Visa din Miyata!
En Miata (3X?) för 400kr:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miyatan är såld. Undra på det med det priset.En Miata (3X?) för 400kr:
Miyatan är såld. Undra på det med det priset.
…gick ”som en Miyata på blocket” som talesättet lyder (Ordspråksboken 8:3-16).
Den har varit ute tre ggr. Samma cykel som jag åkte o kikade på men tackade nej till. Alla delar är utbytta ända ner till headset. Hjulen var skeva och ramen var i ganska undermåligt skick om jag minns rätt. Försökte förklara det för säljaren men fick intrycket att jag möjligen uppfattades som en prutare.Finns även en Ridge Runner Team i till salu i samma del av landet. Fin modell men det utsatta priset är något högt tycker jag i synnerhet som sadelstolpen sitter fast.
Vem hänger med här med över 10 000 inlägg? Jag tappade kollen för länge, länge sedan, räcker man är borta någon dag så är man redan ett antal sidor back :)Det där är väl den @ostrand knep och postade om på förra sidan? Hänger du inte med?
Jag tror att säljaren av den där Team-hojen är en kvinna som har tre(!) RR Team nu, så dags att bli av med en. Hon fick nyligen tag på en NOS-ram av nån annan i MTB-stofilerna-gruppen på fejan.
Ja, jag är lite sugen på den där men det beror ju på om det är något att ha.Den har varit ute tre ggr. Samma cykel som jag åkte o kikade på men tackade nej till. Alla delar är utbytta ända ner till headset. Hjulen var skeva och ramen var i ganska undermåligt skick om jag minns rätt. Försökte förklara det för säljaren men fick intrycket att jag möjligen uppfattades som en prutare.
Förlåt ser nu att beskrivningen inte alls stämmer in på det jag skriver.. Kanske har den rustas upp eller så är det en annan. Den jag talar om var nog större.
Tillägg: Den här syftade jag på.
Inlägg i tråden 'Visa din Miyata!' https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4169868
Jag tror detta är en annan cykel än den jag kikade på men samma säljare så kan tyvärr inte hjälpa dig. Men bor du i närheten är det säkerligen vört att åka o kika. Få ett hum om prisbilden innan bara.. miyatapriserna är mer spridda än [någon rolig liknelse].Ja, jag är lite sugen på den där men det beror ju på om det är något att ha.
Okej, det är ju bra iaf. Får se hur jag gör. Men det är en stålram iaf har jag fått svar på.Jag tror detta är en annan cykel än den jag kikade på men samma säljare så kan tyvärr inte hjälpa dig. Men bor du i närheten är det säkerligen vört att åka o kika. Få ett hum om prisbilden innan bara.. miyatapriserna är mer spridda än [någon rolig liknelse].
Till en annan fin historia, bakhjulet är halvvägs bak i dropoutsen, ett långa kedjestag här ja! Inte bara långt utan brett, mycket utrymme ca 10mm på vardera sida med 2.3” däck!?
Även på bild är skruvar i pakethållar-fästet à la @n3wton och cykelns enda patina, bromspinnarna!
Bytte bil mot cykel en dag med min bror, jag hade ärenden och han ville cykla! Efter jobbet ställde han cykeln utanför porten, en höjd mitt i stan dit bara råttor kommer när det regnar. Nu skulle jag lämna bil och hämta cykel, INGET FRAMHJUL?! Ja då har någon på slitit av vajern mellan cantibromsarna, en sån med gjuten plupp på var ända, ena sidan var av, vipps, borta och så hjulet!
Ringer bror med gråt i halsen om detta, hans sambo överhör samtalet och hon hade sett ”något cykelhjul” på Kungshöjd, höjden bredvid deras, la benen på ryggen och där helt riktigt, utanför en annan port låg mitt hjul, med qr, rakt och fint och väntade!
Så det är först nu jag ska upptäcka att det finns svarta miyator med SS-kompatibla dropouts och plats för breda däck?
50/50 glad och upprörd, jösses vad fint.
+ https://www.tradera.com/item/343722...000-vintage-rare-samlarobjekt-superskick-fynd
Jag har inte läst Arthur Conan Doyle, men jag tror jag har motiv, inte förfarande. Hon är Jurist, trött på att jobba mycket, inte rädda världen eller ens "den lille" som målet med arbetet var, hon behöver lite pult i vardagen men kan inte välja varken knark eller tunga droger, så då får framhjul smaka på hennes vrede. Men hur hon drog av en vajer, det är för mig omöjligt att förstå!Jag har läst mycket Arthur Conan Doyle i mina dagar, och det var ju helt klart sambon som gjorde det. Återkommer med förfarande och motiv i sista kapitlet.
Skämt åsido, tråkigt när sånt händer men vad skönt med lyckligt slut!
Skyldig... ;) Hämtas på torsdag...Miyatan är såld. Undra på det med det priset.
knappt en och åttio :)Hur lång är du?
Jag ska hålla ögonen öppna åt dig
Först och främst är det ju alldeles uppenbart att du har en jättes benstyrka.Idag rök min hemmabyggda pendlare.
Någon som varit med om något liknande?
Nån som har tips på var jag kan hitta en liknande ram?
Först och främst är det ju alldeles uppenbart att du har en jättes benstyrka.
Men med det fastlagt, går det att få några ledtrådar om varför den har gett sig? Ex. rost inne i rören?
Jag köpte en stor On/Off som visade sig vara på god väg att spricka i ena kedjestaget, med början inifrån muffen.
Visa bilaga 588013
Utan att vara metallurg så gissar jag att just det området pga mängden skarvar är känsligt för överhettning vid lödningen. Någon med mer välunderbyggd kunskap får gärna dementera/bekräfta om det ligger något i det.
Låt mig gissa att det är en 58 cm TripleCross?
Om du ställer frågan i det här forumet så blir svaret lättgissat: Sälla dig till den Triple/Quickcross-jagande flocken bara!Väl gissat. Det är en 58cm TripleCross.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Hitta en ny ram eller en helt annan cykel.
Ser ut som korrosion är grundorsaken tycker jag från bilden. Som i sin tur leder till spänningskoncentration och utmattningsbrott. I kombination med att påfrestningarna när man trampar blir stora där förstås.Idag rök min hemmabyggda pendlare.
Hehe jag får stå i kö helt enkeltOm du ställer frågan i det här forumet så blir svaret lättgissat: Sälla dig till den Triple/Quickcross-jagande flocken bara!
Det verkar inte orimligt. Jag har ju trampat en hel del ändå :)Ser ut som korrosion är grundorsaken tycker jag från bilden. Som i sin tur leder till spänningskoncentration och utmattningsbrott. I kombination med att påfrestningarna när man trampar blir stora där förstås.
500 mil är ju ingenting, ramen håller normalt för många, många fler mil, men en kombination av olyckliga faktor kan förstås ända dess liv i förtid om man har otur :(Det verkar inte orimligt. Jag har ju trampat en hel del ändå :)
Synd på något som ser ut att vara bra nära den optimala pendlarhojen!Idag rök min hemmabyggda pendlare.
500 mil de sista fem åren ja, men hur långt den gått de tidigare 25 åren vet vi ju inte. :)500 mil är ju ingenting, ramen håller normalt för många, många fler mil, men en kombination av olyckliga faktor kan förstås ända dess liv i förtid om man har otur :(
Nej precis, jag har bara koll på de mil jag cyklat på den.500 mil de sista fem åren ja, men hur långt den gått de tidigare 25 åren vet vi ju inte. :)
Ja det var exakt så jag tänkte när jag byggde ihop den.Synd på något som ser ut att vara bra nära den optimala pendlarhojen!![]()
Sätt igång bevakningen. Som den ekorre jag är så hade jag plockat av allt som går att återanvända, inkl. gaffeln, och sen börjat spana efter en ersättare. Risken är att du gör bäst i att skaffa något annat att köra under tiden som du letar. Men det är väl också bästa sättet att hitta en ny 3X snabbt. Dagen efter att du kommer hem från Veloform med din nya Genesis CdF så kommer det att dyka upp en helfräsch 3X ett par kvarter hemifrån.Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Hitta en ny ram eller en helt annan cykel.
Tjena!
Känner mig rätt säker på att det är den damen. Stad och initialer stämmer bra.
Det är såklart tråkigt med en ram som går sönder men på något sätt känns det ändå bra, en äldre ram som möter sitt öde under aktiv tjänst istället för att bli lämnad att rosta bort i någon hörna och sakta dö sotdöden innan den slutligen röjs bort och går till metallåtervinning efter att nästan aldrig använts :)
Tåg är det näst bästa transportmedlet, endast trumfat av cykeln.Så jävla gott att sätta sig på tåget och läsa ikapp.
?+?+?=sant.
Nja, det är så gott som omöjligt att veta utifrån endast den bildenSer ut som korrosion är grundorsaken tycker jag från bilden.
Ngn har slarvat vid tillverkningen, det är inte första gången och inte heller sista. Tyvärr.just det området pga mängden skarvar är känsligt för överhettning vid lödningen.
+1spänningskoncentration och utmattningsbrott. I kombination med att påfrestningarna när man trampar blir stora där förstås.