Berätta mer!
Har haft långt gångna planer på det nu ett tag men dålig skörd senast och livet emellan andra år har kommit emellan.
Jag är verkligen ingen expert, men har testat lite nu och det jag gjort är ungefär:
- köpte ett kit med jäst och alkomätare. Plus extra rengöringsmedel (att allt är rent är viktigt, en batch fick bakterieväxt och då tror jag att jag missat desinficera en jäshink ordentligt). Mätaren är inte så viktig men det känns ju lite intressant ändå. Har hamnat mellan 3,5 och 10 procent så det kan ju variera.
- roligare att göra i små jäshinkar/damejeanner. Har förstått att en stor hink med för mycket luft kvar i inte är bra. Också roligare att köra små satser med olika innehåll. Hink på 5 l känns lagom att börja med. Jag har två såna plus en damejeanne på ca 4l. Till slut blir det kanske drygt hälften av volymen man får ut i dryck. Lite bottensats försvinner och lite luft måste finnas kvar i hinken.
- blåbär är svårjäst! Innehåller nåt ”konserveringsmedel” tydligen. Satte en sats som
Småjäste i 3 månader typ. Blev sen gott iofs.
- fläderblom ger mycket stark smak, behövs mindre än man tror. Blanda med nåt neutralt äpple för fräsch dryck.
- lite jobbigt grundarbete att göra på riktig juice om man inte har massa juice-utrustning. Enklare att krossa hel frukt, blir lika mycket smak verkar det som. Tar ev lite längre tid att jäsa. Jag har dock landat i att göra egen saft i en saftmaja istället. Kanske inte känns lika true för en riktig purist men otroligt mycket enklare. Smakar likt för mig. Eller bättre. Iom kokning blir ju desinficering klar automatiskt. Men potentiella vitaminer förstörs. Det gör de väl ändå i senare jäsningsskede ändå antar jag…
- var noga med att allt jäst klart innan flaskning, flaskjäsning kan ge flasksprängning. Jag har tagit minst en flaska per sats i en pet-flaska och känt på den regelbundet första veckorna för att se att den ej verkar jäsa vidare. (Skett en gång, blev att öppna alla kapsylerade flaskor utomhus och slänga dem/vaska.)
Ovan har jag experimenterat fram på egen hand med inspiration från bla Hembryggningsgrupp på FB.