[OT] Datafrågor - En samlingstråd

min bärbara dumburk börjar va på sista versen efter så där 9 år så dax för nytt snart o då är de lika bra o gå gubbsjukans väg o köpa gaming inspirerat så man kan köra lite roligare prestanda spel
men då de är antal år sen man va insatt i datavärlden så frågar man gurus ;)
e inte sugen på sälja en njure så kikat på mera budget nivå o bygga egen burk är jag för lat för

så va säger happy ska man satsa stationärt eller bärbart

kikat lita på
stationär Acer Nitro N50-640 med skärm Acer Nitro ED273P Curved
bärbar Acer Nitro 5 AN515-57

Har du inte behov av en bärbar så är ju en stationär en no-brainer, speciellt om du vill ha ut mest prestanda för pengarna. Dessutom mer framtidssäkert...

Bärbart är no-brainer säger jag. De är lite långsammare, lite billigare och framför allt lätta att gömma undan. Allt som är "gaming" idag är ju så fult en vill ta livet av sig

Bärbart är no-brainer säger jag. De är lite långsammare, lite billigare och framför allt lätta att gömma undan. Allt som är "gaming" idag är ju så fult en vill ta livet av sig

Fast åtminstone för några år sedan så fanns det kompakta speldatorer som lätt kunde ställas bredvid eller bakom TV:n utan att man behövde skämmas. Snäppet under topprestanda men väl över en vanlig konsumentdator. Nackdelen är förstås att möjligheten att byta komponenter är lite begränsad. I det avseendet mer som en bärbar dator än som en stationär.

Ett steamdeck med tillhörande docka är ju annars väldigt prisvärt nu. Bortser då från saker som att köra tex Zwift kan bli svårt + att leveranstiden nog är lång

Billigare? Har en Lenovo Legion 5, den var inte billig! Nvidia 3060 funkar fint just nu men om några år springer nyare grafikkort cirklar runt den och den går inte att uppgradera medans en stationär är det bara att plocka ur det gamla graffekortet och stoppa in en nyare.

Blev bärbart för jag har tyvärr inte plats för skärm och en stor låda annars hade jag lätt köpt en stor burk för prestanda/spel...

Smart råd, i regel undviker du att få en stöt men ibland åker du på en kyss. Chansning a la sdx.
Har du fler smarta råd?
Har du fler smarta svar som du inte kan omvandla från teori till praktik
Har man byggt ett antal slutsteg med större bankar av kondingar och inte fått några smällar så vad är vitsen Och hur mycket läck ström tror du det går ur en konding på några farad .Så googla nu för det är väl det enda som du kan.

Har du fler smarta svar som du inte kan omvandla från teori till praktik
Har man byggt ett antal slutsteg med större bankar av kondingar och inte fått några smällar så vad är vitsen Och hur mycket läck ström tror du det går ur en konding på några farad .Så googla nu för det är väl det enda som du kan.
Nja, jag har jobbat med såväl förebyggande som avhjälpande underhåll på utrustning med ganska stora kondingpaket under nästan 30 år så jag vet vilken skada som kan åsamkas vid t ex trasigt urladdningsmotstånd om man inte säkerställer att de är urladdade innan arbetet startas.
Jag vet tillräckligt mycket om kondingar för att veta att självurladdningen på dessa varierar beroende på typ och eventuella urladdningsmotstånd.
Jag vet även tillräckligt mycket för att inte riskera andra människors hälsa genom att bergsäkert säga att det i regel går bra.
Men om du anser att det bara är att köra på visar det bara på din respekt och omtanke över andra människors hälsa.
Over and out.
/d

Nja, jag har jobbat med såväl förebyggande som avhjälpande underhåll på utrustning med ganska stora kondingpaket under nästan 30 år så jag vet vilken skada som kan åsamkas vid t ex trasigt urladdningsmotstånd om man inte säkerställer att de är urladdade innan arbetet startas.
Jag vet tillräckligt mycket om kondingar för att veta att självurladdningen på dessa varierar beroende på typ och eventuella urladdningsmotstånd.
Jag vet även tillräckligt mycket för att inte riskera andra människors hälsa genom att bergsäkert säga att det i regel går bra.
Men om du anser att det bara är att köra på visar det bara på din respekt och omtanke över andra människors hälsa.
Over and out.
/d
Vet man inte vad man håller på så skall man inte hålla på.

Ja, nu pajade dotterns laptiop. Cursor uppe i vänstra hörnet och sen inget. Tog just ut hårddisken och då går den till boot men hittar inget.

Nytt för mig. Tycker den borde klaga på MBR eller liknande i alla fall. Testade med annan disk men hittades inte men inser nu att det säkert är någon setting i BIOS som gör att den inte hittar den gamla skiten.

Ja, nu pajade dotterns laptiop. Cursor uppe i vänstra hörnet och sen inget. Tog just ut hårddisken och då går den till boot men hittar inget.

Nytt för mig. Tycker den borde klaga på MBR eller liknande i alla fall. Testade med annan disk men hittades inte men inser nu att det säkert är någon setting i BIOS som gör att den inte hittar den gamla skiten.
En bärbar med hdd som går att ta ur låter ju urgammalt och nyare datorer har ju en massa UEFI, secureboot + annat elände i bios som gör att datorn inte startar om bios inte hittad nån magisk nyckel å checksumman i bootloadern tror jag. Kanske kan bli bökigt få ut datan om disken är krypterad men sånt e livet...

En bärbar med hdd som går att ta ur låter ju urgammalt och nyare datorer har ju en massa UEFI, secureboot + annat elände i bios som gör att datorn inte startar om bios inte hittad nån magisk nyckel å checksumman i bootloadern tror jag. Kanske kan bli bökigt få ut datan om disken är krypterad men sånt e livet...
Den kvalar säkert in som urgammal men det finns äldre på hyllan.
Jag har inte sett mediafel som inte ger ett felmeddelande men tydligen finns det en sådan variant. Jag har bootat den mot win7 skiva nu och disken syns.

Den är inte krypterad men jag tror inte det finns nåt på disken. Kidsen har väl allt i molnet. Jag får fixa win 10 USB och vänta tills hon kommer hem.

Jag ser att batteriet är dött och dottern har börjat bryta strömmen 10 ggr om dagen i sitt rum för att spara ström så nåt har väl släppt.

Fanns ingen win10 image till en så gammel Dell men jag körde repair från en USB som hör till en annan Dell och nu fungerar det igen-
20s disk check verkar vara allt den gjorde. Märkligt att jag inte fick nåt err msg...

Hur gör ni med laptop till barnen nu när de har Chromebook från skolan? Det blir ju mer eller mindre fråga om spelrig...
Det blir lite orimligt med mobil, platta, skoldator och en till dator ovan på det?

Man KAN ju tänka sig att barnet överlever att lämna skrivbordet och traska till en befintlig rig....risken är att socialen kommer. Nog redan nära med de risiga GPU de har nu.

Fanns ingen win10 image till en så gammel Dell men jag körde repair från en USB som hör till en annan Dell och nu fungerar det igen-
20s disk check verkar vara allt den gjorde. Märkligt att jag inte fick nåt err msg...
Vi diskuterade damm och nätagg för ett tag sedan. Kan det vara det? Går fläkten igång?

Hallon!
Har en iPhone 11. Är den vänstra "högtalaren" i botten av telefonen bara fejk? Eller är min trasig?

Edit: vänstra var visst mikrofon. Jag trodde de två prickarna brevid lighteningkontakten var mikrofoner. Mysteriet löst!!!

Stalle

Senast ändrad:
Har någon erfarenhet med kontoret GGS Data i Göteborg?

Jag har upptäckt att man bygger egna bärbara Ubuntudatorer (tillverkade ur chassi från Taiwanesiska Clevo):

Det låter intressant att slippa med att avinstallera Windows; Priserna är också rimliga.

Men hur bra är byggkvalité? Och hur bra är kundtjänst ifall någonting går sönder?

Har någon erfarenhet med kontoret GGS Data i Göteborg?

Jag har upptäckt att man bygger egna bärbara Ubuntudatorer (tillverkade ur chassi från Taiwanesiska Clevo):

Det låter intressant att slippa med att avinstallera Windows; Priserna är också rimliga.

Men hur bra är byggkvalité? Och hur bra är kundtjänst ifall någonting går sönder?
Ingen aning, men jag kan säga en sak om att köpa bärbara datorer med ubuntu förinstallerat: jag köpte en från dell en gång, och man tycker ju att ett gigantiskt företag borde kunna styra upp en sån grej. Icke. Det första jag fick göra var att byta ut wifi-kortet. Det satt ett realtek-kort i som iaf då fungerade notoriskt sketchy med linux. Men även andra smålustiga hårdvaruissues fanns. Så, kolla av själv först allt som sitter i att det är grejer som lirar bra, oavsett tillverkare.

jag köpte en från Dell en gång, och man tycker ju att ett gigantiskt företag borde kunna styra upp en sån grej. Icke.

Tråkigt att höra så!
Själv har jag nuförtiden en Lenovo Thinkpad X220i. All hårdvara lirar perfekt med Linux. Men den datorn är snart 12 år gammal (!!!). Jag tror inte att den kommer att överleva för 12 år till, fast jag byter ut slitna delar.

Jag får förhoppningsvis höra från GGS Data om en fråga jag har ställt. Sedan får jag kanske veta om HW/SW stödnivå i deras bärbara produkter. Företaget verkar ganska helt fokuserat på Linux enligt deras webbsida (se bara på Web 1.0-design med HTML-frames överallt! 1990-talet säger tjena)

Vet inte om jag skulle köpa en dator av ett företag som inte klarar av att sätta upp en https-sida 2022....
Clipboard01.jpg

Detta inlägg skrivs på en Lenovo x230 med Debian. Den kombinationen fungerar hur bra som helst.

På jobbet hade jag under sex år en Dell/Ubuntu-maskin och det fungerade också bra. Sedan i våras har jag en HP/Ubuntu-maskin på jobbet.

Den privata Lenovodatorn köpte jag begagnad. När den ger upp gör jag nog om det tricket.

/Martin

Har en Dell xps 13 (modell 9380 tror jag) med i7-8565U, 16 gig ram som ligger och bara skräpar annars. Just nu är det win 11 på den men linux har fungerat klockrent på den. Den partitionen är borta nu efter att ubuntu hamnade i nåt slags 'jag vägrar uppgradera din o-supportade dist'-läge men tror grub partitionen finns kvar.

pm'a med ett pris som känns som ett rimligt marknadsvärde så får du den om du donerar beloppet till barn i ukraina eler nåt. Gör du donationen ordentligt så får du dra av 25 % på skatten. Mao du får 25 % rabatt på "priset"

Företaget verkar ganska helt fokuserat på Linux enligt deras webbsida (se bara på Web 1.0-design med HTML-frames överallt! 1990-talet säger tjena)
Jag läste slarvigt och ba "vadå 1.0, frames kom ju i HTML 2!!!" :-)

If it ain't broken, don't fix it. Jag tycker att det kan kännas lite betryggande med ett företag vars hemsida har sett ungefär likadan ut sedan 1999.

I min bransch finns den här lilla firman: https://tksab.se/
Jag antar att deras hemsida säger "Vi tar betalt för att programmera trafiksignaler, inte för att knacka HTML. Om du stör dig på det så får du väl leta rätt på någon som är bättre på trafiksignaler än vi, varsågod. Vi tänker inte sitta uppe och vänta."

Min systemdisk har blivit ledsen. Tror jag.

Kan jag om jag kör igång en USB-ubuntu-sticka eller nåt sånt göra ett försöka att klona den inklusive bootsektor och sånt via ubuntun?

Hade vart en enkel lösning innan jag ger mig på att installera om alltihop. I så fall borde jag nog fundera på ny hårdvara om jag ändå ska in och greja för allt är från 2010 typ.

Min systemdisk har blivit ledsen. Tror jag.

Kan jag om jag kör igång en USB-ubuntu-sticka eller nåt sånt göra ett försöka att klona den inklusive bootsektor och sånt via ubuntun?

Hade vart en enkel lösning innan jag ger mig på att installera om alltihop. I så fall borde jag nog fundera på ny hårdvara om jag ändå ska in och greja för allt är från 2010 typ.
Ja det ska gå, har gjort så på jobbet nån gång mha. IT-firman som år inhyrd där. Minns inte vad de använde för bootande image, men det finns nog många som duger.

Har en Dell xps 13 (modell 9380 tror jag) med i7-8565U, 16 gig ram som ligger och bara skräpar annars. Just nu är det win 11 på den men linux har fungerat klockrent på den. Den partitionen är borta nu efter att ubuntu hamnade i nåt slags 'jag vägrar uppgradera din o-supportade dist'-läge men tror grub partitionen finns kvar.

pm'a med ett pris som känns som ett rimligt marknadsvärde så får du den om du donerar beloppet till barn i ukraina eler nåt. Gör du donationen ordentligt så får du dra av 25 % på skatten. Mao du får 25 % rabatt på "priset"
Min var också en dell xps, men en i5 variant... typ 2015 eller så. Nu funkar det mesta bra bortsett från att bluetooth fortfarande inte funkar stabilt. Men det är alltid lättare när hårdvaran funnits ute ett tag så den har hunnit få stöd eller att andra har haft samma problem o nån lyckats hitta en lösning.

Eller TLS 1.2 .... :P

Clonzilla har funkat bra för och gör det antagligen än. Dock så finns det en massa modernt skit som kan ställa till det. Alla olika disk modes eller vad det är.

Just att slipppa avinstallera windows ser jag som en väldligt liten fördel.HW support bör ju vara det man betalar för. (Jag brukar inte se till windows igen efter disk partioneringen).
Dell satsade väl på Linux som ett alternativ för ca 15 år sen men blev väl aldrig så mycket av det.

Funderar själv på att slänga in Ubuntu på en laptop som är för gammal för windows 10.
Borde duga för film så den stationära frigörs?

Är det Mint som gäller nu för tiden eller vanliga Ubunto? Jag är ointresserad av FOSS politik osv. (Free som i free beer alltså).
KDE gillade jag aldrig men inte heller den gnome som var ny sist jag kollade (Gnome3?). Var landade det kriget?

Jag tycker att KDE gick ner sig iom. övergången till plasma desktop, och har sen dess lite mindre till övers för det lägret, men det var ju svinlänge sen...

Just att slipppa avinstallera windows ser jag som en väldligt liten fördel.
Dell satsade väl på Linux som ett alternativ för ca 15 år sen men blev väl aldrig så mycket av det.

Jag vill inte betala för den OS som jag inte kommer att använda. Rent teoretiskt kan man få pengarna tillbaka för sin oanvända Windowskopia. Men i praktiken är det för jobbigt.

Helst köper jag någonting med FreeDOS, ChromeOS (man kan väl installera Linux dit istället?), eller Linux. Sedan installerar jag någonting till min smak.

KDE ser ut som Win 11 nuförtiden. Standart ubuntu kör inte Gnome längre utan något som heter Unity som är typ Gnome tror jag fast jättefult och allmänt konstigt och orange.

Inte bara jag tycker att Unity är förskräckligt så därför verkar goto-ubuntu för många nu vara en variant som heter popOS som tu är en ubuntu fast den kör Gnome3

Tillbaka
Topp