Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hittar du rätt bromsar med rätt reach och hjul för fälgbroms borde det väl kunna gå ganska smärtfritt?
Drömmen hade ju varit att hitta en sån lösning men eftersom sadelstagsbryggan (?) är borrad vertikalt går det inte att montera exempelvis en centrumdragen broms bak. Min lilla erfarenhet av att cykla med bromsar med lång räckvidd är att bromsverkan lämnar en del att önska. Framför allt om klossarna är monterande längst ut.

Trist om man redan från start behöver göra eftergifter och kompromisser med adaptrar eller särlösningar för att få ihop ett bygge.

Visa din Miyata!
Hittar du rätt bromsar med rätt reach och hjul för fälgbroms borde det väl kunna gå ganska smärtfritt?
Jag gjorde det på en Maruishi RX-7 som trots att den inte är en Miyata är en fantastiskt fin cykel. efter 650b konverteringen är den ännu bättre.

Long reach tektrobromsarna bromsar lika bra som alla andra lvg-bromsar jag har. Jag har kört lite park i Åre Björnen med den. Fungerate fint

Enda problemet jag kan se med en 650b konvertering (förutom våldet mot ramen) är att det var lite knepigt hitta fälgbromsade 650b fälgar. De är oftast svintunga eller svindyra. Men nån obskyr tysk webshop hade tillsut

Visa din Miyata!
Kan, kan man men om man ska göra det eller inte är nog en vattendelare eftersom det krävs ingrepp i ramen. När jag väl fick pusselbitarna på plats så var det en no-brainer för mig.

Är det för att du vill ha plats med bredare däck? Annars begriper jag inte riktigt varför rent funktionsmässigt.

Har det med utseendet att göra förstår jag det däremot! Det finns få saker som är så viktiga som att kunna njuta när man tittar på sin cykel.

Visa din Miyata!
Är det för att du vill ha plats med bredare däck? Annars begriper jag inte riktigt varför rent funktionsmässigt.

Har det med utseendet att göra förstår jag det däremot! Det finns få saker som är så viktiga som att kunna njuta när man tittar på sin cykel.

Flera olika anledningar. Sadelröret på ramen är 60 cm vilket är i största laget för mig. Men med 650b hjul får jag ner toppröret cirka 2 cm mot marken vilket ger mig en perfekt ståhöjd över ramen samtidigt som jag kan ha sadel och styre i ungefär samma höjd utan att varken sadelstople eller styrstam behöver sträcka på sig nämnvärt utan sticker upp några 5-7 cm. Det skapar en klassisk randolook som jag tycker är väldigt snygg. Sen är det såklart en fördel att kunna cykla med 42 mm däck och skärmar.

När jag provmonterade 650b-hjulen på ramen och rullade runt försiktigt utan bromsar kändes det helt rätt och jag blev övertygad om att det är just så här denna cykel ska byggas för att passa mig. Den övertygelsen har jag behövt för detta är inte något som görs i en handvändning.

Visa din Miyata!
Flera olika anledningar. Sadelröret på ramen är 60 cm vilket är i största laget för mig. Men med 650b hjul får jag ner toppröret cirka 2 cm mot marken vilket ger mig en perfekt ståhöjd över ramen samtidigt som jag kan ha sadel och styre i ungefär samma höjd utan att varken sadelstople eller styrstam behöver sträcka på sig nämnvärt utan sticker upp några 5-7 cm. Det skapar en klassisk randolook som jag tycker är väldigt snygg. Sen är det såklart en fördel att kunna cykla med 42 mm däck och skärmar.

När jag provmonterade 650b-hjulen på ramen och rullade runt försiktigt utan bromsar kändes det helt rätt och jag blev övertygad om att det är just så här denna cykel ska byggas för att passa mig. Den övertygelsen har jag behövt för detta är inte något som görs i en handvändning.
Aha, du har för stor ram! ?

Visa din Miyata!

Vem åtar sig att trycka detta på några t-shirt(ar?)?

Visa din Miyata!
82743FE1-B975-4B27-89EB-383220280D26.jpeg

Som referens kommer här en bild på hur en konverterad tusing kan se ut.

Visa din Miyata!
Vad är det för vevar som passar original bb på pathrunnern? Har nyare lx-vevar men de verkar vara gjorda för kortare axel. Blir det helt fel med en längre axel?

Visa din Miyata!
Berätta mer om de konkreta ingreppen,
- kapa befintliga cantifästen?
- löda fast nya?
- lackera om?
- …osv.

Tanken var först att bara ta bort färgen runt fästena och lacka om i liknande kulör. Men var tvungen att slipa bort så pass mycket ovan och under för att inte orsaka förgiftning vid lödning så det skulle inte se bra ut. Har därför valt att ta bort all färg och lacka om hela ramen.

Planen är att medelst värme lossa befintliga fästen och sedan löda dit nya (eller existerande) cirka 2 cm lägre. Detta är inget jag kommer göra själv.

När fästena är nedflyttade ska ramen lackas. Funderar på om jag ska göra det själv eller lämna in till en lackerare. Därefter börjar arbetet med att sätta på komponenter. Längtar!

Visa din Miyata!
Fick först inte ihop det, sen kopplade hjärnan och läste rätt. Nej, det var visst inte cykelrelaterat.
Visa bilaga 599268
Haha jag försökte klicka på ”visa mer” nere i högra hörnet så om du kände dig dum kan jag trösta dig med att det finns dummare.

Med det sagt tycker jag det vore mer än rimligt att medlemmar i Myiattala, förlåt, Miyata-tråden ska få 300 i rabatt på Ittala Rörstrand Fiskars Outlet.

Visa din Miyata!
Tipsar om en Deore-vev på k&s, snygg som synden på ett Miyata-finbygge:

8A4AD89E-096D-4675-9ACA-B1351D1AB7CC.png

Edit: Jag har som ni vet snöat in på mina polerade Exage-vevar. Men de Deore som sitter på den Edfeldtska Enpetaren är helt klart ett snäpp mildare att vila ögonen på.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
Haha jag försökte klicka på ”visa mer” nere i högra hörnet så om du kände dig dum kan jag trösta dig med att det finns dummare.

Med det sagt tycker jag det vore mer än rimligt att medlemmar i Myiattala, förlåt, Miyata-tråden ska få 300 i rabatt på Ittala Rörstrand Fiskars Outlet.

Om någon fixar rabatten kan jag lösa inköpen - outletbutiken ligger på min hemort. Just sayin’.

Visa din Miyata!
Snyggt med Exage (400?) som inte är målade med den där hemska gråfärgen.

Har några planer för cykeln börjat ta form inne i Skaparens huvud? Det hade varit roligt att få se fler mixtar här i tråden, både i mekstället, ute i det gröna och för den delen även upp i det blå.
Den ska få en 10-delad silvrig 105 grupp från en hittegodscykel. Det verkar ha ganska bra reach till en lvg hoj för 170 cm lång person. Det enda jag behöver skaffa är är svart 25,4 mm styre, kanske nya däck. Tror det kan bli en fin cykel och lovar posta bilder här sen

Visa din Miyata!
Jag kan vara spekulant på den veven. Eller var det till mitt bygge du menade?
Jag har inte riktigt stenkoll på tråden men kanske det? De finns i varje fall i Hägesten, kan levereras till norrort på julafton
Motsvarande men steget enklare (gråmålade som jag putsade upp) gjorde sig fint på cykeln under dess korta levnad under min regim. Om @uandt kan tänka sig att skicka dem så skulle jag säga att de är väl värda frakten och en Mohawk Blizzard.

Visa din Miyata!
Mäster @LWB , hur gör man sådana där fina avslut på styrlindan som du brukar göra?
Ja, här krävs nog faktiskt en YT-snutt. En liten julklapp från @LWB till happykollektivet måhända? ?
Here goes!

Jag använder hamp… rep är det väl knappast, hampsnöre kan det nog heta.

Jag börjar ute på lindan och lindar åt samma håll som lindan och in mot stammen.

Börja med repet pekande mot stammen (motsv. tv. i bild).
C123D04B-CF5C-489C-994C-80484382EF92.jpeg

Lås den lösa änden genom att linda snöret över änden:
E070E2BF-3C67-413F-B37A-DC3306795AFD.jpeg

…och fortsätt:
6B9521D2-0E58-4BF3-9F62-302EED5DC5C2.jpeg

Efter en 5-6 varv över änden skär du av änden och fortsätter att linda.
Lägg sedan en ögla såhär…:
BDDB6751-070C-4648-B1F1-680114F8DC87.jpeg

…och linda vidare över öglan. När du har lindat så långt som du ska in mot stammen sticker du snöret igenom öglan like so:
8EF2F739-8680-4BBC-A101-39703C498EA2.jpeg

…och drar in öglan i snuttarna där pennan pekar:
1C823C35-F6BA-4ECC-AAFB-E0AD7052E089.jpeg

Lirka igenom öglan så att den drar med sig snöret like so…:

257B3B4A-9C39-45ED-A528-FBD5F771026E.jpeg

…och hyfsa till snöret like so:
09D7F5E0-DFBE-47F6-8D5E-AA5BB4A17E08.jpeg

Sen är det bara att schellacka en tre fyra gånger så att allt förseglas och sen blir du plötsligt en righteous brother och får lov att tjingsa på mötande cyklister med likadan avslutning på styrlindan.

Mitt insidertips är att inte förlora sig i lindandet utan att hålla det hela ganska kort och nätt.

Tillbaka
Topp