Hurra?! Det snöar....

Hurra?! Det snöar....
Hur många procent av snöröjarbudgeten försvann i detta snöfall?
Många ..
20221121_173903.jpg

Hurra?! Det snöar....
Jag trodde liksom att det var ett skämt att det räckte med 3-4cm snö för att skapa kaos i stockholmstrafiken.

Tydligen inte
Nu bor ju inte jag i Stockholm men kvinnan före i kön på bolaget igår kväll klagade på att det var så jäkla halt ute med sommardäck på bilen... Plötsligt förstod jag varför bilar flera hade kört i 40 på den inte ett dugg hala motorvägen strax innan dess.

Hurra?! Det snöar....
Polisen borde dela ut Vårdslöshet i Trafik så fort man börjar rulla på allmänn väg med sommardäcken i det här väglaget, oavsett om det "går bra" eller inte.

Hurra?! Det snöar....
Nu bor ju inte jag i Stockholm men kvinnan före i kön på bolaget igår kväll klagade på att det var så jäkla halt ute med sommardäck på bilen... Plötsligt förstod jag varför bilar flera hade kört i 40 på den inte ett dugg hala motorvägen strax innan dess.

Jag undrar vems fel det är. SMHI? Eller staten som har sätt fel datum på krav på vinterdäck?

Hurra?! Det snöar....
Bilden som weldion lade in är ju dessutom en A-traktor. Den behöver inte ha vinterdäck öht (dock har väl Transportstyrelsen nu föreslagit att vinterdäckslagen även ska omfatta dem).
Oavsett är det ju hål i huvet att ge sig ut med sommardäck i sådana här väglag.

Hurra?! Det snöar....
Om man sätter på vinter eller sommardäck efter datum,typ byter typ slutet på november får man fasen skylla sej själv om man kanar i diket!
Lite framförhållning och allmänt bondförnuft skadar inte....att det kan smälla till snabbt är väl ingen nyhet?

Pejla vädret och skifta innan snön/halkan kommer kan inte vara svårt??

Hurra?! Det snöar....
Om man sätter på vinter eller sommardäck efter datum,typ byter typ slutet på november får man fasen skylla sej själv om man kanar i diket!
Lite framförhållning och allmänt bondförnuft skadar inte....att det kan smälla till snabbt är väl ingen nyhet?

Pejla vädret och skifta innan snön/halkan kommer kan inte vara svårt??
Håller med, det är ytterst sällan sånt här kommer som en blixt fr klar himmel, och inte denna gång heller. Jag bor i Uppsala och bytte förra helgen (12-13/11). Flera dagar innan dess visade prognoserna att lördagen 12/11 var sista dagen det skulle vara varmt, söndagen skulle det droppa och sedan gå ner mot bara nån plusgrad dagtid under veckan med frost några nätter. Sedan under förra veckan var det nog redan tisdag-onsdag det var tydligt i prognoserna att fredag-lördag kommer snön. Så gott om tid att byta bara man har lite koll på omvärlden, och inte bara lallar runt i sin egen lilla värld.

Hurra?! Det snöar....
Om det hade räckt med att de får skylla sig själv, så hade jag varit med. Men nu påverkar det tyvärr väldigt många andra också när vägarna blir blockerade.
Ja,drabbar ju inte bara sej själv tyvärr....stökar till det för många när folk blir "överraskad" att det kom snö i slutet på November i Sverige!!

Hurra?! Det snöar....
Håller med, det är ytterst sällan sånt här kommer som en blixt fr klar himmel, och inte denna gång heller. Jag bor i Uppsala och bytte förra helgen (12-13/11). Flera dagar innan dess visade prognoserna att lördagen 12/11 var sista dagen det skulle vara varmt, söndagen skulle det droppa och sedan gå ner mot bara nån plusgrad dagtid under veckan med frost några nätter. Sedan under förra veckan var det nog redan tisdag-onsdag det var tydligt i prognoserna att fredag-lördag kommer snön. Så gott om tid att byta bara man har lite koll på omvärlden, och inte bara lallar runt i sin egen lilla värld.

Problemet är att många här i tokholm har däckhotell och det har varit svårt med tider. Grannen fick tid på fredagen tidigast och då försökte hon boka redan för någon vecka sen innan snökaoset var ett faktum. Har man vinterdäcken hemma i garaget är det lättare att byta i tid. Men visst många har sjukt dålig framförhållning.

Tillbaka
Topp