in begagnade föremål och sälja dem vidare med vinst är ju inget unikt, konstigt eller bedrägligt. När det gäller bilar är det extremt vanligt t.ex.

Hejsan Happyride,

Detta börjar komma till en punkt där det ej går att ha en mogen dialog två personer gentemellan.

När det gäller detta inlägget, Jsvedlund, som vi diskuterade på telefon för några timmar sen, om blocket kan gräva upp annonsen i fråga kan jag lägga upp den här. Då detta var en begagnad produkt har det inte stått något om moms i annonsen. Ni har även köpt cykeln privat.

När det gäller "Roval" hjulen. Jag visste inte bättre, och la upp ett par hjul jag fått med en cykel. Borde jag tagit ner annonsen tidigare? Ja. Hjulen hänger numera på förvaring. De kan uppenbarligen inte säljas, men jag tycker de är för fina för att slänga. På över 300a sålda cyklar och scootrar under år 2022 gynnar det mig knappast att förstöra mitt rykte över ett par hjul.

Det jag tar hem från denna tråden handlar inte om cyklar eller business.
Jag är förvånad över hur många anonyma män som är villiga att lägga energi på en 23årings cykel handel.
Det får mig att undra vad folk gör i sina liv, om detta är det bästa de kan lägga sin tid på.
Vuxna män.

I framtiden ska jag göra bättre ifrån mig.
Jag gör ett antagande att folk kommer fortsätta skriva negativt om mig här.
Förvänta er ej svar från mig i framtiden.
Och tack till alla de personer som har handlat av mig med en uppmuntrande inställning.

:)

Senast redigerad av en moderator:
Hejsan Happyride,

Detta börjar komma till en punkt där det ej går att ha en mogen dialog två personer gentemellan.

När det gäller detta inlägget, Jsvedlund, som vi diskuterade på telefon för några timmar sen, om blocket kan gräva upp annonsen i fråga kan jag lägga upp den här. Då detta var en begagnad produkt har det inte stått något om moms i annonsen. Ni har även köpt cykeln privat.

När det gäller "Roval" hjulen. Jag visste inte bättre, och la upp ett par hjul jag fått med en cykel. Borde jag tagit ner annonsen tidigare? Ja. Hjulen hänger numera på förvaring. De kan uppenbarligen inte säljas, men jag tycker de är för fina för att slänga. På över 300a sålda cyklar och scootrar under år 2022 gynnar det mig knappast att förstöra mitt rykte över ett par hjul.

Jag är förvånad över hur många anonyma män som är villiga att lägga energi på en 23årings cykel handel.
Det får mig att undra vad folk gör i sina liv, om detta är det bästa de kan lägga sin tid på.
Vuxna män.

Och tack till alla de personer som har handlat av mig med en uppmuntrande inställning.

Bra svar ändå.
Du får en stor pluspoäng för att du inte lägger dig platt för tjurgubbarna. Kör på och kör ditt race. Folk kommer alltid ha åsikter och det kan vara mycket svårt att inte ta till sig när folk är negativa och kritiska för på något vis så blir man ändå förbannad och ledsen när andra ska bråka.

Det är alltid de yngre som får ta smällen på internet utav de äldre som alltid känner att de vet bäst och känner sig nöjda med att trycka till någon stackare som egentligen inte alls bett om det. Internetmobbning alltför vanligt.

Lycka till och kör vidare, uppdatera istället tråden med dina framgånger så får tjurgubbarna på näsan istället ?✌️ Ha en fin kväll

Hejsan Happyride,

Vuxna män.

De var bra att du ringde idag, känns som att du ändå nånstans tar åt dig och lär av dina misstag. Men som jag var väldigt tydlig med när vi pratade. Mitt mål är inte att sabba din verksamhet. De jag har gjort är att dela min upplevelse av våran affär. För att andra ska kunna få en uppfattning av din verksamhet. Vi var överens på telefon om att anonyma gubbar som tycker saker på nätet finns de gott om, och att folk som inte ens handlat av dig har åsikter är för mig också ett litet mysterium. Men som jag sa, just nu står vi med ord mot ord. Men den dagen du får fram den ursprungliga annonsen och vi ser vad som står i den så kommer jag absolut be om ursäkt om de är så att jag har haft fel. Men fram tills dess är ju detta som sagt MIN upplevelse av vad som skett. Jag tycker fortfarande att du ska fortsätta med dina business MEN var ärlig och sköt de på ett snyggt sätt så kommer de bli så mycket roligare för alla! ?

Själva upplägget att själv köpa in begagnade föremål och sälja dem vidare med vinst är ju inget unikt, konstigt eller bedrägligt. När det gäller bilar är det extremt vanligt t.ex.
Du har ju såklart rätt. Jag vet att det är ologiskt att ha nåt emot det då de flesta företag funkar på ett liknande sätt. För de som säger att det inte är ok p.g.a. att man inte jobbar på cykeln innan man säljer. Det är ju som ett jobb egentligen, eftersom man måste sitta framför datorn långa perioder och stressa över affärer.

Skillnaden är att man som privatperson i princip är tvungen att ljuga om orsak till försäljning och vart varan kommer ifrån. Säger man som det är blir det mycket svårare att få iväg varan. Det är som du nämner väldigt vanligt när det gäller bilar, och de som håller på med det privat gör på exakt samma sätt. De kommer väldigt sällan att berätta vad de håller på med.

Jag har inte varit inne på Rasmus annonser så jag vet inte om han gör samma sak. Han borde ju inte behöva göra det eftersom han har ett företag.

Tillbaka
Topp