[OT] Vilken (lagom) kall cider dricker du nu?

retrieverdog

Aktiv medlem
Kunde inte hålla mig från att posta en cider i öltråden. Jag visste såklart att det var fel, men det hände. Fick förslag på att skapa en cidertråd och eftersom jag (och förhoppningsvis flera) gärna tar förslag på fina cider så testar vi om det flyger.

Börjar med den här, en småskalig en som dyker upp på Systembolaget med jämna mellanrum. Köper alltid på mig ett gäng när jag ser dem. Mycket trevlig!
IMG_20220628_194405.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Cider är svårt. Den som liknar läsk går bort (får den ens kallas cider längre - läs: fuck Herrljunga), den torra engelska är bra som variation på öl, den irländska eller mer unkna engelska är svår (Balmers och sån) och den franska är väldigt varierande. Skall man dricka den som den är typ som en bärs, eller skall man ha ett litet glas till en förrätt med getost? Pom Pom tyckte jag var sådär.

retrieverdog

Aktiv medlem
Cider är svårt. Den som liknar läsk går bort (får den ens kallas cider längre - läs: fuck Herrljunga), den torra engelska är bra som variation på öl, den irländska eller mer unkna engelska är svår (Balmers och sån) och den franska är väldigt varierande. Skall man dricka den som den är typ som en bärs, eller skall man ha ett litet glas till en förrätt med getost? Pom Pom tyckte jag var sådär.
Håller med om läskvarianterna. Annars tänker jag att man får dricka den som en cider. Inte som ett substitut för öl?Bulmers är okej. Finns en fransk som heter Cidrae (eller något snarlikt), den är också fin. Ponpon dricker jag gärna som den är bara för att den är god, men den är också perfa i picknickkorgen. Ibland är man sugen på en cider antar jag. 😄

Jag är verkligen ingen ciderkännare, men jag tar gärna tips från någon mer bevandrad.

Topp