[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Den Blocket-surfar jag på i smyg. Men fru och barn skulle lämna mig om jag köpte en.
Efter bildgoogling så håller jag tyvärr med resten av din familj ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den Blocket-surfar jag på i smyg. Men fru och barn skulle lämna mig om jag köpte en.
Kan iaf säga lite om rostskyddet generellt(om det har betydelse?) Renault i topp, Alfa inte så mycket!?
Skoda Yeti, mittemellan suv och småbil.
Edit:länk
+1 på denna.En VW Golf Sportscombi fixar väl allt de där. Dock tysk.
Har en "vanlig" Up!, vet inte om det är samma säten i den men tycker dom är helt ok. Funkar fint för mina 184cm. För övrigt super nöjd med min bil ?Minnet är bedrägligt, men jag testade en e-Up för något år sedan och jag minns det som att framsätet var fruktansvärt att sitta i. Som en nedsutten gammal solstol. Mycket sämre än jag minns Aygons säten.
Du kanske redan har koll på det, men när jag först funderade på privatleasing tänkte jag inte på att fordonsskatten tillkommer. På en större bensin- eller dieselbil blir det runt 1000kr per månad. Det ihop med diverse tillägg för ev tillval gjorde kalkylen helt ointressant för mig. Nu tillkommer dessutom stor osäkerhet för månadsavgiften mtp framtida räntenivåer.Dags o se sig om efter ny bil, en stor kombi är det som gäller. Ser att Audi har en bra deal på A6 Avant på privatleasing för under 5kkr/månad. Finns det nått likande från andra bilmärken tro?
Du kanske redan har koll på det, men när jag först funderade på privatleasing tänkte jag inte på att fordonsskatten tillkommer. På en större bensin- eller dieselbil blir det runt 1000kr per månad. Det ihop med diverse tillägg för ev tillval gjorde kalkylen helt ointressant för mig. Nu tillkommer dessutom stor osäkerhet för månadsavgiften mtp framtida räntenivåer.
Dags o se sig om efter ny bil, en stor kombi är det som gäller. Ser att Audi har en bra deal på A6 Avant på privatleasing för under 5kkr/månad. Finns det nått likande från andra bilmärken tro?
Jag har nyligen varit i kontakt med Audi angående just en A6. Ursprungsdealen låg på 3895 kr/månad. Ville man kunna köra 1500 mil/år steg kostnaden till 4232 kr/mån. Sedan tillkom serviceavtal (150 kr/mån), försäkring (554 kr/mån) samt betalskydd (123 kr/mån). Totalt var vi nu uppe i 5059 kr/mån, och sedan tillkom malusskatten om ca 1000 kr/mån.
Så 6000 kr/mån + bränsle som i dagsläget landar på ca 1600-1700 kr/mån. Då är det roligare med elbil - om man nu lyckas hitta någon...
Enligt rykten från tesla club sweden börjar det bli svårare att sälja dyra bilar för bilhandlarna. Rätt många långkörare på blocket.
Absolut en intressant!
Det lär väl vars kamrem som ska bytas efter 12000 mil? Eller kan VAG inte producera en kamkedja heller?
min a2 har officiellt upp till 5000 mil och två år, vilket är ungefär så mycket jag kör. fast jag byter olja extra inför varje vinter. bilen från 2005 har nu gått 41 000, haft den sedan ny.3000-mils oljebyten, vilket påhitt egentligen?
Täta intervaller, det är så bolagen tjänar pengar!3000-mils oljebyten, vilket påhitt egentligen?
Nä, det är inte så det fungerar…..Täta intervaller, det är så bolagen tjänar pengar!
Men prutat du rejält på ett avtal så kan helt plötsligt service vara på 4000 mil. Allt handlar om pengar.
de finns till stor del kvar, och skulle nog fortfarande vara mitt eget svar på trådfrågan. dock min bils motor 1,4 tdi 90 med oväntat pulver bara 6000 tillverkade. men de finns ju där någon stans. för övrigt kan man gärna skippa 1,4 bensin, och ffa alla före juni 2002 då fjädringen förbättrades. innan dess struttig som få. samtidigt förstorades tanken till 42 liter.A2:an var så bra så de fick sluta tillverka den.
Den kom kanske lite för tidigt.
6000 sek /månad är rätt bra idag, en stor kombi med pris runt 500 kkr är svårt att hitta billigare.Jag har nyligen varit i kontakt med Audi angående just en A6. Ursprungsdealen låg på 3895 kr/månad. Ville man kunna köra 1500 mil/år steg kostnaden till 4232 kr/mån. Sedan tillkom serviceavtal (150 kr/mån), försäkring (554 kr/mån) samt betalskydd (123 kr/mån). Totalt var vi nu uppe i 5059 kr/mån, och sedan tillkom malusskatten om ca 1000 kr/mån.
Så 6000 kr/mån + bränsle som i dagsläget landar på ca 1600-1700 kr/mån. Då är det roligare med elbil - om man nu lyckas hitta någon...
När det kommer till 1.4TSI motorerna. Kolla om kamkedjan är bytt, ska helst bytas runt 12.000 mil.
Kör elbil i jobbet och det funkar på kortdistans men inget jag vill ha privat då jag mest kör längre sträckor.
35-40 mil, hamnar i köer vid laddplatser eller så laddar det för långsamt. Klart bökigt och sitta o vänta på laddtider. Speciellt med ungar i bilen.Blir nyfiken på hur långa sträckor du kör privat? Det längsta vi kört på en dag med vår batteribil är ca 75 mil, det blev två laddstopp. Kändes öht inte som bökigt eller krångligt. Minns inte exakt hur långa stoppen var men inte var det mycket. Testar jag ruttplanering nu säger den 11+14 minuter.
35-40 mil, hamnar i köer vid laddplatser eller så laddar det för långsamt. Klart bökigt och sitta o vänta på laddtider. Speciellt med ungar i bilen.
Beror på var man åker, jag tycker att snabbladdarna är upptagna varje gång, långsammare är ofta lediga men det går för segt.Nu har det ju hänt massor på laddfronten halvåret eller så, men jag har aldrig behövt köa. Laddhastigheten beror rätt mycket på bil förstås, men också lite vana. Batteriet ska gärna vara nästan tomt och man ska gärna ha kört en bit så det blivit ordentligt varmt.
Tvingar alltid ut ungarna på kisspaus när vi laddar, då slipper man det efteråt och det tar alltid längre tid än laddningen :-)
Ja, men dessa kostar ju zillionerNu jämför du märken med typ av drivlina, det blir konstigt. Både MB och Audi har fina elbilar :)
super nöjd med min bil ?