Everest Challenge... hur tufft är d?

I så fall är det att hitta en dag då man nästan blåser uppför och knappt behöver bromsa nedför för som jag förstod är det samma backe man kör upp och ned till dess man nått 8848 m i stigning uppåt.. Eller är det fel? Om det är tillåtet så hade det ju underlättat i allra högsta grad.
Det är nog få backar och få tillfällen där du hittar förhållandena du söker efter. Men en liten teoretisk skillnad kan man säkert hitta.

Det är nog få backar och få tillfällen där du hittar förhållandena du söker efter. Men en liten teoretisk skillnad kan man säkert hitta.
Här i Skåne är det i varje fall inte svårt, Slimmingebacken med 87 höjdmeter i stigning på en dryg km är en sådan. Att cykla uppför den med 15 sekundmeter i ryggen är något helt annat än att göra det i vindstilla och dagar med frisk västlig vind är i legio här.

Här i Skåne är det inte svårt, Slimmingebacken med 87 höjdmeter i stigning på en dryg km är en sådan. Att cykla uppför den med 15 sekundmeter i ryggen är något helt annat än att göra det i vindstilla och dagar med frisk västlig vind är i legio här.
Grattis, när kör du? ?

. Att cykla en backe i mot- eller medvind är ju som natt och dag om det blåser lite.
Ja, det är klart att det spelar roll. Dock lär administrerandet bli rätt mkt krångligare om man är tvungen att bifoga vindmätardata för försöket så jag misstänker att det är en anledning till att man struntat i det.

Dessutom, om du tänker dig att ta en dag med ordentlig vind så gäller det dels att vinden håller i sig under försöket och dels att den är hyggligt stabil.

Slutligen är det inte kul att att cykla utför i kraftig vind som inte kommer helt rakt framifrån och ffa inte om den är lite byig. Hade en gång på östra sidan av GC så svårt att hålla styrsel på cykeln utför att jag fick stanna till en liten stund och vänta ut den värsta vindbyn.

Ja, det är klart att det spelar roll. Dock lär administrerandet bli rätt mkt krångligare om man är tvungen att bifoga vindmätardata för försöket så jag misstänker att det är en anledning till att man struntat i det.

Dessutom, om du tänker dig att ta en dag med ordentlig vind så gäller det dels att vinden håller i sig under försöket och dels att den är hyggligt stabil.

Slutligen är det inte kul att att cykla utför i kraftig vind som inte kommer helt rakt framifrån och ffa inte om den är lite byig. Hade en gång på östra sidan av GC så svårt att hålla styrsel på cykeln utför att jag fick stanna till en liten stund och vänta ut den värsta vindbyn.
Jag tänkte mer på om det fanns någon regel om max vindhastighet för att det skulle räknas.

Landskapet i Skåne är så att det oftast är en ganska jämn vind, inte alls som i bergsområden.

Jag cyklar inte backar upp och ned. Men jag vet att andra har testat med Slimmingebacken, däremot inte om de lyckades.
1668456654682.png

Jag tänkte mer på om det fanns någon regel om max vindhastighet för att det skulle räknas.

Landskapet i Skåne är så att det oftast är en ganska jämn vind, inte alls som i bergsområden.
Max byvind? Max medelvind? Var i backen ska det mätas? Och hur ska det kontrolleras?

Det är lätt att inse att vinden kan påverka resultatet och säga att det borde finnas någon begränsning. Däremot tycker jag det verkar svårt att hitta på en begränsning som är lätt att kontrollera för de som godkänner resultaten och lätt för den som ska göra försöket att samla in den data som behövs.

Dessutom, vad gör man om startar sitt försök och vinden blir klart starkare än vad som utlovats och går över gränsen? Börjar om dagen därpå? ??

Regeln lär ju dock behöva utformas "globalt" och inte ens de mest fanatiska skåningarna tror jag skulle se landskapet som "Everestingens hot spot".

Regeln lär ju dock behöva utformas "globalt" och inte ens de mest fanatiska skåningarna tror jag skulle se landskapet som "Everestingens hot spot".
Jag bara konstaterade att det är väldigt stor skillnad att cykla uppför en backe i bra medvind jämfört med att göra det i motvind och det måste du väl hålla med om?

Måste ju varit en längre och flackare variant på backen i det övre försöket. Om jag skulle tvingas göra ett försök hade jag nog försökt att ha kanske dubbla den lutningen s.a. jag kommit ner under 20 mil på en Everest. Dessutom hade jag nog försökt hitta en backe på 2-3 km med hyggligt jämn lutning samt haft tillgång till tämligen lätt lägsta växel.

Jag bara konstaterade att det är väldigt stor skillnad att cykla uppför en backe i bra medvind jämfört med att göra det i motvind och det måste du väl hålla med om?
Jag tycker att mina två kommentarer "Ja, det är klart att det spelar roll" och "Det är lätt att inse att vinden kan påverka resultatet ..." ganska tydligt svarar på den frågan.

Min poäng är: Ja, vinden påverkar. Att hitta på en bra regel som begränsar dess inverkan är dock svårt (omöjligt?).

När jag körde min halva everest andra gången på Hallandsåsen var det kulingvind från nordväst, vilket gjorde det läskigt varje gång man körde nerför och kom ut från skogen på slutet. Var som en vägg av vind från ena sidan och riktigt jobbigt för armarna. Uppför märktes det inte alls. En nackdel med medvind uppför är ju att kylningen blir obefintlig och det blir jäkligt svettigt.

Ska man köra en everest tror jag det är bäst på sommarhalvåret när det är ljusare och varmare. Starta tidigt på morgonen för att minimera användning av lampor. Parkera bil halvvägs upp i backen och stanna på nerfarten en gång i timmen och byt flaska och energi. Minimera all vikt så mycket som möjligt, dvs ett flaskställ, en liten flaska, inget onödigt i fickorna (det har du i bilen). Välj en backe på 8-10% (minskar distansen) och minst 1 km lång (minskar antalet repetitioner).

Om man sköter sig själv tycker jag det rent teoretiskt borde vara bäst vid "vändningarna" då man ju där rimligen har låg fart, i synnerhet om vägen är smal. Om man sen har en backe där man har nytta av ytterligare fart utför borde det vara bättre att plocka på sig vikt på toppen än i botten. Har man langning ändras det förstås och då misstänker jag att det kan finnas psykologiska aspekter att beakta. Dessutom kan det väl i så fall vara bra att ta det på ett ställe där det lutningsmässigt är lämpligt.

Känns ju inte som att det hjälper så mycket dock? Eller ja man sparar sig kanske lite tid men känns som ansträngningen borde bli detsamma?

Känns ju inte som att det hjälper så mycket dock? Eller ja man sparar sig kanske lite tid men känns som ansträngningen borde bli detsamma?
Det hjälper väl att ha någon som kan plocka fram det som önskas så man minimerar risken för dötid. Men ännu mer borde det hjälpa med träning, rätt utväxling och en bra backe

Jag tänker att det borde underlätta lite att inte behöva ha med sig vatten för en heldag, blir ju några kilo lättare om man slipper det

Jag tänker att det borde underlätta lite att inte behöva ha med sig vatten för en heldag, blir ju några kilo lättare om man slipper det
Man kan ju ha vattnet "parkerat" vid backen. Antingen vid vägkanten och hoppas att ingen tar det eller inlåst i en bil. Då blir det små stopp där man förlorar tid och rytm, men inte någon nackdel jämfört med langning vad gäller att bära med sig vätska.

Väcker liv i tråden igen ?
Jag blir nyfiken, vart har du hittat en lämplig backe för detta i Skövde? Det finns ju gott om backar, men nyfiken vilken rutt du tänkte dig. Genomförde du en Everesting? Frågorna är många ?
Hej!
Kommer faktiskt inte ihåg nu vilken backe det var... blev aldrig nån everest :(
Men det var Lerdala-backen.
Sen om det var från Dälderna eller om det var från Långesäter kommer jag ej ihåg.

Funderar lite på hur lång den längsta enskilda everesting som gjorts (och som följt reglerna) är.

De registrerade går ju att filtrera på det. Om det är det du menar

Förstaplatsen verkar ju lite märklig med 754km 53h och 8.6%. Efterföljande verkar mer rimliga och sammanhängande runt 700km 30h och upp till 4%

Screenshot_20221116_205052.jpg

De registrerade går ju att filtrera på det. Om det är det du menar

Förstaplatsen verkar ju lite märklig med 754km 53h och 8.6%. Efterföljande verkar mer rimliga och sammanhängande runt 700km 30h och upp till 4%

Visa bilaga 593969

Missade möjligheten att filtrera. Och, ja, ettan verkar ju vara något rejält galet med.

Du menar i tid eller distans (dvs med lägst snittlutning)?
Jag menade längst sträcka. Det andra blir ju mest att en tävling i att hålla sig vaken. Går ju att typ cykla 8847 hm och sen försöka sig hålla vaken jättelänge och cykla 1 hm innan man går och lägger sig. Sträcka handlar istället om att välja en så "flack" backe som möjligt och sen greja de 8848 hm innan man blir för trött. Båda är förvisso lite knasiga, men jag tycker sträckan i alla fall har ngt tilltalande över sig medan tiden bara är ointressant.

Enig i det även om längst sträcka rimligen också borde resultera i en utmaning i att hålla sig vaken om en lite svårare då man rimligen kommer behöva vara på rull större del av tiden (jämfört med bara tid)

Enig i det även om längst sträcka rimligen också borde resultera i en utmaning i att hålla sig vaken om en lite svårare då man rimligen kommer behöva vara på rull större del av tiden (jämfört med bara tid)
Det blir ju också lite olika process att välja backe och vad som krävs för att lyckas i förhållande till själva everestingen.

I fallet med tid är valet av backe mindre kritiskt och att man klarar everestingen innebär inte att man slår rekordet.

Med sträcka som kriterium så väljer man förstås en backe som gör att man kan slå rekordet vad gäller sträcka, givet att det är vad man satsar på. Och om man i så fall grejar everstingen så har man också slagit sträckorekordet.

Jag är väldigt långt från att göra en everesting men har klurat en del.
Borde det inte vara rätt viktigt att välja en backe som är bra på nervägen?
Det verkar inte någon prata om.
Jag hade ruttnat snabbt på en backe där jag måste bromsa bort en massa energi eller som är så brant att man når så hög hastighet att det mesta går bort i luftmotstånd. Det kanske inte alls är ett problem i verkligheten.
Men blir ju nästan sugen på att testa.

Idealiskt vill man nog ha en backe där man inte behöver bromsa förrän det är dags att sänka farten inför det att man ska vända och börja cykla uppför igen. Tittar man på strava på de klättringar där dam- resp. herrekorden är satta verkar de också mkt riktigt vara tämligen raka. Vet inte om det är precis den sträckningen som användes vid rekorden, men det ska vara rätt backar.
1668778149988.png

1668778231584.png

Jag kan också erkänna att jag någon gång känt att det vore kul att testa, men har ganska snabbt besinnat mig när jag tänkt på hur det verkligen vore att nöta upp och ner för samma backe från soluppgång till, om det går bra, framemot solnedgång en fin sommardag.

Jag kan också erkänna att jag någon gång känt att det vore kul att testa, men har ganska snabbt besinnat mig när jag tänkt på hur det verkligen vore att nöta upp och ner för samma backe från soluppgång till, om det går bra, framemot solnedgång en fin sommardag.
Sellaronda 5 varv så blir det inte lika enformigt... ?

16 min stopptid imponerar men aero-strumpor tillsammans med rundrörsram och vanlig hjälm - känns lite suboptimal.

16 min stopptid imponerar men aero-strumpor tillsammans med rundrörsram och vanlig hjälm - känns lite suboptimal.

Rundrörsram är väl rätt givet om man är sponsrad av en tillverkare som bara har såna?
Hjälmvalet lär ha påverkats av värmeaspekten. Var ju en rätt brant backe som kördes med 17,7 graders snittlutning.
Aerostrumpor - varför inte? Är väl bra att optimera allt som inte har någon större trade-off.

Rundrörsram är väl rätt givet om man är sponsrad av en tillverkare som bara har såna?
Hjälmvalet lär ha påverkats av värmeaspekten. Var ju en rätt brant backe som kördes med 17,7 graders snittlutning.
Aerostrumpor - varför inte? Är väl bra att optimera allt som inte har någon större trade-off.
%, inte grader. Hade det varit grader hade det varit 32 %. Tveksam om det finns någon asfalterad backe som snittar 32 % i 900 meter.

Tillbaka
Topp